Kaster ikke sidste hylster ud :-/

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Carl1024
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24. aug 2016, 19:42
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Kaster ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Carl1024 » 26. aug 2018, 14:53

Har lige købt en let brugt Infinity Sighttracker Capsicum v1.4 - skudt cirka 1500-2000 skud.

Havde den med ude at skyde for første gang i tirsdags. VILDT fed skyder, har aldrig skudt så godt med en 9 mm før.

Men den havde problemer med at smide det sidste hylster ud. Skød nok 10 x 5 skud. Zero Mike 130 gr. og Sonos 152 gr.

Kun en gang gik det det helt fint og den holdte slæden tilbage efter sidste skud. Resten der sad sidste hylster fast og et par enkelte gange smed den det ud, men slæden blev ikke tilbage.

Prøvede også 9 mm Geco, men der var det ved hvert skud den ikke smed hylsteret ud.

Hvad kan der være galt? Har I nogle idéer?

Det er mit første grovvåben. Er ellers rigtig glad for den.
Senest rettet af Carl1024 26. aug 2018, 17:02, rettet i alt 1 gang.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Skyder ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af T-REX » 26. aug 2018, 15:17

Da jeg første gang skød med min Pardini GT9, havde jeg MASSER af funktionsfejl, uanset patrontype.

Fejlen var ret simpel, jeg holdt fast på GT9'eren, som om den var en 22'er :oops: (Limp Wristing)
Da jeg begyndte at holde ordentligt fast, så den ikke bevægede sig så meget, i min hånd, og så min hånd blev holdt mere stille (stivere håndled) så forsvandt funktionsfejlene.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Carl1024
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24. aug 2016, 19:42
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skyder ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Carl1024 » 26. aug 2018, 15:35

JRexA skrev:
26. aug 2018, 15:17
Da jeg første gang skød med min Pardini GT9, havde jeg MASSER af funktionsfejl, uanset patrontype.

Fejlen var ret simpel, jeg holdt fast på GT9'eren, som om den var en 22'er :oops: (Limp Wristing)
Da jeg begyndte at holde ordentligt fast, så den ikke bevægede sig så meget, i min hånd, og så min hånd blev holdt mere stille (stivere håndled) så forsvandt funktionsfejlene.
Det skal jeg 100% opmærksom på, når jeg skal ud at skyde igen om et par dage! Tak! :)

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Skyder ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Hønsetyv » 26. aug 2018, 15:39

Fænomenet med at sidste hylster ikke kommer rigtigt ud er velkendt.
Alle de foregående har en patron i magasinet der presser op og så har ejektoren kraft nok til at klare det men sidste skud mangler "hjælp" nedefra.
I takt med at pistolen bliver skudt/slidt til så vil børnesygdommene som regel forsvinde.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skyder ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Refraktorius » 26. aug 2018, 16:02

Carl1024 skrev:
26. aug 2018, 14:53
Har lige købt en let brugt Infinity Sighttracker Capsicum v1.4 - skudt cirka 1500-2000 skud.
....
Prøvede også 9 mm Geco, men der var det ved hvert skud den ikke smed hylsteret ud.
....
Den oplysning, sammenholdt med Hønsetyvens forslag, får mig til at overveje, om udkasteren er defekt eller helt mangler?

- Sidder et tomt hylster ordentligt fast på bundstykkehovedet?
- Laver den udkast når du betjener slæden manuelt, eventuelt helt uden magasin i?
- Blev hylsteret siddende i kammeret, eller sad det helt eller delvist ude af udkasteråbningen?
(manglende udtræk/manglende udkast. En pistol skyder kuglen ud og kaster hylsteret ud :blink: )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Carl1024
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24. aug 2016, 19:42
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skyder ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Carl1024 » 26. aug 2018, 17:02

Refraktorius skrev:
26. aug 2018, 16:02
Carl1024 skrev:
26. aug 2018, 14:53
Har lige købt en let brugt Infinity Sighttracker Capsicum v1.4 - skudt cirka 1500-2000 skud.
....
Prøvede også 9 mm Geco, men der var det ved hvert skud den ikke smed hylsteret ud.
....
Den oplysning, sammenholdt med Hønsetyvens forslag, får mig til at overveje, om udkasteren er defekt eller helt mangler?

- Sidder et tomt hylster ordentligt fast på bundstykkehovedet?
- Laver den udkast når du betjener slæden manuelt, eventuelt helt uden magasin i?
- Blev hylsteret siddende i kammeret, eller sad det helt eller delvist ude af udkasteråbningen?
(manglende udtræk/manglende udkast. En pistol skyder kuglen ud og kaster hylsteret ud :blink: )
Bundstykkehovedet, er det den, der hedder extractor? For Så lader det til, at et tomt hylster sidder OK fast i den.

Har ikke nogle tomme hylstre herhjemme, men kan prøve den imorgen på skydebanen.

De sidder delvist på vej ud. I klemme mellem slæden og rammen (?). Altså på vej ud, men bliver klemt fast af slæden.

Tak, retter overskriften.

Måske er det fordi, jeg skal holde noget bedre fast på skyderen. Der var bare ingen problemer, da jeg brugte foreningens Pardini GT9 igennem 2 år.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Kaster ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Hønsetyv » 26. aug 2018, 17:13

Har du fundet den ammo du ender med at foretrække/bruge?
Hvis ja så kan du tage en omdrejning af rekylfjederen indtil problemet går væk.

Er der lagt en buffer ind bag/ved rekylfjederen?
Det stjæler lidt plads og med mindre der virkelig er smæk på så har slæden svært ved at nå 100% tilbage og udkasteren kan gøre sit.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Min 9mm pistol kaster ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Refraktorius » 26. aug 2018, 17:50

Carl1024 skrev:
26. aug 2018, 17:02

Bundstykkehovedet, er det den, der hedder extractor? For Så lader det til, at et tomt hylster sidder OK fast i den.

Har ikke nogle tomme hylstre herhjemme, men kan prøve den imorgen på skydebanen.

De sidder delvist på vej ud. I klemme mellem slæden og rammen (?). Altså på vej ud, men bliver klemt fast af slæden.

Tak, retter overskriften.

Måske er det fordi, jeg skal holde noget bedre fast på skyderen. Der var bare ingen problemer, da jeg brugte foreningens Pardini GT9 igennem 2 år.
Forsiden af bundstykket, der hvor der er smurt en masse messing ud på billedet, er det jeg kalder "bundstykkehovedet" ("bolt face" på vestligt vestjysk).
I den røde cirkel sidder udtrækkeren ("extractor"). Når pistolen kamrer en patron skal den gerne gribe fat i rillen på enden af patronen.
Når skuddet er gået, er udtrækkerens opgave at trække hylsteret ud af kammeret (dog lidt afhængigt af våbentype) og holde hylsteret på plads på bundstykkehovedet.
Når bundstykket er nået et stykke tilbage, rammer udkasteren ("ejector", gul cirkel) kanten af hylsterets bagende, og slår det ud gennem udkasteråbningen.
Bundstykket fortsætter helt tilbage, og samler så en ny patron op og kamrer den på vej tilbage.

(et lidt groft spørgsmål: Har du renset og smurt den? Hvis ikke, så er det et godt sted at starte)
Vedhæftede filer
1911 udtræk udkast.png
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Carl1024
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24. aug 2016, 19:42
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Kaster ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Carl1024 » 26. aug 2018, 18:57

IMG_6489.jpg
IMG_6490.jpg
IMG_6491.jpg
IMG_6492.jpg
Har lige renset og smurt. Kan lige give den en gang mere. Kan godt se, den ser en anelse beskidt ud.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Kaster ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Mapzter » 27. aug 2018, 09:40

Ved det problem på en 1911/2011 type pistol er det typisk udtrækkeren som skal holde bedre fast i det tomme hylster. Som regel skal den bøjes lidt så spidsen kommer lidt mere ind mod midten af slæden. Infinity udtrækkere er typisk ret svære at bøje, så det kan godt være du skal ha' den i skruestikken.

Edit: din udkaster ser, for mig, ud til at være lidt til den korte side. Det kan være med til at gøre problemet værre, da udtrækkeren så skal holde det tomme hylster fast i lidt længere tid, før det rammer udkasteren og bliver vippet ud.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Carl1024
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24. aug 2016, 19:42
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Kaster ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Carl1024 » 28. aug 2018, 11:37

DOHHHH.

Nu var lige ude at skyde ca. 70 skud af. Ikke en fejl. Tror, det var limp wristing :wall: :wall: :wall:

Slæden bliver stadig ikke tilbage på 2 af mine 3 magasiner, men har af forståelse, at det er tiltænkt, da den er lavet til IPSC. Og man måske har lavet det med vilje på magasinerne?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Kaster ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Mapzter » 28. aug 2018, 11:50

Carl1024 skrev:
28. aug 2018, 11:37
Nu var lige ude at skyde ca. 70 skud af. Ikke en fejl. Tror, det var limp wristing :wall: :wall: :wall:
Prøv lige at lave denne test næste gang du er ude at skyde:
  • Lad pistolen
  • Tag magasinet ud
  • Afgiv skud (sørg for ikke at limp wriste)
  • Observer hvad der sker med det tomme hylster
Hvis den fejler i denne test, så vil jeg mene at udtrækkeren skal bøjes, for at holde bedre fast.
Carl1024 skrev:
28. aug 2018, 11:37
Slæden bliver stadig ikke tilbage på 2 af mine 3 magasiner, men har af forståelse, at det er tiltænkt, da den er lavet til IPSC. Og man måske har lavet det med vilje på magasinerne?
Ja, det er ganske sandsynligt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Kaster ikke sidste hylster ud :-/

Indlæg af Fast Fumble » 28. aug 2018, 15:42

Carl1024 skrev:
28. aug 2018, 11:37
DOHHHH.

Nu var lige ude at skyde ca. 70 skud af. Ikke en fejl. Tror, det var limp wristing :wall: :wall: :wall:

Slæden bliver stadig ikke tilbage på 2 af mine 3 magasiner, men har af forståelse, at det er tiltænkt, da den er lavet til IPSC. Og man måske har lavet det med vilje på magasinerne?
Nu er det jo en Infinity, så der er lige en ekstra ting du skal tjekke: Sidder dit breechface helt fast? Det kan gå løs, og så får man de underligste fejl. På de nyere modeller er det locktite't fast, så der går det ikke løs.

Men tjek som Mapzter siger tension på din extractor. Tag slæden af. Sæt en skarp patron in på plads i breechface, så extractor holder den. Med korrekt tension kan du ryste slæden let frem og tilbage uden at patronen falder af. Ryster du kraftigere, skal patronen falde ud.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar