Måske en ny jagtkarabin...

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Slettes3 » 1. nov 2014, 21:06

En reproduktion af en Luger 1902.

Hvem siger en ræve eller gåsejagt skal være kedelig?. Man må nok søge med henblik på jagt i udlandet til denne..

Billede

Billede

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Sv: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af T-REX » 1. nov 2014, 21:14

Når skæftet er aftageligt på den måde, så tvivler jeg på at den kan registreres som riffel. Desværre. Suk.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Great Dane » 1. nov 2014, 21:40

Den er sikkert så dyr fra ny, så man lige så godt kan smide det sidste og få en original. Det er den mest sexede pistol carabin nogensinde :biggrin:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Sv: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Senserazer » 2. nov 2014, 01:24

JRexA skrev:Når skæftet er aftageligt på den måde, så tvivler jeg på at den kan registreres som riffel. Desværre. Suk.
Ja den skal jo lige over de 60 i totallængde, men det må da være muligt at fastgøre skæftet permanent, hvis endelig man ville have sig en!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sv: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Agamemnon » 2. nov 2014, 07:32

Senserazer skrev:
JRexA skrev:Når skæftet er aftageligt på den måde, så tvivler jeg på at den kan registreres som riffel. Desværre. Suk.
Ja den skal jo lige over de 60 i totallængde, men det må da være muligt at fastgøre skæftet permanent, hvis endelig man ville have sig en!
Nu er 30/60 reglen jo alene at finde i et EU direktiv, og ikke hjemlet noget sted i dansk lov eller bekendtgørelse.

Den omstændighed at politiet nægter tilladelse med henvisning til dette direktiv, bør indklages for Justitsministeriet. :impatient:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Slettes3 » 2. nov 2014, 08:21

Den er over 60cm i samlet stand.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Bofhenator » 2. nov 2014, 09:35

Og hvordan man skiller en skyder ad for at transportere den burde være bedøvende ligegyldigt.

Jeg ville ikke tøve med at søge med en klar forventning om ar den gik igennem.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Senserazer » 2. nov 2014, 10:53

Bofhenator skrev:Og hvordan man skiller en skyder ad for at transportere den burde være bedøvende ligegyldigt.

Jeg ville ikke tøve med at søge med en klar forventning om ar den gik igennem.
Så vil jeg prøve at søge til .460 S&W, osm jeg får lavet en kolbe til :numberone: Ville sateme være en lækker skyder at have! (Revolvere er dog vidst forbudte til jagt, ligesom pistoler er... )


Og korrekt Agamemnon, men det der 30/60 direktiv. 30/60 er det, som afgør hvorvidt det er et langt eller kort våben, og man giver åbenbart kun tilladelser til lange våben, selvom det ingen lovhjemmel har. :wall:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Kruffe » 2. nov 2014, 11:00

Tja, man kan da altid håbe på at sagsbehandleren ikke ved hvad han/hun har med at gøre - og at tilladelsen ryger igennem... Koster kun 420 kr at forsøge - og så får man endda også mulighed for at klage til højere instans, såfremt man får umiddelbart afslag :-) ...og det kan du godt forvente.

Hvis jeg skal følge den anlagte fortolkning/logik i denne tråd, så vil man kunne ansøge om pistoler som "rifler", blot hvis de kan forlænges på den ene eller anden måde....

Så vil jeg da søge om denne "riffel" :-) ... Nok ikke realistisk...
ImageUploadedByTapatalk1414922099.124524.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414922099.124524.jpg (53.51 KiB) Vist 10329 gange
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Sv: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Bofhenator » 2. nov 2014, 13:23

Kruffe skrev:Tja, man kan da altid håbe på at sagsbehandleren ikke ved hvad han/hun har med at gøre - og at tilladelsen ryger igennem... Koster kun 420 kr at forsøge - og så får man endda også mulighed for at klage til højere instans, såfremt man får umiddelbart afslag :-) ...og det kan du godt forvente.

Hvis jeg skal følge den anlagte fortolkning/logik i denne tråd, så vil man kunne ansøge om pistoler som "rifler", blot hvis de kan forlænges på den ene eller anden måde....

Så vil jeg da søge om denne "riffel" :-) ... Nok ikke realistisk...
ImageUploadedByTapatalk1414922099.124524.jpg
Der er i hvert fald en her inde der har en tilsvarende revolver karabin på jagt tilladelse (han må selv sige til), der er naturligvis forskel på en det er repeter eller halvautomatisk. Men jeg forestiller mig pibens længde har en del at sige? Det eksempel du har med, er det ikke med en standard pibe o pistolen? Det er det ikke i det oprindelige indlæg, hvor lang den er ved jeg naturligvis ikke.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Sv: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af T-REX » 2. nov 2014, 14:41

Husk nu lige et "Reality Check"
Den Luger 1902 ikke en take down karabin..... og det har den aldrig været.

Det er en langløbet pistol med aftagelig skulderstøtte.
Den er desværre ikke andet, uanset hvad vi drømmer om.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Sv: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af T-REX » 2. nov 2014, 14:46

Men det kunne være fedt at få en sådan registreret som riffel.

Eller hvad med en Colt Buntline Special med aftagelig skulderstøtte og 12" pibe.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sv: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Slettes3 » 2. nov 2014, 16:34

JRexA skrev:
Husk nu lige et "Reality Check"
Den Luger 1902 ikke en take down karabin..... og det har den aldrig været.

.
OK.
http://www.landofborchardt.com/fliers.html
http://www.rockislandauction.com/viewit ... 4/lid/1610

Lavet som karabin oprindeligt.
JRexA skrev:Men det kunne være fedt at få en sådan registreret som riffel.

Eller hvad med en Colt Buntline Special med aftagelig skulderstøtte og 12" pibe.
Det ville nok være nemmere da det er et repeter våben.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Slettes3 » 2. nov 2014, 16:56


Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af SKB500 » 2. nov 2014, 20:30

Jeg har kendskab til mindst 1 Orginal Luger Jagt carabin på jagt tilladelse mine uoplyste forummeddebatører.
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Great Dane » 2. nov 2014, 22:00

SKB500 skrev:Jeg har kendskab til mindst 1 Orginal Luger Jagt carabin på jagt tilladelse mine uoplyste forummeddebatører.

Jeg tror nu også sagtens den kan gå i DK, hvis policen stejler, så må man gå til makronerne og slå på det historiske argument. Der er ingen mennesker der betaler så meget 'bare' for at få en pistol. Den er konstrueret med brug som karabin for øje, med forskæfte og kolbe. Sigtemidlerne er gradueret til langt over hvad en normal pistol magter. Jeg har en gang haft fornøjelsen af at stå med en artillery, dens sigtemidler går til 800 meter, og jeg vil mene at karabinen er det samme.


Den kopi der vises i første indlæg er jo ingen gang dyr :blink: http://www.feine-jagdwaffen.de/Aktuelle ... Kurzwaffen
Mvh Great Dane

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Slettes3 » 3. nov 2014, 11:47

Great Dane skrev:
SKB500 skrev:Jeg har kendskab til mindst 1 Orginal Luger Jagt carabin på jagt tilladelse mine uoplyste forummeddebatører.

Jeg tror nu også sagtens den kan gå i DK, hvis policen stejler, så må man gå til makronerne og slå på det historiske argument. Der er ingen mennesker der betaler så meget 'bare' for at få en pistol. Den er konstrueret med brug som karabin for øje, med forskæfte og kolbe. Sigtemidlerne er gradueret til langt over hvad en normal pistol magter. Jeg har en gang haft fornøjelsen af at stå med en artillery, dens sigtemidler går til 800 meter, og jeg vil mene at karabinen er det samme.


Den kopi der vises i første indlæg er jo ingen gang dyr :blink: http://www.feine-jagdwaffen.de/Aktuelle ... Kurzwaffen
Den er solgt til en samler i Australien. Nobert skrev til mig i lørdags da jeg havde forespurgt på den. Det var nemlig en jeg nok kunne have lirket hjem til samlingen. Nej den var ikke dyr!.

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af SKB500 » 3. nov 2014, 12:10

Rigbymauser skrev:
Great Dane skrev:
SKB500 skrev:Jeg har kendskab til mindst 1 Orginal Luger Jagt carabin på jagt tilladelse mine uoplyste forummeddebatører.

Jeg tror nu også sagtens den kan gå i DK, hvis policen stejler, så må man gå til makronerne og slå på det historiske argument. Der er ingen mennesker der betaler så meget 'bare' for at få en pistol. Den er konstrueret med brug som karabin for øje, med forskæfte og kolbe. Sigtemidlerne er gradueret til langt over hvad en normal pistol magter. Jeg har en gang haft fornøjelsen af at stå med en artillery, dens sigtemidler går til 800 meter, og jeg vil mene at karabinen er det samme.


Den kopi der vises i første indlæg er jo ingen gang dyr :blink: http://www.feine-jagdwaffen.de/Aktuelle ... Kurzwaffen
Den er solgt til en samler i Australien. Nobert skrev til mig i lørdags da jeg havde forespurgt på den. Det var nemlig en jeg nok kunne have lirket hjem til samlingen. Nej den var ikke dyr!.
Nu spørger jeg måske dumt men hvad med selv at medbygge en eller få den bygget, når en bøssemager har monteret løbet kan man vel selv snitte lidt fancy valnød ???
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Slettes3 » 3. nov 2014, 15:11

SKB500 skrev:

Nu spørger jeg måske dumt men hvad med selv at medbygge en eller få den bygget, når en bøssemager har monteret løbet kan man vel selv snitte lidt fancy valnød ???
Du spørger aldeles ikke dumt.

Selvfølgelig ville en god mesterbøssemager i Tyskland kunne lave en magen til, men denne her var lavet i serie af 250 og lå i kasse. Jo...kassen kan man også selv lave.
Jeg ville have købt den som en investering og samlere ville kun have haft en interesse hvis der lå noget originalitet over den a la en serieproduktion i et bestemt antal fra Mauser.
Jeg ville nok også have skudt med den...deo os lidt sjovt når vi nu er i gang... :blink:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Senserazer » 3. nov 2014, 19:07

Jeg kan stadig ikke tro at man kan få tilladelse til sådan en fætter på jagttegn :what: Det er jo bare en pistol med langt løb, med en løs kolbe til. Hvis den nu ikke ku skyde uden kolben, så var det en anden sag, men det er jo ikke tilfældet...
Den person, som har sådan en her (eller lignende) på jagttegn, må meget gerne lige smide mig en PB, hvis lysten er det! Vil VILDT gerne høre mere!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Ninja_Moose » 3. nov 2014, 19:19

Senserazer skrev:Jeg kan stadig ikke tro at man kan få tilladelse til sådan en fætter på jagttegn :what: Det er jo bare en pistol med langt løb, med en løs kolbe til. Hvis den nu ikke ku skyde uden kolben, så var det en anden sag, men det er jo ikke tilfældet...
Den person, som har sådan en her (eller lignende) på jagttegn, må meget gerne lige smide mig en PB, hvis lysten er det! Vil VILDT gerne høre mere!
De fleste rifler kan da også sagtens skyde, uden skæftet monteret, men derfor er de da stadig at finde på jagttilladelser :???:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Senserazer » 3. nov 2014, 19:48

Ninja_Moose skrev:
Senserazer skrev:Jeg kan stadig ikke tro at man kan få tilladelse til sådan en fætter på jagttegn :what: Det er jo bare en pistol med langt løb, med en løs kolbe til. Hvis den nu ikke ku skyde uden kolben, så var det en anden sag, men det er jo ikke tilfældet...
Den person, som har sådan en her (eller lignende) på jagttegn, må meget gerne lige smide mig en PB, hvis lysten er det! Vil VILDT gerne høre mere!
De fleste rifler kan da også sagtens skyde, uden skæftet monteret, men derfor er de da stadig at finde på jagttilladelser :???:
På de fleste vil du ikke lige kunne pille skæftet af som på den der, og så have et kort fungerende skydevåben
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af T-REX » 3. nov 2014, 22:39

En riffel er ikke DESIGNET til at blive brugt, uden skæfte, at den kan, er noget andet.

Denne Karabin ser ud til, at være designet til, at bruges, både med og uden skulderstøtte.

Og artillerimodellen af P08 er jo stadig en pistol, ikke en riffel, men det er en ualmindelig LÆKKER pistol.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Senserazer » 4. nov 2014, 07:55

JRexA skrev:En riffel er ikke DESIGNET til at blive brugt, uden skæfte, at den kan, er noget andet.

Denne Karabin ser ud til, at være designet til, at bruges, både med og uden skulderstøtte.

Og artillerimodellen af P08 er jo stadig en pistol, ikke en riffel, men det er en ualmindelig LÆKKER pistol.
Lige præcis det jeg tænkte.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Måske en ny jagtkarabin...

Indlæg af Kenned » 4. nov 2014, 11:01

Senserazer skrev:
JRexA skrev:En riffel er ikke DESIGNET til at blive brugt, uden skæfte, at den kan, er noget andet.

Denne Karabin ser ud til, at være designet til, at bruges, både med og uden skulderstøtte.

Og artillerimodellen af P08 er jo stadig en pistol, ikke en riffel, men det er en ualmindelig LÆKKER pistol.
Lige præcis det jeg tænkte.
I glemmer begge at politiet flueknepper våbenloven helt ud i ekstremer for at prøve at forbyde ting/dømme folk på et grundlag, som det garanteret ikke var meningen skulle bruges dengang man sad og lavede loven, og naturligvis kan man gøre dette den modsatte vej - altså kræve tilladelse til noget ud fra de objektive kriterier som loven er baseret på(EU direktivet om lange våben).

Skal vi nu også ud i "designet til" smagsdommeri på vores skydevåben, som vi er på de enhåndsbetjente knive ? Det er da rigeligt at en halalautomat med sort skæfte er sværere at få tilladelse til end én med 'tweed' look :wall:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar