AR10/AR15 tilladelse

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 14. feb 2015, 23:41

Jeg kan se, at der er givet tilladelse til halvauto SVT 40 fra politiets ACV i Holstebro, men er der nogen som har haft held med tilladelse til en AR10 eller AR15?

Jeg har solgt nogle af mine rifler og havde egentligt besluttet mig for et custom projekt som dog bliver for besværligt (og dyrt). I stedet overvejer jeg nu at bruge pengene på en af ovennævnte :biggrin:

Jeg kan dog ikke finde ud af om de stadigt stejler ved tanken om "militært udseende" halvauto rifler eller om det er en saga blot :???:

Det skal siges, at jeg allerede har en halvauto Garand- jeg tiltales bare af mulighederne ved AR platformen og kunne godt tænke mig at supplere med en sådan... :sniper:

:popkorn:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af 308 W » 15. feb 2015, 08:16

Der er flere brugere herinde som har AR lignende våben, så jeg tror bestemt at det er muligt.
http://huntershouse.dk/kat1420-SIG-Saue ... inish.html

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Kristian_J » 15. feb 2015, 09:17

Sagtens, intet problem.
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Mr-Anderson » 15. feb 2015, 09:37

Kristian_J skrev:Sagtens, intet problem.
Er det ikke så meget sagt? Er det ikke muligt at den går under våbenbekendgørelsens paragraf 2 stk 3? Ang militærtusseende. Hvis man nu kigger i denne tråd her på NVF , http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=14700 ... Siger ikke, at det ikke kan lade sige gøre. Men er det ikke mere 50/50 :???:

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Kruffe » 15. feb 2015, 10:40

Hvis sol, stjerner og måne står rigtigt...der er en blid vestenvind og hvis politifuldmægtigen fik et put af konen i går; så får man tilladelse. Andre gange ikke. Jeg har endnu ikke fundet noget "system" i deres sagsbehandling.

Søg og se hvad de siger. :-)
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 15. feb 2015, 11:07

Kruffe skrev:Hvis sol, stjerner og måne står rigtigt...der er en blid vestenvind og hvis politifuldmægtigen fik et put af konen i går; så får man tilladelse. Andre gange ikke. Jeg har endnu ikke fundet noget "system" i deres sagsbehandling.

Søg og se hvad de siger. :-)
Ha ha :fun:
Det er sjovt nok under de samme forudsætninger at jeg selv perfomer til mit højeste niveau :biggrin:

OK- jeg havde lidt håber at der ville være lidt mere konsekvent behandling af ansøgninger efter centraliseringen i de to nye centre, men det må så komme an på en prøve... :razz:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Sv: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Kristian_J » 15. feb 2015, 11:37

Mr-Anderson skrev:
Kristian_J skrev:Sagtens, intet problem.
Er det ikke så meget sagt? Er det ikke muligt at den går under våbenbekendgørelsens paragraf 2 stk 3? Ang militærtusseende. Hvis man nu kigger i denne tråd her på NVF , http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=14700 ... Siger ikke, at det ikke kan lade sige gøre. Men er det ikke mere 50/50 :???:
Tråden er gammel, holdningen har ændret sig. Min fætter har lige erhvervet sig en SIG 716, ingen problemer :-)
... assistance from a distance!

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 15. feb 2015, 12:08

Kristian_J skrev:
Mr-Anderson skrev:
Kristian_J skrev:Sagtens, intet problem.
Er det ikke så meget sagt? Er det ikke muligt at den går under våbenbekendgørelsens paragraf 2 stk 3? Ang militærtusseende. Hvis man nu kigger i denne tråd her på NVF , http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=14700 ... Siger ikke, at det ikke kan lade sige gøre. Men er det ikke mere 50/50 :???:
Tråden er gammel, holdningen har ændret sig. Min fætter har lige erhvervet sig en SIG 716, ingen problemer :-)
Kristian, er den givet i Jylland eller på Sjælland? Og ved du om det krævede særlig argumentation eller blot en standard jagt ansøgning? :razz:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Kristian_J » 15. feb 2015, 12:09

Sjælland (Amager) og er på "jagt i udlandet", fordi den er semi-automatisk, og jeg har ladet mig fortælle at politiet er mere "bureaukratiske" i KBH end Jylland :-)
... assistance from a distance!

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 15. feb 2015, 12:23

Kristian_J skrev:Sjælland (Amager) og er på "jagt i udlandet", fordi den er semi-automatisk, og jeg har ladet mig fortælle at politiet er mere "bureaukratiske" i KBH end Jylland :-)
Tak for svar :razz:
Interessant hvis der stadig er forskel, man skulle ellers synes at de ville have nemmere ved at aligne deres sagsbehandling når der nu kun er to steder som behandler ansøgningerne- oh well... :???:

Men OK så kan det være Garanden skal sælges alligevel- jeg havde ellers svoret at det ALDRIG ville komme til at ske :giggle:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1070 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Langenge » 15. feb 2015, 12:24

Men skynd dig, inden de begynder at snakke mere detaljeret om den skyder, der blev brugt i København i går og i nat.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 15. feb 2015, 12:30

Langenge skrev:Men skynd dig, inden de begynder at snakke mere detaljeret om den skyder, der blev brugt i København i går og i nat.
Der viser sig forhåbentligt at være absolut ingen sammenhæng imellem gårsdagens episode og jagtvåben erhvervet på fuldt ud lovlig vis :modbat:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af 458hunter » 15. feb 2015, 12:32

Første halvauto skulle nu ikke være noget problem. Jeg har dog hørt at der kan være problemer med at retfærdiggøre mere end en..

Skal siges at jeg har haft en ak47 og 2 AR-15 alle i 223 samtidig, den ene dog repeter. Hvordan reglerne bliver tolket idag?? Idag har jeg kun en Sig tilbage - det var meget sjovt med semi i en periode, men da SKV muligheden aldrig kom, er brugsmulighederne jo lidt begrænsede og jeg solgte dem igen..

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 15. feb 2015, 12:36

Chrstn_Olsen skrev:Første halvauto skulle nu ikke være noget problem. Jeg har dog hørt at der kan være problemer med at retfærdiggøre mere end en..

Skal siges at jeg har haft en ak47 og 2 AR-15 alle i 223 samtidig, den ene dog repeter. Hvordan reglerne bliver tolket idag?? Idag har jeg kun en Sig tilbage - det var meget sjovt med semi i en periode, men da SKV muligheden aldrig kom, er brugsmulighederne jo lidt begrænsede og jeg solgte dem igen..
Jeg troede egentligt der blev arbejdet på halvauto på SKV?
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Allan3 » 15. feb 2015, 12:42

Doubletap skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Første halvauto skulle nu ikke være noget problem. Jeg har dog hørt at der kan være problemer med at retfærdiggøre mere end en..

Skal siges at jeg har haft en ak47 og 2 AR-15 alle i 223 samtidig, den ene dog repeter. Hvordan reglerne bliver tolket idag?? Idag har jeg kun en Sig tilbage - det var meget sjovt med semi i en periode, men da SKV muligheden aldrig kom, er brugsmulighederne jo lidt begrænsede og jeg solgte dem igen..
Jeg troede egentligt der blev arbejdet på halvauto på SKV?
Angiveligt bliver der også stadig arbejdet på det, men som alt andet med våben i Danmark, Kan det tage flere år, og da politiet er skræmte overfor semi, taler de nok ikke for det

KnT
Banned
Banned
Indlæg: 334
Tilmeldt: 26. nov 2008, 15:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 9 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af KnT » 15. feb 2015, 13:06

Doubletap skrev:
Chrstn_Olsen skrev:Første halvauto skulle nu ikke være noget problem. Jeg har dog hørt at der kan være problemer med at retfærdiggøre mere end en..

Skal siges at jeg har haft en ak47 og 2 AR-15 alle i 223 samtidig, den ene dog repeter. Hvordan reglerne bliver tolket idag?? Idag har jeg kun en Sig tilbage - det var meget sjovt med semi i en periode, men da SKV muligheden aldrig kom, er brugsmulighederne jo lidt begrænsede og jeg solgte dem igen..
Jeg troede egentligt der blev arbejdet på halvauto på SKV?
ja måske om 1000år der ske ingeting

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af 100Radsbar » 16. feb 2015, 13:12

Kristian_J skrev:Sjælland (Amager) og er på "jagt i udlandet", fordi den er semi-automatisk, og jeg har ladet mig fortælle at politiet er mere "bureaukratiske" i KBH end Jylland :-)
Jeg skrev bare jagt på min SVT-40. Ikke noget med "jagt i udlandet" Det var til dem i Jylland :smile:
14 dage og den gik igennem.
Ved dog ikke om jeg vil få problemer hvis jeg vil have en ekstra ½-auto på et senere tidspunkt. Time will tell.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Lassescout » 16. feb 2015, 13:24

Jeg mener at have set et eksempel på, at det for øjeblikket kun giver problemer at få tilladelse til halvautomat nr. to, hvis du i forvejen har en halvautomat i samme kaliber. Du kan altså nemt have tre halvautomater, hvis det er en .22LR, en 223R og en 308W, men du får muligvis afslag hvis du allerede har en halvautomat i 308W og vil købe en til i samme kaliber.

Jeg kunne nemt argumentere for et behov, hvis jeg skulle bruge den ene til drivjagt og den anden til anstandsjagt på længere afstande, men jeg ved ikke om det vil hjælpe.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af ACE1 » 16. feb 2015, 13:36

Lassescout skrev:Jeg mener at have set et eksempel på, at det for øjeblikket kun giver problemer at få tilladelse til halvautomat nr. to, hvis du i forvejen har en halvautomat i samme kaliber. Du kan altså nemt have tre halvautomater, hvis det er en .22LR, en 223R og en 308W, men du får muligvis afslag hvis du allerede har en halvautomat i 308W og vil købe en til i samme kaliber.

Jeg kunne nemt argumentere for et behov, hvis jeg skulle bruge den ene til drivjagt og den anden til anstandsjagt på længere afstande, men jeg ved ikke om det vil hjælpe.
Har du det eksempel fra de nye våbenkontorer eller de gamle?
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Lassescout » 16. feb 2015, 16:20

Det er nyt. Kan sku ikke huske hvor jeg så det, mon ikke det var her på NVF ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 11. mar 2015, 09:59

Hvad er nu det for noget djævelskab :shock:
Vedhæftede filer
image001.png
image001.png (15.94 KiB) Vist 11037 gange
image002.png
image002.png (12.25 KiB) Vist 11037 gange
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Holten101 » 11. mar 2015, 10:06

Doubletap skrev:Hvad er nu det for noget djævelskab :shock:
Hvor er det fra?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 11. mar 2015, 10:13

Holten101 skrev:
Doubletap skrev:Hvad er nu det for noget djævelskab :shock:
Hvor er det fra?

Cheers
Oops :oops: det er fra våbenbilaget som skal udfyldes når man søger om våbenpas...
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Senserazer » 11. mar 2015, 11:03

Doubletap skrev:
Holten101 skrev:
Doubletap skrev:Hvad er nu det for noget djævelskab :shock:
Hvor er det fra?

Cheers
Oops :oops: det er fra våbenbilaget som skal udfyldes når man søger om våbenpas...
Det er bare at afkrydse "nej". For mig personligt ligner den ikke et fuldautomatisk våben, for selectoren kan kun gå mellem safe og semi. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Doubletap
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 136
Tilmeldt: 12. apr 2012, 23:00
Interesser: natur, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times

Re: AR10/AR15 tilladelse

Indlæg af Doubletap » 11. mar 2015, 11:17

Senserazer skrev:
Doubletap skrev:
Holten101 skrev:
Doubletap skrev:Hvad er nu det for noget djævelskab :shock:
Hvor er det fra?

Cheers
Oops :oops: det er fra våbenbilaget som skal udfyldes når man søger om våbenpas...
Det er bare at afkrydse "nej". For mig personligt ligner den ikke et fuldautomatisk våben, for selectoren kan kun gå mellem safe og semi. :razz:
:fun:

Jeg ved ikke om det er at placere r*ven i klaskehøjde :fun:
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens

Besvar