Halvautomat vil ikke altid skyde af

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Jacob3565
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 5. maj 2017, 17:15
Interesser: jagt, haglgevær, flugtskydning
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 9 times

Halvautomat vil ikke altid skyde af

Indlæg af Jacob3565 » 7. okt 2018, 18:48

Hej derude, jeg har fundet min halvautomat (ZAFER 12/76) frem og vil til at bruge den. Jeg har dog et problem når jeg skyder af.. først kunne den godt skyde den første patron af (den i kammeret ) når den så genlader næste patron fra magasinet så vil den ikke skyde af. Sidste jeg var på jagt og havde denne med brugte jeg hagl 4 32g jagtpatroner og her viste problemet sig igen, det endte med at den slet ikke ville skyde af.. Jeg har givet den en større rengøring og smurt den i olie, men dette har ikke løst problemet
Hjææælp hvad kan det være ? :???:
Vh Jacob

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Halvautomat vil ikke altid skyde af

Indlæg af Patrold » 7. okt 2018, 19:36

Hej
Jeg har en halvauto af samme mærke som din.
Har du renset hullet i løbet som lukker gas ud, så systemet virker?
Og slagstiften knækker meget let, hvis den udløses uden patron i kammeret (tørtræning).

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Halvautomat vil ikke altid skyde af

Indlæg af Rulab » 7. okt 2018, 21:55

Der er flere mulige årsager til det problem. Jeg har ikke en Zafer, men dens opbygning er meget lig de fleste andre gasladede halvautomater.
Lukker bundstykket når den genlader til andet skud eller står bundstykket stadig åbent?
Hvis bundstykket lukker og første skud næsten altid virker(som jeg forstår dit indlæg), er den mest oplagte fejl at bundstykket reelt ikke lukker, men låseknasten/blokken mangler den sidste 1/2 mm i fuldt indgreb, hvorved den blokere for slagstiften.
Det kan skyldes en svag rekylfjeder, beskidt magasinrør udvendigt eller at gasstemplet går stramt ind i cylinderen.
Hvis du sidder med geværet og lukker bundstykket manuelt, kan du se fra siden om låseblokken går fuldt indgreb i modparten i løbet eller mangler det sidste stykke. Du kan så prøve at føre bundstykket lidt frem får du slipper det og se om der stadig er nok kraft til det går i fuldt indgreb. Så kan du få en ide om hvor godt den lukker.

Når du har renset geværet, har du så også gjort magainrøret pinlig rent udvendigt, gasstemplet rent indvendigt og gascylinderen under løbet ren. Ellers ville jeg starte med de punkter. Det kan også være en god ide at mærke cylinderen efter for om der skulle være en grat og evt. polere den væk med korn 600-1000 slibepapir med vådslibning i olie.

Jacob3565
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 5. maj 2017, 17:15
Interesser: jagt, haglgevær, flugtskydning
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 9 times

Re: Halvautomat vil ikke altid skyde af

Indlæg af Jacob3565 » 8. okt 2018, 16:44

Hej, tak for svarende, ja den er gjort pinlig ren og har tjekket den igennem og jeg tror fejlen er fundet. På bundstykket sidder der for enden en metalpind som "låsen" rotere om denne metalpind er faldet lidt ud og når jeg efterfølgende har skudt med geværet er den blevet bøjet. (Se billeder)Dette resultere i at bundstykket ikke kommer langt nok tilbage og der er derfor en mellemrum på 8mm imellem gasstemplet og fjederen. (Se billeder)

Kan jeg sagtens selv tage den ud og rette metalpinden lige eller vil i anbefale at tage til en bøssemager ?
Vedhæftede filer
IMG_20181007_235749.jpg
Metalpinden i bundstykket
IMG_20181007_235703__01.jpg
Bundstykke
IMG_20181007_235913__01__01.jpg
Alle dele

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Halvautomat vil ikke altid skyde af

Indlæg af Rulab » 8. okt 2018, 17:16

Det ser ud til at være stiften, der holder udtrækkeren, som har arbejdet sig ud.
Den kan du roligt selv prøve at rette. Det har ingen sikkerhedsmæssig betydning om den skulle knække.
Hvis den ikke er rettet 100 %, når du slår den i, er du også sikker på at den ikke kommer ud igen :blink:

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Halvautomat vil ikke altid skyde af

Indlæg af Patrold » 8. okt 2018, 18:36

Bøjet stift er sikkert grund til at din halvautomat ikke virker.
Zafer er den eneste halvautomat som jeg har set advarsel om tørtræning på
https://huntershouse.dk/kat379-Aktuelle ... -Mag..html

Men ud over det så virker min fint :smile:

Jacob3565
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 5. maj 2017, 17:15
Interesser: jagt, haglgevær, flugtskydning
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 9 times

Re: Halvautomat vil ikke altid skyde af

Indlæg af Jacob3565 » 8. okt 2018, 20:16

UPDATE:
Jeg her nu rettet metalpinden ud og banket den godt i. Jeg har prøvet at skyde klikke to patroner (allerede afskudt) hvor jeg har sat et klistermærke over fænghætten og her er ses det tydeligt at stiften prikker i den. Den kommer med på jagt imorgen og så håber jeg alt går vel. Tak for rådene af jer der har skrevet. :biggrin:
Vedhæftede filer
IMG_20181008_200456.jpg
Metalpind i bundstykket
IMG_20181008_201053.jpg
Den prikker patronerne igen

Besvar