Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af Flugteren » 20. mar 2017, 11:10

Nu har jeg haft min riffel og lyddæmper i godt og vel 7 måneder nu, og jeg har skudt fint med min TMD35-dæmper. Jeg er dog i tvivl, om den er underdimensioneret i forhold til min specifikke riffel (og kaliber). Sagen er således:

Jeg har lagt mærke til, når jeg har skudt alene i Sverige, at efter en serie på fem-seks skud på godt og vel lidt over et minut, så kan det sidste skud godt lyde højere end de forrige. Som om dæmpningen aftager. Der er er ikke bafflestrike - jeg har tjekket - så det er udelukket. Lyddæmperen er også renset.

Jeg har dog to problemstillinger:

S&L TMD35 er jo generelt bygget som den mindste dæmper til centerfire-rifler i S&L´s lyddæmperserie, og jeg tvivler derfor på, om den er tilstrækkelig til en 6,5x55 over en skudserie.

Min 6,5x55 pibe er usædvanlig i det henseende, at den er på nøjagtig 45 cm, og derfor er ret så meget kortere end andre 6,5x55 piber. Da 6,5x55 anvender langsomt brændende krudt har jeg en mistanke om, at grundet den kortere længde er der både et højere tryk og mere uafbrændt krudt, som dæmperen skal opsamle. Så min teori er, at dæmperen efter en relativ hurtig skudserie simpelthen mister sin dæmpningsevne (ikke helt, men dog nok til, at man kan høre forskel) grundet for meget gas i dæmperen - altså at dæmperen ikke kan sløve gasserne ned.

Jeg har derfor så småt begyndt at kigge efter en større dæmper, som jeg påtænker at erhverve inden jagtsæsonen for alvor starter 1. oktober (jeg har studentereksamen maj/juni, så ingen sommerbuk til mig).

Jeg har kig på en S&L Thunderdome 54. Den vejer jo noget mere, men den går også længere ind over piben, så teoretisk set bør tyngdepunktet ikke ændres ret meget. Den har jo en markant større volumen, og dermed bør den udover at dæmpe mere generelt også kunne holde til længere skudserier uden at miste dæmpningsevne.

Men hvad siger I andre? Vil jeg opleve en forskel med en Thunderdome?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af 458hunter » 20. mar 2017, 12:12

Jeg ville i hvert fald aldrig gå op i en Thunderdome til 6,5. Den er alt for stor og tung.

TMD35 er til gengæld lille. Jeg har en til en 357magnum riffel og ville ikke bruge den på større - især efter de problemer der har været med TMD seriens flammedæmper.

Jeg bruger en ASE Utra SL5. Den dæmper min 47cm 308win rigtig fint også på lange serier.

Generelt vil jeg sige at jeg er meget lidt imponeret at S&L dæmperne efter at have prøvet 3 forskellige. De er ikke lækre, vægten er høj og dæmpningen ikke noget særligt. Sonic dæmpere har jeg erfaring med samme antal. Kvaliteten er ca det samme, dæmpningen subjektivt lidt bedre og prisen er lavere for alle modeller og der er lidt features som er smarte.

Sidst jeg købte S&L dæmper var alene fordi Sonic ikke laver frontmonterede.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af Flugteren » 20. mar 2017, 12:32

Chrstn_Olsen skrev:Jeg ville i hvert fald aldrig gå op i en Thunderdome til 6,5. Den er alt for stor og tung.

TMD35 er til gengæld lille. Jeg har en til en 357magnum riffel og ville ikke bruge den på større - især efter de problemer der har været med TMD seriens flammedæmper.

Jeg bruger en ASE Utra SL5. Den dæmper min 47cm 308win rigtig fint også på lange serier.

Generelt vil jeg sige at jeg er meget lidt imponeret at S&L dæmperne efter at have prøvet 3 forskellige. De er ikke lækre, vægten er høj og dæmpningen ikke noget særligt. Sonic dæmpere har jeg erfaring med samme antal. Kvaliteten er ca det samme, dæmpningen subjektivt lidt bedre og prisen er lavere for alle modeller og der er lidt features som er smarte.

Sidst jeg købte S&L dæmper var alene fordi Sonic ikke laver frontmonterede.
Tja, jeg har godt set på ASE Utra-dæmperne. Jeg synes dog ikke, det virker som om en SL-5 dæmper meget bedre i forhold til andre dæmpere (omtrent 26 dB) af samme størrelse, så hvad retfærdiggør prisen? Er de andres lovede dæmpningsniveau overdrevent?

Er det værd at købe en SL-7i, for eksempel?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af 458hunter » 20. mar 2017, 13:02

Du må aldring tage producenternes oplysninger for gode varer. Producenterne angiver nogle vilde DB værdier, men der er ingen standarder for måling, så det kan i princippet ikke bruges til noget.

Kig i nogle store tests - gerne flere forskellige for der kan være interesser ind over. Syntes mine erfaringer stemmer meget godt overens med Vapentidningens tests, mens jeg slet ikke kunne genkende resultatet af Jagt, Vildt og Våbens. Har efterhånden erfaringe med over 10 forskellige dæmpere fra 4 forskellige producenter.

For mig dæmper SL5 bedre end nogle af mine S&L dæmpere, trods den ringe størrelse. Den lidt dyrere pris skyldes skal importeres til DK hvor S&L og Sonic er DK producerede. Alle andre udenlandske koster minimum det samme som ASE Utra. Til std kalibre ville jeg ikke gå op i SL6 eller SL7 med mindre du ønsker meget høj dæmpning og ikke har noget mod de adskillige ekstra 100 gram vægt i snuden af skyderen.

For mig er SL5 det perfekte kompromis. Andre vægter fx lav vægt højere og ender et andet sted.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af Senserazer » 20. mar 2017, 13:53

På min TMD-35 står der max 6mm? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af Flugteren » 20. mar 2017, 15:06

Senserazer skrev:På min TMD-35 står der max 6mm? :???:
Man kan få den til flere kalibre. Min er max 7 mm.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af T-REX » 20. mar 2017, 16:07

Hvis du kigger på konkurrentens anbefalinger, så er en Sonic 35 anvendelig, til en 6,5x55, men de anbefaler en Sonic 45.

Jeg vil antage, at det tilsvarende gælder, for en TMD35 versus TMD45

Hvis du skal på jagt, og vil have lavest mulige vægt, brug din 35'er
Hvis du skal skyde en masse, på bane, opgrader til en 45'er
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af Raptor357 » 20. mar 2017, 17:06

Dæmperen bliver varm og køler gassen dårligere. Om der så lige er en grænse den passerer skal jeg ikke kunne sige.
Mere masse = flere skud før den er for varm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Er min TMD35-dæmper nok til 6,5 mm?

Indlæg af Lassescout » 20. mar 2017, 21:59

Mine erfaringer er høstet i Sonic´s produkter, men jeg tror godt du kan bruge dem alligevel. Jeg har en sonic 35 på jagtriflen i 308 W og en Sonic 45 på baneriflen i kaliber 6,5x55. Jeg må erkende, at 35´eren bare er for lille. Jeg var advaret af forhandleren i forvejen. Han sagde at 35´eren mest er udviklet til kaliber 223 og den slags mindre kalibre. Den tager toppen af knaldet og rekylen, men heller ikke mere. 45´eren dæmper helt anderledes, så det er en fornøjelse at ligge og skyde med.

Jeg valgte selvfølgelig 35´eren for at få en mindre riffel at bære rundt på, men skulle jeg købe i dag ville jeg prøve en Ghost i 40 mm. Det lyder for mig som et bedre kompromis mellem størrelse og dæmpning. Og så måske en Ghost i 50 mm til baneriflen for maksimal komfort.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar