Frit lejde til sommer ??

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Ølgaard » 18. jan 2018, 08:08

Hørte et rygte fra en ven i JM, der kommeret frit lejde til sommer, fordi den sidste var en fantastisk stor succes, og straffen på ulovlig våbenbesiddelse, 2år.

Det er for at sende et signal til det kriminelle miljø, at der bliver slået hårdt ned.

Jeg er sikker på de tager det til efterretning og aflever deres våben "som sidst". :giggle:

PT.: Kun rygte, men han plejer at have ret.

:razz: :razz:

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af ESAF » 18. jan 2018, 08:25

Det er altid lidt bittersødt med de frit lejdeaktioner. På den ene side er det jo fint at bedstemor kan komme af med sine gamle håndgranater og oversavede haglere fra sin vilde ungdom men for satan hvor gør det bare pisseondt at se alle de skønne skydere ryge i kværnen :cry:

Kan du ikke få din ven til at lobbyere for at de af våbnene som kan lovliggøres kan komme på auktion?
Ellers skulle man måske, som en anden her på forummet var inde på under sidste frit lejde aktion, sætte sig i en strandstol foran stationen og tilbyde at afhænde alle de fede gøbber folk kommer med, for så selv at gå ind og registrere dem, meeen den holder nok ikke i byretten :giggle:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Bowman76 » 18. jan 2018, 08:53

ESAF skrev:Det er altid lidt bittersødt med de frit lejdeaktioner. På den ene side er det jo fint at bedstemor kan komme af med sine gamle håndgranater og oversavede haglere fra sin vilde ungdom men for satan hvor gør det bare pisseondt at se alle de skønne skydere ryge i kværnen :cry:

Kan du ikke få din ven til at lobbyere for at de af våbnene som kan lovliggøres kan komme på auktion?
Ellers skulle man måske, som en anden her på forummet var inde på under sidste frit lejde aktion, sætte sig i en strandstol foran stationen og tilbyde at afhænde alle de fede gøbber folk kommer med, for så selv at gå ind og registrere dem, meeen den holder nok ikke i byretten :giggle:
Jeg kan lige forestille mig ansigtsudtrykket bag skranken, når man for 117 gang på samme dag kommer med: "Jeg fandt denne her på loftet hos min afdøde bedstefar og vil gerne have den registreret."

:rolf:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Lassescout » 18. jan 2018, 09:06

Jeg har det også lidt stramt med frit lejde aktionerne.

Det er selvfølgelig mægtigt at de jægere og skytter som ved, at en gammel onkel stadig har krigsmateriel liggende, kan tage fat i ham og sige: " Nu går vi hen og får den fine tyskerriffel på tilladelse, og så afleverer vi de der røde stænger TNT som ligger og sveder i varmen".

Jeg har det værre med, at politiet begærligt griber enhver pyntegenstand der er taget hjem fra Mallorca i 1972 og kalder det et skydevåben til statistikken.

Og jeg har det forfærdeligt med at se de historiske artefakter som kendere vil give deres højre arm for, ryge direkte i smelteovnen. Det betragter jeg på linie med Talebans sprængning af oldgamle Buddha-statuer. Der er også masser af skydevåben som kunne sælges og skabe glæde i skytte- og jægerkredse, men som af rent politiske årsager bliver destrueret. Det er en skam :thumbdown: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af ESAF » 18. jan 2018, 09:33

Bowman76 skrev:
ESAF skrev:...Ellers skulle man måske, som en anden her på forummet var inde på under sidste frit lejde aktion, sætte sig i en strandstol foran stationen og tilbyde at afhænde alle de fede gøbber folk kommer med, for så selv at gå ind og registrere dem, meeen den holder nok ikke i byretten :giggle:
Jeg kan lige forestille mig ansigtsudtrykket bag skranken, når man for 117 gang på samme dag kommer med: "Jeg fandt denne her på loftet hos min afdøde bedstefar og vil gerne have den registreret."

:rolf:
Eller når man kommer med en trækvogn med 117 våben og beder om at få dem registreret :fun:
Nå, det er der kun een måde at finde ud af på, men jeg skal nok til at hamstre våbenskabe allerede nu, boksrum er ikke rigtigt en mulighed i en 2v lejlighed, med mindre hele lejligheden kan armeres :???:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Lassescout » 18. jan 2018, 09:41

Ha ha. Skafor rød dør som yderdør, og så alle våben op at hænge på væggene. Det er stort! :giggle: :giggle: :giggle:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Jurger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. sep 2015, 20:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse
Been thanked: 2 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Jurger » 18. jan 2018, 13:05

som der nævnes ligger der sikkert mange lækre sager rundt omkring hos den ældre generation, og som så dukker op ved oprydning af et dødsbo.

men hvordan bære man sig egentlig ad hvis man gerne ville beholde en genstand som f.eks. et gammelt våben fra WW1 eller 2.
er det overhoved muligt?
skal man være medlem af skydeklub, skal et sådan klenodie skamferes med indgravering af nr. m.m.

og nej jeg ligger ikke inde med noget. men er da nysgerrig efter hvad løsningen er, i stedet får at stå og græde salte tåre ved at afleverer det til frit lejde.
Mvh. Jesper

Don't grow up! It' a trap! let your mind be childish

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Ølgaard » 18. jan 2018, 14:07

Jeg er bekendt med en gammel stor samler fra VHS, han bor på 3 sal, (andelsbolig) og han ofrede 80000 på yderdør og alarm, så hele hans lejlighed er faktisk en stor boks, det blev godkendt af politiet, han var træt af at hans samler skydevåben skulle i skabe så han ikke kunne se dem, han havde 4 store skabe som han så kunne skippe, at så konen blev stram i ansigtet da han dekorerede væggene er en anden historie :giggle:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Mapzter » 18. jan 2018, 14:23

Jurger skrev:men hvordan bære man sig egentlig ad hvis man gerne ville beholde en genstand som f.eks. et gammelt våben fra WW1 eller 2.
er det overhoved muligt?
Man indleverer det til frit lejde, og fortæller at man gerne vil søge tilladelse til våbnet.
Jurger skrev:skal man være medlem af skydeklub, skal et sådan klenodie skamferes med indgravering af nr. m.m.
Man skal ha' mulighed for at få tilladelse til våbnet. Hvis det er en pistol, så skal man være medlem af en skytteforening, og kunne leve op til de krav der er i den forbindelse, ligesom våbnet skal leve op til krav om længde, osv.
Jeg har ikke hørt om at der skal foretages nogen indgraveringer eller mærkning i den forbindelse. Jeg ved dog ikke hvordan situationen er, hvis våbnet ikke har et serienummer, så skal det nok mærkes.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Lassescout » 18. jan 2018, 14:40

Politiet kan kræve at skydevåben der ikke har et nummer forsynes med et. Men de fleste våben med militær baggrund har et eller andet nummer man kan skrive på ansøgningen.

At de milioner af tyske M98´ere kunne fremstilles under anvendelse af kun 4 cifre må betyde, at rigtig mange tyskerrifler har samme nummer. Det gik fint da hver politikreds havde indtil flere våbenkontorer, men hvordan man vil håndtere det i et centralt våbenregister ved jeg faktisk ikke. Det må vel nødvendigvis være lavet så det accepterer flere våben med samme nummer.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Bofhenator » 18. jan 2018, 15:00

Lassescout skrev:Politiet kan kræve at skydevåben der ikke har et nummer forsynes med et. Men de fleste våben med militær baggrund har et eller andet nummer man kan skrive på ansøgningen.

At de milioner af tyske M98´ere kunne fremstilles under anvendelse af kun 4 cifre må betyde, at rigtig mange tyskerrifler har samme nummer. Det gik fint da hver politikreds havde indtil flere våbenkontorer, men hvordan man vil håndtere det i et centralt våbenregister ved jeg faktisk ikke. Det må vel nødvendigvis være lavet så det accepterer flere våben med samme nummer.
Jeg har læst et sted, måske ifm SKV vejledningen, at når nummer to våben med samme nummer dukker op skal det markeres med "bindestreg 2" som tilføjelse til våben nummeret.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Lassescout » 18. jan 2018, 15:42

Ok, men det skal vel ikke hugges i våbnet?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Bofhenator » 18. jan 2018, 18:28

Lassescout skrev:Ok, men det skal vel ikke hugges i våbnet?
Jo, jeg ser lige om jeg kan finde det igen. Det er godt nok nogle år siden jeg så det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Langenge » 18. jan 2018, 18:45

§ 56. Politiet kan pålægge indehavere af skydevåben mv., som er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 8, og som ikke har et fabrikationsnummer, at forsyne disse med et identifikationsnummer efter politiets nærmere bestemmelse.
Såååeee :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Hønsetyv » 18. jan 2018, 19:19

Det er altid problematisk med frit lejde og hvor ofte det skal foregå.
Helt konkret er det jo en carte blanche til de kriminelle som med ét pludselig kan færdes med skydevåben i det offentlige og ikke straffes for det.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Kenned » 18. jan 2018, 22:40

Hønsetyv skrev:Det er altid problematisk med frit lejde og hvor ofte det skal foregå.
Helt konkret er det jo en carte blanche til de kriminelle som med ét pludselig kan færdes med skydevåben i det offentlige og ikke straffes for det.
Ja på vej i direkte linje mellem hjemmet og nærmeste politistation, og kun i perioden for frit lejde.

Det ser jeg ikke som det store reelle problem.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Caspian1911 » 18. jan 2018, 23:31

Bofhenator skrev:
Lassescout skrev:Politiet kan kræve at skydevåben der ikke har et nummer forsynes med et. Men de fleste våben med militær baggrund har et eller andet nummer man kan skrive på ansøgningen.

At de milioner af tyske M98´ere kunne fremstilles under anvendelse af kun 4 cifre må betyde, at rigtig mange tyskerrifler har samme nummer. Det gik fint da hver politikreds havde indtil flere våbenkontorer, men hvordan man vil håndtere det i et centralt våbenregister ved jeg faktisk ikke. Det må vel nødvendigvis være lavet så det accepterer flere våben med samme nummer.
Jeg har læst et sted, måske ifm SKV vejledningen, at når nummer to våben med samme nummer dukker op skal det markeres med "bindestreg 2" som tilføjelse til våben nummeret.
Faktisk er de fleste M98 registreret forkert. Det rigtige er en 4 cifret kode efterfulgt af et eller to små bogstaver. Her er det et p, tror jeg nok.
98F0C8FB-FB70-48B7-844F-BE56A51CE6FD.jpeg
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af ESAF » 18. jan 2018, 23:40

Bofhenator skrev:
Lassescout skrev:Ok, men det skal vel ikke hugges i våbnet?
Jo, jeg ser lige om jeg kan finde det igen. Det er godt nok nogle år siden jeg så det.
På min våbentilladelse står der xxxx-1 ud for min 98er (altså serienummer-1), men så vidt jeg husker er der kun de fire numre indhugget, jeg kigger lige i skabet i morgen.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af ESAF » 18. jan 2018, 23:42

Caspian1911 skrev: Faktisk er de fleste M98 registreret forkert. Det rigtige er en 4 cifret kode efterfulgt af et eller to små bogstaver. Her er det et p, tror jeg nok.
:goodpost:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Ølgaard » 19. jan 2018, 07:44

Lassescout skrev:Ok, men det skal vel ikke hugges i våbnet?
Jeg solgte en gammel pistol uden nummer, den var på samler fra før det hele gik ad. H til, køber fik besked på at slå nummer i, og spurgte hvad for nummer, det var så lige meget, så han pillede et skæfte af slog et bogstav og 1 i rammen under skæftet, det var fint sagde hende på kontoret :rolf:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Bofhenator » 19. jan 2018, 08:42

Ølgaard skrev:
Lassescout skrev:Ok, men det skal vel ikke hugges i våbnet?
Jeg solgte en gammel pistol uden nummer, den var på samler fra før det hele gik ad. H til, køber fik besked på at slå nummer i, og spurgte hvad for nummer, det var så lige meget, så han pillede et skæfte af slog et bogstav og 1 i rammen under skæftet, det var fint sagde hende på kontoret :rolf:

:razz: :razz:
Jeg har et vekselsæt til revolver der har nummer 42...fordi 42... Men der var beskeden den samme, det skal have et nummer, der var ikke andre numre der var brugt så der var frit valg og ingen krav til længden.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Holten101 » 19. jan 2018, 08:51

Lucky bastards....min ekstrapibe fik tildelt nummeret: DK200632000000x

Off topic nu....undskylder

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af ESAF » 19. jan 2018, 09:22

ESAF skrev:På min våbentilladelse står der xxxx-1 ud for min 98er (altså serienummer-1), men så vidt jeg husker er der kun de fire numre indhugget, jeg kigger lige i skabet i morgen.
Har lige set efter på våbnet står der 6708 (og så et lille d, nedenunder, halvt skjult af skæftet. På min våbentilladelse står der 6708-1.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af Bofhenator » 19. jan 2018, 09:27

Bofhenator skrev:
Lassescout skrev:Ok, men det skal vel ikke hugges i våbnet?
Jo, jeg ser lige om jeg kan finde det igen. Det er godt nok nogle år siden jeg så det.
pkt 26 i SKV-vejledningen:
SKV skrev:26. Våbennumre oprettet med bindestreg i SKV:
Specielt for Mauser-rifler er våbennummeret ikke altid éntydigt. Det første
våben i systemet beholder sit nummer, men efterfølgende våben med samme
nummer tildeles et administrativt løbenumer = oprindeligt nummer efterfulgt af
bindestreg og løbenummer.
Eks: 1. våben, våbennummer 1475
2. våben, våbennummer 1475-1
Løbenummeret er kun administrativt men fremgår også af våbenpåtegningen.
Så det ser ud til det ikke skal hugges i våbnet :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Frit lejde til sommer ??

Indlæg af ESAF » 19. jan 2018, 10:05

Endnu en tråd som er startet i small talk, men endt med at indeholde indtil flere interessante scenarier og god information. Kan vi få den ophøjet til et andet underforum så den ikke forsvinder i glemslens tåge, men også er søgbar om et par år?
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar