Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Edixo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13. nov 2017, 08:26
Interesser: Skud og skarpe sager
Geografisk sted: Syddanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 14 times

Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Indlæg af Edixo » 15. nov 2017, 07:38

Henry har lavet en fed lille overlevelses riffel i .22lr. Den er halvautomatisk med 8 skuds magasin, og kan pakkes sammen i kolben til riflen.

En standard salonriffel er jo lovlig, men vil det at den så nemt kan pakkes sammen ændre noget ved dens lovlighed?

Se her hvis du ikke kender den: https://www.henryusa.com/rifles/u-s-survival-ar-7/
no step on snek

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Indlæg af 308 W » 15. nov 2017, 07:44

Den er ikke lovlig til jagt i Danmark, den kan bruges til regulering, men præcision er sikkert ikke prangende...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Indlæg af Flugteren » 15. nov 2017, 07:53

Edixo skrev:Henry har lavet en fed lille overlevelses riffel i .22LR. Den er halvautomatisk med 8 skuds magasin, og kan pakkes sammen i kolben til riflen.

En standard salonriffel er jo lovlig, men vil det at den så nemt kan pakkes sammen ændre noget ved dens lovlighed?

Se her hvis du ikke kender den: https://www.henryusa.com/rifles/u-s-survival-ar-7/
Det ændrer noget, at den er halvautomatisk. Det gør tilladelsen betydeligt sværere at opnå.

At den kan sammenfoldes er uden betydning, men den er ikke verdens mest præcise salonriffel, for nu at sige det mildt.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Indlæg af Kenned » 15. nov 2017, 08:06

Gå hellere efter en Ruger 10/22 takedown, eller en Browning Trombone takedown. Sidstnævnte er den der kommer nærmest på den du spørger til.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4203
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Indlæg af 458hunter » 15. nov 2017, 10:20

308 W skrev:Den er ikke lovlig til jagt i Danmark, den kan bruges til regulering, men præcision er sikkert ikke prangende...
3/4 inch er vel omkring 20mm - rapid fire, åbne sigtemidler på 20 meter. Det er ikke imponerende, men hvis det er til at skyde en due eller andet småt for at overleve, er det vel ok? Kan ikke se at der skulle være noget i konstruktionen der forhindrer ok præcision - løbet ser ud til at monteres med et system der ligner AR-15.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Indlæg af T-REX » 15. nov 2017, 12:29

En Browning Semi-Auto 22 Take Down, er nok noget, der kommer rimelig tæt på.
Den kan dog ikke pakkes sammen, i kolben, men til gengæld er kikkermontage boltet, til piben, så præcisionen holder, også efter adskillelse.
SA-22'eren kan være vanedannende.... Produceret siden 1914, så det er en af de semi auto 22'ere, med den længste produktions-tid.

Jeg har prøvet en AR7 (Armalite udgaven) og når ellers den er skruet ordentligt sammen, så rammer den OK, i betragtning af de ret primitive sigtemidler.

Men en FN Browning Trombone(Pump Action) er også god at pakke sammen.(har en)
Med denne sidder lås og pibe sammen, så en evt. kikkert bliver ikke påvirket, af take-down funktionen.

En Marlin 39a er også en take Down riffel. Hvis du hellere, vil have en Lever Action.

FN Trombone og Marlin 39a giver ikke problemer, med tilladelser, da det er repetervåben.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Indlæg af HappyNanoq » 15. nov 2017, 13:46

Det er egentlig en skæg ide, og fin løsning til hvad den egentlig er udviklet. Overlevelse/nødpakke.


Nu er det nok en gammel budget-udgave jeg har håndteret og prøveskudt, men syntes den var utrolig bred og kluntet i kolben - ved ikke lige om det er standard for alle, eller om det bare var den model jeg prøvede.
Billederne på det link der ligger her i tråden, virker ikke til at give det indtryk i hvert fald (har ikke set videoen).

Men som jeg husker det, så var receiveren(låsen/bundstykket/"mekanismen") sprøjtestøbt alu, og med en sideplade der var skruet i.
Desværre i ret løse tollerancer så det føltes til overmåde billigt og raslende - og selv skruerne var virkelig low budget.
Den virkede ikke som om den var bygget til at blive adskilt/samlet som jagtvåben gang på gang, men vitterligt kun lejlighedsvist.
Løbet virkede øjensynligt som noget ret tykt og stabilt, indtil man fik fat i det og så at det bare var en plast-indstøbt "barrel liner" (tyndt metalrør i plast for ekstra stabilitet).

Tror dog gerne at de nye har bedre tollerancer.



Den er nok svær at finde i dag, men hvis jeg skulle have noget der kunne adskilles som halvauto - skulle det nok være noget i retning af en Marlin Papoose som er lidt mere stabil og kraftigere metaldele.

youtu.be/aqsYmNsjA7Y

Ruger 10/22 og de "take-down" skæfter som findes fra tid til anden, der virker skæfterne ikke altid ret godt.
Flere er også udgået af produktion efter bare en kort årrække.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Henry U.S. Survival AR-7 - Lovlig i Danmark?

Indlæg af T-REX » 15. nov 2017, 19:13

Nu laver Ruger jo selv 10/22, som Takedown, og man behøver ikke diverse ukurante modifikationer...

http://www.ruger.com/products/1022Takedown/models.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar