Kaliber valg til drivjagt?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Raptor357 » 24. jul 2015, 20:33

Det kunne være sjovt.
50m med .22lr
100m med alt over 350m/s til 750m/s
200m for resten.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Martin BN » 25. jul 2015, 01:02

Jeg er ikke uenig i at rekyl ikke gavner vores skydning, men nu spørges der jo netop til drivjagt og ikke til præcisionsskydning på lange hold. Skydning til bevægeligt mål giver ikke nær de samme rekylproblemer som liggende eller siddende skydning på stillestående papskiver. Prøv at lade en erfaren flugtskytte lægge sig ned med sin 12'er og skyde en æske patroner på et stillestående mål - jeg kan sige at forskellen er enorm... Til drivjagt ville jeg klart vælge en større kaliber end ved anstandsjagt på samme art. Nu taler vi ikke elefanter, så noget i mellem 30.06 og 9,3x62. Jeg tror ikke skydningen bliver ringere og der er bare lidt mere at gøre med, både i vægt og ikke mindst frontareal. Selv om de fleste grise ligger på 50-60 kg håber alle vel på en 250 kg keiler.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Bessie4ever » 25. jul 2015, 03:59

Da jeg drev hjorteskydning var jeg absolut bedst med 222rem og min faste skydeven overgik mig først, da han skiftede sin 6.5'er ud med en 222rem.
Perfect! Thats is good enough for me

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Taby » 25. jul 2015, 09:25

Hej.

Jeg kommer på drivjagt i Polen hvert år. Jeg er har brugt 270win 30-06 og 9.3x62. Havde egentligt solgt min 9.3x62 pipe fordi jeg synes det var træls med pipeskift, men har nu købt en egentlig drivjagtsriffel i 9.3x62. Jeg oplevede større patronforbrug med 270win og tildels også 30.06 men har kun brugt 30.06 i 1 sæson så det er lidt mere statistisk usikkert. Patronforbruget med 9.3x62 er 1.6, 30.06 1,9 og 270win 2.3 per styk vildt. Ud over bedre snit med 9.3eren oplever jeg oftere at flugtafstanden er lig med det stykke det varer før dyret er færdig med at trille. Med 270win og 30.06 har der også været dyr der er trillet rundt i skudet, men store grise er ofte gået et stykke, og et par enkelte er ikke fundet selvom der pænt med schweiss fra lungerne.
Jeg lader selv og bruger RWS evolution og laver en mild ladning. Så synes jeg ikke der mærkes forskel på rekyl når man står op og skyder på løbende vildt.
Kan man ikke håndtere en 9.3 er det selvfølgelig bedre at gå et trin eller 2 ned.

Mvh. Taby

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Hurricane » 25. jul 2015, 10:27

Taby skrev:Hej.

Jeg kommer på drivjagt i Polen hvert år. Jeg er har brugt 270win 30-06 og 9.3x62. Havde egentligt solgt min 9.3x62 pipe fordi jeg synes det var træls med pipeskift, men har nu købt en egentlig drivjagtsriffel i 9.3x62. Jeg oplevede større patronforbrug med 270win og tildels også 30.06 men har kun brugt 30.06 i 1 sæson så det er lidt mere statistisk usikkert. Patronforbruget med 9.3x62 er 1.6, 30.06 1,9 og 270win 2.3 per styk vildt. Ud over bedre snit med 9.3eren oplever jeg oftere at flugtafstanden er lig med det stykke det varer før dyret er færdig med at trille. Med 270win og 30.06 har der også været dyr der er trillet rundt i skudet, men store grise er ofte gået et stykke, og et par enkelte er ikke fundet selvom der pænt med schweiss fra lungerne.
Jeg lader selv og bruger RWS evolution og laver en mild ladning. Så synes jeg ikke der mærkes forskel på rekyl når man står op og skyder på løbende vildt.
Kan man ikke håndtere en 9.3 er det selvfølgelig bedre at gå et trin eller 2 ned.

Mvh. Taby
Franz-Albrecht Oettingen-Spielberg benyttede tilsyneladende en riffel i 270 win i denne video... helt håbløs er effekten da ikke :blink: (måske det har noget med træfningen at gøre?)

https://www.youtube.com/watch?v=7ob0fgc0I7A
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Taby » 25. jul 2015, 10:35

Hurricane skrev:
Taby skrev:Hej.

Jeg kommer på drivjagt i Polen hvert år. Jeg er har brugt 270win 30-06 og 9.3x62. Havde egentligt solgt min 9.3x62 pipe fordi jeg synes det var træls med pipeskift, men har nu købt en egentlig drivjagtsriffel i 9.3x62. Jeg oplevede større patronforbrug med 270win og tildels også 30.06 men har kun brugt 30.06 i 1 sæson så det er lidt mere statistisk usikkert. Patronforbruget med 9.3x62 er 1.6, 30.06 1,9 og 270win 2.3 per styk vildt. Ud over bedre snit med 9.3eren oplever jeg oftere at flugtafstanden er lig med det stykke det varer før dyret er færdig med at trille. Med 270win og 30.06 har der også været dyr der er trillet rundt i skudet, men store grise er ofte gået et stykke, og et par enkelte er ikke fundet selvom der pænt med schweiss fra lungerne.
Jeg lader selv og bruger RWS evolution og laver en mild ladning. Så synes jeg ikke der mærkes forskel på rekyl når man står op og skyder på løbende vildt.
Kan man ikke håndtere en 9.3 er det selvfølgelig bedre at gå et trin eller 2 ned.

Mvh. Taby
Franz-Albrecht Oettingen-Spielberg benyttede tilsyneladende en riffel i 270 win i denne video... helt håbløs er effekten da ikke :blink: (måske det har noget med træfningen at gøre?)

https://www.youtube.com/watch?v=7ob0fgc0I7A
Det har det helt sikkert og er fuldt ud klar over prinsens evner kontra Mine. Jeg er dog fuldt ud tilfreds med egne evner og har desværre ikke muligheden for at træne i det omfang han sikkert gør. Film er i øvrigt taknemmelig. Er forbiskud klippet fra osv. Jeg er dog ikke i tvivl om han besidder evner som os almindelige dødelige ikke nogensinde vil nå.
Men det ændrer ikke ved at jeg performer bedre med 9.3x62 end 270win
og at jeg oplever mindre flugtafstande. Jeg har skudt flere grise med perfekt kugleplacering med 270eren som alligevel er gået et pænt stykke. Det oplever jeg sjældent med 9.3eren.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Langenge » 25. jul 2015, 11:03

Taby skrev:Det har det helt sikkert og er fuldt ud klar over prinsens evner kontra Mine. Jeg er dog fuldt ud tilfreds med egne evner og har desværre ikke muligheden for at træne i det omfang han sikkert gør. Film er i øvrigt taknemmelig. Er forbiskud klippet fra osv. Jeg er dog ikke i tvivl om han besidder evner som os almindelige dødelige ikke nogensinde vil nå.
Men det ændrer ikke ved at jeg performer bedre med 9.3x62 end 270win
og at jeg oplever mindre flugtafstande. Jeg har skudt flere grise med perfekt kugleplacering med 270eren som alligevel er gået et pænt stykke. Det oplever jeg sjældent med 9.3eren.
Totalt :offtopic: , men jeg elsker din brug, og manglende brug, af stort begyndelsesbogstav. :numberone:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Taby » 25. jul 2015, 11:09

Min telefon skriver af en eller anden grund Mine med stort. Det er ikke altid jeg lige får det rettet. Beklager....Det er muligt at Prins burde være med stort men håber du forstod meningen alligevel...

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Langenge » 25. jul 2015, 11:11

Taby skrev:Min telefon skriver af en eller anden grund Mine med stort. Det er ikke altid jeg lige får det rettet. Beklager....Det er muligt at Prins burde være med stort men håber du forstod meningen alligevel...
Øv, jeg troede og håbede, at det var med vilje :oops:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af 100Radsbar » 26. jul 2015, 19:52

577 NE skrev:Du kunne jo prøve at kigge på 8x57 den burde være ok til drivjagt. Uden altfor voldsom rekyle og med en fornuftig tung kugle
Tænkte det samme, den er behagelig at skyde med. Og kan sende en god tung kugle afsted.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af LapuaMagnum » 27. jul 2015, 12:14

Nu skal man ikke undvurdere evnerne her på forum, men mange har ikke den kunnen som der skal til for at nedlægge vildsvin ordentligt med en 6,5x55, da der opleves mange anskydninger grundet folk ikke rammer godt nok.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Bessie4ever » 27. jul 2015, 12:26

Vil det sige du er tilhænger af øget ildkraft, for at kompensere for manglende kompetencer?
Så har jeg et spørgsmål:
Hvilket kaliber kan så en gris ned i knaldet ved kæbeskud ?
375H&H eller 416 Rigby ?
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af LapuaMagnum » 27. jul 2015, 15:34

Bessie4ever skrev:Vil det sige du er tilhænger af øget ildkraft, for at kompensere for manglende kompetencer?
Så har jeg et spørgsmål:
Hvilket kaliber kan så en gris ned i knaldet ved kæbeskud ?
375H&H eller 416 Rigby ?
Nej, det er jeg langt fra tilhænger af, men har familie der har det meget meget tæt inde på livet når hun skal eftersøge vildsvini sverige, og det er alt for ofte en 6,5x55 der har været årsag til eftersøgningen.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Bessie4ever » 27. jul 2015, 16:44

Mærkeligt, der er jo næsten ingen svensker som har en 6.5x55 :rolf:

:razz:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Hurricane » 27. jul 2015, 17:14

Bessie4ever skrev:Mærkeligt, der er jo næsten ingen svensker som har en 6.5x55 :rolf:

:razz:
:goodpost:

Gad vide om den ikke ret ofte er skyld i gode træffere også... :blink:

... ellers kan man jo altid vælge en andet standard kaliber fra mellem-grupper, så bliver effekten sikkert markant bedre hver eneste gang :biggrin:

Ironi kan forekomme :hmm:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Slowhand » 27. jul 2015, 19:52

har fulgt tråden med interesse da jeg selv tumler lidt med samme tanker , skyder dom med 308 i stedet, har luret på om ikke en 338 federal var noget for mig. vil mene at jeg kunne rive piben af en lille fræk seven og give den en 338 pibe,og vupti har jeg to ens rifler i hver sin kaliber, og med marginal forskel i rekyl , og med billige hylstre til at lade i . men kan selvfølgelig tage fejl. :biggrin:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Bessie4ever » 27. jul 2015, 19:56

338federal er da en "Måha"

Jeg ville nok lave en AI version :biggrin:
Perfect! Thats is good enough for me

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Slowhand » 27. jul 2015, 20:03

fye Bessie ...... ka sagtens få våde drømme uden din hjælp. hver gang jeg tæller på fingre skal, skal ikkke ender den hver gang på skal . ,, ender sgu nok med at en eller anden våbenflikker , kommer på jagtrejse for mine dollars :fun:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af LapuaMagnum » 27. jul 2015, 21:12

Ja ja grin i bare, men vent og se når deres sweissregister kommer på benene, og der bliver kontrol med hviken kaliber der har været skyld i hvad, så kan vi tage snakken igen :smile: Det er jo ikke kun NVF`ere der går på svinejagt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Slowhand » 28. jul 2015, 17:39

er bare grineren det her . førsste mand jeg spurgte i Hedensted mente ikke der fandtes en kaliber der hedder sådan . så det ender sgu med at det bliver et job for NP . men de endte da med at ville undersøge om det kunne fåes :biggrin:
skulle der være en derude som hører om en på markedet ,til en fornuftig pris må I gerne lade et ord falde

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Hurricane » 28. jul 2015, 18:33

LapuaMagnum skrev:Ja ja grin i bare, men vent og se når deres sweissregister kommer på benene, og der bliver kontrol med hviken kaliber der har været skyld i hvad, så kan vi tage snakken igen :smile: Det er jo ikke kun NVF`ere der går på svinejagt.

mvh
Sjovt... der har og vil altid være lange drøftelser af kalibre og deres effektivitet... der har været talrige også i dette forum! :biggrin:

Hvis du starter med at spørge schweiss-hundeførerne i DK, hvad der giver dem mest arbejde - vil de svare dig: "... dårlig skudplacering"
Hvis du træffer rigtigt med et kaliber/kuglekonstruktion, der står bare nogenlunde i forhold til vildtets fysik... så forender vildtet relativt hurtigt(... det samme vil udenlandske hundeførere formodentlig sige).

Det handler altså primært om at ramme! :smile:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Jensen84 » 28. jul 2015, 19:24

Ingen tvivl om skudplacering er vigtigt.
Men jeg synes nu også sagtens det er muligt at træne sig til gode skud men en 9,3x62 især når vi snakker stående skydning.. Selvfølgelig - er man ikke glad for skubbet i skulderen i forvejen så er det en større udfordring.
Kalibervalg er meget individuelt og jeg ville klart vælge en større [emoji2][emoji2]

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Slettes3 » 28. jul 2015, 19:53

Hurricane skrev:
LapuaMagnum skrev:Ja ja grin i bare, men vent og se når deres sweissregister kommer på benene, og der bliver kontrol med hviken kaliber der har været skyld i hvad, så kan vi tage snakken igen :smile: Det er jo ikke kun NVF`ere der går på svinejagt.

mvh
Sjovt... der har og vil altid være lange drøftelser af kalibre og deres effektivitet... der har været talrige også i dette forum! :biggrin:

Hvis du starter med at spørge schweiss-hundeførerne i DK, hvad der giver dem mest arbejde - vil de svare dig: "... dårlig skudplacering"
Hvis du træffer rigtigt med et kaliber/kuglekonstruktion, der står bare nogenlunde i forhold til vildtets fysik... så forender vildtet relativt hurtigt(... det samme vil udenlandske hundeførere formodentlig sige).

Det handler altså primært om at ramme! :smile:
Der kan mange ubekendte variabler på den ligning.

Dårlig skudplacering: Korrekt(Det gælder om at ramme)
Dårlig skud placering med en .223: rådyr løber mange kilometer.
Dårlig skudplacering med en 9,3mm: Rådyr løber mange meter.

Fælles for begge er dårlig skudplacering.

Hypotese:
Hvis man skulle spørge Schweiss hunde førene omkring anskudt vildt her i dk ville det sikkert komme frem at jægerne anvendte primært .223, 6,5 og .308. Altså ikke kraftige kaliber. Det kunne tænkes at havde de samme jægere anvendt 8x68 eller .375H&H havde det ikke været nødvendigt at ringe efter en schweisshund. Så ville enhver kunne finde vildtet..måske inden for ganske få meter.

Som svar på det første indlæg omkring drivjagt og kaliber ville en .30-06 eller 8x57 være et godt valg.
Kan man ikke ramme med disse kaliber alene fordi rekyl forhindre en i at ramme rigtigt bør man som i andre af livets aspekter overveje om man har valgt den rigtige hobby. Det svare lidt til at man kalder sig for bjergklatre men man når ikke over Himmelbjerget 142 farlige meter p.gra af højdeskræk....eller man kalder sig for racerkøre men tør ikke køre over 100km/t.

Over & out!.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af C-X » 28. jul 2015, 19:58

.... at kende sine begrænsninger og stå ved det, selv om man er kørt til "syd-polen" og har betalt en månedsløn for at jage. Der er ingen skam i, at have undladt at skyde. En jagt hvor man ikke har afgivet skud, kan sagtens være en fantastisk oplevelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Bessie4ever » 28. jul 2015, 20:08

Rigbymauser skrev:
Hurricane skrev:
LapuaMagnum skrev:Ja ja grin i bare, men vent og se når deres sweissregister kommer på benene, og der bliver kontrol med hviken kaliber der har været skyld i hvad, så kan vi tage snakken igen :smile: Det er jo ikke kun NVF`ere der går på svinejagt.

mvh
Sjovt... der har og vil altid være lange drøftelser af kalibre og deres effektivitet... der har været talrige også i dette forum! :biggrin:

Hvis du starter med at spørge schweiss-hundeførerne i DK, hvad der giver dem mest arbejde - vil de svare dig: "... dårlig skudplacering"
Hvis du træffer rigtigt med et kaliber/kuglekonstruktion, der står bare nogenlunde i forhold til vildtets fysik... så forender vildtet relativt hurtigt(... det samme vil udenlandske hundeførere formodentlig sige).

Det handler altså primært om at ramme! :smile:
Der kan mange ubekendte variabler på den ligning.

Dårlig skudplacering: Korrekt(Det gælder om at ramme)
Dårlig skud placering med en .223: rådyr løber mange kilometer.
Dårlig skudplacering med en 9,3mm: Rådyr løber mange meter.

Fælles for begge er dårlig skudplacering.

Hypotese:
Hvis man skulle spørge Schweiss hunde førene omkring anskudt vildt her i dk ville det sikkert komme frem at jægerne anvendte primært .223, 6,5 og .308. Altså ikke kraftige kaliber. Det kunne tænkes at havde de samme jægere anvendt 8x68 eller .375H&H havde det ikke været nødvendigt at ringe efter en schweisshund. Så ville enhver kunne finde vildtet..måske inden for ganske få meter.

Som svar på det første indlæg omkring drivjagt og kaliber ville en .30-06 eller 8x57 være et godt valg.
Kan man ikke ramme med disse kaliber alene fordi rekyl forhindre en i at ramme rigtigt bør man som i andre af livets aspekter overveje om man har valgt den rigtige hobby. Det svare lidt til at man kalder sig for bjergklatre men man når ikke over Himmelbjerget 142 farlige meter p.gra af højdeskræk....eller man kalder sig for racerkøre men tør ikke køre over 100km/t.

Over & out!.

Dårlig skudplacering: Korrekt(Det gælder om at ramme)
Dårlig skud placering med en .223: rådyr løber mange kilometer.
Dårlig skudplacering med en 9,3mm: Rådyr løber mange meter.

Holder dette ved kæbeskud og løbsskud?
Nope præcist samme resultat
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar