Jeg søger hjælp til Valg af .22lr pistol:

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af SBO » 24. okt 2018, 18:56

Min bror har en Walther Colt 1911 Railgun, og den ser ganske fin ud, men aftrækket er totalt ubrugeligt fra fabrikken; trægt og gummiagtigt. Det koster så 1000.- at få forbedret, men godt bliver det ikke. Vil man udskifte sigtemidlerne vil man opdage at der ikke er noget der passer, så det skal specialtilpasses. Så kan det godt være at den var billig i indkøb, men selvom man smider penge efter den til opgraderinger, så vil jeg stadig ikke anbefale den.

Som nybegynder ville jeg helt sikkert kigge efter noget brugt og velkendt, og så spare sammen til man har prøve en masse forskellige, og købe en lækker skyder ud fra ens erfaringer.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af T-REX » 24. okt 2018, 21:40

O27 skrev:
24. okt 2018, 18:22

Fandt til min overraskelse ud af at der er en SW 41 i klubben, fik skudt et par runder med den igår, sammen med en Benelli hvor grebet desværre var for småt.

SW 41 overraskede positivt :smile:
Hvis det er din skive, så ser det ud som om, du har et problem, med placeringen, af din aftræksfinger. :oops:
Pistol-shooting-error.png
Pistol-shooting-error.png (91.01 KiB) Vist 9493 gange
Personligt, der kan jeg meget bedre lide High-Standard (Specielt the Victor) end S&W M41
Langt de fleste High-Standard .22 Pistoler, har justerbart aftræk, med skrue :giggle:
Den jeg skød med, som begynder, havde et aftræk, der føltes lige så godt, som formandens Hämmerli 208s

en the Victor bør kunne fås brugt, måske endda med fodformet skæfte, til omkring 2000-3000, og man kan stadig få dele, til dem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af O27 » 25. okt 2018, 07:07

Vil jeg ikke udelukke. Fog var det første gang jeg skød med den og som klub pistol er der jo andre faktorer som ikke 100% justeret, ren gjort, slid etc😂

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af O27 » 25. okt 2018, 07:08

Men super god oversigts diagram

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af Fast Fumble » 25. okt 2018, 08:26

O27 skrev:
25. okt 2018, 07:07
Vil jeg ikke udelukke. Fog var det første gang jeg skød med den og som klub pistol er der jo andre faktorer som ikke 100% justeret, ren gjort, slid etc😂
Nemlig, det er vigtigt at huske, at de fleste klubpistoler er elendigt vedligeholdt, og derfor fejler mere, og bare "føles ringere".

Jeg har haft både HS The Victor og S&W M41. Begge er gode pistoler, men ikke på højde med match pistolerne (Pardini SP, Hämmerli SP20 osv). Af de to ville jeg kigge efter M41 af to grunde:
- M41 er mere næsetung end The Victor, selv med løbsvægt på HS'en
- De gode The Victor er fra før Mitchell tiden, og altså ret gamle efterhånden (ret slidte, typisk), mens M41 stadig sælges nye, og derfor kan man finde dem fx 10-20 år gamle, og i bedre stand.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af O27 » 25. okt 2018, 14:25

Ja, det er faktisk lidt ærgerligt der ikke umiddelbart er mere fokus/interesse på at holde pistolerne mere vedlige da der faktisk er tale om meget fornuftige pistoler fx er der 4-5 Pardini SP til rådighed. Men fra gang til gang er der pillet ved sigte etc fremfor at bruge lidt til på ar skyde dem alle ind med jævne mellemrum, få remset lg smurt så ville “bilparken” jo hele tiden være yderst attraktiv.

Som det er nu er det mere frusterende især som ny skytte hvor der er en karensperiode på indkøb af eget udstyr

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af Mapzter » 25. okt 2018, 14:53

O27 skrev:
25. okt 2018, 14:25
Men fra gang til gang er der pillet ved sigte etc fremfor at bruge lidt til på ar skyde dem alle ind med jævne mellemrum
Nu kan træfpunkt variere efter skytte og ammunition, så det er svært at undgå på klubvåben. Man plejer at kunne håndtere det rimeligt ved at:
- vælge en pistol og skyde den ind.
- skrue sigtemidlerne i bund, mens man tæller klik
- næste gang starte med at skrue sigtemidlerne i bund, og tælle klik den anden vej

Men det er langt bedre med eget våben, så kan man også tilpasse efter egne behov.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Texas
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. nov 2018, 20:45
Interesser: Skytte.
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af Texas » 15. nov 2018, 00:37

God aften. Husk lige at tjekke om der er revne i udkaster armen på en mulig " ny " S&W M 41 Det er nok det eneste svage punkt på den.
Husk nu at holde sigtebilledet ens hver gang, uden det skruen på sigtemidlerne. Det gælder bare om at få træfningen samlet, så kan man altid få hullerne flyttet længere ind, ved træning, træning, træning. Så kan man skrue på sit eget våben senere, når hullerne er samlet på en pæn lille plet.
God fornøjelse.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af Bofhenator » 15. nov 2018, 07:16

Texas skrev:
15. nov 2018, 00:37
God aften. Husk lige at tjekke om der er revne i udkaster armen på en mulig " ny " S&W M 41 Det er nok det eneste svage punkt på den.
Husk nu at holde sigtebilledet ens hver gang, uden det skruen på sigtemidlerne. Det gælder bare om at få træfningen samlet, så kan man altid få hullerne flyttet længere ind, ved træning, træning, træning. Så kan man skrue på sit eget våben senere, når hullerne er samlet på en pæn lille plet.
God fornøjelse.
Mjah, men for de fleste skytter (måske mere nye end gamle, men jeg tror sgu for alle), er det bare mere tilfredsstillende at skyde en fin lille gruppe 9'ere og 10'ere end 3'ere og 4'ere ;-)

Desuden er der mange steder hvor resulter bliver registreret efter hver skydning og det er nu en gang nemmere at registrere "268" end "fin gruppe på 58mm, 69mm fra center i en vinkel på 276 grader", det sidste fylder lidt mere på et whiteboard...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af 458hunter » 15. nov 2018, 07:28

Jeg har prøvet alt muligt 22er og er endt med en Ruger 22/45 til sjov og ballade og en Pardini når grupperne skal være små - sidste dog med et greb der er tilpasset to-hånds fatning. Dem er jeg enormt glad for.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af O27 » 15. nov 2018, 11:32

Mit mål er ikke at vinde medaljer eller komme i top x til diverse stævner, men at nyde sporten og skyde med en pistol der føles godt og vækker en glæde, det får jeg mest ud af og det samme gælder for mit valg af tennis ketcher, mountain bike, bil og hus :smile:

Jeg kommer ikke til at købe en Ruger eller Match pistol, dermed ikke sagt en Hammerli 208 med stor vægt ikke ser spændende ud.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af 458hunter » 15. nov 2018, 13:28

O27 skrev:
15. nov 2018, 11:32
Mit mål er ikke at vinde medaljer eller komme i top x til diverse stævner, men at nyde sporten og skyde med en pistol der føles godt og vækker en glæde, det får jeg mest ud af og det samme gælder for mit valg af tennis ketcher, mountain bike, bil og hus :smile:

Jeg kommer ikke til at købe en Ruger eller Match pistol, dermed ikke sagt en Hammerli 208 med stor vægt ikke ser spændende ud.
Jeg er slet ikke til look på matchpistolerne, men man kommer ikke uden om tilfredsstillelsen ved at skyde en gruppe man aldrig kommer i nærheden af hvis man skyder med andet end matchpistol. Man må jo heldigvis have mere end en.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af T-REX » 15. nov 2018, 16:11

O27 skrev:
15. nov 2018, 11:32
Mit mål er ikke at vinde medaljer eller komme i top x til diverse stævner, men at nyde sporten og skyde med en pistol der føles godt og vækker en glæde, det får jeg mest ud af og det samme gælder for mit valg af tennis ketcher, mountain bike, bil og hus :smile:

Jeg kommer ikke til at købe en Ruger eller Match pistol, dermed ikke sagt en Hammerli 208 med stor vægt ikke ser spændende ud.
Jeg har ikke prøvet de nye Ruger modeller, men de gamle, havde en aftrækker, der bedst kan beskrives som "Tungt og Rædselsfuldt" fra fabrikken. Et sagføreraftræk, på 3-4KG... Stort set umuligt, at skyde godt med.

Denne pistol, er efter min mening, et SUPER tilbud: https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=73&t=75433
Og hvis du vil have fodformet skæfte til den, så kan de også fås, både fra Rink og Nill
https://www.formgriffe.de/shpSR.php?sfC ... 400&p2=255
http://int.nill-shop.com/nill_search?gu ... frame=1801
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af 458hunter » 15. nov 2018, 16:57

JRexA skrev:
15. nov 2018, 16:11
O27 skrev:
15. nov 2018, 11:32
Mit mål er ikke at vinde medaljer eller komme i top x til diverse stævner, men at nyde sporten og skyde med en pistol der føles godt og vækker en glæde, det får jeg mest ud af og det samme gælder for mit valg af tennis ketcher, mountain bike, bil og hus :smile:

Jeg kommer ikke til at købe en Ruger eller Match pistol, dermed ikke sagt en Hammerli 208 med stor vægt ikke ser spændende ud.
Jeg har ikke prøvet de nye Ruger modeller, men de gamle, havde en aftrækker, der bedst kan beskrives som "Tungt og Rædselsfuldt" fra fabrikken. Et sagføreraftræk, på 3-4KG... Stort set umuligt, at skyde godt med.

Denne pistol, er efter min mening, et SUPER tilbud: https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=73&t=75433
Og hvis du vil have fodformet skæfte til den, så kan de også fås, både fra Rink og Nill
https://www.formgriffe.de/shpSR.php?sfC ... 400&p2=255
http://int.nill-shop.com/nill_search?gu ... frame=1801
Helt enig med std Ruger aftræk, men så sætter man et Volquartsen i (tror jeg det staves) og så er det faktik rigtig godt.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg søger hjælp til Valg af .22LR pistol:

Indlæg af T-REX » 15. nov 2018, 18:57

Chrstn_Olsen skrev:
15. nov 2018, 16:57
Helt enig med std Ruger aftræk, men så sætter man et Volquartsen i (tror jeg det staves) og så er det faktik rigtig godt.
Det prøvede jeg, med en MK-II, og den gik fra Rædselsfuldt, til nogenlunde, måske brugbart....
Den blev så "byttet" til en Pardini.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar