Halvauto til repeter - hvordan?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Halvauto til repeter - hvordan?

Indlæg af CQB » 12. mar 2018, 16:16

Nogen der har prøvet at få bygget en halvauto om til repeter? Er det kun speciele våben mekkerer der må? Og hvor omfattende skal det være med en AR15?

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: halv auto til repeter ?

Indlæg af Fredericianer » 12. mar 2018, 16:24

Min US Karabin er bygget om til repeter. Jeg skulle have en attest fra en bøssemager at det var lavet om til repeter, og ikke kunne laves om (fik attesten lavet ved Østjysk).

Det var godt nok til SKV, det kan være at det er anderledes for jagtvåben.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: halv auto til repeter ?

Indlæg af HappyNanoq » 12. mar 2018, 17:17

Ejeren af riflen kan i princippet lave konverteringen selv, og stå til ansvar for det. Men så skal konverteringen kontrolleres af politiet - eller man skal måske betale en våbensmed for at udfærdige brevet.


Det springende punkt er selvfølgelig at våbnet skal skifte status fra semiauto til repetér, og politiet skal have en vis form for garanti for at konverteringen har fundet sted.

Her vælger politiet at læne sig op af en våbensmed som i kraft af sit arbejde skriver en erklæring på at han har foretaget konverteringen.
Så våbensmeden står formelt set som garant for at på det pågældende tidspunkt er ombygningen foretaget og det godtager politiet.


Hvis ejeren selv foretager ændringen, så skal der fortsat kigges på om den nu også formelt set har skiftet status fra semiauto til repetér.
Den eneste måde dét kan ske på, er ikke ved at ejeren skriver samme erklæring (det ville jo være hul i hovedet!) - men at politiet så foretager den tekniske gennemgang og kan godtage at ombygningen har fundet sted.
Alternativt at en våbensmed udfærdiger erklæringen på at våbnet er ombygget - men vil han det, når han ikke har foretaget ombygningen.?



Visse våben, såsom US Carbine er så simple at man med det blotte øje kan se at gasblock'en er savet af og gaskanalerne er svejst til - så de er nemme at kontrollere. Gasblock'en er en væsentlig del af genladningen og er påsvejst løbet, så der er reelt ikke nogen tvivl.

Våben som AR15 hvor gasblock'en er aftagelig og kan skiftes - der kan gasblock'en skiftes af ejeren til en uvirksom én af slagsen, samt væsentlige dele fjernes så våbnet vitterlig er repetér.
Så vil våbnet kunne leveres til kontrol hos politiet som repetér, men i næste åndedrag kan våbnet ombygges til semiauto igen - fordi det er en simpel operation at skifte gasblock'en tilbage til original, samt isætte eventuelle dele.

Så det vil kræve en vis ressourceperson hos politiet rundt omkring i landet at kunne foretage disse inspektioner, og det har de ikke kapacitet til.

Derfor er det oftest sådan, at politiet modtager brevet fra våbensmeden på at konverteringen har fundet sted - så skal de ikke selv stå som garant for det, men kan hægte dato/våbensmed/butik på som ansvarshavende for konverteringen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: halv auto til repeter ?

Indlæg af CO » 12. mar 2018, 18:16

Jeg gætter på at det ikke er nok at handicappe gas blocken på en AR.
Gaskanalen i piben skal vel svejses til?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: halv auto til repeter ?

Indlæg af Fredericianer » 12. mar 2018, 19:22

Lidt af en ældre tråd, men måske stadig relevant:

viewtopic.php?f=14&t=14867&p=143061&hil ... 15#p143061
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: halv auto til repeter ?

Indlæg af CQB » 12. mar 2018, 20:57

Jeg vil prøve at få svar hos acv

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 285 times
Been thanked: 1062 times

Re: halv auto til repeter ?

Indlæg af Langenge » 12. mar 2018, 21:04

Jeg er sikker på, efter min erfaring med politiet og våbenloven, at Happy har givet det mest rigtige og udførlige svar, der kan gives.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: halv auto til repeter ?

Indlæg af Kruffe » 12. mar 2018, 23:36

For at måtte konvertere en halvauto til repeter (konstruktiv ændring) kræver det man har fremstillingstilladelse fra Justitsministeriet. Ja, det lyder åndssvagt, at det kræver tilladelse til fremstilling, når der er tale om en ændring og ikke reel fremstilling - men sådan er det.

Kravet om fremstillingstilladelse stilles både af SKV og politiet (ACV der har pointeret dette overfor SKV).

A.H. Larsen og jjsu.dk har denne tilladelse.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Besvar