Nyere militær riffel... Hvor ?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 24. feb 2009, 17:07
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af WRanG » 2. jul 2018, 19:02

Hejsa NVF. Jeg går lidt med en ide om at anskaffe mig en 'for sjov' riffel, til skydebanen. Jeg tænker noget ala en nyere militær riffel som fx FN Fal, Akm, eller lign. Altså, nyere militær riffel i den forstand at det ikke er en bolt action. Men evt noget der har kunne skyde fuld auto engang som så enten er konverteret til halv auto eller repeter...
Jeg har engang set både Fal og Akm til salg herhjemme. Men syntes egentlig der er forbavsende lidt af denne type våben på markedet herhjemme. Der er selvfølgelig også de nyere Troy par rifler. Men det virker lidt akavet at skulle pumpe sit gevær ved fx liggende skydestilling. Og derfor holder jeg mig lidt væk derfra.

Nogle der ved hvor jeg skal kigge rundt ? :???:
- History is written by the victors -

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af FrederikF » 2. jul 2018, 19:09

Lidt mere info ville være fint.
-Halv auto (check)
-Militær (usikker på om det er et krav, eller om det er halvauto der er væsentlig)
-For sjov (intet jagtligt formål?- kaliber uvæsentlig?)
- for sjov (hvilke afstande er for sjov?)

Forslag. Ud til 125 m er følgende super fint
Alle halv auto .22 i en ikke alt for billig udførelse. Ruger eksempelvis. Skal det være mindre “militært look” så kunne noget Anchütz være fint. Endelig er der diverse AR kloner i .22.
Mvh frederik

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 24. feb 2009, 17:07
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af WRanG » 2. jul 2018, 19:19

Det var måske lidt ringe udpenslet :) det er ikke nødvendigt at våbnet er halv automatisk, det må også godt være repeter, men det skal helst være det nogle folk ville kalde en 'assault rifle'
afstandene vil primært være 100 og 200 meter.
Jeg har et jagttegn, så kaliber vil jeg gerne over en .22 . Det kunne jo være man fik lyst til at tage den med.
FrederikF skrev:
2. jul 2018, 19:09
Lidt mere info ville være fint.
-Halv auto (check)
-Militær (usikker på om det er et krav, eller om det er halvauto der er væsentlig)
-For sjov (intet jagtligt formål?- kaliber uvæsentlig?)
- for sjov (hvilke afstande er for sjov?)
- History is written by the victors -

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af T-REX » 2. jul 2018, 19:34

Tidligere fuldauto, der er konverteret, er så vidt jeg forstår, absolut no go.

Konverteringen skal være så omfattende, at det ikke er muligt, "bare" at skifte et bundstykke, aftræksgruppe og sikring, for at skifte til fuldauto
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 24. feb 2009, 17:07
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af WRanG » 2. jul 2018, 19:40

Det lyder kedeligt :mrgreen: Mener benzonarms havde en Akm engang i foråret, tænker hvis selectoren laves om, og fx gas stemplet bliver fast svejst. Så kunne man lave det til en repeter, Men ja, der er nok en hel del snørklede regler omkring hvordan tingene skal laves
JRexA skrev:
2. jul 2018, 19:34
Tidligere fuldauto, der er konverteret, er så vidt jeg forstår, absolut no go.

Konverteringen skal være så omfattende, at det ikke er muligt, "bare" at skifte et bundstykke, aftræksgruppe og sikring, for at skifte til fuldauto
- History is written by the victors -

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af Hønsetyv » 2. jul 2018, 19:55

Mig bekendt var den Danske Madsen M58 den sidste boltaction militær riffel der blev udviklet, siden da er alt motorbøsser.

Jeg kendte en der havde en Zabra Defence klon af G3 på jagttilladelse, så det kan lade sig gøre, men Onkel Blå er vist ikke så nemme at danse med mere når det gælder patronslugere.

Det tætteste vi dødelige kommer fuld-auto er nok en binær aftrækker (indtil OB/JM får flettet den ind i regelbundtet).
Lav en Google søgning!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af T-REX » 2. jul 2018, 20:06

Der er lavet civile udgaver, af en række militærrifler, hvor f.eks. "sporet" til bundstykket er ændret, så et full auto bundstykke ikke umiddelbart, kan monteres.

Der er en lang række af disse, på det tyske marked, baseret på FN FAL, AR15/M16 og H&K G3
Schwaben Arms er en, af de mange, tyske leverandører.
http://www.sar-shop.de
Der bliver produceret tilsvarende civile AK47 og Dragunov kloner, flere steder i Østeuropa og Rusland.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af 458hunter » 2. jul 2018, 20:43

Som 223/7,62x39 er de jo i hvert fald endegyldigt lukket med den nye tolkning af reglerne (lovlig til gris).

AR-10 dvs 7,62x51 og lignende burde være ok, men man er jo aldrig sikker. Du skal i hvert fald nok i en civil udgave, da jeg ikke tror en tidligere fuldautomatisk går igennem.

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 24. feb 2009, 17:07
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af WRanG » 2. jul 2018, 21:11

Hvorfor er 223 og 7.62x39 lukket ?
Chrstn_Olsen skrev:
2. jul 2018, 20:43
Som 223/7,62x39 er de jo i hvert fald endegyldigt lukket med den nye tolkning af reglerne (lovlig til gris).

AR-10 dvs 7,62x51 og lignende burde være ok, men man er jo aldrig sikker. Du skal i hvert fald nok i en civil udgave, da jeg ikke tror en tidligere fuldautomatisk går igennem.
- History is written by the victors -

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 466 times
Been thanked: 217 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af The Mad Viking » 2. jul 2018, 21:33

WRanG skrev:
2. jul 2018, 21:11
Hvorfor er 223 og 7.62x39 lukket ?
Chrstn_Olsen skrev:
2. jul 2018, 20:43
Som 223/7,62x39 er de jo i hvert fald endegyldigt lukket med den nye tolkning af reglerne (lovlig til gris).

AR-10 dvs 7,62x51 og lignende burde være ok, men man er jo aldrig sikker. Du skal i hvert fald nok i en civil udgave, da jeg ikke tror en tidligere fuldautomatisk går igennem.
Fordi en eller anden som sidder og fortolker regler var den som fik sidst hår på tissemanden, da han gik i skole? :???:
(Sikkert en officiel forklaring, men denne giver ihvertfald som minimum lige så meget mening, og er nok væsentlig tættere på sandheden) :fun:
Det er uofficielt for at komme af med alle de "farlige, sorte .223/5,56-rifler", officielt fordi de ikke har nogen jagtlig relevans i deres optik.
Nuvel, så giv tilladelse til dem på sportslicens... :pig:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af Ras.Killing » 2. jul 2018, 22:46

Den ''officielle'' tankegang er, at de halvautomatiske rifler benyttes til drivjagt i udlandet. Derfor skal riflen (kaliberen) også overholde energikrav til klasse 1 vildt.

...Derfor er f.eks en 223'er pt. udelukket :mad:

Jeg var gået efter en der er bygget om til repeter, så er man ud over alle de åndsvage regler! Altså lige med mindre at EU's våbendirektiv indføres til fulde.. for så bliver der lidt på magasinbegrænsning også :puke:

Til det der spørges om:

Jeg syntes at JJSU ofte har nogle spændende rifler til salg!

Bla. disse ældre militære våben (de er muligvis for gamle til hvad man/du vil kalde for en assault rifle):

https://www.jjsu.dk/militaerhistoriske-vaaben/
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 24. feb 2009, 17:07
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af WRanG » 2. jul 2018, 23:06

Okay, så mht 223 og 7.62x39 består problemet kun ved halv auto ? Det giver mening... Jeg holder et skarpt øje på jjsu, men vil gerne have en lidt nyere model, hvor jeg kan montere en kraftig kikkert uden den virker alt for mal placeret... Har i forvejen en Mosin med PU kikkert, men de 3.5x er ikke meget på imellem 100-200 meter :)på
Ras.Killing skrev:
2. jul 2018, 22:46
Den ''officielle'' tankegang er, at de halvautomatiske rifler benyttes til drivjagt i udlandet. Derfor skal riflen (kaliberen) også overholde energikrav til klasse 1 vildt.

...Derfor er f.eks en 223'er pt. udelukket :mad:

Jeg var gået efter en der er bygget om til repeter, så er man ud over alle de åndsvage regler! Altså lige med mindre at EU's våbendirektiv indføres til fulde.. for så bliver der lidt på magasinbegrænsning også :puke:

Til det der spørges om:

Jeg syntes at JJSU ofte har nogle spændende rifler til salg!

Bla. disse ældre militære våben (de er muligvis for gamle til hvad man/du vil kalde for en assault rifle):

https://www.jjsu.dk/militaerhistoriske-vaaben/
- History is written by the victors -

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af Ras.Killing » 2. jul 2018, 23:12

WRanG skrev:
2. jul 2018, 23:06
Okay, så mht 223 og 7.62x39 består problemet kun ved halv auto ? Det giver mening...
Bingo :thumbup:

Hvad med noget så enkelt som en Remington 700 eller Tikka T3 i et eller andet vildt og tacti'cool skæfte?

Bruger/brugte bla. den Amerikanske hør ikke Rem M.700 ? Så er der da lidt militær riffel over det :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Nyere militær riffel... Hvor ?

Indlæg af 458hunter » 3. jul 2018, 07:32

Ras.Killing skrev:
2. jul 2018, 23:12
WRanG skrev:
2. jul 2018, 23:06
Okay, så mht 223 og 7.62x39 består problemet kun ved halv auto ? Det giver mening...
Bingo :thumbup:

Hvad med noget så enkelt som en Remington 700 eller Tikka T3 i et eller andet vildt og tacti'cool skæfte?

Bruger/brugte bla. den Amerikanske hør ikke Rem M.700 ? Så er der da lidt militær riffel over det :biggrin:
Ja en Rem700, enten bygget som klassisk M40 klon eller med et moderne chassis på,er totalt militær :)

Med den vej vinden blæser over hele Europa, ville jeg ikke skyde penge i noget halvautomatisk militærlignende. Har allerede rigeligt bundet i en Sig 516 som jeg helt sikkert ikke får fornyet.

Besvar