Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Nielshm » 10. feb 2018, 07:55

Jeg har bestilt sådan en dejlig sag, men venter dog stadig på tilladelse.
Jeg kan se at sidevejs justering af bagerste sigtemiddel er muligt ved at løsne skruer og skubbe hele enheden sidelæns, men jeg kan læse på udenlandske sider at det kan være noget af en prøvelse, og at der muligvis er locktite i kombination med ekstrem små tolerancer.
Der bliver solgt godt af denne model, så nogen af jer gutter må have prøvet operationen? Jeg døjer med at forstå præcis fremgangsmåde, men ordet "hammer" indgår flere gange...
Jeg har en pæn bygningsfejl og sigter med venstre øje, men er højrehåndet, så det giver altså behov for lidt justering. Men det skal jo bare på plads en gang.
Højdejustering er jo den der bruges mest.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Grendel » 10. feb 2018, 09:23

Du skal have løsnet skruerne der holder sigtet på plads og hvis de er loctitet kan de løsnes med varme, evt holde en loddekolbe på dem eller en anden varmekilde. Hvor meget varme der skal til, kommer an på hvilken type loctite der er brugt :smile:

Skruer skal helt af og renses for loctite og ny loctite på når du er færdig med at justere ellers er der vist risiko for de går løse under skydning?. Jeg ville overveje at købe et justerbart sigte til Shadow 2.

Hvor skyder du i Herning området?

:welcome:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Sixpack » 10. feb 2018, 09:59

Yes, har prøvet det.

Tror ikke mit sigte var locktite’et - der er bare tale om meget tight fit.

Det giver sig selv når du har den i hånden. Der er to pinolskruer man løsner med en umbraconægle. Derefter kan det bagerste sigtemiddel drives højre eller venstre. Det er her hammeren kommer eller ikke kommer ind i billedet. Jeg har valgt ikke at tæve løs på min Shadow 2, men derimod bruge sådan en her:

http://www.rearsighttool.com/Sight-Pusher/

Virker fint på Shadow 2’eren, og man føler man har noget mere kontrol over hvor langt man driver sigtet.

Der findes også CZ specifikke tools til dette, og de er nok lidt billigere.

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Polohest » 10. feb 2018, 13:21

Der var i hvert fald ikke brugt locktight på skruerne på mit bagsigte fra fabrikkens side, da den ene skrue faldt af efter ca. 100 skud. Jeg fandt den heldigvis igen :smile:

Det undre mig, at de ikke putter et fuldt justerbar sigte på pistolen fra start. Har set flere reviews på youtube, hvor de kommer til at sige, at sigtet er justerbar både vertikal og horisontalt.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af ReneKJ » 10. feb 2018, 13:33

Polohest skrev:Der var i hvert fald ikke brugt locktight på skruerne på mit bagsigte fra fabrikkens side, da den ene skrue faldt af efter ca. 100 skud. Jeg fandt den heldigvis igen :smile:

Det undre mig, at de ikke putter et fuldt justerbar sigte på pistolen fra start. Har set flere reviews på youtube, hvor de kommer til at sige, at sigtet er justerbar både vertikal og horisontalt.
Siger de ikke "drift adjustable"?
Jeg ville nok også selv foretrække et sigte der kan justeres uden hammer, men jeg har set argumentet at de fuldt justerbare sigter nemmere går i stykker under intens brug.

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Nielshm » 10. feb 2018, 13:43

Polohest skrev:Der var i hvert fald ikke brugt locktight på skruerne på mit bagsigte fra fabrikkens side, da den ene skrue faldt af efter ca. 100 skud. Jeg fandt den heldigvis igen :smile:

Det undre mig, at de ikke putter et fuldt justerbar sigte på pistolen fra start. Har set flere reviews på youtube, hvor de kommer til at sige, at sigtet er justerbar både vertikal og horisontalt.
Det gør de i næsten alle Youtube Videoer, så overraskelsen var lidt stor. Meeen hvis det kan gøres uden tåbelig meget vold, så tror jeg ikke den skal pilles ret meget sidelæns til hverdag.
Men det virker som en rigtig dejlig pistol, og når der trods alt er mulighed for justerbar sigte, hvis alt andet fejler, så går det nok endda.
Bruger I forresten aftrækkeren som den er standard fra fabrikken, eller har I fået tunet den lidt, fjernet aftræksvægt?

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Polohest » 10. feb 2018, 13:48

ReneKJ skrev:Siger de ikke "drift adjustable"?
De siger "fully adjustable both vertical and horizontal" eller "fully adjustable both elevation and windage"
De har jo i teorien ret, når man kan banke/skubbe sigtet til siden, men det er ikke det jeg forstår ved det, når folk siger fully adjustable :smile:

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Nielshm » 10. feb 2018, 13:56

Grendel skrev:Du skal have løsnet skruerne der holder sigtet på plads og hvis de er loctitet kan de løsnes med varme, evt holde en loddekolbe på dem eller en anden varmekilde. Hvor meget varme der skal til, kommer an på hvilken type loctite der er brugt :smile:

Skruer skal helt af og renses for loctite og ny loctite på når du er færdig med at justere ellers er der vist risiko for de går løse under skydning?. Jeg ville overveje at købe et justerbart sigte til Shadow 2.

Hvor skyder du i Herning området?

:welcome:
Klubmæssigt hører jeg til Tjørring, men ellers er det jo terræn i Ulfborg jeg hygger mig med. Der er fine træningsaftener i hele maj og august, så der har jeg været en del år.

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Polohest » 10. feb 2018, 13:59

Nielshm skrev:Bruger I forresten aftrækkeren som den er standard fra fabrikken, eller har I fået tunet den lidt, fjernet aftræksvægt?
Solgte min igen, da jeg ikke syntes den var bedre end det andet jeg havde. Jeg er også lidt et fjols m.h.t. våbenkøb - hvis det ikke virker som jeg har forestillet mig, så skal der prøves noget nyt i stedet. :biggrin:

Men for at svare på dit spørgsmål, så var jeg nu ikke imponeret over aftrækkeren. Min lå med ca. 1450 g i singleaction inklusiv en del "creep" som jeg ikke regnede med udfra de reviews jeg havde set.
Doubleaction lå på ca. 3900 g hvilket jeg heller ikke syntes er imponerende.

Men jeg har nok bare regnet med mere kvalitet end jeg har betalt for. :smile:

JW63SS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 19. dec 2016, 18:19
Interesser: pistolskydning
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af JW63SS » 10. feb 2018, 17:20

Jeg har en med et fantastisk aftræk, 1050g i sa, men den er også blevet pimpet lidt, og fuldt justerbart lpa sigte, der fungerer fint.
Jeg har kun roser tilovers for den skyder....
feinwerkbau aw 93
S&W 627 TC 357 mag
Sig Sauer P220 x-six 45 acp
S&W 625 5" 45acp
Sig Sauer P226 X-six supermatch club 30
Uberti cattleman 45 LC

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Grendel » 11. feb 2018, 15:45

Nielshm skrev: Klubmæssigt hører jeg til Tjørring, men ellers er det jo terræn i Ulfborg jeg hygger mig med. Der er fine træningsaftener i hele maj og august, så der har jeg været en del år.
Jeg skyder i Holing, så hvis der er noget jeg kan hjælpe med, er du velkommen til at kigge forbi :smile: jeg har også brugt at træne terræn i Ulfborg tirsdage forår/efterår når det kan passe ind. Ellers skyder jeg også i Ørre om sommeren, så kan det være vi ses der :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Crazy Viking
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:13
Interesser: Praktisk skydning.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Crazy Viking » 16. feb 2018, 14:19

Jeg hentede min shadow 2 anden juledag.
Så direkte ned i klubben og mødes med en af de gamle skytter. En halv æske bønner og lidt hjælp fra en topnøgle forlænger samt en hammer så sad skidtet der. Har vel skudt godt 1500 siden og den har ikke flyttet sig endnu. Der skulle en del mere vold til end min ven Birger brød sig om men der er jeg altså ret ligeglad. Skidtet skulle på plads. Og det kom den.
Skyder med standart aftrækket og er egentligt godt tilfreds med dette ind til videre. Kan godt være den får en lille tuning i løbet af sommeren.
Hvis man ser bort fra irritationen ved at skulle ty til vold med det sigte så er jeg ganske tilfreds med valget af shadow 2. Den funger bare og ligger virkeligt godt i hånden på mig.

Kenneth.

Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 21. aug 2014, 20:56
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af MAS » 18. feb 2018, 01:46

Jeg har fået rykket mit bagerste sigte.

Brugte en skruestik, gummihammer og en stykke træ.
Løsnede skruerne og gav den et par alvorlige tæsk.
Nok en del hårdere end jeg egentlig var "komfertabel" med, men det virkede og den rammer nu der hvor den skal.
Så er det bare skytten jeg skal justere på.
Mon det også virker med en Gummihammer ?

Crazy Viking
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:13
Interesser: Praktisk skydning.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Crazy Viking » 21. feb 2018, 21:28

MAS skrev:Jeg har fået rykket mit bagerste sigte.

Brugte en skruestik, gummihammer og en stykke træ.
Løsnede skruerne og gav den et par alvorlige tæsk.
Nok en del hårdere end jeg egentlig var "komfertabel" med, men det virkede og den rammer nu der hvor den skal.
Så er det bare skytten jeg skal justere på.
Mon det også virker med en Gummihammer ?

Jeg tvivler på at de mest almindelige bruger fejl ved våbenhåndtering kan afhjælpes med gummihammer :-)
Men hvis du skulle opdage noget nyt så del endeligt din viden. Så kan vi andre også prøve det.

Kenneth.

Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 21. aug 2014, 20:56
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af MAS » 22. feb 2018, 16:49

Crazy Viking skrev:
MAS skrev:Jeg har fået rykket mit bagerste sigte.

Brugte en skruestik, gummihammer og en stykke træ.
Løsnede skruerne og gav den et par alvorlige tæsk.
Nok en del hårdere end jeg egentlig var "komfertabel" med, men det virkede og den rammer nu der hvor den skal.
Så er det bare skytten jeg skal justere på.
Mon det også virker med en Gummihammer ?

Jeg tvivler på at de mest almindelige bruger fejl ved våbenhåndtering kan afhjælpes med gummihammer :-)
Men hvis du skulle opdage noget nyt så del endeligt din viden. Så kan vi andre også prøve det.

Kenneth.
Jeg prøvede at slå mig over fingrene med gummihammeren, hver gang jeg ikke ramte 10´eren.
Det gav ikke en skid andet end ømme fingre...
Kan ikke anbefales...

Crazy Viking
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:13
Interesser: Praktisk skydning.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Crazy Viking » 22. feb 2018, 20:17

Modtaget.
Den teknik vil jeg så afholde mig fra.

Kenneth.

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af CDinesen » 6. apr 2018, 07:44

Nielshm skrev:
10. feb 2018, 07:55
Jeg har bestilt sådan en dejlig sag, men venter dog stadig på tilladelse.
Jeg kan se at sidevejs justering af bagerste sigtemiddel er muligt ved at løsne skruer og skubbe hele enheden sidelæns, men jeg kan læse på udenlandske sider at det kan være noget af en prøvelse, og at der muligvis er locktite i kombination med ekstrem små tolerancer.
Der bliver solgt godt af denne model, så nogen af jer gutter må have prøvet operationen? Jeg døjer med at forstå præcis fremgangsmåde, men ordet "hammer" indgår flere gange...
Jeg har en pæn bygningsfejl og sigter med venstre øje, men er højrehåndet, så det giver altså behov for lidt justering. Men det skal jo bare på plads en gang.
Højdejustering er jo den der bruges mest.
Hej jeg har haft min CZ2 i næsten i 2 år og er meget glad for den - jeg er blind på højre øje, men skyder med højre hånd så jeg skulle også have den justeret. Jeg har købt http://www.ipscstore.eu/en/cz-75-sp-01/ ... 09421.html og er meget glad for den.

Ps. jeg venter på at der kommer 22lr. til den :rock:

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Nielshm » 7. apr 2018, 07:08

Det viste sig så, at ingen justering var nødvendig. Den skyder og rammer hvor den skal, direkte ud af kassen. Ikke et eneste klik i nogen retning har været nødvendigt, hvilket er helt utroligt godt arbejde fra fabrikkens side.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af HR » 7. apr 2018, 20:34

Nu er det her indlæg godt nok lidt gammelt. Men grunden til at der skulle slås “mere end komfortabelt hårdt” er gummihamren. Det lille skarpe prik der skal til for at flytte sigtet en tiendedel mm bliver dæmpet væk af gummiet. Det rigtige værktøj er en let hammer og en messingdorn.
HR
MAS skrev:
18. feb 2018, 01:46
Jeg har fået rykket mit bagerste sigte.

Brugte en skruestik, gummihammer og en stykke træ.
Løsnede skruerne og gav den et par alvorlige tæsk.
Nok en del hårdere end jeg egentlig var "komfertabel" med, men det virkede og den rammer nu der hvor den skal.
Så er det bare skytten jeg skal justere på.
Mon det også virker med en Gummihammer ?
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 21. aug 2014, 20:56
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af MAS » 9. apr 2018, 12:56

HR skrev:
7. apr 2018, 20:34
Nu er det her indlæg godt nok lidt gammelt. Men grunden til at der skulle slås “mere end komfortabelt hårdt” er gummihamren. Det lille skarpe prik der skal til for at flytte sigtet en tiendedel mm bliver dæmpet væk af gummiet. Det rigtige værktøj er en let hammer og en messingdorn.
HR
MAS skrev:
18. feb 2018, 01:46
Jeg har fået rykket mit bagerste sigte.

Brugte en skruestik, gummihammer og en stykke træ.
Løsnede skruerne og gav den et par alvorlige tæsk.
Nok en del hårdere end jeg egentlig var "komfertabel" med, men det virkede og den rammer nu der hvor den skal.
Så er det bare skytten jeg skal justere på.
Mon det også virker med en Gummihammer ?
Det må jeg prøve næste gang.
Var/er dog lidt forsigtig med at slå på mit legetøj, hvis jeg kan undgå det.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Justere sigte sidevejs på CZ Shadow 2?

Indlæg af Ras.Killing » 10. apr 2018, 00:44

Nielshm skrev:
7. apr 2018, 07:08
Det viste sig så, at ingen justering var nødvendig. Den skyder og rammer hvor den skal, direkte ud af kassen. Ikke et eneste klik i nogen retning har været nødvendigt, hvilket er helt utroligt godt arbejde fra fabrikkens side.
Jeg vil våge den påstand, at det også drejer sig om smule held :smile:

Der kan være stor variation af hvordan et våben rammer, afhængig af ammunitionen (mærke, projektil type, vægt osv. osv.) Dette oplever jeg både med min 9mm og revolver.

Jeg skal stille min pistol sideværts hvis jeg f.eks går fra en coated kugle og til kappet. Revolveren stiller jeg ofte i højden afhængig af projektilvægten.

Det sagt. Når den så rammer hvor den skal, så er det bare at fortsætte med den ammunition :biggrin: :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar