Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Raptor357 » 23. dec 2017, 09:14

10-22 skrev:Har selv skudt en del med 0.50 og den er skam vældig sjov at skyde med.
Men min erfaring var at det er en kaliber som er meget svær at skyde med og kræver rigtig meget træning hvilket er svær,da ikke mange baner tillader 0.50. Man er også sikker på at have hele standpladsen for sig selv efter det første skud.
Jeg fik nogle til at lade for mig, men der er et ret begrænset udvalg i kugler der kan bruge til jagt.
Vores venner i Norge laver dog nogle fortrinlige kugler (læs raufors mk211) men de har ikke meget relevans til jagt.
Men sjove er de og er meget ens i udgangshastighed.
Endte med at sælge min til en nordmand, da et våben ikke bare skal stå i skabet men bruges.
Hvordan mener du den er svær at skyde med? Lyd ja, den larmer. jeg tror min ringe hørelse skyldes mange tusinde skud med min udleverede riffel. Men den er da på ingen måde svær at ramme med, på en trænings session har jeg skudt op mod 200 skud, med mellemliggende rense pauser. Det kunne mærkes i kroppen dagen efter, men det var ikke ubehageligt at skyde.

Jeg syntes der er ufatteligt meget “overtro” omkring den kaliber, så folk har nærmest en frygt for den, men den er altså ikke meget anderledes en .300 win mag, projektilet er bare lidt større og piben lidt længere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Rigsby » 23. dec 2017, 09:30

Raptor357 skrev:Jeg syntes der er ufatteligt meget “overtro” omkring den kaliber, så folk har nærmest en frygt for den, men den er altså ikke meget anderledes en .300 Win mag, projektilet er bare lidt større og piben lidt længere.

Jeg er fuldstændig enig!

Den er tungere, dyrere at indkøbe, dyrere at købe foder til og et støjhelvede sammenlignet med en kaliber 308 men ud over det er det jo bare en ganske almindelig kaliber fremstillet til et andet formål end vi lige er vant til her i lille bitte Danmark.

Årsagen til at vi ikke kan få en tilladelse til en 50'er :mad: er, som jeg ser det, ene og alene pga. Hollywood-effekten og overtro (og så måske også lidt pga. den ikke er egnet til indendørs skytteforeningsbaner eller Råvildt :smile: :biggrin: )

Uden at starte en længere diskussion så mener jeg at 338-LM er en fantastisk kaliber som på mange områder er meget mere anvendelig end 50'eren.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Flugteren » 23. dec 2017, 12:37

Rigsby skrev:
Raptor357 skrev:Jeg syntes der er ufatteligt meget “overtro” omkring den kaliber, så folk har nærmest en frygt for den, men den er altså ikke meget anderledes en .300 Win mag, projektilet er bare lidt større og piben lidt længere.

Jeg er fuldstændig enig!

Den er tungere, dyrere at indkøbe, dyrere at købe foder til og et støjhelvede sammenlignet med en kaliber 308 men ud over det er det jo bare en ganske almindelig kaliber fremstillet til et andet formål end vi lige er vant til her i lille bitte Danmark.

Årsagen til at vi ikke kan få en tilladelse til en 50'er :mad: er, som jeg ser det, ene og alene pga. Hollywood-effekten og overtro (og så måske også lidt pga. den ikke er egnet til indendørs skytteforeningsbaner eller Råvildt :smile: :biggrin: )

Uden at starte en længere diskussion så mener jeg at 338-LM er en fantastisk kaliber som på mange områder er meget mere anvendelig end 50'eren.
Hollywood-effekten må ikke undervurderes, som du selv siger. Der er ingen, der vil forbyde en jæger at anskaffe sig en .460 Weatherby Magnum, og jeg er ret sikker på, at den også larmer "lidt" mere end en .308W. Den er såmænd heller ikke egnet til råvildt som sådan, selvom den godt kan bruges til det.

Det handler om, at langt de fleste rifler i .50 BMG kommer i et taktisk chassis, har en ENORM mundingsbremse på piben og kaliberen bliver i film brugt til at skyde M1-Abrams-kampvogne i stykker med.

Objektivt set er det blot et langt projektil med en basediameter på en halv tomme og en røvfuld krudt bag sig. Uden at sige mere kunne det sagtens være beskrivelsen på en .505 Gibbs.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af FrederikF » 23. dec 2017, 12:51

Jeg er tilhænger af en meget mere liberal våbenlovgivning på alle områder - det skal ikke være en hemmelighed.
Men når det kommer til .50bmg så synes jeg faktisk at restriktioner kan være fornuftige (ikke nødvendigvis forbud). Når man går på jagt med et så kraftigt kaliber, så sætter det altså andre krav til kuglefang og sikkerhed i øvrigt end det gør med langt de fleste jagtrelevante kalibre. Det samme ved privat indskydning (der er flere kalibre hvor dette gælder).
Om kalibret er jagtrelevant er en anden diskussion (imho burde dette være irrelevant og en skyde interesseret burde kunne købe, benytte det våben vedkommende havde lyst til - behørigt registreret, gerne med ballistisk fingeraftryk for min skyld og gerne med seriøs vandelsgodkendelse.
Synes det er fjollet at man skal have jagttegn og lave argumenter om jagtrelevans for at dyrke en skydeinteresse.
God jul,
Frederik

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 23. dec 2017, 12:59

Blot fordi vi er nået til side 2, kunne det være rart, om præmissen for tråden, som kan læses på side 1, stadig kunne imødekommes.
Debatten om .50 BMG, den egnethed, lovlighed, myterne og what not, har tit skabt debat herinde.

Hvis vi lige kan se bort fra det med lovlighed og debatten herom, i denne tråd, så vil det være fint - det er allerede tæsket igennem så rigeligt og udgør en frugtesløs høst.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Rigsby » 23. dec 2017, 13:17

C-X skrev:Blot fordi vi er nået til side 2, kunne det være rart, om præmissen for tråden, som kan læses på side 1, stadig kunne imødekommes.
Debatten om .50 BMG, den egnethed, lovlighed, myterne og what not, har tit skabt debat herinde.

Hvis vi lige kan se bort fra det med lovlighed og debatten herom, i denne tråd, så vil det være fint - det er allerede tæsket igennem så rigeligt og udgør en frugtesløs høst.

Jeg forstår hvad du siger og accepterer din frustration, Undskyld !

Når det så er sagt, så er der iblandt de sidste 10 indlæg 6-7 stykker som omhandler lovligheden / anvendeligheden af ,50BMG, så måske har præmissen overlevet sig selv?

Også god jul til dig.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 23. dec 2017, 13:30

Jeg vidste på forhånd godt hvilken vej folket helst ville gå, nemlig den mest befærdede, men så ville vi jo ende med endnu en tråd, ligesom alle de tidligere. Tingene stikker hurtigt af herinde.

Det kunne være gavnligt med en tråd der kunne genbesøges, når der var lidt relevante materialer, f.eks. videoer, billeder eller artikler. Hvis den så er druknet i "det sædvanelige", så kan det være lidt ligegyldigt...

Netop myterne omkring .50 BMG og sat op overfor det rent jagtlige er spændende og værd at kigge nærmere på.

God jul til dig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af 10-22 » 23. dec 2017, 13:42

Raptor357 skrev:
10-22 skrev:Har selv skudt en del med 0.50 og den er skam vældig sjov at skyde med.
Men min erfaring var at det er en kaliber som er meget svær at skyde med og kræver rigtig meget træning hvilket er svær,da ikke mange baner tillader 0.50. Man er også sikker på at have hele standpladsen for sig selv efter det første skud.
Jeg fik nogle til at lade for mig, men der er et ret begrænset udvalg i kugler der kan bruge til jagt.
Vores venner i Norge laver dog nogle fortrinlige kugler (læs raufors mk211) men de har ikke meget relevans til jagt.
Men sjove er de og er meget ens i udgangshastighed.
Endte med at sælge min til en nordmand, da et våben ikke bare skal stå i skabet men bruges.
Hvordan mener du den er svær at skyde med? Lyd ja, den larmer. jeg tror min ringe hørelse skyldes mange tusinde skud med min udleverede riffel. Men den er da på ingen måde svær at ramme med, på en trænings session har jeg skudt op mod 200 skud, med mellemliggende rense pauser. Det kunne mærkes i kroppen dagen efter, men det var ikke ubehageligt at skyde.

Jeg syntes der er ufatteligt meget “overtro” omkring den kaliber, så folk har nærmest en frygt for den, men den er altså ikke meget anderledes en .300 Win mag, projektilet er bare lidt større og piben lidt længere.
Er enig i at der er meget overtro i forbindelse med 0.50, og ja det er en helt alm rifler.
Som i øvrigt er mere behagelig i rekyl, end en let 338LM uden bremse.
Når jeg mener svær så er det set ud fra at den kaliber nærmest er selv skrevet til 1000 m.
Og med mindre man er så heldig at andre betaler ens amo og så er man nærmest tvunget til at lade selv.
Og jeg synes sgu aldrig jeg fandt en ladning som min var rigtig glad for.
Skød ok med div raufors, men det er ikke ligefrem let at få fat i. Udover det så er de pisse dyre.
Meget af det alm amo man kan finde, er beregnet til at blive kørt igennem en Browning, hvor det er knap så vigtig at det er super ensartet.
Skal lige siges at jeg solgte min for ca 7 år siden, og det er selvfølgelig muligt at det en nemmer at finde mere ensartet amo i dag.
Så når jeg mener svær så har det intet at gøre med mængde af krudt.
Ej heller at den bære navnet 50 BMG. Vil til hver en tid heller ligge bag en 50 BMG end en 500 Nitro express.
10-22

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af BentxBetjent » 23. dec 2017, 14:16

Man skal nok ikke være kødjæger. :blink:

youtu.be/PsD64KkCBFs

youtu.be/g6BO6d1oMgg
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 23. dec 2017, 14:27

Lige da jeg så det maveskud tænkte jeg det var dårlig skudplacering, men egentlig ikke alligevel. Skuddet var rigeligt dræbende og det er området med mindst "reelt kød". Så hvis der ikke er fragmenter i resten af kødet, er der tabt meget lidt kød.
Man skal dog nok få skrabet de sidste indvolde ud lidt hurtigt...

Præriehundene ser ligeså smadrede ud med en .223 Rem. Varmintgrenade. Der ligger en del videoer med denne type skydning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Raptor357 » 23. dec 2017, 14:47

BentxBetjent skrev:Man skal nok ikke være kødjæger. :blink:

youtu.be/PsD64KkCBFs
Det ligner en meget stor hjort skudt med en .300 win mag med et 180gr gierra gameking projektil der har forladt piben med omkring 920m/s
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Ninjakebab » 7. maj 2018, 10:56

Nu kan det godt være jeg genopliver en gammel tråd. Men jeg undres over hvordan myten er opstået, altså "et near miss med .50 er stadig dødeligt". Det må være Hollywood-effekten kombineret med soldater der blærer sig?

Det ville jo overtræde fundamental termodynamik, hvis projektilet kontinuert skulle afgive nok energi til den omkringliggende luft til at være dødeligt, men samtidig have optimal aerodynamisk form til at række langt.
En sådan dødelighed ville i så fald gøre den uegnet til længere distancer end en pistolbane :what:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Refraktorius » 7. maj 2018, 12:38

Ninjakebab skrev:
7. maj 2018, 10:56
Nu kan det godt være jeg genopliver en gammel tråd. Men jeg undres over hvordan myten er opstået, altså "et near miss med .50 er stadig dødeligt". Det må være Hollywood-effekten kombineret med soldater der blærer sig?

Det ville jo overtræde fundamental termodynamik, hvis projektilet kontinuert skulle afgive nok energi til den omkringliggende luft til at være dødeligt, men samtidig have optimal aerodynamisk form til at række langt.
En sådan dødelighed ville i så fald gøre den uegnet til længere distancer end en pistolbane :what:
Jeps, men det er sådan en "oversergenthistorie" der tilsyneladende har sit eget liv.
Vi har vendt den flere gange herinde, med præcis samme konklusion som din.
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Lassescout » 11. maj 2018, 09:22

Det er utroligt hvad våbenbrugere uden indsigt i fundamental ballistik kan konkludere.

Jeg blev engang belært af en engageret soladat om, at projektilet fra en 7,62x51 opbygger fart undervejs, så det flyver hurtigere på 100 m end på 25 :shock: :shock: Nu ville jeg ikke virke bedrevidende eller belærende, så jeg spurgte lidt indtil hvordan han var kommet til den indsigt. Han forklarede så, at han og et par kammerater have lavet forsøg med at skyde på planker af træ på hhv. kort afstand og lang afstand, og at projektilerne trængte længere ind i træet på de lange afstande.

Jeg forsøgte så at nævne, at et projektil går lidt ustabilt gennem luften lige når det har forladt mundingen. Der skal noget afstand til, for at påvirkningen fra luftmodstanden stabiliserer projektilet, så det opnår sit fulde potentiale for gennemtrængning.

Det ville han overhovedet ikke høre på, konklusionen var klar: projektiler flyver hurtigere og hurtigere de første 100 m!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af LapuaMagnum » 11. maj 2018, 11:01

Ninjakebab skrev:
7. maj 2018, 10:56
Nu kan det godt være jeg genopliver en gammel tråd. Men jeg undres over hvordan myten er opstået, altså "et near miss med .50 er stadig dødeligt". Det må være Hollywood-effekten kombineret med soldater der blærer sig?

Det ville jo overtræde fundamental termodynamik, hvis projektilet kontinuert skulle afgive nok energi til den omkringliggende luft til at være dødeligt, men samtidig have optimal aerodynamisk form til at række langt.
En sådan dødelighed ville i så fald gøre den uegnet til længere distancer end en pistolbane :what:
Haha ja der er nok et stykke vej til at det kan give indre blødninger ved at et projektil flyvende tæt på body fra en cal. 50 BMG :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Tonnytot » 11. maj 2018, 11:21

Lassescout skrev:
11. maj 2018, 09:22
Det er utroligt hvad våbenbrugere uden indsigt i fundamental ballistik kan konkludere.

Jeg blev engang belært af en engageret soladat om, at projektilet fra en 7,62x51 opbygger fart undervejs, så det flyver hurtigere på 100 m end på 25 :shock: :shock: Nu ville jeg ikke virke bedrevidende eller belærende, så jeg spurgte lidt indtil hvordan han var kommet til den indsigt. Han forklarede så, at han og et par kammerater have lavet forsøg med at skyde på planker af træ på hhv. kort afstand og lang afstand, og at projektilerne trængte længere ind i træet på de lange afstande.

Jeg forsøgte så at nævne, at et projektil går lidt ustabilt gennem luften lige når det har forladt mundingen. Der skal noget afstand til, for at påvirkningen fra luftmodstanden stabiliserer projektilet, så det opnår sit fulde potentiale for gennemtrængning.

Det ville han overhovedet ikke høre på, konklusionen var klar: projektiler flyver hurtigere og hurtigere de første 100 m!
:rolf:

Jeg fik engang at vide, at når et projektil rikochetterer, så får det dobbelt så meget fart på! Det var derfor, det er så farligt!

Forestil dig at bruge banderne, når man spiller pool...
Frihed frem for alt

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af CO » 11. maj 2018, 11:44

Det er utroligt hvad våbenbrugere uden indsigt i fundamental ballistik kan konkludere.
Det mest utrolige er, at det værste vrøvl kommer tit fra folk i aktiv tjeneste.

De historier man nogle gange hører.... :alcohol:
Man skal virkelig bide sig selv hårdt i tungen, for at holde mund for den gode stemnings skyld :wall:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Hansen-Martin » 21. maj 2018, 12:27

jeg var på skydebanen sidste dag, der var en der påstod at stigningen på en pibe afgjorde hvor varm den blev

Slettet bruger

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Slettet bruger » 21. maj 2018, 12:57

Hansen-Martin skrev:
21. maj 2018, 12:27
jeg var på skydebanen sidste dag, der var en der påstod at stigningen på en pibe afgjorde hvor varm den blev
Teoretisk set er der nok lidt sandhed i det men jeg tror vi snakker om den er 0.01 grad varmere eller koldere.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Sort » 21. maj 2018, 23:14

CO skrev:
11. maj 2018, 11:44
Det er utroligt hvad våbenbrugere uden indsigt i fundamental ballistik kan konkludere.
Det mest utrolige er, at det værste vrøvl kommer tit fra folk i aktiv tjeneste.

De historier man nogle gange hører.... :alcohol:
Man skal virkelig bide sig selv hårdt i tungen, for at holde mund for den gode stemnings skyld :wall:
Hvis man hakker løs med et TMG på blandt andet et relativt blødt mål, vil rikochetter og fragmenter af alt muligt andet man har smadret jo nok ikke få tingene til at se mindre makabre ud.
Myterne er vel forståelige nok, hvis man tænker at de stammer fra beskydning hvor man slet ikke har ramt (direkte) men alligevel finder noget værre mos under opklaringen og ikke helt har lyst til at inspicere tingene alt for nært. Selv et strejfskud på en hjelm der er fornuftigt spændt på, er helt sikkert rigeligt til at man får sig en virkeligt dårlig dag, ganske uden at der er hul nogen steder.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Raptor357 » 21. maj 2018, 23:38

En gris skudt gennem en væg er ikke lavet grimt, men en med kropspanser der stopper alt andet en penetratoren er meget grim.
Alt skudt med maskingevær er grimt, særligt gode gamle lmg og opspringere. :puke:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af FrederikF » 21. maj 2018, 23:45

Men ikke meget slår et jagtgevær på klos hold.

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. dec 2016, 13:27
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 27 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Thyk » 22. maj 2018, 10:14

Refraktorius skrev:
7. maj 2018, 12:38
Ninjakebab skrev:
7. maj 2018, 10:56
Nu kan det godt være jeg genopliver en gammel tråd. Men jeg undres over hvordan myten er opstået, altså "et near miss med .50 er stadig dødeligt". Det må være Hollywood-effekten kombineret med soldater der blærer sig?

Det ville jo overtræde fundamental termodynamik, hvis projektilet kontinuert skulle afgive nok energi til den omkringliggende luft til at være dødeligt, men samtidig have optimal aerodynamisk form til at række langt.
En sådan dødelighed ville i så fald gøre den uegnet til længere distancer end en pistolbane :what:
Jeps, men det er sådan en "oversergenthistorie" der tilsyneladende har sit eget liv.
Vi har vendt den flere gange herinde, med præcis samme konklusion som din.
:razz:
Demolition Ranch har lavet et fint forsøg med .50 BMG og et korthus. Så kan man se hvor meget energi et projektil afgiver, når det suser forbi :giggle:


youtu.be/YrHpe5Z93wM

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Ras.Killing » 24. maj 2018, 00:31

JDam skrev:
22. maj 2018, 10:14
Demolition Ranch har lavet et fint forsøg med .50 BMG og et korthus. Så kan man se hvor meget energi et projektil afgiver, når det suser forbi :giggle:


youtu.be/YrHpe5Z93wM
... Ja der må være noget om snakken! :shock:

Nu er det i hvert fald anden gik vi får postet den video her i tråden :biggrin: :biggrin: :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Wetke » 24. maj 2018, 08:12

Er papskiven markeret med et pænt rundt hul svarende til projektilstørrelsen eller er papskiven flået i stykker? Tænker det giver svaret i sig selv :biggrin:




W
Rigeligt med smør

Besvar