[Delt tråd] Erfaringer med Colt Python

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

[Delt tråd] Erfaringer med Colt Python

Indlæg af Cpt » 23. nov 2017, 21:34

Delt fra denne tråd; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=70539

Undskyld for lige at låne tråden, jeg er lidt vild med colt python, den producers jo så ikke mere, men hvordan syntes folket den er sammenlignet med de andre nævnte revolvere?
Senest rettet af Elbæk 23. nov 2017, 22:44, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Furholt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 346
Tilmeldt: 15. jan 2010, 07:17
Interesser: .22/GR/GPA/terræn - og 10'ere
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 129 times
Been thanked: 27 times

Re: [Delt tråd] Erfaringer med Colt Python

Indlæg af Furholt » 24. nov 2017, 05:54

Jeg har haft en 6” Python fra midt-80erne. Den havde et fint DA aftræk men var slidt og kunne finde på at låse tromlen. Præcisionen fejlede ingenting.

Sammenlignet med fx S&W er dens DA aftræk nok marginalt bedre ab fabrik men S&W kan så tunes til perfektion.

Tromleudløseren er lidt bøvlet ift. hurtig genladning.

Prismæssigt synes jeg de handles til underligt høje priser i forhold til at de fleste på markedet har mange tusind skud “i benene”.

Og så er der ikke mange der har stor erfaring i at skrue på dem hvis noget skulle drille.
Sometimes history needs a push.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Delt tråd] Erfaringer med Colt Python

Indlæg af Elbæk » 24. nov 2017, 08:58

Så vidt jeg kan forstå så har Colt Python fået en renæssance her de sidste år, grundet dens fremtrædende rolle i Walking Dead serien - hvilket har fået priserne til at hamre op igennem taget.
Generelt har modellen altid haft en fremtrædende rolle i film og serier.

Endvidere er det mit indtryk at modellen er et af de våben som har meget religiøse tilhængere, som loyalt placerer Colt Python på et pedestal hvor den reelt ikke har noget at gøre.

En tredje faktor er at mange ældre og tidligere betjente i USA har haft Colt Python udleveret før de fleste politikorps overgik til en polymer semi-auto i 9 mm el. .40 S&W. Nostalgiens magt er stor - og nogen gange husker man sin "første gang" som bedre end den egentlig var :blink:

Jeg har aldrig skudt med en Colt Python - og faktisk kun håndteret én. Den jeg har haft i hånden virkede til at være både pæn og mekanisk sund - men jeg ville aldrig betale (over-)prisen for en. Jeg tror heller ikke at jeg ville kunne finde mig til rette med en tromle som kører den "forkerte" vej og en release som skal trækkes i frem for trykkes på.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: [Delt tråd] Erfaringer med Colt Python

Indlæg af Fast Fumble » 24. nov 2017, 09:18

Elbæk skrev:Generelt har modellen altid haft en fremtrædende rolle i film og serier.
Endvidere er det mit indtryk at modellen er et af de våben som har meget religiøse tilhængere, som loyalt placerer Colt Python på et pedestal hvor den reelt ikke har noget at gøre.

Jeg tror heller ikke at jeg ville kunne finde mig til rette med en tromle som kører den "forkerte" vej og en release som skal trækkes i frem for trykkes på.
Jeg forstår nu godt hvorfor Colt's revolvere er dyre.
Ja, det er jo "Colt", the gun that won the west. Og det er jo deep down lidt cowboyder i alle raske drenge :biggrin:
Og så er den utrolig flot, hvor Ruger og S&W nok lidt mere ligner "værktøj".
At tromlen kører den anden vej, betyder i praksis ingenting. Tromlelåsen, ja, hvis man ikke skal skynde sig med genladningen, så er det jo lige meget.

Jeg forstår godt hvorfor Colt er populære og dyre.

Er de pengene værd? Joh, det er de da (det er jo noget udbud og efterspørgsel afgør).

Var der ikke begrænsninger på hvor mange revolvere jeg kunne have, så havde jeg også en Colt. Men det er der nu, og jeg konkurrerer jo med mine revolvere, derfor har jeg kun S&W. Nåja, skød jeg ikke Terrænpistol og Tjenestepistol med dem, så kunne der godt stå Colt eller Ruger på siden af min skyder, men til tempo discipliner er der kun Double Action der duer - alt andet giver et væsentligt handicap. Og et konkurrence-egnet DA aftræk, det får man ret let på en S&W, mens det er nærmest uladsiggørligt på Colt og Ruger.

Men fuck hvor er sådan en Colt altså flot!
Og skønhed fornægter sig ikke, uanset hvor gammel og ramponeret den bliver.

(Jeg har aldrig ejet en Colt, men jeg har skudt med omkring 10 forskellige)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar