Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Mikkel » 12. aug 2018, 19:57

Hej alle,

Jeg ønsker at opgradere min billige o/u Baikal til et gevær i god kvalitet, som passer til mig 100%, og som er lidt lækkert at se på.

Jeg vil gerne have et gevær “for livet”, og jeg vil helst ikke spendere mere end 20.000 på det. Maks 30.000 hvis det kan retfærdiggøres.

Geværet skal hovedsageligt bruges til jagt (alt fra regulering af krager til gæs, fasaner med mere), men skal også med på flugtskydebanen, så formen kan holdes ved lige. Tanken er fornuværende kun at have mit nye gevær samt Baikalen.

Jeg vægter kvalitet og det funktionelle over udseendet.
Jeg er højreskytte. Er 182 cm og almindelig til bredskuldret af bygning.

Hvilke geværer (mærke/model) kan I specifikt anbefale? Jeg har muligvis en forkærlighed for Browning, men er åben for alle input!

Mvh
Mikkel

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af HR » 12. aug 2018, 20:22

Prøv en Miroku MK60 med 71 eller 76 cm løb. Den er med fast boring, hvilket giver et lidt mere livligt gevær end 70eren der er med gevind (jeg foreslår ikke fast boring for at spare, men fordi det passer godt til en jagtbøsse). De andre mærker har tilsvarende jagtbøsser. Cesar Guerini ser ud til at have god kvalitet til en skarp pris i øjeblikket, og det er vist bøsser der ligger væsentligt anderledes end Browinin/Miroku.
HR

Edit: Der står en pæn en her https://www.huntinglife.net/webshop/45- ... e-5-brugt/
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Mikkel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19. apr 2012, 09:22
Interesser: Diverse
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Mikkel » 12. aug 2018, 21:41

Tak for input!

Hvad mener du med, at fast boring passer godt til en jagtbøsse?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af HR » 12. aug 2018, 23:24

Udskiftelige chokes gør at du kan tilpasse dit gevær til netop det skud der skal skydes. Det er pisse smart på en skydebane hvor du kender skuddet på forhånd. Men den fordel er til at overse på jagt hvor du aldrig ved hvad der sker alligevel. Der er selvfølgelig jagtformer der primært giver korte skud (aftentræk) og former der giver længere skud (edderfugle fra motorbåd og gæs på overfløj). Men begge situationer kan løses fint med 1/2 boring. Den klassiske engelske kombination er 1/4 og 3/4, og så dækker du lidt til begge sider.

Ulempen du tager med i købet med gevind er pris og ekstra vedligehold. Desuden giver gevind oftest lidt mere vægt i snuden af geværet og dermed et stabilt sving. Det er en fordel til mål der flyver forudsigeligt i lige baner (flugtskydning). Men ikke på jagt, hvor bøssen gerne må være lidt mere levende.

Alt i alt mener jeg ikke at fordelene ved gevind er ulemperne værd på en jagtbøsse. Jeg skifter heller aldrig den 1/2 der sidder i min parmbøsse selv om jeg i princippet kunne. Og på landjagt savner jeg ikke andre kombinationer end de 1/4 og 1/2 der er boret fast i bøssen.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Sierra13 » 12. aug 2018, 23:29

Ud og prøv dem, og vælg det der passser bedst

Alternativt få det tilpasset.

Jeg kender folk der skyde pisse godt med en gammel sur baikal, der kan bruges som skovl i mangel af bedre.
Og samtidig kender jeg folk der skyder "dårligt" med deres Perazzi.

Tilpasning og træning er IMO keywords

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Styer SSG » 12. aug 2018, 23:42

Du skal lige gå et hak længere ned i boardindeks til https://www.nordisk-forum.dk/viewforum.php?f=70 Der kan du finde ufattelig mange tråde om dit dilemma.
Og det korte svar: Browning 725 :biggrin:

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af HR » 13. aug 2018, 00:27

Styer SSG skrev:
12. aug 2018, 23:42
Og det korte svar: Browning 725 :biggrin:
... fås formodentligt i en fin jagtmodel med fast boring og uden de der ubrugelige cirkulære pistolgreb :evil: :evil: :evil: Ud og prøv!
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Rulab » 13. aug 2018, 09:08

Jeg vil så tillade mig at være uenig med HR og anbefale at du kun køber et nyt gevær med chokes.
Udover at geværet er lidt mere alsidigt med udskiftelige boringer, er gensalgsvardien væsentligt forringet på et gevær i den prisklasse med faste boringer(hvis du alligevel vil skifte gevær efter nogle år).

Du skal ud og prøve en masse våben til skulderen og finde et, hvor ikke kun skæftet passer, men vægt og balance ogsa føles rigtig.
Så kan du altid blive mærke fanatiker bagefter.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Kleth » 13. aug 2018, 09:53

Netop :thumbup: ud og prøv!
Jeg har to S-S hhv Baikal 12/76 og Simson Suhl 12/70 og så har jeg to tyrkiske O/U.
Ud over Simson Suhl, der har de alle udskiftelige chokes, men det er altid de samme chokes som sidder i. Simson Suhl har faste trangboringer 1/1 - 1/1 men da det er den jeg oftest har med på skydebanen, så er det sjovt nok den som jeg skyder bedst med :giggle:
Skulle jeg vælge mellem faste trangboringer og udskiftelige chokes, så blev det den model som er "standard-modellen" og som jeg bedste kunne lide, om den så har fast trangboring eller udskiftelige chokes. Nu går jeg heller ikke så meget op i haglskydning.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af HR » 13. aug 2018, 13:04

Rulab skrev:
13. aug 2018, 09:08
Jeg vil så tillade mig at være uenig med HR og anbefale at du kun køber et nyt gevær med chokes.
Udover at geværet er lidt mere alsidigt med udskiftelige boringer, er gensalgsvardien væsentligt forringet på et gevær i den prisklasse med faste boringer(hvis du alligevel vil skifte gevær efter nogle år).
Gensalgsværdien er et validt argument og jeg havde været 100% enig med hvis vi havde talt om et våben til 5-10-15 tusind. Men en rigtig game gun til over 20.000 den er der købere til der sætter større pris elegance end for alsidighed. Og købere der ved hvad de vil have og ved hvad de får.
Rulab skrev:
13. aug 2018, 09:08
Du skal ud og prøve en masse våben til skulderen og finde et, hvor ikke kun skæftet passer, men vægt og balance ogsa føles rigtig.
Så kan du altid blive mærke fanatiker bagefter.
... her er vi til gengæld enige uden forbehold. Smid geværet til skulderen før du ser på hvad det er for et mærke. Det skal føles som wow! Dem der gør det har så bare en kedelig tendens til at være pisse dyre :cry: Jeg foreslog i øvrigt ikke Mirokuen fordi det er en Miroku, men fordi de har et ret overskueligt modelprogram og at jeg tilfældigvis vidste hvad den bøsse fra dem der passer på Mikkels beskrivelse hedder.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Sierra13 » 13. aug 2018, 16:39

Styer SSG skrev:
12. aug 2018, 23:42
Du skal lige gå et hak længere ned i boardindeks til https://www.nordisk-forum.dk/viewforum.php?f=70 Der kan du finde ufattelig mange tråde om dit dilemma.
Og det korte svar: Browning 725 :biggrin:

Styer ssg

B725 er mega sprød, og noget mere lækker end de tilsvarende Beretta IMO

Selvom jeg gik fra at være fuld beretta luder, og så direkte på en B725

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Flugteren » 13. aug 2018, 16:57

Enig, Browning B525/B725 er gode valg, hvor B725 har lidt mere "niceness" over sig, og mekanisk skifte mellem slagstiften (B525 anvender rekylen istedet, hvilket er en lidt billigere løsning). Men selve låsestolen er den samme konstruktion, og den er stærk.

Det er altid lækkert, når nogle vil spendere penge på fine våben. :respekt:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Rulab » 13. aug 2018, 17:06

Når nu vi er i gang med at anbefale konkrete modeller, vil jeg nævne Blaser F16, det er simpelthen et lækker haglvåben - og det kommer fra en person, der ikke ejer en.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Flugteren » 13. aug 2018, 17:12

Rulab skrev:
13. aug 2018, 17:06
Når nu vi er i gang med at anbefale konkrete modeller, vil jeg nævne Blaser F16, det er simpelthen et lækker haglvåben - og det kommer fra en person, der ikke ejer en.
Eller F3! Men den er nok mere designet med henblik på sportskytter. Den kan dog sagtens bruges til jagt.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Rulab » 13. aug 2018, 17:45

Flugteren skrev:
13. aug 2018, 17:12
Rulab skrev:
13. aug 2018, 17:06
Når nu vi er i gang med at anbefale konkrete modeller, vil jeg nævne Blaser F16, det er simpelthen et lækker haglvåben - og det kommer fra en person, der ikke ejer en.
Eller F3! Men den er nok mere designet med henblik på sportskytter. Den kan dog sagtens bruges til jagt.
Den er et stykke over trådstartes budget(i hvert fald ny), men bortset fra det, så er en F16 jo mere eller mindre en "billig version" af F3'eren.
Jeg synes dog ikke F16'eren på nogen måde virker billig, men F3'eren er da et nummer mere lækker.

Hvis ønsket er en let jagtbøsse, der ikke behøves være helt traditionel, ville jeg også tage et kig på en benelli 828.

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af CFR » 13. aug 2018, 22:08

Jeg har i mange år været indædt modstander af udskiftelige chokes. Mit argument har været mindre elegance og mere vedligehold. Og så må jeg også sande, at jeg altid har ment at 1/4 og 1/2 var ideelt til jagtbrug. Men for 2 år siden ville jeg have nyt gevær, og selvom det var muligt at bestille løbene hjem med fast boring, blev jeg nærig og tænke at jeg kunne lære at leve med chokes.

Herunder er et billede af, hvorfor jeg blev glad for de udskiftelige chokes. Jeg havde været på banen og konstateret, at den samlede skudene mere end jeg var vant til. På jagt blev det evident, at jeg skulle have en mere åben boring i. Ænderne nedenunder er skudt på ca 25 meter med 1/4 boring, og kokken er skudt på ca 20 meter med samme boring. Det er i øvrigt bismuth hagl og i kaliber 20. I min verden er det for mange hagl i vildtet, det ødelægger altså for meget god mad :smile:
IMG_6233.jpg
Nu kører jeg med skeet og 3/8 og syntes det passer meget bedre i det gevær til almindelig jagt. Selvfølgelig kunne jeg få åbnet en med fast boring, men det her er bare nemmere. Jeg har så erfaret, at det i virkligheden ikke er så slemt at skrue mine chokes ud, rense dem og skrue dem i bagefter. Det er nærmest blevet et meditativt element i rengøringen :oops:

Jeg kom til at købe en halvautomat med chokes sammen med den anden, og den bliver brugt til forskelligt trækjagt. Her syntes jeg at det kommer endnu mere til sin ret, at man kan skifte chokes så det passer til jagtformen. Så jeg må nok indrømme, at selvom jeg ofte betegner mig selv som et gammelt konservativt røvhul, så har jeg ændret holdning til chokes. :blink:

Christian

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af ABjerre » 13. aug 2018, 22:35

Min far og jeg købte haglgeværer på samme tid - han en Browning 525 og jeg en Berettal SP 686.

Vi har været flere gange på banen og jagt end jeg kan tælle, og også skudt med hinandens geværer. Ingen tvivl om at de begge er lækre og fungerer perfekt, men selvom man godt kunne få lyst til en ny haglspreder vi ender alligevel altid med at gå hjem med det samme gevær som vi ankom med.

Det jeg vil frem til er, at det efter min mening er svært at vælge forkert så længe man vælger et af dem.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Sierra13 » 13. aug 2018, 22:37

Jeg må indrømme jeg kører med samme boring i begge løb, (udskiftlige chokes)

Så er jeg fri for at tænke over om jeg skyder med det løb med meget eller lidt spredning på.

Det fungerer virkelig godt for mig, og jeg synes det gør det hele mere simpelt og ensartet

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af Raptor357 » 13. aug 2018, 22:40

Ud og prøv, resten er religion.
Forskellige chokes gør samme gevær anvendelig til skovjagt og jagt på mark, samt en tur på vandet hvis man er til den slags. Jeg anbefaler dog en halvautomat til vandet.
Skov kan være cylinder og 1/8 (skeet) og mark 1/8 og 1/2
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af HR » 13. aug 2018, 23:03

Haglstørrelse?
HR
CFR skrev:
13. aug 2018, 22:08
Jeg har i mange år været indædt modstander af udskiftelige chokes. Mit argument har været mindre elegance og mere vedligehold. Og så må jeg også sande, at jeg altid har ment at 1/4 og 1/2 var ideelt til jagtbrug. Men for 2 år siden ville jeg have nyt gevær, og selvom det var muligt at bestille løbene hjem med fast boring, blev jeg nærig og tænke at jeg kunne lære at leve med chokes.

Herunder er et billede af, hvorfor jeg blev glad for de udskiftelige chokes. Jeg havde været på banen og konstateret, at den samlede skudene mere end jeg var vant til. På jagt blev det evident, at jeg skulle have en mere åben boring i. Ænderne nedenunder er skudt på ca 25 meter med 1/4 boring, og kokken er skudt på ca 20 meter med samme boring. Det er i øvrigt bismuth hagl og i kaliber 20. I min verden er det for mange hagl i vildtet, det ødelægger altså for meget god mad :smile:

IMG_6233.jpg

Nu kører jeg med skeet og 3/8 og syntes det passer meget bedre i det gevær til almindelig jagt. Selvfølgelig kunne jeg få åbnet en med fast boring, men det her er bare nemmere. Jeg har så erfaret, at det i virkligheden ikke er så slemt at skrue mine chokes ud, rense dem og skrue dem i bagefter. Det er nærmest blevet et meditativt element i rengøringen :oops:

Jeg kom til at købe en halvautomat med chokes sammen med den anden, og den bliver brugt til forskelligt trækjagt. Her syntes jeg at det kommer endnu mere til sin ret, at man kan skifte chokes så det passer til jagtformen. Så jeg må nok indrømme, at selvom jeg ofte betegner mig selv som et gammelt konservativt røvhul, så har jeg ændret holdning til chokes. :blink:

Christian
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Søges: Anbefalinger til nyt jagtgevær

Indlæg af CFR » 13. aug 2018, 23:36

HR skrev:
13. aug 2018, 23:03
Haglstørrelse?
HR
Jeg mener Eley kalder dem 5'ere, selvom jeg syntes der står 3,1 mm på pakken. Jeg har generelt aldrig været tilhænger af de store ladninger, så det er også den lette af Eleys Bismuth.

Christian

Besvar