Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projekt!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 15:26

Billeder af det færdige projekt:

Billede

Billede

Jeg er rigtig godt tilfreds :biggrin:

Jeg er glad for at jeg ikke valgte at montere kikkerten i den traditionelle see-through montage, i forvejen er kikkerten - på trods af at den er monteret så lavt som bagsigte og base tillader - monteret højere end jeg ideelt ville foretrække. Det kan godt være at jeg skal have lavet mig en kindbude i læder - men nu vil jeg lige se hvordan den er at skyde med først.

Kikkerten er, som skrevet andetsteds, en Voretex Optics (suprise suprise!) Diamondback 2-7x35 (V-Plex) - monteret i en medium Weaver Grand Slam Lever Lok montage.

Jeg er glad for at jeg, allerede tidligt i forløbet, huskede at bestille en Uncle Mike's Hammer Spur Extension - den er godt nok grim. Men uden den ville våbnet ikke fungere med den lavt monterede kikkert.

Skæftearbejdet er forresten udført af Max Volsgaard Christensen (han kan fanges på FB) - jeg kan rigtig godt lide hans arbejde og, ikke mindst, den respekt han har overfor folks våben. Det bliver ikke sidste gang han får lov til at ordnet et skæfte for mig.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Timber » 27. maj 2015, 16:30

Åhr den er fin.... :thumbup:

Nu bliver jeg snart nødt til at købe en selv.. Dog bliver det i 45/70 Govt... Men hvad, begge dele siger bang... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 16:33

Timber skrev:Åhr den er fin.... :thumbup:

Nu bliver jeg snart nødt til at købe en selv.. Dog bliver det i 45/70 Govt... Men hvad, begge dele siger bang... :giggle:
Takker :biggrin:

Jagtstuen i Aarhus, hvor jeg fandt min 336T, har en org. North Haven produceret Marlin 1895 i .45/70 Govt. stående til salg - havde jeg pengene var jeg løbet med den. Den er ikke billig. Mogens har i det hele taget en hel del sjove leveraction rifler stående. Hans egen New Haven producerede 336T fra 60'erne og hans 1895 med lang octogonal pibe er også begge et syn værd - selvom man nok aldrig får dem vristet ud af hænderne på ham :giggle:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Timber » 27. maj 2015, 16:49

Elbæk skrev:
Timber skrev:Åhr den er fin.... :thumbup:

Nu bliver jeg snart nødt til at købe en selv.. Dog bliver det i 45/70 Govt... Men hvad, begge dele siger bang... :giggle:
Takker :biggrin:

Jagtstuen i Aarhus, hvor jeg fandt min 336T, har en org. North Haven produceret Marlin 1895 i .45/70 Govt. stående til salg - havde jeg pengene var jeg løbet med den. Den er ikke billig. Mogens har i det hele taget en hel del sjove leveraction rifler stående. Hans egen New Haven producerede 336T fra 60'erne og hans 1895 med lang octogonal pibe er også begge et syn værd - selvom man nok aldrig får dem vristet ud af hænderne på ham :giggle:
Nu bor jeg jo desværre på den forkerte side af Danmark m.h.t. udvalg af spændende våbenbutikker..... Men det kunne være sjovt at lave en fin lille udflugt til de Jyske butikker på et tidspunkt... Tænker bare at man nok er nødt til at have trailer med p.g.a. alt det man får købt med hjem... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 17:11

Kr. O. Skov i Bording har også altid en del nye Remington/Freedom Group producerede Marlin (remlin) rifler på lager. De skulle efterhånden være ved at være ok rent kvalitetsmæssigt - men vær alligevel sikker på at få en produceret efter 2013. Pas på med at lade dig lokke til en .308 MX dog - det er efter sigende en rigtig god kaliber, men indtil videre er det kun Hornady som producerer ammunition i den kaliber.

Jysk Jagt og Skytteudstyr i Brønderslev har pt. en rigtig spændende Marlin model 45 (en 336 produceret til Sears under navnet Roebuck and Co. < J.C Higgins >) på lager. Den ville jeg ikke have noget imod at have i samlingen selv.

Er du primært efter en leveraction til lidt "for sjov" skydning, så er en Rossi i .357 Mag fra Armis i Fjerritslev et rigtig godt bud. Sådan en var den første leveraction jeg selv skød med - den er fantastisk sjov og rigtig fin til prisen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Kloster » 27. maj 2015, 17:19

Hej Elbæk.

Flot riffel du har fået dig der.

Inden du vidste det var en mere sjælden Marlin, hvorfor gik du evt. Ikke efter en Winchester, som jeg kan se Armis har brugt, til en yderst fornuftig pris?
Kloster.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Timber » 27. maj 2015, 17:46

Elbæk skrev:Kr. O. Skov i Bording har også altid en del nye Remington/Freedom Group producerede Marlin (remlin) rifler på lager. De skulle efterhånden være ved at være ok rent kvalitetsmæssigt - men vær alligevel sikker på at få en produceret efter 2013. Pas på med at lade dig lokke til en .308 MX dog - det er efter sigende en rigtig god kaliber, men indtil videre er det kun Hornady som producerer ammunition i den kaliber.

Jysk Jagt og Skytteudstyr i Brønderslev har pt. en rigtig spændende Marlin model 45 (en 336 produceret til Sears under navnet Roebuck and Co. < J.C Higgins >) på lager. Den ville jeg ikke have noget imod at have i samlingen selv.

Er du primært efter en leveraction til lidt "for sjov" skydning, så er en Rossi i .357 Mag fra Armis i Fjerritslev et rigtig godt bud. Sådan en var den første leveraction jeg selv skød med - den er fantastisk sjov og rigtig fin til prisen.
Jeg må nok tilstå at det nok er lidt til den "sjove" side at jeg gerne vil have sådan en... Men nu skyder jeg utroligt dårligt med noget under .45, så det giver lidt sig selv hvad det bliver........ Medmindre jeg selvfølgelig bare køber en af hver... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 18:06

Kloster skrev:Hej Elbæk.

Flot riffel du har fået dig der.

Inden du vidste det var en mere sjælden Marlin, hvorfor gik du evt. Ikke efter en Winchester, som jeg kan se Armis har brugt, til en yderst fornuftig pris?
Det er der rigtig mange grunde til:

1. Siden 1964 er Winchester 94 blevet fremstillet med låsestol i en letmetals legering frem for, som tidligere, stål. Om dette reelt betyder noget for holdbarhed og stabilitet er en større diskussion i sig selv - men at finishen på rigtige mange post 64 model 94 er meget lidt pæn, står til gengæld ikke til diskussion. Skulle jeg have en Winchester 94, skulle det være en pre. 64 - og sådan en har jeg, hvis jeg overhovedet kan finde en, ikke pt. råd til.

2. Winchester 94 er basalt en 92 (som jo er designet til revolverkalibre) med låsestolen forlænget til at kunne acceptere kaliber .30-30 Win. Dette gør at man har været nødt til at konstruere 94 således at aftrækker gruppen følger med ud når man repeterer (ellers ville der ikke være plads til den væsentligt længere .30-30 Win patron). Udover at denne konstruktion er mere følsom overfor vand, snavs og støv - så føles det bare, i min bog, forkert at min riffel spytter indvoldene ud hver gang jeg tager repeterer.

3. Winchester 94 er et klassisk John Moses Browning design, på godt og ondt. På den gode side er det robust og fungerer - på den dårlige er designet også mere kompliceret end nødvendigt er. At adskille (og ikke mindst samle) en Winchester 94 i forbindelse med rensning er en lidt større process som involverer flere skruer og pins - at adskille en Marlin 336 til rensning, kræver at man løsner én skrue, trækker bøjlen ned, trækker låsen ud og holder øje med hvor udkasteren smutter hen. Jeg ville ikke tøve det mindst ved at afskille en 336 i felten, mens jeg aldrig ville påtage mig at gøre det med en 94.

4. Selvom Winchester 94 fås i en angle eject (AE) udgave, forberedt for kikkertmontage, så er det stadig en open top låsestol og kikkertmontering er, omend fuldt ud ladesiggøreligt, mere besværlig (og mange klager over at montagen på deres 94 danser rundt). Marlin 336 er en flat top låsestol og patronudkastningen foregår ud til siden, kikkertmontering er lige så nem og stabil som en gennemsnitlig bolt action riffel.

5. Låsegangen på en Winchester 94 føles, i min hænder, som om der altid er noget der er lige ved at knække eller falde fra hinanden (eneste undtagelse er den ene pre. 64 94 jeg har håndteret, den var næsten lige så stabil som en 336). Jeg ved at 94 er rigeligt robust (bling-bling "commemorative" modellerne med låsestål i guldfarvet letmetals legering undtaget - dem skal man bare, i min bog, undlade at skyde med) - men den føles, igen; i mine hænder, ikke sådan. Marlin 336 føles, derimod, som om den kan holde til alt! Låsen på en 94 har også en tendens til at rasle, selv i lukket tilstand, det oplever man ikke med en 336.

Man skal dog, i sammenligningen mellem Winchester 94 og Marlin 336 huske at der er over 50 mellem de to designs - og så alligevel ikke, for selvom Marlin 336 designet er fra 1948, så baserer den sig på Marlin 1893. Det ændrer dog ikke på at nogle af de ting som er bedre ved en 336 basere sig på erfaringer fra både Winchester 94 og Marlin 1893.

Winchester 94 er, ifølge nogle kilder, den mest solgte jagtriffel i Verden - og et amerikansk ikon. Begge dele ikke uden god grund. Men, for nu at citere en dansker som tidligere har boet flere år i Colorado (der var faktisk ham som introducerede mig til Marlin 336, for snart en del år siden); "Amerikanerne er glade for deres Winchester, men det er ideen om en Winchester de er glade for - når det kommer til stykket, så er det deres Marlin de tager ned fra væggen når de skal på jagt og har brug for en riffel som ikke svigter når det gælder". For at understrege sin pointe vist han mig sin Winchester 94 og Marlin 336 - 94'eren fremstod som stort set ubrugt, mens 336'eren tydeligvis havde været med på eventyr.
Min gamle chef i Jagtstuen i Aarhus er også stor fan af Marlin (lige så meget som han er modstander af de nye Remington/Freedom Group producerede "Marlin") - og knap så imponeret af Winchester 94.
Så måske er jeg også lidt indoktrineret :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 18:07

Timber skrev:
Elbæk skrev:Kr. O. Skov i Bording har også altid en del nye Remington/Freedom Group producerede Marlin (remlin) rifler på lager. De skulle efterhånden være ved at være ok rent kvalitetsmæssigt - men vær alligevel sikker på at få en produceret efter 2013. Pas på med at lade dig lokke til en .308 MX dog - det er efter sigende en rigtig god kaliber, men indtil videre er det kun Hornady som producerer ammunition i den kaliber.

Jysk Jagt og Skytteudstyr i Brønderslev har pt. en rigtig spændende Marlin model 45 (en 336 produceret til Sears under navnet Roebuck and Co. < J.C Higgins >) på lager. Den ville jeg ikke have noget imod at have i samlingen selv.

Er du primært efter en leveraction til lidt "for sjov" skydning, så er en Rossi i .357 Mag fra Armis i Fjerritslev et rigtig godt bud. Sådan en var den første leveraction jeg selv skød med - den er fantastisk sjov og rigtig fin til prisen.
Jeg må nok tilstå at det nok er lidt til den "sjove" side at jeg gerne vil have sådan en... Men nu skyder jeg utroligt dårligt med noget under .45, så det giver lidt sig selv hvad det bliver........ Medmindre jeg selvfølgelig bare køber en af hver... :giggle:
Der står også en brugt Rossi i .44 mag i Jagtstuen - jeg fik ikke kigget nærmere på staden.

I min bog er Armis dog stedet at handle Rossi.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Timber » 27. maj 2015, 18:14

Elbæk skrev:
Timber skrev:
Elbæk skrev:Kr. O. Skov i Bording har også altid en del nye Remington/Freedom Group producerede Marlin (remlin) rifler på lager. De skulle efterhånden være ved at være ok rent kvalitetsmæssigt - men vær alligevel sikker på at få en produceret efter 2013. Pas på med at lade dig lokke til en .308 MX dog - det er efter sigende en rigtig god kaliber, men indtil videre er det kun Hornady som producerer ammunition i den kaliber.

Jysk Jagt og Skytteudstyr i Brønderslev har pt. en rigtig spændende Marlin model 45 (en 336 produceret til Sears under navnet Roebuck and Co. < J.C Higgins >) på lager. Den ville jeg ikke have noget imod at have i samlingen selv.

Er du primært efter en leveraction til lidt "for sjov" skydning, så er en Rossi i .357 Mag fra Armis i Fjerritslev et rigtig godt bud. Sådan en var den første leveraction jeg selv skød med - den er fantastisk sjov og rigtig fin til prisen.
Jeg må nok tilstå at det nok er lidt til den "sjove" side at jeg gerne vil have sådan en... Men nu skyder jeg utroligt dårligt med noget under .45, så det giver lidt sig selv hvad det bliver........ Medmindre jeg selvfølgelig bare køber en af hver... :giggle:
Det står også en brugt Rossi i .44 mag i Jagtstuen - jeg fik ikke kigget nærmere på staden.

I min bog er Armis dog stedet at handle Rossi.
Ja, jeg har også skævet derhen ad.... Men vi kommer desværre nok på den anden side af sommeren før det bliver aktuelt, da der lige er en bil som nok kommer ind på en 1.prioritet... Det er jo lidt svært at køre på arbejde på en leveraction... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 19:42

Mit næste leveraction projekt bliver enten en Winchester 9422 i .22 WSM eller en Marlin 39A i .22 LR. Det kommer lidt an på hvad jeg støder på først.

En Marlin 1985G Guide Gun i .45/70 Govt. er også på listen, men pt. har jeg ikke jagt som lægger op til at jeg vil få brugt sådan en ret meget.

På et tidspunkt skal jeg også have en kortpibet Rossi 92 i .357 mag i skabet - mest bare for sjov.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Timber » 27. maj 2015, 20:12

Elbæk skrev:Mit næste leveraction projekt bliver enten en Winchester 9422 i .22 WSM eller en Marlin 39A i .22 LR. Det kommer lidt an på hvad jeg støder på først.

En Marlin 1985G Guide Gun i .45/70 Govt. er også på listen, men pt. har jeg ikke jagt som lægger op til at jeg vil få brugt sådan en ret meget.

På et tidspunkt skal jeg også have en kortpibet Rossi 92 i .357 mag i skabet - mest bare for sjov.
Det lyder som en fornuftig plan... Men husk også at involvere et større skab... Sådan noget har det jo med at krympe mens det står derhjemme... :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 23:02

Lige så snart kæresten har fast arbejde (og det ser det ud til at hun har meget snart) og jeg har kørekort (det arbejdes der også på), så skal lejligheden skiftes ud med et hus - og det første som bliver stillet op der er to 15'er skabe.

Lige nu er der trængsel i det 10'er skab jeg har.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Timber » 27. maj 2015, 23:08

Elbæk skrev:Lige så snart kæresten har fast arbejde (og det ser det ud til at hun har meget snart) og jeg har kørekort (det arbejdes der også på), så skal lejligheden skiftes ud med et hus - og det første som bliver stillet op der er to 15'er skabe.

Lige nu er der trængsel i det 10'er skab jeg har.
Ja, faktisk burde et 15'er skab være det mindste man kunne købe.... Et 10'er bliver hurtigt for lille.... :oops: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 23:14

Timber skrev:
Elbæk skrev:Lige så snart kæresten har fast arbejde (og det ser det ud til at hun har meget snart) og jeg har kørekort (det arbejdes der også på), så skal lejligheden skiftes ud med et hus - og det første som bliver stillet op der er to 15'er skabe.

Lige nu er der trængsel i det 10'er skab jeg har.
Ja, faktisk burde et 15'er skab være det mindste man kunne købe.... Et 10'er bliver hurtigt for lille.... :oops: :giggle:
Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har talt nyjægere op fra et 5'er til et 10'er skab - men det er rigtig mange gange.

Det er sjovt at nogen seriøst er i stand til at bilde sig selv at de aldrig får mere end 2-3 våben :giggle:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Timber » 27. maj 2015, 23:36

Elbæk skrev:
Timber skrev:
Elbæk skrev:Lige så snart kæresten har fast arbejde (og det ser det ud til at hun har meget snart) og jeg har kørekort (det arbejdes der også på), så skal lejligheden skiftes ud med et hus - og det første som bliver stillet op der er to 15'er skabe.

Lige nu er der trængsel i det 10'er skab jeg har.
Ja, faktisk burde et 15'er skab være det mindste man kunne købe.... Et 10'er bliver hurtigt for lille.... :oops: :giggle:
Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har talt nyjægere op fra et 5'er til et 10'er skab - men det er rigtig mange gange.

Det er sjovt at nogen seriøst er i stand til at bilde sig selv at de aldrig får mere end 2-3 våben :giggle:
Nemlig... Våbenkøb er nok mandens svar på kvindens skokøb... Man kan kun skyde med et af gangen, men det er jo rart at have lidt at veksle imellem.. :oops: :giggle:

Og så er det jo videnskabeligt bevist at jo flere våben man har, jo mere sund og rask er man, har jeg... vist nok... læst... et sted..... eller noget.... i den stil.... :neutral:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af T-REX » 28. maj 2015, 16:55

Elbæk skrev:Mit næste leveraction projekt bliver enten en Winchester 9422 i .22 WSM eller en Marlin 39A i .22 LR. Det kommer lidt an på hvad jeg støder på først.
Du mener vel en 9422'er i .22WMR?

Det kunne nu være fedt, hvis de kom med den, i .17 WSM, eller måske en .20 WSM...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projek

Indlæg af Elbæk » 28. maj 2015, 17:08

JRexA skrev:
Elbæk skrev:Mit næste leveraction projekt bliver enten en Winchester 9422 i .22 WSM eller en Marlin 39A i .22 LR. Det kommer lidt an på hvad jeg støder på først.
Du mener vel en 9422'er i .22WMR?

Det kunne nu være fedt, hvis de kom med den, i .17 WSM, eller måske en .20 WSM...
Jeg mener WMR...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projekt!

Indlæg af Elbæk » 8. okt 2017, 15:25

Så fik jeg endelig, laaaangt om længe, fundet tid til at få min 336T skudt ind. Huskøb, flytning og arbejde har hele tiden taget prioritet...

.30-30 Win er en overraskende heftig sag i sådan en lille let riffel med karabinskæfte - navnlig når kolben reelt er for kort og cheek weld mest er teoretisk med den kolbeform og kikkert, på trods af at kikkerten er monteret så lavt som muligt. Sjældent har jeg da fået så meget tæsk af en riffel, jeg er oprigtigt øm i skulderen her dagen efter.
En anden mulig forklaring er at jeg er en sart lille tyk pige... Bare lige for at komme enkelte brugere herinde i forkøbet :giggle:

Med Remington 170 grains SP Core-Lokt, stående med støtte, lykkedes det mig konsistent at lave 3- og 5-skuds grupper på mellem 10 og 20 cm på 100 m. Jeg startede med 5-skud grupper, men gik hurtigt over til 3, da jeg opdagede hvor hurtigt piben blev varm, ikke siden min (nu solgte) fuldskæftede .243 Win har jeg oplevet en riffel blive varm så hurtigt.
Skydningen var alt andet end imponerende, men årsagen er skytten og måden riflen er sat op på. Jeg havde også min Ruger American i 5.56 med i går - og der skød jeg, liggende, 5-10 cm 5-skuds grupper, så I går var bare generelt ikke min dag iht. skydning :cry:
Det forhindrede mig nu ikke i at hygge mig :sniper:

Jeg skal have monteret monteret både forlænger og forhøjer på kolben (naturligvis ikke permanente) - jeg har begge dele liggende til næste gang jeg skal af sted.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projekt!

Indlæg af C-X » 8. okt 2017, 19:57

Hvae, fister cowboy, kan du ikke hitte nogle af de billeder der mangler her i tråden?
Suppler gerne med nye, nu du er i gang :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projekt!

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2017, 20:39

Hvad vejer sådan en fætter?
Er forbavset over at der findes 30-30'ere med rekyl. Har selv to små enkeltskudsrifler i kaliberet - de er nærmest som en salonriffel (arrh ikke helt men næsten).
Det lyder godt nok mystisk :???:
Og
:photo:

Ps: du holder den rigtige ende til skulderen - ikke?
Edit: ok hvor mange skud skød du med den? (Kom pludselig i tanke om en dag på banen med 500 6,5xnul rekyl, kom ikke gennem brikken, men fandt ud af at der er lidt rekyl i)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projekt!

Indlæg af Elbæk » 9. okt 2017, 08:47

Billeder fixet...

Riflen vejer lige under 3 kg uden optik og montage.

Jeg er ret sikker op at hvis jeg afmonterede kikkerten og skød korn og kærv eller monterede en forhøjer på kolben, så ville den følte rekyl minimeres betragteligt. Som riflen er sat op nu kan man simpelthen ikke skuldre riflen korrekt og se lige igennem kikkerten, det havde jeg godt konstateret ved tørtræning, men jeg havde ikke regnet med at det ville udmønte sig så kontant (jeg ved ikke lige hvad jeg havde forestillet mig faktisk). At skæftet samtidig er for kort til mig, hjælper ikke på sagen.

Jeg har stadig ondt i min skulder :cry: (Pjevse, pjevse...)

Der røg vel 20-25 skud igennem .30-30eren og 50 gennem .5.56eren. Så ikke noget voldsomt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projekt!

Indlæg af FrederikF » 9. okt 2017, 10:16

Holder man hovedet i en akavet stilling grundet kikkerten så kan det efter nogle skud komme til at gøre av (hos mig plejer det dog at ramme ryg og nakke og ikke skulderen - men vi er sikkert alle skruet forskellligt sammen - i hvert fald er våbnene).
BTW jeg har bestilt Hodgdon Leverevolution krudt hos skyttebutikken - håber snart de får det hjem fra USA - du må sige til hvis du skal prøve et skvæt - glæder mig til at prøve det og se om fabriks resultaterne kan dublikeres (forbedres når der lades med spidse projektiler)

Besvar