Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Ingsorsi » 7. aug 2017, 07:13

Hej

Jeg har netop købt en riffel fra en ryger.
Da jeg så riflen var det udenfor og jeg var ikke opmærksom på lugten, men nu hvor den er kommet hjem i våbenskabet er der en overvældende lugt af tobaksrøg/nikotin. Det er jeg ret ked af. Lugten skyldes sandsynligvis at der sidder et lag nikotin overalt på våbnet.
Hvilke muligheder har jeg for at fjerne dette?
Skæftet er lakeret træ.

Jeg vil jo gerne sikre mig, at jeg får fjernet skidtet, men samtidigt undgå at skade riflen.

Min umiddelbare første tanke var sådan noget som malerens grundrens. Men det er nok for skrappe kemikalier. Jeg tænker både på, at det kan skade træ og lak direkte, men også at tilbageværende rester/dampe måske kan skade metaldele som pibe, osv. Og så ved jeg heller ikke, hvor sundt det er at røre ved. Der vil jo nok altid være nogle rester tilbage på skæftet, da jeg jo ikke bare lige dumper hele skæftet ned i en balje vand eller spuler det for at få alle sæberester af. Og skæftet som jo er i tæt kontakt med huden under skydning.

Gode råd modtages gerne. :)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Kleth » 7. aug 2017, 07:26

Gnid skæftet godt med bagepulver og lad det sidde i nogle dage. Det kan så tørres og støvsuges af.
Det er hvad jeg tidligere har læst, man gør med antikke møbler der lugter.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 7. aug 2017, 07:34

Skild riflen helt ad rens alle metal dele gerne med Acetone smør og samle igen - den trænger sikkert alligevel til et service.

Trædelene ville jeg også prøve med acetone på et lille usynligt område og se om det skader lakken det burde det ikke men hvis nu den ikke er lakeret men bare flot olieret så kan den godt. Hvis den istedet er olieret så tog jeg noget 000 eller finere ståluld og gnubbede hele skæftet og gav det olie bagefter.

Grundrens indeholder udover diverse sæber også 3 dobbelt salmiak det endnu skrappere end acetone og burde også kunne klare skærene men pas på med det på olieret træ. lak burde ikke tage skade.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Refraktorius » 7. aug 2017, 08:37

Jeg har fjernet lak fra et par skæfter med acetone, så nogle laktyper tager den.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 129
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 41 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 7. aug 2017, 09:13

Det eneste der med sikkeehed virker mod nikotin er klorin. Der skal kun 1-2 aftørringer til, med lidt varmt vand med klorin. Men risikoen for at skade våbnet yderligere er jo noget man kan opveje med nikotinskaden.
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af LapuaMagnum » 7. aug 2017, 09:34

Jeg har brugt sæbespåner og ståluld og gnedet forsigtigt på en gammel riffel der lugtede forfærdeligt og havde gjort det i mange år, den står nu og lugter ikke mere. Selv metallet lugtede forfærdeligt og var fuldstændig smurt ind i nikotin. Som andre også siger prøv lige et sted hvor det ikke ses tydeligt for at minimere risikoen for at gøre noget mindre smart.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Vels » 7. aug 2017, 09:44

Ozon generator er normalt god til at tage røglugt. Om det er en god ide sammen med et våben vides ikke.

Slettet bruger

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 7. aug 2017, 09:54

Vels skrev:Ozon generator er normalt god til at tage røglugt. Om det er en god ide sammen med et våben vides ikke.
Ja det er det og var det mig så prøvede jeg også med min ozon generator kan ikke tro det skader et våben. Men tror faktisk ikke det vil tage lugten da nikotinen er lidt som en olie. Det skal fjernes for ikke at lugte.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af 308 W » 7. aug 2017, 13:09

Rodalon..

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 466 times
Been thanked: 217 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af The Mad Viking » 7. aug 2017, 13:11

Jeg har selv haft fjernet nikotinbelægninger fra knapper og instrumenter i en brugt bil, ved at gnide med en klud vædet med sprit.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af HR » 7. aug 2017, 13:19

Er det ikke et godt tidspunkt at tage den ud af skæftet og tjekke for rust og gammel skidt i de skjulte dele og se efter om den er beddet ordentligt? I den sammenhæng kan metaldelene så renses i bund med et passende middel. Bremserrens fra en tankstation eller fra THansen gør underværker på gammel hærdet olie og det tager med garanti nikotinen med. Du kan få våbenrens til flere gange prisen, men det indeholder præcis det samme. Våbnet skal derefter øjeblikkeligt smøres op igen, da stålet står helt råt og ubeskyttet efter behandlingen!

Til skæftet ville jeg undgå opløsningsmidler (acetone bremserens terpentin sprit og så videre). Men et skrapt rensemiddel (ajax, salmiak, fortyndet grundrens, klorin, ozon) burde virke uden at ødelægge lak eller træ (det skal selvfølgelig ikke ligge i blød). Bagepulverløsningen foreslået oven over burde også være uskadelig når først træværket er delt fra metallet.
/HR

Edit: Sprit skader sjældent udhærdet lak.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 7. aug 2017, 19:01

HR skrev:

Til skæftet ville jeg undgå opløsningsmidler (acetone bremserens terpentin sprit og så videre). Men et skrapt rensemiddel (ajax, salmiak, fortyndet grundrens, klorin, ozon) burde virke uden at ødelægge lak eller træ (det skal selvfølgelig ikke ligge i blød). Bagepulverløsningen foreslået oven over burde også være uskadelig når først træværket er delt fra metallet.
/HR

Edit: Sprit skader sjældent udhærdet lak.
Salmiak er et opløsningsmiddel og grundrens har forresten også salmiak i så der går du galt i byen.
Klorin er ætsende så det kommer du heller ikke så godt afsted med hvis du ikke vil bruge opløsningsmidler.

Trinket er at finde det opløsningsmiddel som Lige præcis er kraftigt nok men som ikke ødelægger det man forsøger at rense.


Udover det enig med dig i at splitte riflen af i atomer og få den smurt og renset.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af HR » 7. aug 2017, 21:03

Nu udfordrer du til nørderi. :modbat: Salmiak kan godt nok opløse skidt, men det gør det ikke til et opløsningsmiddel. Det virker lige som sæbe ved at gøre skidtet opløseligt i vand. Og ja, ajax, salmiak og grundrens virker alle på samme måde.

Klorin og ozon nedbryder organiske forbindelser ved at oxidere det i en art kold forbrænding, så de er heller ikke opløsningmidler.

Acetone, sprit fortynder og så videre virker ved at olie og fedt blander sig op med væskerne. Det er i min verden opløsningsmidler.

Utroligt hvad man kan nørde rundt i når man i grunden er enige :razz:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af C-X » 7. aug 2017, 22:13

Hvis der nu skulle være nogle forslag til læder, så må I gerne komme med dem også, i samme ombæring, selv om det er lidt uden for emnet.
Det kan kun misforståes, men jeg har en skede liggende, og den stinker....
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 7. aug 2017, 22:16

HR skrev:Nu udfordrer du til nørderi. :modbat: Salmiak kan godt nok opløse skidt, men det gør det ikke til et opløsningsmiddel. Det virker lige som sæbe ved at gøre skidtet opløseligt i vand. Og ja, ajax, salmiak og grundrens virker alle på samme måde.

Klorin og ozon nedbryder organiske forbindelser ved at oxidere det i en art kold forbrænding, så de er heller ikke opløsningmidler.

Acetone, sprit fortynder og så videre virker ved at olie og fedt blander sig op med væskerne. Det er i min verden opløsningsmidler.

Utroligt hvad man kan nørde rundt i når man i grunden er enige :razz:
Efter at have Googlet lidt kan jeg de du har ret ammoniak er ikke et opløsnings middel.

Jeg bøjer i støvet og kan konstatere at det er for mange år siden jeg havde kemi på a niveau til at kunne udtale mig om kemi uden at google for at tjekke mig selv.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Tonnytot » 7. aug 2017, 23:33

Lugten skyldes sandsynligvis at der sidder et lag nikotin overalt på våbnet
Det gør der ikke. Der sidder et lag tjære. Så det er tjære, du skal fjerne.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Ras.Killing » 7. aug 2017, 23:44

Jeg ville skille våbnet ad og få det renset igennem. Det tager en ældre riffel bestemt ikke skade af.

Til selve riffel- og metaldele ville jeg starte med en syrefri olie (symaskine olie i daglig tale) og så bare arbejde mig godt ind i alle kroge og tøre af. Alm. syrefri olie bør kunne blødgøre det meste snavs. Er det ikke nok ville jeg overveje bremserens ell. lign., men det ville ikke være mit første valg.

Til skæfte ville jeg starte med varmt vand blandet op med sæbespåner, og så ellers bare vaske det en gang med en klud. Alternativt brund sæbe blandet op i vsndr, hvis det skal være lidt stærkere.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Rantzau » 8. aug 2017, 03:33

Renset benzin til metaldelene med moderat brug af knofedt. Vær omhyggelig med kringlekrogene, og lav en prøverensning først på steder der ikke ses. Nogle metaloverflader bryder sig ikke om renset benzin.

En hårdt opvredet klud i varmt vand med en sjat sulfo efterfulgt af aftørring med Rodalon på trædele, plejer at være nok ellers gentages processen. Afslut med en hårdt opvredet klud i varmt vand for at fjerne sulfo og Rodalon rester.

Undgå kradse sager der er kendt for at misfarve eller skade træ og metal. Det gælder i særdeleshed overfladebehandlinger der ønskes bibeholdt.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Stoffer » 10. aug 2017, 15:24

C-X skrev:Hvis der nu skulle være nogle forslag til læder, så må I gerne komme med dem også, i samme ombæring, selv om det er lidt uden for emnet.
Det kan kun misforståes, men jeg har en skede liggende, og den stinker....
Hej
Sadelsæbe renser alt læder uden problemer, efterfølgende kan du behandle. Med læderolie eller fedt

Stoffer

Brugeravatar
Furholt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 346
Tilmeldt: 15. jan 2010, 07:17
Interesser: .22/GR/GPA/terræn - og 10'ere
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 129 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Furholt » 10. aug 2017, 20:27

Min kæreste syntes at det var ret sjovt med den stinkende skede og så siger hun i øvrigt at eddike fjerner røglugt ret blidt og effektivt :smile:
Sometimes history needs a push.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af FrederikF » 10. aug 2017, 20:37

Svider det ikke :krydsser: ?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Sierra13 » 11. aug 2017, 15:19

Jeg arvede en riffel, der også stank af indelugt og ryg.
Den blev vasket ned, blot med lidt vand/sæbe. Så fik den olie på metaldelene, træolie til skæftet. Og ellers en masse med ud på jagt, og den første måned satte jeg den ud og lufte hver dag.

I dag, lugter den helt "normalt" og kun lidt af krudtrøg :blink:

Skulle jeg have lavet det proffessionelt, havde jeg nok sat den i et lukket rum med en ozon renser

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af Luluselsker » 15. aug 2017, 18:28

metallet er lidt en nobrainer og er nævnt længere oppe

træet derimod - som det sikkert er nævnt med bagepulver kan det lykkes MEN
hvis du ønsker at beholde den finish den står i enten af historisk eller teknisk grund så er VODKA eller isopropyl alkohol vejen frem - i en skål med et par DL af det og så ind i lufttæt kasse med skål og skæfte så suger spritten lugten
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af FrederikF » 15. aug 2017, 20:23

Hvad luluselsker (med den uheldige tommel) ovenfor siger, dog med en tilføjelse - en skål med eddike i skabet et par dage gør underværker. (Vodka er også godt -- har aldrig prøvet udvortes, men invortes fjerner det absolut al (bekymring om) lugt - virker også på våben. )

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvordan fjernes nikotin og lugt fra riffel?

Indlæg af BoPe » 22. sep 2017, 13:13

Jeg har haft et våbenskab, der kom fra en meget aktiv ryger...

Jeg prøvede med grundrens først, men det virker i grunden (ha ha) ikke så godt. Jo vandet blev gult og lugten dæmpet, men så heller ikke mere.

Salmiak (3 dobbelt salmiak spiritus - rent) blev også forsøgt. Det virker på samme måde som grundrens, men der kom da i den grad fri passage i næseborene...

Det der virkede allerbedst var husholdningssprit - ligesom The Mad Viking foreslår.

Det fjernede meget hurtigt det meste af røglugten, og den køkkenrulle, der blev brugt, blev først sort, så gul og så stadig tyndere "off white" og så stoppede jeg.

Så alm. husholdningssprit vil løse 90 - 95 % af dit problem, og det sidste må du nok desværre overlade til tiden.

Våbenskabet virkede til at være pulverlakeret, og så er det jo mindre følsomt end en riffel. Det tog ikke skade af behandlingen.

Besvar