Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Milan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 5. jul 2013, 23:53
Interesser: ure, våben, mekanik generelt
Geografisk sted: Herlev
Geografisk sted: Herlev
Been thanked: 6 times

Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Milan » 19. maj 2018, 23:18

Vi kender allesammen Ian fra forgotten weapons..han er altid meget præcis og neutral i sine analyser.
Men den her syntes jeg er lidt sjov.. Verdens dårligste riffel og HK brugte milioner på at at rette den ind. Og den er stadig i brug, ku jeg se ved prins Harrys bryllup formentlig i A2 udgaven
https://www.youtube.com/watch?v=gDCRop6CRwY


youtu.be/gDCRop6CRwY
Senest rettet af Refraktorius 20. maj 2018, 08:38, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: overskrift præciseret, video embedded

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Sort » 20. maj 2018, 10:27

Den er sjov fordi den på mange måder kunne have været det nye alle mulige andre hoppede på bullpup og det er egentligt smart. altså længere pibe i en kort pakke osv.
Hvorfor det så ikke rigtigt er lykkedes nogen at lave noget der er så godt at alle kan lide det kan godt undre. jeg har indtryk af at Israel har klaret det nogenlunde, men de er nok ikke verdens mest populære land at købe våben fra.
P90 er måske værd at nævne, men magasinskift på den virker fjollet og den hænger fast på sin egen kaliber.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Rixen » 20. maj 2018, 12:57

Det er stadig en elendig riffel. :giggle:

Jeg havde fornøjelsen af at prøve et par SA80, nede i sandkassen. Jeg kom ikke gennem et helt magasin, uden funktioneringsfejl, på de to rifler jeg prøvede. Og så virkede den bare rigtigt klodset og tung.
Vi byttede våben, ude i en fremskudt base, for shits n' giggles.
Deres rifler var rene og vedligeholdte. Min egen M96 var dækket i sand og støv, efter køreturen i PMV ud til britterne. Den tyggede det ene magasin efter det andet, ganske som den plejer. Jeg ville aldrig tage på skarp mission med en SA80, det er helt sikkert.

Deres GPMG og M249 fungerede dog rigtigt godt, og var vældigt sjove. Især M249'eren var jeg begejstret for.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Sort » 21. maj 2018, 01:19

M249 er vist alment anerkendt som markant bedre end LSV på ca alle tænkelige punkter.

Jeg vil på ingen måde forsvare SA80, da jeg aldrig har skudt med den eller håndteret den ægte vare. Men den blev betragtet som lovende ifht fremtidens fodfolksvåben engang (nok før nogen faktisk prøvede den).
Det skal så siges at AR15 heller ikke har verdens bedste track record mht funkfejl og klimaproblemer. Helt tilbage til Vietnam var der problemer med repeteringen (vist pga nogle fint tilpassede dele der udviddede sig i varmen) og så sent som første halvdel af golfkrigen er der rapporter om våben der reelt skulle hamres til at genlade og udkaste.

Hvornår der dukker et våben op som for alvor tager kampen op med AR15, handler nok både om en god ide, udseende og politisk klima. Snarere end alene om kvalitet vs pris.

Både P90 og OICW er jo udtænkt som forsøg på at ryste posen, men helt fantastisk går det jo ikke.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af CQB » 21. maj 2018, 09:37

Sort skrev:
20. maj 2018, 10:27
Den er sjov fordi den på mange måder kunne have været det nye alle mulige andre hoppede på bullpup og det er egentligt smart. altså længere pibe i en kort pakke osv.
Hvorfor det så ikke rigtigt er lykkedes nogen at lave noget der er så godt at alle kan lide det kan godt undre. jeg har indtryk af at Israel har klaret det nogenlunde, men de er nok ikke verdens mest populære land at købe våben fra.
P90 er måske værd at nævne, men magasinskift på den virker fjollet og den hænger fast på sin egen kaliber.
p90 har dog løst det største problem for bulpup til taktisk brug ,ved at kaste hylstere nedad så man kan skifte skulder, hvilket er vigtigt især i bykamp .p90 , fn 2000 og keltec er de enste bulpup våben der har lyst det problem

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Sort » 21. maj 2018, 21:06

CQB skrev:
21. maj 2018, 09:37
Sort skrev:
20. maj 2018, 10:27
Den er sjov fordi den på mange måder kunne have været det nye alle mulige andre hoppede på bullpup og det er egentligt smart. altså længere pibe i en kort pakke osv.
Hvorfor det så ikke rigtigt er lykkedes nogen at lave noget der er så godt at alle kan lide det kan godt undre. jeg har indtryk af at Israel har klaret det nogenlunde, men de er nok ikke verdens mest populære land at købe våben fra.
P90 er måske værd at nævne, men magasinskift på den virker fjollet og den hænger fast på sin egen kaliber.
p90 har dog løst det største problem for bulpup til taktisk brug ,ved at kaste hylstere nedad så man kan skifte skulder, hvilket er vigtigt især i bykamp .p90 , fn 2000 og keltec er de enste bulpup våben der har lyst det problem
Jeg er meget lun på p90, sådan hvis jeg helt selv må vælge skyder. Men 5,7 kaliberen kommer vist aldrig for alvor fra jorden, selvom det er sexet med samme ammo i pistol og riffel..smg whatnot. Jeg tænker at man burde kunne bikse noget så magasinet kunne gå i skråt (lidt ala fg429 og evt klikke ind pænt på plads hvis man har tid og lyst, de er jo lavet til at rotere patronerne alligevel, så om det er lige 90 grader eller 65, burde kunne klares med et stop af en art.

Realistisk set bliver den næste kaliber sat af en revolution i ammo, feks hvis caseless bliver godt, eller hvis vi kan få en railgun af en art (tænk alien2) til at virke. Ellers er der bare bundet for mange penge og træning i .223 nato og AR15.

Det er relativt givet at før eller siden kommer der noget der er bedre end det vi har. Ikke at det er så skidt lige nu, men det har folk jo også tænkt da de havde forladere og fjenden kom med repeter rifler. hhv da man havde repeter og folk kom med automatvåben.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 118 times
Been thanked: 72 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af JNielsen » 21. maj 2018, 21:58

Nu vil jeg på ingen måde forsøge at overbevise nogen - hverken dem, som faktisk har erfaring med SA-80 :razz: - eller dem, som har læst på nettet, at det er en lorteskyder ..... :smile:

Til en militær skydekonkurrence i USA omkring 2000-2004 oplevede jeg, at den engelske ammunition svinede så meget, at min og andres M95'ere pludseligt udviste "SA-80" opførsel; dvs. masser af funk-fejl........på trods af omhyggelig rengøring. Ammunitionen havde vi fået ved en fejl; da vi fik den rigtige ammunition var alt normalt igen.

Personligt synes jeg, at SA-80'eren - som jeg har skudt med et par gange til konkurrencer i England og Skotland med pæne resultater og uden problemer :biggrin: - er en ganske fed skyder..........

.... og indrømmet - det er nok A2'eren, som jeg har haft fingre i.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Sort » 21. maj 2018, 22:59

JNielsen skrev:
21. maj 2018, 21:58
.... og indrømmet - det er nok A2'eren, som jeg har haft fingre i.
Sådan en M95 er jo i sig selv en snavsemaskine indtil man konverterer til stempel. Men Britisk forsvar er generelt en skandalemaskine, så hvorfor dog ikke også en riffel der ikke virker med noget ammo der snavser helt vildt?

jeg har været med til at udbedre et projekt der blev tilsidesat for at man kunne færdiggøre et hangarskib, kun 7 år forsinket og alt internet i skidtet var forældet og måtte udskiftes før skibet nogensinde forlod havnen..
Nåja og så havde man naturligvis udfaset de fly skibet var bygget til (antageligt harrier) før skibet kom i vandet.

Jeg ved ikke lige hvorfor det er sådan, men jeg tænker umiddelbart at hele herligheden kunne invaderes med en rekvisition på venstrehånds skruetrækkere og en legetøjspistol.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af 100Radsbar » 22. maj 2018, 15:52

Sort skrev:
21. maj 2018, 01:19
M249 er vist alment anerkendt som markant bedre end LSV på ca alle tænkelige punkter.

Jeg vil på ingen måde forsvare SA80, da jeg aldrig har skudt med den eller håndteret den ægte vare. Men den blev betragtet som lovende ifht fremtidens fodfolksvåben engang (nok før nogen faktisk prøvede den).
Det skal så siges at AR15 heller ikke har verdens bedste track record mht funkfejl og klimaproblemer. Helt tilbage til Vietnam var der problemer med repeteringen (vist pga nogle fint tilpassede dele der udviddede sig i varmen) og så sent som første halvdel af golfkrigen er der rapporter om våben der reelt skulle hamres til at genlade og udkaste.

Hvornår der dukker et våben op som for alvor tager kampen op med AR15, handler nok både om en god ide, udseende og politisk klima. Snarere end alene om kvalitet vs pris.

Både P90 og OICW er jo udtænkt som forsøg på at ryste posen, men helt fantastisk går det jo ikke.
InRange/Forgotten weapons har nogle videoer angående de problemer der var med AR-15 da den fik sin dåb i Vietnam.
Det er har givet den et dårligt ry, er at der ikke blev udleveret rensesæt, da de højere magter i militæret havde fået den ide at riflen var så moderne at den aldrig skulle renses.
En anden ting er at den var designet tilk at bruge en bestemt ladning & krudt type.
Militæret havde dog et stort lager af ubrugt krudt (som var en anden/forkert type).
Dette gjorde at riflerne blev hurtigere svinet til, og fik problemer med at repetere. Havde de brugt den korrekte krudt type, og rensesæt ville de ikke have haft problemet.
Ian har en video hvor han snakker med Jim Sullivan som var med til at designe AR-15 riflen.

https://www.full30.com/video/9b50f8a825 ... 7b32a76bc1

Jeg har prøvet at skyde med en L85A1, det var dog på en skydebane, ikke i felten, men den var ok at skyde med, det optiske sigtemiddel på den var klart en fordel overfor G3'eren vi havde dengang, kunne ramme målene på 200, og 300 meter stående.

Som bliver nævnt oppe i tråden så kunne det at Briterne bruger krudt i deres ammo som sviner meget, være med til at det giver problemer med riflen.
Jeg går ud fra at krudtet er meget billigt, og at prisen har mere at sige end kvaliteten.
A2 modellen skulle være en del mere stabil at bruge, men hvis de har skrammel krudt så hjælper forbedringerne nok ikke det store.

Magasinerne har også meget at sige. dårligt designede magasiner, eller magasiner som er defekte/skæve kan få enhver riffel til at fejle.

Se bare SVT-40, magasinerne skal mere eller mindre skræddersyes til riflen, ellers er der problemer når man skyder (det magasin jeg har i min SVT-40 fejler ca. 2-3 gange hver gang den skal igennem 10 skud, hvor den ikke får skubbet projektilet ind i kammeret).

Et dårligt ry hænger ved i mange år. Jeg tror ikke at USA ville have beholdt AR-15 platformen siden 1960'erne hvis den var så fejlbehæftet.
At Briterne ikke har skiftet platform hænger nok sammen med stædighed, og stolthed over at det er en Britisk produceret riffel.

Der var også hårdnakkede rygter om at H&K G36 havde problemer i Sandkassen, men dem var der ikke hold i :smile:
Den kan tåle en del tæsk:

youtu.be/iTbTyFloelc
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Sort » 22. maj 2018, 16:59

G36 har antageligt nogle problemer med præcisionen når den bliver lun. Men den skal nok spise op af hvad den får.

Når en hel gruppe forsyningstropper oplever at deres M16 ikke repeterer i Irak, så hjælper det jo ikke ligefrem på historierne om AR15 og at fejlene skulle være udbedret. Men jo våbnet lader til at virke og kulten omkring det er for stærk til at man bare sådan lige kan skifte uden at have lidt af en landvinding at komme med.

Tænk på hvor ofte amerikanere anmelder alle mulige andre våben med ordene "pistol grip, trigger and safety is setup like the M16 that im famillar with" Hvilket altid er et kæmpe plus i bedømmelsen, uanset om man kunne gøre det smartere eller kønnere. Så er det bare sådan at en bil har en V8 motor og et våben bliver bedre jo mere det ligner en AR, hvis man spørger amerikanerne.

Nu skal det jo igen ikke forstås somom jeg er helt vildt imod AR rifler, jeg har bemærket at fra M16 og frem er den primære udvikling at man saver dem kortere og sætter mere skrammel på. Systemet bliver jo næppe kortere end at der skal være både kammer til bønnen og bufferen ude bagtil, plus evt et par cm løb for lige at få samling på det hele før gassen skal retur i mekanikken.
Kiigger man så på P90 som jo indimellem nævnes som "nok i virkeligheden smartere til folk der ikke skyder så meget og eller er i køretøjer" så er det sørme lykkedes at lave et våben der konkurrerer på stortset alle parametre. Men det er bare ikke en AR og ok fair nok, så meget bedre er den måske heller ikke, i hvertfald ikke før man har caseless ammo som undskyldning for udskiftning.

Nå ja og fremfor alt er det bare ikke en AR, så selv hvis den var 50% bedre på alle tænkelige faktorer, så ville den stadig få en hård medfart. ligesom AR i øvrigt fik før den kom i brug "skæfte fremstillet af en legetøjsproducent" "kaliber der enten er ustabil eller også dårligt kan vælte en due" osv osv.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af 100Radsbar » 23. maj 2018, 09:43

Sort skrev:
22. maj 2018, 16:59
G36 har antageligt nogle problemer med præcisionen når den bliver lun. Men den skal nok spise op af hvad den får.

Når en hel gruppe forsyningstropper oplever at deres M16 ikke repeterer i Irak, så hjælper det jo ikke ligefrem på historierne om AR15 og at fejlene skulle være udbedret. Men jo våbnet lader til at virke og kulten omkring det er for stærk til at man bare sådan lige kan skifte uden at have lidt af en landvinding at komme med.

Tænk på hvor ofte amerikanere anmelder alle mulige andre våben med ordene "pistol grip, trigger and safety is setup like the M16 that im famillar with" Hvilket altid er et kæmpe plus i bedømmelsen, uanset om man kunne gøre det smartere eller kønnere. Så er det bare sådan at en bil har en V8 motor og et våben bliver bedre jo mere det ligner en AR, hvis man spørger amerikanerne.

Nu skal det jo igen ikke forstås somom jeg er helt vildt imod AR rifler, jeg har bemærket at fra M16 og frem er den primære udvikling at man saver dem kortere og sætter mere skrammel på. Systemet bliver jo næppe kortere end at der skal være både kammer til bønnen og bufferen ude bagtil, plus evt et par cm løb for lige at få samling på det hele før gassen skal retur i mekanikken.
Kiigger man så på P90 som jo indimellem nævnes som "nok i virkeligheden smartere til folk der ikke skyder så meget og eller er i køretøjer" så er det sørme lykkedes at lave et våben der konkurrerer på stortset alle parametre. Men det er bare ikke en AR og ok fair nok, så meget bedre er den måske heller ikke, i hvertfald ikke før man har caseless ammo som undskyldning for udskiftning.

Nå ja og fremfor alt er det bare ikke en AR, så selv hvis den var 50% bedre på alle tænkelige faktorer, så ville den stadig få en hård medfart. ligesom AR i øvrigt fik før den kom i brug "skæfte fremstillet af en legetøjsproducent" "kaliber der enten er ustabil eller også dårligt kan vælte en due" osv osv.
Det med G36, og præcisions problemer når de blev varme er så vidt jeg ved blevet manet i jorden.

Som gammel Sergent (ved forsyningstropperne), så ved jeg at de fleste menige tit er dovne, og ikke altid gider vedligeholde deres udstyr :smile:
en AR-15 skal holdes mere ren end en AK variant, da der er mindre plads til skidt.
Forskellige forhold i klima vil også kræve forskellig vedligeholdelse af våbnet.

Min fætter var i en tur i Balkan for FN da der var ballade dernede, en af konstablerne i hans kompagni gad ikke vedligeholde sit våben, og tilsidst var låsen i hans G3 rustet fast.

Så vidt jeg ved, så er standard riflen i USA's hær en M4 model, jeg mener ikke de har kortere modeller.

En P90 er designet til at være en PDW (Personal Defense Weapon) i samme stil som M1 Carbine under WWII.
En AR15 (M4) 5,56x45 har stadig en længere effektiv rækkevidde end 5,7x28 som P90'eren bruger.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af CQB » 23. maj 2018, 12:55

100Radsbar skrev:
23. maj 2018, 09:43
Sort skrev:
22. maj 2018, 16:59
G36 har antageligt nogle problemer med præcisionen når den bliver lun. Men den skal nok spise op af hvad den får.

Når en hel gruppe forsyningstropper oplever at deres M16 ikke repeterer i Irak, så hjælper det jo ikke ligefrem på historierne om AR15 og at fejlene skulle være udbedret. Men jo våbnet lader til at virke og kulten omkring det er for stærk til at man bare sådan lige kan skifte uden at have lidt af en landvinding at komme med.

Tænk på hvor ofte amerikanere anmelder alle mulige andre våben med ordene "pistol grip, trigger and safety is setup like the M16 that im famillar with" Hvilket altid er et kæmpe plus i bedømmelsen, uanset om man kunne gøre det smartere eller kønnere. Så er det bare sådan at en bil har en V8 motor og et våben bliver bedre jo mere det ligner en AR, hvis man spørger amerikanerne.

Nu skal det jo igen ikke forstås somom jeg er helt vildt imod AR rifler, jeg har bemærket at fra M16 og frem er den primære udvikling at man saver dem kortere og sætter mere skrammel på. Systemet bliver jo næppe kortere end at der skal være både kammer til bønnen og bufferen ude bagtil, plus evt et par cm løb for lige at få samling på det hele før gassen skal retur i mekanikken.
Kiigger man så på P90 som jo indimellem nævnes som "nok i virkeligheden smartere til folk der ikke skyder så meget og eller er i køretøjer" så er det sørme lykkedes at lave et våben der konkurrerer på stortset alle parametre. Men det er bare ikke en AR og ok fair nok, så meget bedre er den måske heller ikke, i hvertfald ikke før man har caseless ammo som undskyldning for udskiftning.

Nå ja og fremfor alt er det bare ikke en AR, så selv hvis den var 50% bedre på alle tænkelige faktorer, så ville den stadig få en hård medfart. ligesom AR i øvrigt fik før den kom i brug "skæfte fremstillet af en legetøjsproducent" "kaliber der enten er ustabil eller også dårligt kan vælte en due" osv osv.
Det med G36, og præcisions problemer når de blev varme er så vidt jeg ved blevet manet i jorden.

Som gammel Sergent (ved forsyningstropperne), så ved jeg at de fleste menige tit er dovne, og ikke altid gider vedligeholde deres udstyr :smile:
en AR-15 skal holdes mere ren end en AK variant, da der er mindre plads til skidt.
Forskellige forhold i klima vil også kræve forskellig vedligeholdelse af våbnet.

Min fætter var i en tur i Balkan for FN da der var ballade dernede, en af konstablerne i hans kompagni gad ikke vedligeholde sit våben, og tilsidst var låsen i hans G3 rustet fast.

Så vidt jeg ved, så er standard riflen i USA's hær en M4 model, jeg mener ikke de har kortere modeller.

En P90 er designet til at være en PDW (Personal Defense Weapon) i samme stil som M1 Carbine under WWII.
En AR15 (M4) 5,56x45 har stadig en længere effektiv rækkevidde end 5,7x28 som P90'eren bruger.
Hvor har du hørt at g36,s problemer skulle være manet i jorden ? Jeg kan huske Tysklands forsvarsminister sagde at han ikke kunne se at g 36 havde nogen fremtid i bundesvehr

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Sort » 23. maj 2018, 17:01

100Radsbar skrev:
23. maj 2018, 09:43
En P90 er designet til at være en PDW (Personal Defense Weapon) i samme stil som M1 Carbine under WWII.
En AR15 (M4) 5,56x45 har stadig en længere effektiv rækkevidde end 5,7x28 som P90'eren bruger.
Hvornår har du sidst hørt om en træfning hvor 5,56X45 blev udnyttet nær max rækkevidde? Alt hvad du kan finde fra afghanistan er enten decideret bykamp eller så lange afstande at det stortset er TMG og LMG der gør arbejdet indtil der kommer fly.

Træfninger med lange skudhold (hvor løsningen rent faktisk er riffel imod riffel) er ved at blive så sjældne at andre hensyn så småt kanbegynde at veje tungere.
Desuden tænker jeg umiddelbart at hvis vi absolut skal starte på 2 km afstand og kravle imod hinanden, så vil ham med M75 eller M14 nok vinde over .223 våben, langt de fleste gange.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af CQB » 23. maj 2018, 18:00

Sort skrev:
23. maj 2018, 17:01
100Radsbar skrev:
23. maj 2018, 09:43
En P90 er designet til at være en PDW (Personal Defense Weapon) i samme stil som M1 Carbine under WWII.
En AR15 (M4) 5,56x45 har stadig en længere effektiv rækkevidde end 5,7x28 som P90'eren bruger.
Hvornår har du sidst hørt om en træfning hvor 5,56X45 blev udnyttet nær max rækkevidde? Alt hvad du kan finde fra afghanistan er enten decideret bykamp eller så lange afstande at det stortset er TMG og LMG der gør arbejdet indtil der kommer fly.

Træfninger med lange skudhold (hvor løsningen rent faktisk er riffel imod riffel) er ved at blive så sjældne at andre hensyn så småt kanbegynde at veje tungere.
Desuden tænker jeg umiddelbart at hvis vi absolut skal starte på 2 km afstand og kravle imod hinanden, så vil ham med M75 eller M14 nok vinde over .223 våben, langt de fleste gange.
Jeg vil helst ha en 223,er i Afghanistan fremfor
en p90 med forgroet 22 LR ammu

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Sort » 23. maj 2018, 23:02

CQB skrev:
23. maj 2018, 18:00
Jeg vil helst ha en 223,er i Afghanistan fremfor
en p90 med forgroet 22 LR ammu
Der er to forgroede .22'ere, men muligvis er den ene bedre.
Ikke så meget bedre, med skydejern udenom at man kunne lade være med at save af løbet, for at få skidtet med i køretøjer. Men jaja P90 er sådan en fremtidens våben der aldrig blev til noget. Altså den er sød og driftsikker, men ramte ikke lige i skabet.

jeg overlever med den viden at før eller siden skal der jo skiftes ud og har ikke sat mine aktiepenge på P90.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af CQB » 24. maj 2018, 09:04

Sort skrev:
23. maj 2018, 23:02
CQB skrev:
23. maj 2018, 18:00
Jeg vil helst ha en 223,er i Afghanistan fremfor
en p90 med forgroet 22 LR ammu
Der er to forgroede .22'ere, men muligvis er den ene bedre.
Ikke så meget bedre, med skydejern udenom at man kunne lade være med at save af løbet, for at få skidtet med i køretøjer. Men jaja P90 er sådan en fremtidens våben der aldrig blev til noget. Altså den er sød og driftsikker, men ramte ikke lige i skabet.

jeg overlever med den viden at før eller siden skal der jo skiftes ud og har ikke sat mine aktiepenge på P90.
5.7 har dog kun 30 % anslags energi af 223,er og en meget krum kuglebane den har en max effektiv afstand på 200 meter mod 223,ens 500 meter

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af 100Radsbar » 24. maj 2018, 12:16

CQB skrev:
23. maj 2018, 12:55
100Radsbar skrev:
23. maj 2018, 09:43
Sort skrev:
22. maj 2018, 16:59
G36 har antageligt nogle problemer med præcisionen når den bliver lun. Men den skal nok spise op af hvad den får.

Når en hel gruppe forsyningstropper oplever at deres M16 ikke repeterer i Irak, så hjælper det jo ikke ligefrem på historierne om AR15 og at fejlene skulle være udbedret. Men jo våbnet lader til at virke og kulten omkring det er for stærk til at man bare sådan lige kan skifte uden at have lidt af en landvinding at komme med.

Tænk på hvor ofte amerikanere anmelder alle mulige andre våben med ordene "pistol grip, trigger and safety is setup like the M16 that im famillar with" Hvilket altid er et kæmpe plus i bedømmelsen, uanset om man kunne gøre det smartere eller kønnere. Så er det bare sådan at en bil har en V8 motor og et våben bliver bedre jo mere det ligner en AR, hvis man spørger amerikanerne.

Nu skal det jo igen ikke forstås somom jeg er helt vildt imod AR rifler, jeg har bemærket at fra M16 og frem er den primære udvikling at man saver dem kortere og sætter mere skrammel på. Systemet bliver jo næppe kortere end at der skal være både kammer til bønnen og bufferen ude bagtil, plus evt et par cm løb for lige at få samling på det hele før gassen skal retur i mekanikken.
Kiigger man så på P90 som jo indimellem nævnes som "nok i virkeligheden smartere til folk der ikke skyder så meget og eller er i køretøjer" så er det sørme lykkedes at lave et våben der konkurrerer på stortset alle parametre. Men det er bare ikke en AR og ok fair nok, så meget bedre er den måske heller ikke, i hvertfald ikke før man har caseless ammo som undskyldning for udskiftning.

Nå ja og fremfor alt er det bare ikke en AR, så selv hvis den var 50% bedre på alle tænkelige faktorer, så ville den stadig få en hård medfart. ligesom AR i øvrigt fik før den kom i brug "skæfte fremstillet af en legetøjsproducent" "kaliber der enten er ustabil eller også dårligt kan vælte en due" osv osv.
Det med G36, og præcisions problemer når de blev varme er så vidt jeg ved blevet manet i jorden.

Som gammel Sergent (ved forsyningstropperne), så ved jeg at de fleste menige tit er dovne, og ikke altid gider vedligeholde deres udstyr :smile:
en AR-15 skal holdes mere ren end en AK variant, da der er mindre plads til skidt.
Forskellige forhold i klima vil også kræve forskellig vedligeholdelse af våbnet.

Min fætter var i en tur i Balkan for FN da der var ballade dernede, en af konstablerne i hans kompagni gad ikke vedligeholde sit våben, og tilsidst var låsen i hans G3 rustet fast.

Så vidt jeg ved, så er standard riflen i USA's hær en M4 model, jeg mener ikke de har kortere modeller.

En P90 er designet til at være en PDW (Personal Defense Weapon) i samme stil som M1 Carbine under WWII.
En AR15 (M4) 5,56x45 har stadig en længere effektiv rækkevidde end 5,7x28 som P90'eren bruger.
Hvor har du hørt at g36,s problemer skulle være manet i jorden ? Jeg kan huske Tysklands forsvarsminister sagde at han ikke kunne se at g 36 havde nogen fremtid i bundesvehr
Troede faktisk at den debat var afsluttet, men det ser ud til at der ikke er fuld enighed om sagen. Der er nogen der skyder skylden på dem har har produceret ammunitionen. H&K vandt så vidt jeg kan læse mig frem til retsagen mod staten, med henblik på at få renset H&K navn og rygte :smile:
Andre siger at den ikke er egnet (designet) til at bruge i de varme lande, og ikke er egnet til at affyre så mange skud på så kort tid. Dette er dog en dårlig undskyldning da det burde være testet af H&K inden den blev sendt på markedet.

Jeg ville mene at H&K burde kunne fixe problemet på G36 forholdsvis nemt, og opgradere riflerne.

Men hvis jeg skulle ud i "plutten" og risikere at komme i ildkamp, så ville jeg nok helst rende rundt med en H&K G3, gerne med et optisk sigtemiddel på.

Skulle jeg ind og rydde et hus, ville jeg nok vælge en P90, da den er lille, og har en høj magasin kapacitet.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Forgotten weapons: Verdens dårligste riffel Enfield L85A1

Indlæg af Sort » 24. maj 2018, 21:04

100Radsbar skrev:
24. maj 2018, 12:16
Skulle jeg ind og rydde et hus, ville jeg nok vælge en P90, da den er lille, og har en høj magasin kapacitet.
Lyder umiddelbart rigtigt nok, spørgsmålet er så hvordan fremtidens slagmark ser ud. Før eller siden må fodfolk jo kunne erstattes helt eller delvist af div droner og robotter.

Både fordi vestlige soldaterer pissedyre at uddanne, de skal have alt muligt tingeltangel for at leve, de er dyre i politiske stemmer og så koster de endda også penge når de kommer hjem igen.

Sådan en robot skal jo ikke være mere end måske 25-50% af en mands effektivitet, før en lastbil kan fyldes op med horder af skidtet og køre ud hvor vi synes der skal ryddes op, evt med lidt menneskelig støtte i starten, men på sigt kan man sagtens forestille sig indsatser på jorden der er næsten udelukkende mekaniske. Hvor personel så primært bevæbnes til selvforsvar eller evt til at nedkæmpe fjendtlige robotter, når det går helt galt.

Umiddelbart ser det nemlig ud til at vestlige demokratier, taber bragende når vi sender tropper ud i verden. Vi vinder naturligvis næsten samtlige træfninger, men den politiske pris er så høj at vi må trække os ud længe før arbejdet er færdigt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar