.30-30W til drivjagt?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

.30-30W til drivjagt?

Indlæg af Badaka » 3. jun 2016, 21:39

Hej med jer svende.

Jeg går og drømmer om en marlin 336 (fra den gamle fabrik). Med Hornady Leverevolution ammo kan man godt overholde de gængse krav på kronvildt og gris, men spørgsmålet er om I ville bruge den til formålet?

JEg skal til tyskland i December på drivjagt hvor der kan komme gris og kronvildt for. Ville det være galematias at bruge en sådan kanon til formålet?

MVh

Badaka

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Elbæk » 3. jun 2016, 22:33

Billede

Billede

papiret lever Hornady 160 grains FTX LEVERevolution op til kravene til kronhjort i Danmark og til Svin i Sverige. Jeg kender ikke til reglerne i Tyskland.
Men, man skal være opmærksom på at testen er foretaget med en pibe på 24 tommer. De fleste Marlin 336 har en pibe på 20 tommer og derunder. Min 336T Texan har f.eks. 18,5 tommer pibe. Med en 20 tommer pibe viser praktiske tests, at man kommer lige under minimumskravet, for en 10 grams kugle, på E100 mindst 2000 joule.

Man ender ud i en situation hvor man nok godt kan slippe af sted med at gøre det - fordi man kan pege på Hornadys officielle ballistiske data. Spørgsmålet er om man har lyst til kun at have teknisk set ret?

I USA og Canada anvendes 30-30 Win (med Remington 170 grains Core-Lokt SP som favorit) til stadighed til wapiti, elg, svin og endda bjørn.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af CKN » 4. jun 2016, 09:47

Og i Tyskland er der ved at være krav om blyfri amm de fleste steder.
Jeg skal afsted på drivjagt sidst i November og der er krav til brug af blyfri amm.

Mvh.
Carsten

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Fredericianer » 4. jun 2016, 10:34

Jeg tror jeg vil prøve en anden kaliber. Hvis du vil holde dig til en bøjlespænder, kan du måske overveje en i .308 Marlin Express?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Elbæk » 4. jun 2016, 13:28

Eller en Savage 99 i .308 Win - det er en rigtig fin riffel. Sådan en har jeg selv på ønskelisten.

Der er også Browning BLR i .308 Win el. 30-06 Spr. - det er også en fin riffel, med en dejlig kort låsegang. Desværre er låsestolen i alu - det synes jeg ikke en bøjlespænder skal være.

Ellers er der jo altid en dejlig Marlin 1895 i 45/70 Govt. Sådan en kunne jeg også godt leve med at have i skabet :biggrin:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af C-X » 4. jun 2016, 13:34

Fredericianer skrev:Jeg tror jeg vil prøve en anden kaliber. Hvis du vil holde dig til en bøjlespænder, kan du måske overveje en i .308 Marlin Express?
Hvis jeg ikke husker galt, så har han solgt den han havde ...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af C-X » 4. jun 2016, 13:36

Elbæk, det er en flot skjorte, dejlig kniv og en lækker riffel. Kikkerten ødelægger bare billedet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9706
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Bofhenator » 4. jun 2016, 14:33

Elbæk skrev:papiret lever Hornady 160 grains FTX LEVERevolution op til kravene til kronhjort i Danmark og til Svin i Sverige. Jeg kender ikke til reglerne i Tyskland.
Men, man skal være opmærksom på at testen er foretaget med en pibe på 24 tommer.
Det er egentlig en meget spændende diskussion.

Hvor meget skal man som riffeljæger kende til intern ballistik?

Er det nok at læse på pakken og forholde sig til det?

Skal man have kronograferet sin ammunition på 100m (hvem ved, måske de også lyver om BC) og naturligvis ved den temperatur man går på jagt ved?

For nogle kalibre bliver hastigheden ikke dårlige ved en kort pibe, skal man vide det?

Står det på alle pakker hvilken pibelængde og ved hvilken temperatur testen er foretaget?

Hvad nu hvis fabrikanten har taget fejl?

Min egen holdning er at man skal forholde sig til hvad der står på pakken ved fabriksammunition, ved hjemmerul skal man være sikker på ens krudt overholder loven.

Hvad tænker i?

(skal det måske bo i sin egen tråd?)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Elbæk » 4. jun 2016, 15:01

Den ér nemlig svær...

Ret juridisk kan jeg ikke forestille mig andet end at det er teksten på pakken som gælder - nok endog selv i tilfælde af (ikke for lægmand umiddelbart gennemskuelige) trykfejl. Rent jagtetisk ved jeg ikke helt - det er svært at have en sort/hvid holdning lige der. Personligt ville jeg nok ikke have det mindste problem ved at skyde på stillestående kronvildt på max. 100 m. med en Hornady 160 grains FTX LEVERevolution i 30/30 Win, mens jeg ikke ville overveje at skyde hverken svin eller elg med samme kugle, uanset afstand eller hvorvidt dyret står stille eller er i bevægelse. En anden jæger ville måske sætte grænsen et andet sted. I sidste ende handler det også om at man selv skal være tryg ved sit skud.

Ved hjemmerul vil jeg mene at man er ansvarlig for vide at ens ammunition overholder kravene. Men det er mere end holdning til det rent etiske i problemstillingen, ikke en juridisk betragtning.

Så vidt vides er spørgsmålet aldrig blevet prøvet ved retten i Danmark - og mon den reelt nogensinde bliver det?
C-X skrev:Elbæk, det er en flot skjorte, dejlig kniv og en lækker riffel. Kikkerten ødelægger bare billedet.
Takker :razz:
Kikkert på en bøjlespænder er som udgangspunkt aldrig pænt - dog synes jeg egentlig ikke at den lille 2-7x35 ødelægger våbnets overordnede æstetik meget. Marlin 336 er designet til kikkertmontering (flat top), der er andre bøjlespændere hvor en kikkert bidrager mindre til æstetikken.
Jeg synes det er værre med min lille Browning BL-22; dén er ikke køn med skorsten på.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af HappyNanoq » 4. jun 2016, 15:21

Må man som jæger, der ikke er hjemmeruller, stole på hvad der står på pakken.?
Selvfølgelig må man det.

Er der krav om at jægere skal anskaffe sig en chronograf og verificere data? - NEJ !
Desuden må man jo stadig stole på opgivet BC m.v. til evt beregning, eller stille chrono på 100m.


Kan man ud fra sit eget bedste bud sandsynliggøre at ammunitionen overholder kravet på 100m?
Som jeg husker det, så udvikler den 2190 joule på 100 yards (91m) - eller noget i den stil. Altså marginalt over 2000joule - må man ud fra egen vurdering bedømme om projektilet virkelig mister xxx joule på de sidste 9m (fra 100 yards, til 100m).?

Det mener jeg godt man må.

Det er de bedste info man har, og hvis man ikke har mistanke til informationerne - så må man bruge dem til at retfærdiggøre at man har benyttet Hornady's egen info på LeverEvolution-pakkerne til jagten, da man har bedømt at den lige klarer kravet.



Smider man den derimod hen over en chrono, og modbeviser at den overholder kravet... så er man i ond tro, hvis man stadig benytter den til jagt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: RE: Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af 308 W » 4. jun 2016, 15:21

Bofhenator skrev:
Elbæk skrev:papiret lever Hornady 160 grains FTX LEVERevolution op til kravene til kronhjort i Danmark og til Svin i Sverige. Jeg kender ikke til reglerne i Tyskland.
Men, man skal være opmærksom på at testen er foretaget med en pibe på 24 tommer.
Det er egentlig en meget spændende diskussion.

Hvor meget skal man som riffeljæger kende til intern ballistik?

Er det nok at læse på pakken og forholde sig til det?

Skal man have kronograferet sin ammunition på 100m (hvem ved, måske de også lyver om BC) og naturligvis ved den temperatur man går på jagt ved?

For nogle kalibre bliver hastigheden ikke dårlige ved en kort pibe, skal man vide det?

Står det på alle pakker hvilken pibelængde og ved hvilken temperatur testen er foretaget?

Hvad nu hvis fabrikanten har taget fejl?

Min egen holdning er at man skal forholde sig til hvad der står på pakken ved fabriksammunition, ved hjemmerul skal man være sikker på ens krudt overholder loven.

Hvad tænker i?

(skal det måske bo i sin egen tråd?)
Jeg forholder mig til hvad producenten at den valgte ammunition opgiver.

15/16 & 16/17 sæsonerne bruger jeg hjemme rul fra Bessie4ever og jeg er temmelig sikker på de overholder kravene, de væltede en gris uden problemer.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af FrederikF » 4. jun 2016, 16:20

Hvis du vil have en 336'er så tag den dog en .35rem, der er meget mere smæk på.
Ellers er Marlins 1895 serie væsentlig stærkere.
Jeg har selv en i 45-70, det har jeg ikke fortrudt - den skyder fremragende og trænger igennem en ko på langs. Rekylen i fabriksladet er på konfirmand niveau.
30-30 kan selvfølgelig bruges til større vildt (det kan alle langsomtgående kugler der er tunge nok, 10 gram med langsom hastighed holder sammen og går gennem mere knogle og væv end en tilsvarende kugle med 50% større hastighed. Til gengæld får du som regel et "langsommere drab" længere flugtlængde og stort set ingen kødødelæggelse.
Jeg har selv i min drengetid eksperimenteret en del med 14,5grams kugler i 8x57is med ikke ret meget fart på - de er gode til kronvildt - en 10 grams kugle er lidt mere anæmisk, men den virker (har eksperimenteret lidt med svagt ladede 6,5x55 i 10 gram).
Personligt er jeg gået over til 500grs i 45-70 (har ikke et kæmpe erfaringsgrundlag endnu), men kan sige at den laver praktisk taget ingen kødødelæggelse og laver uden at ekspandere et hul gennem et stykke kronvildt omtrent 2x kaliberstørrelse fra indgangside og igennem (uanset vinkel) - det giver schweizz og ret hurtig død. (Her er en 10 grams altså lidt mindre god til at dræbe hurtigt).
1895 kan også fåes i en 308win klon, nemlig 308 marlin express (mx). Det er egentlig bare en 308win med rand - nøjagtig lige så god og kedelig (det er et godt kaliber i en kort riffel og fin til alt skandinavisk/europæisk vildt). 308mx ville være det fornuftige valg imho (omend jeg til enhver tid ville tage 45 halvpervers, den er ekstremt vanedannende og meget billig at lade til[emoji1303]

En anden ting. Det der med den gamle vs den ny fabrik er altså noget værre vrøvl, eller rettere det er blevet noget vrøvl. Kvaliteten på de første årgange var noget pangel, men de sidste par år er der rettet op. Jeg har set velholdte marlins fra den gamle fabrik med væsentlig dårligere finish end de ny der kommer ud. Det får du ikke overbevist alle de gamle afficionados om på diverse amerikanske fora - lidt ligesom med gamle motorcykler og de nye replika (de der havde de gamle fra ny bliver ved med at sige at de gamle var kvalitetsmæssigt i en helt anden liga end de nye - de har ret men med modsat fortegn[emoji6]).
Held og lykke med skyderen.
Nåh ja, kikkert eller ej - min Marlin SBL skyder som en drøm over kærv (hulsigte) og korn på de afstande hvor kalibrer er relevant (0-130 meter for mit vedkommende). Men jeg kom til at smække en Leupold scout scope på med long eye relief. Det sidder lige foran hulsigtet og kan tages af og på i et snuptag - det virker. Mit scout scope er det nye i 1,5-4x28 - det er altså rigtig fint til en bøjlekanon - og i USA latterligt billigt[emoji1303]
Held og lykke (og fortæl mig hvorfor det skal være en 336'er- det forstår jeg simpelthen ikke, medmindre det var i en revolver kaliber. Selvfølgelig accepteres svar som "fordi den model er den fedeste"[emoji1]. Men tænkte at jeg kunne have overset nogle helt rationelt begrundede plusser, der kunne medføre yderligere marlinitis angreb og behov for endnu et våbenskab igen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Elbæk » 4. jun 2016, 16:58

Jeg har også indtryk af at de nyere generationer af "remlins" er ganske udmærkede. Og, det er bestemt heller ikke sådan at en Marlin pr. definition er et kunstværk, blot fordi der står New el. North Haven på den - dog har jeg aldrig set en New el. North Haven Marlin, som var bare tilnærmelsesvis så ringe samlet og tilpasset som samtlige af de første- og anden- og tredjegenerations "remlins" jeg personligt her håndteret i div. forretninger. Man kan i dag trygt købe en "remlin" - såfremt man sikrer sig at den er af nyere dato.

Marlin 336, ligesom Winchester 94, er et stykke americana, den er "bedstefars riffel", duften af træhytte, læder, pibetobak, røget kød, regnvåde flannelskjorter og bålrøg.
Teknisk er den mere ligetil at adskille end en 94 - og nememere at montere en kikkert på. Som en gut på 24 Hour Campfire skrev til mig i en PM; "We may cherish our 94's and hang them on the wall to enjoy. But, it is the 336 that we bring to the woods to bring home the buck!"
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af FrederikF » 4. jun 2016, 18:31

Jeg har faktisk ikke selv skudt med en 336, men oplever den mest som en småkaliber riffel (havde jeg the outdoors udenfor og en mere liberal lovgivning, så var der nok en revolver i bæltet i matchende kaliber til riflen i saddeltasken[emoji1303].
Men ville jeg have en riffel til større vildt, så ville jeg klart tage 1895'eren, der er mindst lige så god at smide en kikkert ovenpå som 336'eren.
Diverse winchesters synes jeg er noget værre "rasleværk" med enkelte undtagelser.
Marlins 1895 cowboy til mig (eller en Henry), hvis der rigtig skulle gå nostalgi i det).
Er helt enig i det omkring kvaliteten i tiden efter Remingtons overtagelse, har set adskillige eksemplarer, der som sprit nye krævede en dags arbejde for at blive bare nogenlunde QC virkede bare ikke i starten..


Sent from my iPad using Tapatalk

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af 458hunter » 4. jun 2016, 21:55

45/70 all the way!!!

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Badaka » 6. jun 2016, 14:35

Jeg havde i sin tid en Marlin 308 MX, men var på en eller anden måde ikke forelsket i den.
Det er jeg først blevet efter at jeg solgte den da jeg prøvde en lignende kanon i en skydebiograf og indså hvor praktisk våbenet er til den slags!

Derfor overvejer jeg nu at finde en drivjagtsriffel i passende størrelse og en marlin 336 koster altså ikke alverden nu til dags.

Badaka

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af LQS » 9. jun 2016, 03:16

energikravet er blot et tal. et tal som 30-30 overholder. den kan også fint dræbe både svin og hjorte. hvor kuglen sidder, har langt mere at sige, end det der står i bunden af hylster!
MVH søren

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7727
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af T-REX » 9. jun 2016, 04:12

Hornady LeverEvolution 160 Grains FTX leverer ifølge producenten 2180 Joule ved 648 m/s, på 100 Meter

http://www.hornady.com/assets/files/bal ... istics.pdf

140 Grains udgaven er lige under de 2000 Joule. :neutral:


Der er en her: http://www.marlinowners.com/forum/336/9 ... rel-2.html Der har kronoet en 160 Grains FTX, fra en riffel med 20", til 2340 fps. Den er opgivet til 2400 fps, fra 24".
Den taber 60fps eller ca. 18 m/s

Hvis jeg trækker 20 m/s fra de 648 m/s, så har den fortsat en energi, på 2044 Joule.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af FrederikF » 11. jun 2016, 22:44

Naturligvis kan man dræbe det meste der trækker vejret med et skydevåben - rammer man rigtig godt og er tæt nok på, så er en .22 LR ofte tilstrækkelig.
Principielt forstår jeg bare ikke argumentet for at købe et marginalt kaliber, når der nu er så mange gode alternativer.
Kalibervalg skal naturligvis ikke kompensere for dårlig skydning, men i en jagtsituation er det IMHO en god ting at det er skytten og ikke kalibret, der skal være den begrænsende faktor.
Et follow-up skud i en "dum" vinkel, eller lignende situation er det rart at våbnet kan levere. Vil ,am have en bøjlespænder, så er der mange kalibre, der kan levere. Det er eksempelvis også rart at der kommer godt med schweiz, det må i sagens natur være svært ved en større elg, eller et stort fedt svin.
Trådstarter spørger om det vil være galimatias at bruge en 30-30 til det nævnte formål - det synes jeg ikke det er (men optimalt det er det ikke). For mig at se er der forskel på at have et våben man skyder rigtig godt med og så tager det med på en sjælden tur ind imellem, hvor våbnet kan bruges som det marginal våben det er. Eller gå ud og købe et marginalvåben med henblik på at bruge det til noget det er mindre egnet til. Jeg er gammel nok til at være vokset op med en riffel og et haglgevær - det betyder at ens våben måske nok kan det hele, men er bedre til nogle ting end andre.


Sent from my iPad using Tapatalk

Slettet bruger

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jun 2016, 23:11

Rigtig godt skrevet Frederik.
Jeg vil nu godt gå så vidt at kalde det galimatias at købe/ bruge et våben man på forhånd måske mistænker for at være marginal til opgaven

Deth
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 10. okt 2014, 15:20
Interesser: Knive Luftvåben Gear
Geografisk sted: Billund
Has thanked: 98 times
Been thanked: 6 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Deth » 15. jun 2016, 19:29

Sadån en 1897 45/70, kan og må man gå til riffelprøve med den, og kan den anbefales til en ny jæger?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af 458hunter » 15. jun 2016, 19:41

Nej men 1895eren er super ;)

Det er i mine øjne ikke en optimal start skyder, men sjov det er den. Det er ikke et præcisionsvåben, men kan sagtens bestå prøven. Den kan godt smide 5 skud indenfor 8-10cm på 100 meter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af FrederikF » 15. jun 2016, 21:25

Jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle være fin som start våben.
Dog med den anke at kender man ikke en hjemmelader så er ammo relativt dyr ift de 3 (308 3006 6555). Billig træningsammo og nyjæger hænger ofte sammen[emoji3]
Ellers en fin første riffel, forbavsende lidt rekyl og nem at håndtere.
Med kikkert laver min SBL altså en del pænere samlinger på 100m end 8cm[emoji106] (den burde selvfølgelig også kunne med kærv og korn, men så god er jeg ikke mere)
Har lavet trekløvere med kikkert monteret - præcisionen er jeg selv meget overrasket over, men efter hvad jeg kan læse mig til på diverse amerikanske fora, er fin præcision normen for disse modeller.
For mig at se handler valget om første riffel meget mere om behov.
Hvilke jagtformer regner man med at dyrke mest? En riffel som denne i pågældende kaliber er lidt et "specialist" våben.
Småvildt - der findes bedre alternativer.
Bukkejagt på flad mark - 45-70 et decideret dårligt valg, kaliberet er notorisk tilbøjelig til at rikochettere og fløjte i dumme retninger.
Jagt med typiske lange skud - dårligt valg, over 150 meter er kuglefaldet stort.
Jagt på bevægeligt mål og relativt korte hold 0-130m - uovertruffen imho. Det er muligt med bare lidt øvelse at sende en håndfuld sigtede skud afsted endog meget hurtigt.
Prøv lidt forskelligt inden du beslutter dig og overvej hvad for jagtformer du har lyst til [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af FrederikF » 15. jun 2016, 21:48

Ovenfor @ "deth"
Omhandlende Marlin 1895 45-70


Sent from my iPhone using Tapatalk

Deth
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 10. okt 2014, 15:20
Interesser: Knive Luftvåben Gear
Geografisk sted: Billund
Has thanked: 98 times
Been thanked: 6 times

Re: .30-30W til drivjagt?

Indlæg af Deth » 15. jun 2016, 22:23

Der gik vist lidt fede dukkefingere i det skriv :oops:

Har godt set at ammo er forholdsvis dyr til den, det bliver nok dyrt at træne til prøven, men har på fornemmelsen er det nok ender med at være en mindre detalje i det store regnskab.

Har ikke rigktig gjort mig de store overvejelser om hvad jagt former jeg er til, eller hvad der er muligt at prøve, kender ikke rigtigt nogen der går på jagt i forvejen. Kan forestille mig det nok bliver jagt på gris i sverige og ture til polen, da jeg rejser en del i forvejen.

Meeen den siger køb mig når jeg kigger på den :giggle:

Besvar