Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
KristofferK123
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28. aug 2018, 14:25
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus

Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af KristofferK123 » 31. aug 2018, 22:14

Hej alle.

Hvilke mærker og modeller ses hyppigst rundt omkring? Hvad er de mest populære? :-)
Jeg tænker specielt på haglgeværer til under 5000kr.
Senest rettet af Lycon 31. aug 2018, 23:39, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Mest benyttede haglgevær

Indlæg af Flugteren » 31. aug 2018, 22:43

Browning 525 og 725 sammen med Beretta Silver Pigeon i en eller anden form er nok de mest populære (og hyppigt anvendte) blandt jægere samt amatørskytter på flugtskydningsbanerne. Jeg ser i alt fald et HAV af disse mærker/modeller, når jeg er ude og lufte...ja...min Browning :fun:

Det er så heller ikke uden grund. De er solide bøsser, hvor byggekvaliteten er i orden, man får lidt mere lækkerhedsfølelse med i pakken end de billigere tyrkiske/russiske våben og de holder til næsten al brug. Og så er prisen også fornuftig, den kommer sjældent over 20.000, medmindre man vil have pænere træ/graveringer.

Skal man under 5000 danske dollars er det typisk tyrkiske/russiske haglbøsser, man har med at gøre. Baikal (russisk), Khan (tyrkisk), Huglu (tyrkisk), Stoeger (tyrkisk). Uden at gå for meget i fordomme, så får du altså ikke ret meget bøsse for pengene, hvis du betaler under 5000 for et nyt gevær. Så ville jeg hellere ofre lidt mere og købe en Winchester halvauto eller en brugt SKB eller Miroku (som iøvrigt begge er fremragende mærker).

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Mest benyttede haglgevær

Indlæg af ABjerre » 31. aug 2018, 23:51

Flugteren skrev:
31. aug 2018, 22:43
Browning 525 og 725 sammen med Beretta Silver Pigeon i en eller anden form er nok de mest populære
Kan bekræfte det. Min kære fader og jeg købte en Browning 525 og en Beretta SP 686 da vi sidst var ude og shoppe haglspredere. Vi er i øvrigt begge vældigt godt tilfredse.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af LJ » 1. sep 2018, 01:02

Udover de nævnte, nærmest obligatoriske, ses der også en del Miroku, Jaguar (wild game, golden bird), Bettinsoli,
Eos mv. Det svinger lidt afhængig af hvor sportsorienteret eller jagtorienteret en klub eller jagtforening det er.
Jeg tror ikke man kan tale om deciderede populære nye o/u haglgeværer under 5000, da der er relativt få. Det er vist mere et spørgsmål om hvilken model der i situationen fåes til de penge. De vil stort set alle være af tyrkisk oprindelse.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af Raptor357 » 1. sep 2018, 02:40

Jeg fristes til at sige en brugt model der passer godt.
Primært Miruko og Browning. Beretta har haft en uheldig periode, Så der må man lige ajourføre sig med en som er 1000m mester i Beretta, for at vide hvad der er hit og skidt.

Og så en anden ting. Lav en aftale om prøveskydnimg af den, se hvordan den sætter haglsværmen. Jeg havde en russer der satte haglsværmen meget lidt pænt og ensartet.

Tyrkiet har en stor våben industri, det virker og er billigt. Jeg ville ikke være så bange for en tyrker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af Slettet bruger » 1. sep 2018, 08:55

Browning 725 er der også mange problemer med, slet ikke den kvalitet man normalt forbinder med Browning.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af LJ » 1. sep 2018, 09:09

Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 08:55
Browning 725 er der også mange problemer med, slet ikke den kvalitet man normalt forbinder med Browning.
Hvilke problemer er det?

Slettet bruger

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af Slettet bruger » 1. sep 2018, 11:19

LJ skrev:
1. sep 2018, 09:09
Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 08:55
Browning 725 er der også mange problemer med, slet ikke den kvalitet man normalt forbinder med Browning.
Hvilke problemer er det?
Mange forskellige, men bla: løse stifter i baskulen - der kan skubbes ud/ ind med fingrene
Skæfte der løsner sig og bliver ved
Løs forskæfte
Fjedre der knækker

Hvis du spørger til et ærligt svar, ved de to største jyske butikker, får du et meget negativt svar ang. 725

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af LJ » 1. sep 2018, 12:01

Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 11:19
LJ skrev:
1. sep 2018, 09:09
Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 08:55
Browning 725 er der også mange problemer med, slet ikke den kvalitet man normalt forbinder med Browning.
Hvilke problemer er det?
Mange forskellige, men bla: løse stifter i baskulen - der kan skubbes ud/ ind med fingrene
Skæfte der løsner sig og bliver ved
Løs forskæfte
Fjedre der knækker

Hvis du spørger til et ærligt svar, ved de to største jyske butikker, får du et meget negativt svar ang. 725
Det er altid interessant at høre om erfaringer fra brugere, også selvom man er nødt til være opmærksom på de faktiske antal problemer af hver art, i forhold til det samlede antal solgte enheder.
Der florerer jo også en del røvere, eller noget overdrevne problemer om de forskellige mærker :smile:

Eksempel:
En kunde køber en 725 hunter. Efter 6 mdr. vil den pludselig ikke skyde andet skud. Den indleveres til reparation. Kunden taler med en jagtkammerat og fortæller den er til rep. for problemet. Den bliver lavet og kunden skyder tilfreds videre uden problemer.
Jagtkammeraten taler så i mellemtiden med andre som overvejer at købe en 725. "Uha, nej, sådan en skal du/i ikke købe, de har problemer med ikke at ville skyde andet skud".
Lignende scenarier foregår hver dag om masser af produkter. 1 fjer bliver til 10 høns.
Visse problemer er selvfølgelig helt reelle og der forekommer bestemt fejl, også flere end godt er.

Jeg beklager at det er lidt :offtopic:

Slettet bruger

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af Slettet bruger » 1. sep 2018, 15:48

LJ skrev:
1. sep 2018, 12:01
Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 11:19
LJ skrev:
1. sep 2018, 09:09
Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 08:55
Browning 725 er der også mange problemer med, slet ikke den kvalitet man normalt forbinder med Browning.
Hvilke problemer er det?
Mange forskellige, men bla: løse stifter i baskulen - der kan skubbes ud/ ind med fingrene
Skæfte der løsner sig og bliver ved
Løs forskæfte
Fjedre der knækker

Hvis du spørger til et ærligt svar, ved de to største jyske butikker, får du et meget negativt svar ang. 725
Det er altid interessant at høre om erfaringer fra brugere, også selvom man er nødt til være opmærksom på de faktiske antal problemer af hver art, i forhold til det samlede antal solgte enheder.
Der florerer jo også en del røvere, eller noget overdrevne problemer om de forskellige mærker :smile:

Eksempel:
En kunde køber en 725 hunter. Efter 6 mdr. vil den pludselig ikke skyde andet skud. Den indleveres til reparation. Kunden taler med en jagtkammerat og fortæller den er til rep. for problemet. Den bliver lavet og kunden skyder tilfreds videre uden problemer.
Jagtkammeraten taler så i mellemtiden med andre som overvejer at købe en 725. "Uha, nej, sådan en skal du/i ikke købe, de har problemer med ikke at ville skyde andet skud".
Lignende scenarier foregår hver dag om masser af produkter. 1 fjer bliver til 10 høns.
Visse problemer er selvfølgelig helt reelle og der forekommer bestemt fejl, også flere end godt er.
:giggle:
Jeg beklager at det er lidt :offtopic:
Tja, eller udfra ovenstående lave en historie om at du har en 725 og ikke vil erkende det er et lortegevær og prøver at lukke ved at poste : :offtopic: :giggle:

Jeg skyder meget - rigtig meget - sammen med en af ejerne af en af de største jyske jagtforretninger. Vi snakker rigtig godt sammen - hvis han siger at der er mange problemer med 725’eren - tror jeg faktisk på ham.
Men lad os da endelig lave en ny tråd om emnet. :blink:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af LJ » 1. sep 2018, 16:05

Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 15:48
LJ skrev:
1. sep 2018, 12:01
Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 11:19
LJ skrev:
1. sep 2018, 09:09
Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 08:55
Browning 725 er der også mange problemer med, slet ikke den kvalitet man normalt forbinder med Browning.
Hvilke problemer er det?
Mange forskellige, men bla: løse stifter i baskulen - der kan skubbes ud/ ind med fingrene
Skæfte der løsner sig og bliver ved
Løs forskæfte
Fjedre der knækker

Hvis du spørger til et ærligt svar, ved de to største jyske butikker, får du et meget negativt svar ang. 725
Det er altid interessant at høre om erfaringer fra brugere, også selvom man er nødt til være opmærksom på de faktiske antal problemer af hver art, i forhold til det samlede antal solgte enheder.
Der florerer jo også en del røvere, eller noget overdrevne problemer om de forskellige mærker :smile:

Eksempel:
En kunde køber en 725 hunter. Efter 6 mdr. vil den pludselig ikke skyde andet skud. Den indleveres til reparation. Kunden taler med en jagtkammerat og fortæller den er til rep. for problemet. Den bliver lavet og kunden skyder tilfreds videre uden problemer.
Jagtkammeraten taler så i mellemtiden med andre som overvejer at købe en 725. "Uha, nej, sådan en skal du/i ikke købe, de har problemer med ikke at ville skyde andet skud".
Lignende scenarier foregår hver dag om masser af produkter. 1 fjer bliver til 10 høns.
Visse problemer er selvfølgelig helt reelle og der forekommer bestemt fejl, også flere end godt er.
:giggle:
Jeg beklager at det er lidt :offtopic:
Tja, eller udfra ovenstående lave en historie om at du har en 725 og ikke vil erkende det er et lortegevær og prøver at lukke ved at poste : :offtopic: :giggle:

Jeg skyder meget - rigtig meget - sammen med en af ejerne af en af de største jyske jagtforretninger. Vi snakker rigtig godt sammen - hvis han siger at der er mange problemer med 725’eren - tror jeg faktisk på ham.
Men lad os da endelig lave en ny tråd om emnet. :blink:
:fun: Har haft. Havde ingen problemer med den men kender til andre der har haft diverse problemer med deres. Har ingen intentioner om at lukke noget som helst, der tolker du helt forkert.
Du ved udemærket hvad jeg hentyder til, mht. diverse historier der bliver store, uden egentlig grund :smile:

Slettet bruger

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af Slettet bruger » 1. sep 2018, 16:22

:fun: :fun:
Nej, men jeg er også naiv - håber det er den jeg tror - men send lige en PM så jeg kan få min ( onde) tro bekræftet.

Slettet bruger

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af Slettet bruger » 1. sep 2018, 16:27

Hvis vi skal blive lidt i sporet, er der vel flere af de “hæderkronede” mærker, der ikke længere pr automatik er hvad de har været. Både Beretta - Browning og Ceasar Guirini har på det seneste haft dårlige modeller. Noget der var uhørt tidligere.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af LJ » 1. sep 2018, 16:48

Slettet bruger skrev:
1. sep 2018, 16:27
Hvis vi skal blive lidt i sporet, er der vel flere af de “hæderkronede” mærker, der ikke længere pr automatik er hvad de har været. Både Beretta - Browning og Ceasar Guirini har på det seneste haft dårlige modeller. Noget der var uhørt tidligere.
Lige præcis :razz:
Til gengæld er der jo også masser der køber en ellers udskældt model og aldrig oplever problemer og heldigvis for det, for ellers havde vi ikke noget at skyde med til sidst :fun:

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvilket mærke/model haglgevær er det mest populære?

Indlæg af dksith » 3. sep 2018, 02:32

Den der passer og af mærke vil jeg vælge Jaguar

Besvar