Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Caska
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27. jun 2012, 16:12
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 4 times

Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Caska » 23. apr 2016, 23:27

Hej på forumet.

Jeg har behov for lidt hjælp, jeg er nyjæger og uden den store erfaring med riffel.
Jeg ejer en Ruger M77 Mark II Compact, og har netop bestået riffelprøven med den. Jeg er generelt ikke tilfreds med egenspredningen og kunne godt tænke mig enten at udskifte det eksisterende løb til et løb, tilsvarende det der sidder på Ruger's Gunsite scout (fordi jeg synes det er fedt) - men kan man finde sådan et herhjemme? Alternativt kunne jeg godt tænke mig et lidt tykkere løb uden sigtemidler, men hvor finder man sådan noget ? (uanset hvad skal de være med gevind til mundingsbremse/dæmper)

Derudover skal aftrækket tunes, hvor på sjælland finder jeg en god og dygtig smed der kan foretage både pibeskift og tune aftræk?

På forhånd tak for jeres hjælp.

Venligst
Casper

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 23. apr 2016, 23:33

Det kunne være du skulle få fritlagt piben på den i stedet, samt beddet låsen. Det overvejer jeg med min, der også spreder lidt vel meget.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Kleth » 23. apr 2016, 23:39

Flere muligheder du kan prøve først, der er ingen garanti for at en ny pibe giver lavere egenspredning, men koster til gengæld 4000-5000kr.
1. Sikrer dig at piben er fritlagt og hvis den ikke er, prøve centrere piben i skæftet og genspænde (ikke voldspænde) låsestolen i skæftet.
2. Prøve flere forskellige typer ammo.
3. Bedde låsestolen i skæftet.
4. Finde en hjemmelader.

Hvor meget spreder riflen?
Hvor meget spreder du?
Hvilken ammo bruger du?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 23. apr 2016, 23:50

Der er bare lidt andre ting at overveje, med netop denne skyder, end skydere generelt;


youtu.be/hSz_U-HQjgU

Jeg selv har en Ruger M77 Hawkeye Laminate Compact i .223 Rem. og næsten uanset hvad jeg hælder i den, skyder den Minute of A5...
I går opgraderede jeg skytten til en model Rixen - det ændrede ikke det store, ud over det rent dekorative :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Kleth » 24. apr 2016, 07:42

Lidt andre? Eller lidt flere? [emoji6]
Det virker helt skævt på mig, hvis man køber en ny eller let brugt riffel og så nærmest som det første skal have ny pibe på.

Jeg har en Howa, med krum pibe og hvor riffelgangen/bore er ude af center. Med den rigtige ammo, rigtige tilspænding og den rigtige skytte, der skyder den sub-moa når den er skudt ind, hvad der normalt er et helvede (spørg bare Christ; den skyder på standplads 9 og rammer mellem 4 og 5)
Den riffel er der ikke lavet nogen former for forbedringer på for at opnå bedre præcision


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 24. apr 2016, 12:08

Dårligt formuleret, jeg var træt...

Den skal have kontakt med forskæftet og den skal voldstrammes i forreste action screw, med 95 in-lbs ~ 10,5 Nm !
Jf. producenten.

Alternativt må man søge præcisionen på anden vis, f.eks. ved fritlægning af pibe og bedding af lås.

Hvis jeg kunne se noget større mønster i min riffels grupper, så ville jeg føle mig overbevist om, at det var ammunitionen der skulle arbejdes på. Jeg har prøvet med 3 forskellige slags og ved at tidligere ejer har prøvet mindst det samme. For fairness skal det nævnes, at riflen ikke blev solgt som værende den mest præcise på markedet, men jeg vil dog godt have den mere præcis end den opfører sig nu. Mit ønske var en riffel jeg trygt kunne klaske en ræv med, på 200 meter, men pt. er 80 meter mere realistisk. Enten skal den have en omgang eller også skal jeg vente til jeg selv får mulighed for at genlade til den og så tage hele turen, for erfaring og frustrationer.

Stigning er 1-9", så den burde kunne æde det meste tilfredsstillede.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Kleth » 24. apr 2016, 14:21

@C-X: Hvis jeg kommer forbi dine kanter her til sommer, skulle jeg måske have lidt af mit hjemmekrøl i tasken, som kunne prøves.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 24. apr 2016, 16:00

Kleth, det kunne altid være hyggeligt :thumbup:

Jeg har også den skotske kanin med på sidelinjen og han har om nogen erfaringer med sådan et børnekaliber.

Vi lavede måske en rookie mistake i Ulfborg forleden, ved kun at prøve den at med bipods og fast anlæg/gaffel. Skal lige have den prøvet igennem med håndstøtte under forskæftet og se om det gør en forskel. Pibe og skæfte er trods alt sammenpresset.

Hvis det gør den stabil med en acceptabel spredning, så er det helt fint med mig og den bliver fremover en handy rifle til pludselige situationer. Vil alligevel have mig en anden .223 varminter ved lejlighed.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
870Mag
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 17. mar 2006, 21:03
Geografisk sted: fyn
Been thanked: 1 time

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af 870Mag » 24. maj 2016, 21:18

har en ruger m77 hawkeye - fik kortet pipen 80 mm og monteret lyddæmper - skyder nu rigtig godt med den rigtige amm - 165 gr sst, 165 gr ib, 168 gr bthp (alle hornady) - ladet til samme træfpunkt - skyder altid med "håndstøtte"- fast støtte/bipod fungerer ikke godt
load n' make ready !

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Stoffer » 21. apr 2022, 19:52

Hej
Jeg tillader mig lige at genoplive en gammel tråd.

Hvis der er nogen der har problemer med præcision i Ruger 77, har jeg med 3 forskellige kalibrer, haft succes med at få gode skudgrupper med følgende opskrift.

Pillar bedding med aluminiums bøsninger, de kan købes sæt med 2 stk. ved Brownells, alternativt kan man lave dem selv.
En ekstra støttebøsning ( som man skal lave selv) indstøbes bagved magasinet, så kan den midterste skrue kan spændes bedre.
Den forreste del af låsen bedes på almindelig vis.
Magasin brønden og indsatsen skal files/ slibes til så indsatsen kan bevæges frit.
Piben skal være fritliggende.

Det lyder måske som en større omgang, men kan klares på 4-5 timer, fordelt på et par dage, så bedding materialet kan nå at hærde imellem de forskellige processer.

Når det er gjort, så skyder Ruger fantastisk, og er egentlig ikke kræsen med ammonition.
Og det er nok noget af det mest solide og driftssikre der findes.

Hilsen Stoffer

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 21. apr 2022, 20:08

Du siger bare til, hvis du vil hjælpe med at få det til at lykkes en fjerde gang :blink:

Min står stadig bagerst i skabet og skammer sig og jeg nænner ikke at sælge den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Stoffer » 21. apr 2022, 20:13

C-X skrev:
21. apr 2022, 20:08
Du siger bare til, hvis du vil hjælpe med at få det til at lykkes en fjerde gang :blink:

Min står stadig bagerst i skabet og skammer sig og jeg nænner ikke at sælge den.
Jamen jeg skal gerne være behjælpelig, skriv PB så klare vi detaljerne 👍

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 21. apr 2022, 20:29

:numberone:

Jeg har da dit telefonnummer, fra tidligere :Hug:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Stoffer » 21. apr 2022, 20:31

Det er har du ret i, jeg har vist haft fornøjelsen af dit selskab på en jagt for få år siden :numberone:

Du ringer bare når det passer :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 26. jul 2022, 00:02

I dag er en god dag. Min Ruger M77 Hawkeye Laminate Compact, i .223 Remington 16,5" pibe i 1-9" twist rate, har været med mig på banen. Det er en riffel bygger til personer, der har en statur som en 11-årig dreng, hvilket ikke helt matcher mine specifikationer. Billeder tilgår, når der kommer lys over land.
Den er bestykket med en Nikon Prostaff 3-9x40.

Tidligere har den haft en egenspredning på lige rundt en A5 side! Uanset ammolade eller chauffør.

Den kom med i Stoffers garage/værksted, hvor den blev mishandlet lidt med en håndholdt boremaskine og en dremel, for så at blive klistret sammen med nogle et sæt pillars fra Brownells i Dyskland og en hjemmegjort ditto af rustfrit stål rør. Lidt sliberi på forskæftet blev det også til, samt fileri på magasinet.
Vi klarede opgaven ad to meget hyggelige, nærmest bromantiske omgange, hvor vi debatterede alt fra dameben til velbyggede rifler, samt testede grillen i garagen. Desværre var vi så optagede af hinandens gode selskab, at vi fandt det overflødigt at tage billeder undervejs.

I dag, forsinket af både Coronavirus og situationen i øst, kom så endelig forløsningen!

IMG_20220725_233435.jpg
@ 100 meter

Min Minute of kålhoved skyder er nu officielt en ½ MOA gun :rock:

Den første gruppe er noget billigt Remington ammo, fra dengang man kunne få billigt ammo. De efterfølgende er noget Sierra Gameking håndladet, der ikke er samlet til den.

Ja, der er kun skudt 3-skuds grupper, for det er en tynd pibe. Jeg er svært tilfreds. :DancingBanana:
Den skyder har jeg haft i præcis 7 år, og nu skal den endelig tages ud af skabet regelmæssigt. Jeg har sågar købt endnu en .223 Remington, fordi jeg havde givet op og følte at jeg manglede en.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Bofhenator » 26. jul 2022, 08:39

C-X skrev:
26. jul 2022, 00:02
I dag er en god dag....
Fedt den er kommet til at spille :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 460 times
Been thanked: 26 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Johannes » 26. jul 2022, 10:18

Bliver helt rørt, dejligt at vi i dette forum, kan hjælpe hinanden!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 26. jul 2022, 12:26

Johannes skrev:
26. jul 2022, 10:18
Bliver helt rørt, dejligt at vi i dette forum, kan hjælpe hinanden!
For mig er mange våben bare metal, træ/plast, indtil de får noget patina, historie og personlige oplevelser knyttet til dem. Selvfølgelig kan deres design vække et begær, særligt når de er smukt forarbejdede, men når man selv var forbedret og tilpasset dem, så bliver de lige pludseligt personlige og anderledes værdifulde. Kan man så knytte minder fra gode oplevelser, såsom jagt eller opståede venskaber, som følge af at man har fået hjælp af andre, så bliver særligt værdifulde, når minderne melder sig, hver gang man håndterer sit våben.
Jeg har vel cirka halvt om halvt, af "personlige våben" og våben der bare bor her, fordi de er interessante eller anvendelige. Men vi sælger jo ikke våben, så de kan blive personlige, på sigt.

Når nu nogen herinde tilbyder deres hjælp, så skal man også turde tage imod den og få reageret på det. Der kan ligge venskaber lige rundt om hjørnet, og om ikke andet, så kan man blive dybt inspireret af andres mangeårige erfaring.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af C-X » 26. jul 2022, 13:49

Her er hun så, den lille besværlige dame. Kun 16,5" og er kort skæfte.
Screenshot_2022-07-26-13-44-08-98_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Og her, sammen med en 20" Remington M700 5R i std længde skæfte, til sammenligning.
Screenshot_2022-07-26-13-44-18-34_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
I teorien kan de omtrent det samme, men i virkeligheden er det to vidt forskellige våben.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Stoffer » 27. jul 2022, 20:22

C-X skrev:
26. jul 2022, 00:02


I dag, forsinket af både Coronavirus og situationen i øst, kom så endelig forløsningen!



Min Minute of kålhoved skyder er nu officielt en ½ MOA gun :rock:
Tak for opdateringen, det er godt det lykkedes at få riflen til at skyde :numberone:
Ingen har været mere spændt på resultatet end jeg.

Det var Ruger 77 nr. 4 der har været igennem min garage 👍. Selvom jeg har prøvet før, er både resultat og processerne, stadig lige lærerige.
Og en bonus, ved netop dette projekt, er at jeg har en klar forventning om at det ikke er sidste gang C-X har været forbi garagen i Østhimmerland :Hug:

Stoffer
Senest rettet af Stoffer 28. jul 2022, 09:32, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Nyt løb til Ruger M77 Mark II

Indlæg af Stoffer » 27. jul 2022, 20:45

Stoffer skrev:
27. jul 2022, 20:22
C-X skrev:
26. jul 2022, 00:02


I dag, forsinket af både Coronavirus og situationen i øst, kom så endelig forløsningen!



Min Minute of kålhoved skyder er nu officielt en ½ MOA gun :rock:
Tak for opdateringen, det er godt det lykkedes at få riflen til at skyde :numberone:
Ingen har været mere spændt på resultatet end jeg.

Det var Ruger 77 nr. 4 der har været igennem min garage 👍. Selvom jeg har prøvet før, er både resultat og processerne, stadig lige lærerige.
Og en bonus, ved netop dette projekt er, at jeg har en klar forventning om at det ikke er sidste gang C-X har været forbi garagen i Østhimmerland :Hug:

Stoffer

Besvar