Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Bofhenator » 11. dec 2016, 13:55

Timber skrev:
ReneKJ skrev:
Fast Fumble skrev:
CQB skrev: man kan sagtens holde den slags arrangement med en kæde på våbnet
Ja, men det er da en tak for fjollet?
Den slags arrangementer er altid under konstant og tæt overvågning af flere instruktører, så hvad skulle en kæde gøre fra eller til?
Uh Uh Uh, jeg har en ide!!!

Hvis vi nu lænker skytterne fast i stedet for våbnet?
Så løber de i hvert fald ikke nogen steder med hverken deres egne eller andres våben, og vi undgår alle problemerne med ødelagt balance osv.
Skidesmart! :biggrin:
Skide god ide... Jeg mener... I forvejen er de jo pakket godt ind i læder... Læder og kæder!! Jo jo... Vi mangler selvfølgelig lidt latex, men mon ikke det kan fikses.... :rolf:
På den ene af mine rifler har jeg forsøgt mig med at støbe latex om grebet. Det virkede ikke voldsomt godt, men det var latex.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Lycon » 11. dec 2016, 14:09

Trådretning.jpg
Trådretning.jpg (99.28 KiB) Vist 6695 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af CQB » 11. dec 2016, 17:30

Timber skrev:
ReneKJ skrev:
Fast Fumble skrev:
CQB skrev: man kan sagtens holde den slags arrangement med en kæde på våbnet
Ja, men det er da en tak for fjollet?
Den slags arrangementer er altid under konstant og tæt overvågning af flere instruktører, så hvad skulle en kæde gøre fra eller til?
Uh Uh Uh, jeg har en ide!!!

Hvis vi nu lænker skytterne fast i stedet for våbnet?
Så løber de i hvert fald ikke nogen steder med hverken deres egne eller andres våben, og vi undgår alle problemerne med ødelagt balance osv.
Skidesmart! :biggrin:
Skide god ide... Jeg mener... I forvejen er de jo pakket godt ind i læder... Læder og kæder!! Jo jo... Vi mangler selvfølgelig lidt latex, men mon ikke det kan fikses.... :rolf:
endeligt har i fundet ud af min bagtanke med indlæget :smile: https://www.paradiss.dk/dk/snor-uden-halsbaand-1 vi ses på skydebanen :oops: , tilbage til det rette trådspor , beklager lycon :getout:

Brugeravatar
P22
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 78
Tilmeldt: 6. feb 2007, 19:46
Interesser: Skydning med riffel og pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af P22 » 11. dec 2016, 18:31

Har aldrig været nervøs for opførslen hos folk med våbentilladelse. Men næsten hver dag er jeg meget nervøs når jeg ser visse gruppers opførsel i en bil på gader og stræder. Her er der virkeligt noget myndigherne burde stramme op på.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Langenge » 11. dec 2016, 19:48

P22 skrev:Har aldrig været nervøs for opførslen hos folk med våbentilladelse. Men næsten hver dag er jeg meget nervøs når jeg ser visse gruppers opførsel i en bil på gader og stræder. Her er der virkeligt noget myndigherne burde stramme op på.
Ja tak :shock:
Skulle køre to teenagepiger hjem fredag aften i mørke og regnvejr, så jeg tager den med ro.
Rundkørsel lige udenfor Århus: Et eller andet fjols kommer ud i rundkørslen, sidelæns, lige foran næsen på mig. rent tilfælde, at jeg ikke var to meter længere fremme, eller at jeg ikke kørte stærkere end jeg gjorde.
Det kunne selvfølgelig have været en, der havde overset noget, men det var det vist ikke. Det var en lille bil fyldt med unge glade mennesker, der havde alle vinduer åbne, og fortsatte med samme underlige kørsel ud af rundkørslen igen.....
(Jojo, jeg har selv været ung, og jeg nyder stadig at køre sidelæns :oops: , men ikke lige ud foran andre biler, hvor det er alt for tæt på at gå galt....)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Longrifle » 11. dec 2016, 20:03

Der er beskrevet en teori om voldens eskalering: Den mentalt stærkeste kaster først, hvilket inspirerer den næststærkeste til det samme osv (jeg kan ikke huske hvad den kaldes). Det ses tydeligt mht skud afgivet mod politiet i løbet af de sidste par år. De, der måske ikke turde udføre gerningen for et år siden, føler sig inspireret og moralsk styrket.

Det er fornuftigt, at kigge på tidligere straffedes adkomst til skytteforeninger, da andre måske får samme idé som den aktuelle gerningsmand. Måske ikke kun mht politiet, kriminalforsorgen eller andre offentlige myndigheder, der har været mål.

Jeg syntes ikke, at det er selvstrammeri. Det er vel nærmere en tilpasning til Danmark år 2016, så vi fortsat kan udøve vores sport.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Langenge » 11. dec 2016, 20:12

Longrifle skrev:Der er beskrevet en teori om voldens eskalering: Den mentalt stærkeste kaster først, hvilket inspirerer den næststærkeste til det samme osv (jeg kan ikke huske hvad den kaldes). Det ses tydeligt mht skud afgivet mod politiet i løbet af de sidste par år. De, der måske ikke turde udføre gerningen for et år siden, føler sig inspireret og moralsk styrket.

Det er fornuftigt, at kigge på tidligere straffedes adkomst til skytteforeninger, da andre måske får samme idé som den aktuelle gerningsmand. Måske ikke kun mht politiet, kriminalforsorgen eller andre offentlige myndigheder, der har været mål.

Jeg syntes ikke, at det er selvstrammeri. Det er vel nærmere en tilpasning til Danmark år 2016, så vi fortsat kan udøve vores sport.
Måske har du ret...
Men JEG er også af den overbevisning, at det (som også nævnt i et tidligere indlæg), nok i lige så høj grad bør følges op af et bedre system til at tage sig af / behandle mennesker med store psykiske problemer, som åbenbart har været kendte af systemet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Longrifle » 11. dec 2016, 20:14

Meget enig!!
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 186
Tilmeldt: 23. maj 2006, 12:13
Interesser: Alt der kan sige bang
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 43 times
Kontakt:

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af ChiefOne » 12. dec 2016, 07:22

"53. Sagsresumé:
Polititjenestemand blev indberettet for at have mistet sin tjenestepistol med magasiner. Pågældende
efterlod en taske indeholdende blandt andet en pistolkasse på et offentligt område uden opsyn, hvilket medførte, at den blev stjålet. Pågældende var af den overbevisning, at kolleger på stedet holdt øje med tasken, mens den
pågældende parkerede sin cykel få meter fra stedet, hvilket imidlertid ikke var tilfældet. Politikredsen indstillede,
at pågældende blev ikendt en mindre disciplinær bøde.
Afgørelsesresumé:
Ikendt en disciplinær bøde på 1.000 kr. af Rigspolitiet."

En lille diciplinærsag fra 2013. Den pistol er vist aldrig dukket op igen. Eller er den.? (Krudttønden)
Ingen er fejlfri, men nogen bør nok lade stenene ligge, mens de nyder udsigten fra glashuset.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Longrifle » 12. dec 2016, 08:29

Kontekst og kausalitet i det???


Andet end, at du henviser til en disciplinærsag, hvor en politimand er straffet for sjusk og sløseri med sit våben. Lidt som børnene: Jamen mor, han fik ikke så meget skæld ud - underforstået, som jeg ville få. Som om det, at være bevæbnet af nødvendighed er at ligestille med skydesport. Politiet bærer sine våben non stop overalt i alle situationer, og ikke under rolige kontrollerede former i en forenings trygge rammer. Derfor vil det per definition gå galt fra tid til anden. Og det har konsekvenser.


Ingen har bebrejdet skytteforeningen noget. Mindst af alle politiet, der blev ramt maximalt af tyveriets konsekvenser, og som i bagklogskabens lys kunne have handlet anderledes.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af LapuaMagnum » 12. dec 2016, 09:03

Longrifle skrev:Kontekst og kausaliteten i det???


Andet end, at du henviser til en disciplinærsag, hvor en politimand er straffet for sjusk og sløseri med sit våben. Bemærk: Disciplinærsag....
Det jeg går stærkt udfra han mener er at vi alle er mennesker og kan fejle, men havde politiet set en jæger eller en sportsskytte lægge sit våben fra sig uden opsyn er der nok en chance for at jagttegnet og SKV havde været i fare, så stramninger ikke nødvendigvis eliminere våbentyveri og lign. og dermed skal skytteforeningerne heller ikke straffes, da man ikke peger fingre hvis man ikke selv har styr på sine ting. Det er hvad jeg får ud af det.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af BasicReality » 12. dec 2016, 16:53

Longrifle skrev:Kontekst og kausalitet i det???


Andet end, at du henviser til en disciplinærsag, hvor en politimand er straffet for sjusk og sløseri med sit våben. Lidt som børnene: Jamen mor, han fik ikke så meget skæld ud - underforstået, som jeg ville få. Som om det, at være bevæbnet af nødvendighed er at ligestille med skydesport. Politiet bærer sine våben non stop overalt i alle situationer, og ikke under rolige kontrollerede former i en forenings trygge rammer. Derfor vil det per definition gå galt fra tid til anden. Og det har konsekvenser.


Ingen har bebrejdet skytteforeningen noget. Mindst af alle politiet, der blev ramt maximalt af tyveriets konsekvenser, og som i bagklogskabens lys kunne have handlet anderledes.
Tjoh, sandheden er jo også at hvis vi gerne vil leve i et frit samfund, så må vi også acceptere at det går galt fra tid til anden. Jo vi kunne da sagtens forbyde skydesport og alt muligt andet hvor ting kunne gå galt, men er det et samfund som er værd at leve i, et samfund som er værd at beskytte?

Jeg ser vores frihed som en ligeså stor nødvendighed, hvis ikke større end politiets bevæbning.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Longrifle » 12. dec 2016, 17:24

Medlemskab af en skytteforening er de facto alt andet end frihed: Det er kontrol, forpligtelse, begrænsninger og konsekvenser ved forsømmelser.

Graden af frihed i samfundet bestemmes vel af de aktiviteter, som vi kan foretage os uden myndighedernes indblanding - og især under deres beskyttelse: ytringsfrihed, trykkefrihed, valg og så videre.

Nå, et sidespring fra tråden :biggrin:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
ChiefOne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 186
Tilmeldt: 23. maj 2006, 12:13
Interesser: Alt der kan sige bang
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 43 times
Kontakt:

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af ChiefOne » 13. dec 2016, 15:18

Det er ikke et spørgsmål om, hvem der får mest skældud. (Bortset fra, at ingen af os andre var nok sluppet så billigt).
De våben, der tilflyder det illegale marked, kommer fra mange kilder. Skytteforeningernes bidrag er umiddelbart minimale, så Papes og andres fokus skal måske også rettes andre steder hen.
Det er blot for at understrege denne pointe, at jeg har lavet mit indlæg.
Så har jeg hørt et rygte om, at den ene pistol i forbindelse med Krudttønden var en H&K 9 mm.

Hændelsen skete desuden uden for tjenesten.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Lycon » 13. dec 2016, 16:58

Hans Rytter skrev: Så har jeg hørt et rygte om, at den ene pistol i forbindelse med Krudttønden var en H&K 9 mm.
Ja det stinker langt væk at de ikke melder ud hvad det er for et våben. Den anden var en Walther PP .32ACP, og så kan man jo spekulere i hvor den stammer fra!
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

A284win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 17. okt 2016, 17:40
Interesser: Skydning med 284win
Geografisk sted: Smidt på Falster
Has thanked: 71 times
Been thanked: 42 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af A284win » 13. dec 2016, 18:16

Task force øst har beslaglagt 49 skydere(pistoler og revolvere) i årets første ni måneder ifølge metro xpress.
Det er utroligt at der ikke er mere opmærksomhed omkring dette hos ministeren.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af LapuaMagnum » 13. dec 2016, 18:26

A284win skrev:Task force øst har beslaglagt 49 skydere(pistoler og revolvere) i årets første ni måneder ifølge metro xpress.
Det er utroligt at der ikke er mere opmærksomhed omkring dette hos ministeren.
Så kan det være at de har fået et par af deres pistoler tilbage som de har gået og manglet over de sidste par år :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af ReneKJ » 13. dec 2016, 20:02

Politiet har fundet mordvåbnet.
Jeg må indrømme at jeg var i gang med at google hvad en "Hemmerly" var før det gik op for mig hvad nok det drejede sig om.

http://jyllands-posten.dk/indland/polit ... -vandloeb/

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Polohest » 13. dec 2016, 20:06

Det er desværre en meget lettere manøvre, at indføre konsekvenser for lovlydige skytteforeninger end for de kriminelle, da de sjældent følger hvad loven foreskriver - i og med de jo er kriminelle :biggrin:
Skytteforbundene lader også til at bukke og neje uanset hvilke tåbelige lovforslag der er blevet indført gennem tiderne.

M.v.h.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Lassescout » 13. dec 2016, 21:55

ReneKJ skrev:Politiet har fundet mordvåbnet.
Jeg må indrømme at jeg var i gang med at google hvad en "Hemmerly" var før det gik op for mig hvad nok det drejede sig om.

http://jyllands-posten.dk/indland/polit ... -vandloeb/
Alle journalister har skrevet "Hemmerly". Jeg vil tro, at det har været stavet sådan i politiets oprindelige pressemeddelelse, og da evnen til brug af copy/paste funktionen synes at være eneste krav for at kunne kalde sig journalist, har ingen klaret at finde ud af, at pistolen må være en Hämmerli.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Gråskæg » 13. dec 2016, 22:37

Lassescout skrev:
ReneKJ skrev:Politiet har fundet mordvåbnet.
Jeg må indrømme at jeg var i gang med at google hvad en "Hemmerly" var før det gik op for mig hvad nok det drejede sig om.

http://jyllands-posten.dk/indland/polit ... -vandloeb/
Alle journalister har skrevet "Hemmerly". Jeg vil tro, at det har været stavet sådan i politiets oprindelige pressemeddelelse, og da evnen til brug af copy/paste funktionen synes at være eneste krav for at kunne kalde sig journalist, har ingen klaret at finde ud af, at pistolen må være en Hämmerli.
Det starter jo nok med, at de hører navnet først, og hvordan staver man så lige til et ord, som man ikke kender - det ses hele tiden.
Gælder ikke mindst på Nettet og i underteksterne på TV, hvor der er både slå- og stavefejl hele tiden.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af ReneKJ » 13. dec 2016, 22:56

Gråskæg skrev:
Lassescout skrev: Alle journalister har skrevet "Hemmerly". Jeg vil tro, at det har været stavet sådan i politiets oprindelige pressemeddelelse, og da evnen til brug af copy/paste funktionen synes at være eneste krav for at kunne kalde sig journalist, har ingen klaret at finde ud af, at pistolen må være en Hämmerli.
Det starter jo nok med, at de hører navnet først, og hvordan staver man så lige til et ord, som man ikke kender - det ses hele tiden.
Gælder ikke mindst på Nettet og i underteksterne på TV, hvor der er både slå- og stavefejl hele tiden.
Mon ikke de alle sammen har skrevet af fra Reuters eller lignede der har lavet den oprindelige fejl?
Det er nu heller ikke et navn jeg kan stave til uden hjælp.

Dybest set er der vel heller ikke væsentligt hvad model pistol det var, så længe at vi ved at det var en .22
Hvis det havde været en grovpistol så kunne det måske være brugt som anledning til at begrænse adgangen til dem, men en .22 hammerli er nærmest bundgrænsen hvad angår farligheden af pistoler.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af BoPe » 13. dec 2016, 23:10

Jeg ville egentligt have holdt mig ude af denne tråd, men som jeg ser det, er det sådan her:

- Det er morderen, som har myrdet - ikke skydevåbenet, ikke "systemet", ikke skytteforeningen, ikke politiet, ikke psykiatrien. Ikke nogen anden end morderen.

Ansvaret er alene morderens.

For andre kan det være svært at gardere sig mod en højt fungerende tosse så som Breivik - eller den aktuelle morder.

- Rødovre skytteforening havde eksemplariske procedurer, da de mistede våbenet. De bør skrive dem ned, (hvis de ikke har gjort det), og dele dem med resten af skyttemiljøet.

Der, hvor de halter, var, da de optog morderen. Han havde allerede en plettet straffeattest. Havde de tjekket straffeattest ved første prøveskydning, var han formentlig ikke blevet optaget i foreningen.

Da han havde været medlem i 1½ år, ville hverken kæder eller instruktører have haft den store effekt. Det er faren ved højt fungerende tosser: De virker tilforladelige i lang tid. Ham her var ½ år fra at kunne have bragt sin formand i miskredit med et afslag på en SKV2.

Ligesom Rødovre Skytteforening har meget godt at bidrage med i forb. med procedurer for bortkomne våben, er der andre foreninger, som kan hjælpe skyttemiljøet med procedurer for optagelse og vedligehold af medlemskab.

DEL GERNE PROCEDURER OG FORRETNINGSGANGE FOR STRAFFEATTEST OG OPTAGELSE!

Vi bør kunne bruge denne tragiske hændelse til at hæve vores allerede høje standard for sikkerhed.

Men vi skal også være klar over, at vi ikke kan forhindre noget lignende, for det er faren ved velfungerende tosser og dedikerede terrorister: De har al tiden, og skal kun have succes én gang. De gode har ingen tid, men skal tilgengæld vinde hver gang.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Fast Fumble » 13. dec 2016, 23:24

Helt enig BoPe!
ReneKJ skrev:Dybest set er der vel heller ikke væsentligt hvad model pistol det var, så længe at vi ved at det var en .22
Hvis det havde været en grovpistol så kunne det måske være brugt som anledning til at begrænse adgangen til dem, men en .22 hammerli er nærmest bundgrænsen hvad angår farligheden af pistoler.
Jeg synes nærmest episoden illustrerer hvad FBI's kaliber-undersøgelser i 80'erne også påviste: Der er ingen væsentlig forskel i farligheden af pistolkalibre.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Angreb på politistation? (Betjent ramt af skud i Albertslund)

Indlæg af Mapzter » 14. dec 2016, 10:35

BoPe skrev:Der, hvor de halter, var, da de optog morderen. Han havde allerede en plettet straffeattest. Havde de tjekket straffeattest ved første prøveskydning, var han formentlig ikke blevet optaget i foreningen.
Hvis man ber' om straffeattest ved første prøveskydning, så sætter man barren for at lade folk prøve om sporten er noget for dem ganske højt.

Foreningen har, mig bekendt, ikke mulighed for at indhente en straffeattest, dvs. det er den potentielle skytte selv som skal indhente den. I disse dage, hvor det sker elektronisk, hvordan skal man så sikre sig mod digital forfalskning?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar