Brno - arvestykket er kommet hjem

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af MMC » 15. okt 2017, 09:05

Hej,

Jeg spurgte i et tidligere indlæg om ammunition til en ældre BRNO og blev spurgt, om jeg kunne poste lidt billeder når riflen kom hjem. Den blev hentet i går hos min onkel efter at jeg har fået tilladelsen :smile:

Der er tale om min bedstefars gamle riffel som han - ifølge min onkel - købte fra ny for MANGE MANGE år siden. Den har haft mange brugere mens han var ejer (han var skovfoged, hans brødre ivrige jægere, min onkel ditto = mange der nappede en buk med riflen!).

Den overgik til min onkel da min bedstefar ikke længere følte sig i stand til at gå på jagt og nu er den altså hos mig, tredje generation.

Der er tale om en BRNO Model 22F tror jeg - en fuldskæftet version af Model 21 (men ret mig gerne hvis jeg tager fejl, der står ikke modelbetegnelse på riflen). Det er en 6,5x57.

Den er monteret med en kikkert af mærket JAGUAR 4x32. Der står 'coated' og 'No. 42097'. Jeg ved ikke om det er den originale kikkert, men den er ihvertfald gammel og det er som at se gennem en gammel colabund dækket af en rest indtørret skummetmælk :fun:

Følgende er stemplet på pibe/lås:
- MADE IN CZECHOSLOVAKIA + kaliber (6-5 kan læses på piben, de 57 er åbenbart ikke vigtige...)
- (Serienummer på 5 cifre, xxx36) og et stempel jeg ikke kan tyde efterfulgt af tallet '50'
- Stempel og tallet '50' igen
- ZBROJOVKA BRNO, NARODNI PODNIK

Jeg fik også lidt patroner med til den fra RWS. Synes den ene pakke som min bedstefar har købt, er lidt sjov (Made in Western Germany).

Hvis der er nogen der ved mere om denne model, så er jeg meget nysgerrig - og hvis der er nogen der kan tyde stemplet, forklare hvad '50' betyder og måske skyde sig ind på en alder, ville det være fantastisk!

...og så skal jeg have købt noget af det træningsammunition som jeg fik gode tips til i den anden tråd, for skydebane + nyjæger + jagtammunition til 25kr stykket = Road to RKI :oops:
Vedhæftede filer
fuldskæftet brno_small.jpg
fuldskæftet brno_small.jpg (161.68 KiB) Vist 12521 gange
gamle skrald_small.jpg
gamle skrald_small.jpg (194.06 KiB) Vist 12521 gange
kikkert jaguar_small.jpg
kikkert jaguar_small.jpg (173.84 KiB) Vist 12521 gange
made in_small.jpg
made in_small.jpg (302.99 KiB) Vist 12521 gange
stempel og 50_small.jpg
stempel og 50_small.jpg (101.31 KiB) Vist 12521 gange
stempel zbro..._small.jpg
stempel zbro..._small.jpg (208.48 KiB) Vist 12521 gange

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Buffalo » 15. okt 2017, 09:26

:inspect: :numberone: fin gammel riffel , håber du må få glæde af den i mange år
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Bobo » 15. okt 2017, 10:05

fin riffel
den er produceret i 1950 tror jeg, de blev produceret i større scala fra 46 og ca. 10 år frem og så overtog model zg 47. (så vidt jeg ved)

Kan du tage et billede af sikring?
Senest rettet af Bobo 15. okt 2017, 16:26, rettet i alt 1 gang.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Boerge » 15. okt 2017, 10:21

Det ligner et fint gammelt våben og med den historie bag, må den jo have stor affektionsværdi for dig. Af hensyn til specielt snellen, ville je nok lige lade en bøssemager give den et check!! Til Lykke med den!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Browning425 » 15. okt 2017, 10:38

er det billedet som snyder mig , eller er det svesjning / lodning man ser på bolt grebet ?
fin riffel ellers , jeg har altid haft en forkærlighed for fuldskæftede riffler :smile:
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Bobo » 15. okt 2017, 16:24

Browning425 skrev:er det billedet som snyder mig , eller er det svesjning / lodning man ser på bolt grebet ?
fin riffel ellers , jeg har altid haft en forkærlighed for fuldskæftede riffler :smile:
Den kan have været rettet i boltgrebet, fordi den skulle monteres med denne monsterkikkert af et kakkelovnsrør :rolf:
Bobo ------ Igen uden billeder

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af MMC » 15. okt 2017, 19:56

Bobo skrev:Den kan have været rettet i boltgrebet, fordi den skulle monteres med denne monsterkikkert af et kakkelovnsrør :rolf:
Såså :shame:

Bare fordi den ikke står med en Zeissrowski skal du ikke være fræk :blink:

Nej, kikkerten er ikke meget værd (og det er skytten heller ikke...). Tog på indskydningsbanen i dag, men med mælkehvide colabunde og 4x forstørrelse + ingen riffelerfaring var det en mindre god oplevelse. Kunne ikke engang se krydserne på skiven, så måtte sigte efter midten og håbe det bedste. Syv skrald senere var det slut og jeg har stadig ingen ide om hvor jeg ramte :rolf:

Mht. boltgrebet ser det faktisk ud som om der er filet/slebet lidt på undersiden i sammenføjningen. Tilgengæld er det det originale "smøreknivshåndtag" som jeg lurer det.

Jeg får lige taget nogen bedre billeder og også et af sikringen (som er en vingesikring på venstre side lige efter 'låsen' til bundstykket). Og så tager jeg den med forbi våbensnedkeren til et eftersyn - aftrækket uden snelle er som at forsøge at lægge arm med en arrig Mike Tyson med ledegigt og Parkinsons . Det er hårdt, knager og brager og bevæger sig i ryk.
Tilgengæld er aftrækket med snellen stukket livsfarligt blødt :fun:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af FrederikF » 15. okt 2017, 20:08

Aftrækket kan helt sikkert poleres og blive hæderligt - men så en herinde der tilbød et brugt Timney aftræk for 500kr - det er ret godt :))
En ny (brugt) kikkert på og du er kørende :))

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Bobo » 15. okt 2017, 22:12

mmc skrev:
Bobo skrev:Den kan have været rettet i boltgrebet, fordi den skulle monteres med denne monsterkikkert af et kakkelovnsrør :rolf:
Såså :shame:

Bare fordi den ikke står med en Zeissrowski skal du ikke være fræk :blink:

Nej, kikkerten er ikke meget værd (og det er skytten heller ikke...). Tog på indskydningsbanen i dag, men med mælkehvide colabunde og 4x forstørrelse + ingen riffelerfaring var det en mindre god oplevelse. Kunne ikke engang se krydserne på skiven, så måtte sigte efter midten og håbe det bedste. Syv skrald senere var det slut og jeg har stadig ingen ide om hvor jeg ramte :rolf:

Mht. boltgrebet ser det faktisk ud som om der er filet/slebet lidt på undersiden i sammenføjningen. Tilgengæld er det det originale "smøreknivshåndtag" som jeg lurer det.

Jeg får lige taget nogen bedre billeder og også et af sikringen (som er en vingesikring på venstre side lige efter 'låsen' til bundstykket). Og så tager jeg den med forbi våbensnedkeren til et eftersyn - aftrækket uden snelle er som at forsøge at lægge arm med en arrig Mike Tyson med ledegigt og Parkinsons . Det er hårdt, knager og brager og bevæger sig i ryk.
Tilgengæld er aftrækket med snellen stukket livsfarligt blødt :fun:
Seriøst mener jeg den riffel fortjener en lille slank 4x32 :thumbup: hvis du kan finde en gammel Zeiss Jena fra Østtyskland årg. ca 50-60 vil det være som gamle kærester der mødes efter lang tid adskillelse og de kan findes til små penge en gang imellem


det jeg skrev var mere et drilleri til dem der ikke kan få nok af forstørrelse, at forstørre noget middelmådigt gør det jo ikke storartet

Kan du skrue det bagerste okular eller glas af kikkerten?

jeg forstår ikke helt at sikringen er i venstre side hvis det ikke er en links - men glæder mig til billede :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af MMC » 15. okt 2017, 22:45

Sikring er fuldstændig magen til den her - sidder på venstre side, lige efter låsen til bundstykket.
Det er en vinge der løftes op for at sikre og flippes ned for at afsikre. Og der skal lægges kræfter i!

https://goo.gl/images/F2F7GF

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Great Dane » 17. okt 2017, 20:05

Det er en meget fin riffel, og klart en af de bedste 98'er versioner der kan findes.
Mvh Great Dane

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af MMC » 20. okt 2017, 12:06

Hej igen,

Så fik jeg taget et par billeder af sikringen på riflen, både sikret (vippet op) og afsikret (vippet ned). Mht. kikkerten så kan jeg måske dreje det sidste stykke af (se billederne) men jeg har ikke forsøgt - det er en gammel svend, er bange for at ødelægge noget/at det er groet helt sammen.

Jeg tager den forbi våbensmeden i dag for lige at få den tjekket og så tager jeg en snak om optikken med dem også.
Vedhæftede filer
riffel lås afsikret.jpg
riffel lås sikret.jpg

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af T-REX » 20. okt 2017, 12:16

Fin fin riffel.

Hvis du vil sætte en anden kikkert på, så prøv brugtbunken, hos diverse våbenbutikker.
Jeg ville lede efter f.eks. en gammel Kahles Helia-SUPER, med stålrør.

Den passer stilmæsigt, men er også en OK kikkert.

Jeg har selv en Kahles Helia-SUPER 27/S 2 (2,3-7x36) på min "pseudo sniper"
viewtopic.php?t=52815
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Peter » 20. okt 2017, 12:46

En ældre Pecar-kikkert, ville også klæde den fine gamle riffel.

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af Woodleigh » 20. okt 2017, 21:24

Fin fin riffel. Jeg har en magen til produceret i 48. Den elsker RWS KS :smile: . Jeg fandt en ældre Zeiss 4x32 til min. Skulle du blive træt af aftrækket kan det erstattes af et Recknagelaftræk uden det store arbejde.

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Brno - arvestykket er kommet hjem

Indlæg af MMC » 21. okt 2017, 13:12

Så fik jeg prøvet riflen igen, men denne gang på en skive jeg kunne se :-)
Ny træningsammunition fra Prvi istedet for den endnu dyrere jagtammunition (11,50 pr. stk istedet for 20+).

Startede lavt under center men fik klikket lidt på den gamle kikkert og langsomt kravlede skuddene op. Skød 4 serier á 3 skud indtil den var der nogenlunde. Til sidst skød jeg 5 skud som trods alt alle var inden for det sorte :smile:

Spredning og inkonsistens tilskrives 100% skytten. Riffel og kikkert kan faktisk godt bruges på 100m selv med en total nybegynder bag. Nu skal der bare trænes, trænes og trænes.

PS: skød siddende udenfor med to sandsække under forskæfte og en under bagtil. Skivens sorte midte er 20cm.
Vedhæftede filer
19F28689-FC20-4921-A22B-210BA40F0884.jpeg

Besvar