40SW vs 10mm Auto

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Mack
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 23. dec 2011, 10:08
Interesser: Skydning og Aikido
Geografisk sted: Fjern Østen

40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Mack » 14. nov 2013, 09:59

Kære forum,

Er lige vendt tilbage fra et mini IPSC.
En af de mere behagelige oplevelser var en tur med en Glock i 10mm. (model 22 ?)
Ikke mærkbar anderledes end 40 S&W.
Er det "fy fy" med 10mm Auto herhjemme (i DK) og i så fald, hvorfor?

Den ligger jo under, eller på en god dag maximalt på "højde" med en 357.
Fra et støjmæssigt synspunkt kommer det vel ud på et om man bruger 357 eller 10 mm Auto. (bare for at støde lidt til "miljø argumentet") :giggle: :giggle:

Jeg er fuldt ud klar over problematikken m.h.t. 44 Spc vs. 44 Mag.
Så vidt jeg er orienteret er kaliber begrænsningerne baseret på politiets beskyttelses udstyr.(Klasse 3B?).

Bare en tanke..

Skal til Malaysia i næste måned og prøve at få plads på en "major seance", har udsigt til at låne en Glock 21 :biggrin: :biggrin:

cheers

Mack

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Bofhenator » 14. nov 2013, 10:27

Den står ikke på listen over de godkendte kalibre, så den kan ikke fåes på SKV, mon ikke den har været med i forhandlingerne? Det er der uden tvivl nogen der ved noget om?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af BasicReality » 14. nov 2013, 10:48

Mack skrev:Kære forum,

Er lige vendt tilbage fra et mini IPSC.
En af de mere behagelige oplevelser var en tur med en Glock i 10mm. (model 22 ?)
Ikke mærkbar anderledes end 40 S&W.
Er det "fy fy" med 10mm Auto herhjemme (i DK) og i så fald, hvorfor?

Den ligger jo under, eller på en god dag maximalt på "højde" med en 357.
Fra et støjmæssigt synspunkt kommer det vel ud på et om man bruger 357 eller 10 mm Auto. (bare for at støde lidt til "miljø argumentet") :giggle: :giggle:

Jeg er fuldt ud klar over problematikken m.h.t. 44 Spc vs. 44 Mag.
Så vidt jeg er orienteret er kaliber begrænsningerne baseret på politiets beskyttelses udstyr.(Klasse 3B?).

Bare en tanke..

Skal til Malaysia i næste måned og prøve at få plads på en "major seance", har udsigt til at låne en Glock 21 :biggrin: :biggrin:

cheers

Mack
Glock 20, og den kan ikke fås herhjemme da den ikke er på listen over tillaldte kalibere. Den er også i den kraftige ende, den er eksempelvis en del kraftigere end .45 acp, og den er i nogenlunde samme kategori som .357 mag, dog med en platform med højere kapacitet.

Glock 20 anvendes af mange som et "skov våben", til forsvar mod farlige dyr som bjørne, bla. i USA og Canada.. Sirius patruljen har dem også udleveret.

Gunslinger88
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 11. mar 2011, 21:33
Interesser: Grovpistol og -revolver
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 12 times
Been thanked: 1 time

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Gunslinger88 » 15. nov 2013, 09:15

Ja, 10mm Auto kom desværre ikke med, til min store ærgelse. Jeg havde ellers fundet en S&W 1006, som jeg stadig drømmer om. Helt ideelt skulle det jo have været en 1026 (personlig præference), men sådan én har jeg ikke set på disse bredegrader.

Jeg er ikke så lidt misundelig på, at du har fået lov til at skyde med en Glock Tyver, det må siges at være lidt en anden drengedrøm, for mig :-)
Her kommer der til at stå noget, når jeg finder på noget begavet at skrive.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af BasicReality » 15. nov 2013, 17:50

Gunslinger88 skrev:Ja, 10mm Auto kom desværre ikke med, til min store ærgelse. Jeg havde ellers fundet en S&W 1006, som jeg stadig drømmer om. Helt ideelt skulle det jo have været en 1026 (personlig præference), men sådan én har jeg ikke set på disse bredegrader.

Jeg er ikke så lidt misundelig på, at du har fået lov til at skyde med en Glock Tyver, det må siges at være lidt en anden drengedrøm, for mig :-)
Selvom det ikke ligefrem er en ideel løsning, så kan man tage en billig tur til Tjekkiet og prøve at skyde med 10mm, og mange andre spændende kalibere som ikke er tilladt her.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af LFuppen » 15. nov 2013, 18:56

En "NVF Herre kultur udflugt" burde vel være muligt at stable på benene :biggrin:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af BasicReality » 15. nov 2013, 19:27

LFuppen skrev:En "NVF Herre kultur udflugt" burde vel være muligt at stable på benene :biggrin:
Har længe snakket om det med andre skytter at det kunne være en fed ting, netop fordi det ikke koster alverdens hvis man bare snakker om en weekend eksempelvis.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Mapzter » 15. nov 2013, 22:11

Hvis man ikke gider rejse så langt kunne man tage en tur til Hamborg. Jeg var inde og træne hos Hanseatic Gun Club, i centrum af Hamborg for et par timer siden. De er flinke, og har meget sjovt grej i våbenskabene(.50 AE, .44 magnum med mere). Og efterfølgende er der mulighed for masser af natteliv i Hamborg (der valgte vi fra, da vi skal være på skydebanen kl. 08:30 i morgen tidlig).

Jeg har dog ikke spurgt om de har 10mm skydere.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Fast Fumble » 16. nov 2013, 00:13

Mapzter skrev:Hvis man ikke gider rejse så langt kunne man tage en tur til Hamborg. Jeg var inde og træne hos Hanseatic Gun Club, i centrum af Hamborg for et par timer siden.
Jeg har dog ikke spurgt om de har 10mm skydere.
Det mener jeg at kunne huske de har. De har også .45acp, semi-auto shotgun og alt muligt andet sjovt.
Polen er selvfølgelig meget hyggeligt, men Hamborg by night er dælme også godt! Stedet er iøvrigt en nedlagt bank midt i centrum. Der er parkeringshus lige ved siden af.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Mapzter » 16. nov 2013, 20:20

Mapzter skrev:Jeg har dog ikke spurgt om de har 10mm skydere.
Hvis det har interesse kan jeg da spørge i morgen om 10mm auto er noget de har?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Mulrich
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 31. maj 2011, 13:55
Interesser: Historiske våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Mulrich » 17. nov 2013, 07:38

BasicReality skrev:
Gunslinger88 skrev:Ja, 10mm Auto kom desværre ikke med, til min store ærgelse. Jeg havde ellers fundet en S&W 1006, som jeg stadig drømmer om. Helt ideelt skulle det jo have været en 1026 (personlig præference), men sådan én har jeg ikke set på disse bredegrader.

Jeg er ikke så lidt misundelig på, at du har fået lov til at skyde med en Glock Tyver, det må siges at være lidt en anden drengedrøm, for mig :-)
Selvom det ikke ligefrem er en ideel løsning, så kan man tage en billig tur til Tjekkiet og prøve at skyde med 10mm, og mange andre spændende kalibere som ikke er tilladt her.
Det prøvede jeg i marts i forbindelse med et besøg hos en ven jeg har nede i Prag. Jeg prøvede:

Sig-Sauer P226
Glock 17
.45 ACP 1911-variant
Desert Eagle .50 AE
S&W M10 Victory
CZ Skorpion vz. 61
CZ Scorpion EVO 2009
M4 5,56 mm
PPSh-41
Remington M887 (pump-action, fuld længde)
SVD Dragunov
H&K MP5K (lyddæmpet .22)

Min ven prøvede en Steyr .50-riffel i stedet for Pepesha'en, samt en "oversavet" Remington M887 og et dobbeltløbet haglgevær i stedet for den pumpgun jeg prøvede. Naturligvis lod han fingrene løbe henover begge aftrækkere på det dobbeltløbede. Alt i alt en superhyggelig og underholdende tur. (Pludselig husker jeg hvor ondt den Deagle gjorde i håndleddet fordi jeg idiot låste alle min led for at undgå at få satanen i fjæset.)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Senserazer » 25. dec 2013, 21:09

Nu der allerede er en tråd omkring 10mm Auto, så smider jeg mit spørgsmål herinde:

Hvad koster 10mm auto amunnition, og kan det fåes i Danmark? Eller måske Tyskland/England.
Jeg er godt klar over man ikke kan få -pistoler- i 10mm. :razz: Håber nogen ved noget!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af LFuppen » 25. dec 2013, 21:34

http://en.wikipedia.org/wiki/.40_S&W

.40 S&W er vel også en slags 10 mm, bare med 3 mm kortere hylstre
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af BasicReality » 25. dec 2013, 23:50

Senserazer skrev:Nu der allerede er en tråd omkring 10mm Auto, så smider jeg mit spørgsmål herinde:

Hvad koster 10mm auto amunnition, og kan det fåes i Danmark? Eller måske Tyskland/England.
Jeg er godt klar over man ikke kan få -pistoler- i 10mm. :razz: Håber nogen ved noget!
Har ikke selv set 10mm Auto nogen steder i Danmark så ved ikke præcist hvad det koster.

Et gæt ville dog være i samme kategori som premium .45 acp, så vi ligger nok på omkring 5kr skuddet. I den boldgade.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Senserazer » 26. dec 2013, 00:44

BasicReality skrev:
Senserazer skrev:Nu der allerede er en tråd omkring 10mm Auto, så smider jeg mit spørgsmål herinde:

Hvad koster 10mm auto amunnition, og kan det fåes i Danmark? Eller måske Tyskland/England.
Jeg er godt klar over man ikke kan få -pistoler- i 10mm. :razz: Håber nogen ved noget!
Har ikke selv set 10mm Auto nogen steder i Danmark så ved ikke præcist hvad det koster.

Et gæt ville dog være i samme kategori som premium .45 acp, så vi ligger nok på omkring 5kr skuddet. I den boldgade.
Lyder meget realistisk, også med de priser jeg ser over dammen, det var ren nysgerrighed :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Universal 2.0

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Universal 2.0 » 26. dec 2013, 18:26

Jeg ved godt at du allerade har svaret, men "just in case" 10mm Glocken er model 20 og model 22 er .40S&W kaliber. Kuglen (the bullet) er den samme men hylsteret er korter paa .40S&W. Den hed faktisk en gang 10mm Short. Glock model 22 er den samme stoerelse som model 17 og model 20 er lidt stoerre, lige som model 21 (.45ACP).

Jeg har skudt meget med model 22 da det var mit politi tjenestevaaben i flere aar (her i USA, ikke i Danmark) og jeg har proevet model 20. Jeg mener ogsaa er der ikke er stor forskel, og 10mm er meget rar at skyde med. Jeg ved ikke hvordan det er i Europa, men her koster 10mm ammunition meget i forhold til andre kalibere some 9mm, .40S&W og .45ACP for eksemple og er derfor ikke saa populaer.

Sidst, jeg vil proeve paa at skrive mere paa dansk men sig' lige til hvis I ikke kan laese det. Jeg ved godt at jeg ikke staver saa godt.

AKWRater
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 25. maj 2013, 22:55
Interesser: Jagt, tennis og astronomi
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af AKWRater » 26. dec 2013, 19:30

Du staver fint ;)

Lad mig lige høre, medmindre det er for påtrængende;

Er du amerikaner med dansk baggrund, dansker der er flyttet til USA eller hvad?

Kun nysgerrig, ikke påtrængende ;)

Universal 2.0

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Universal 2.0 » 26. dec 2013, 20:12

AKWRater skrev:Du staver fint ;)

Lad mig lige høre, medmindre det er for påtrængende;

Er du amerikaner med dansk baggrund, dansker der er flyttet til USA eller hvad?

Kun nysgerrig, ikke påtrængende ;)
Jeg er foedt og opvokset i Danmark men er Amerikaner (nu). Jeg har vaeret i USA hovdedelen af mit liv og burger ikke dansk til daglig. Faktisk var grunden til at jeg blev medlem her at jeg kunne oeve mig paa dansk. Jeg er tidliger politibetjent i staten Nebraska og var skydelaere paa det job. Jeg kan stadigvaek gaa med pistol i alle 50 stater fordi jeg er "retired" fra politet.

Mange tak for din feedback med hensyn til min stavning. :razz:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Senserazer » 26. dec 2013, 23:18

Universal 2.0 skrev:
AKWRater skrev:Du staver fint ;)

Lad mig lige høre, medmindre det er for påtrængende;

Er du amerikaner med dansk baggrund, dansker der er flyttet til USA eller hvad?

Kun nysgerrig, ikke påtrængende ;)
Jeg er foedt og opvokset i Danmark men er Amerikaner (nu). Jeg har vaeret i USA hovdedelen af mit liv og burger ikke dansk til daglig. Faktisk var grunden til at jeg blev medlem her at jeg kunne oeve mig paa dansk. Jeg er tidliger politibetjent i staten Nebraska og var skydelaere paa det job. Jeg kan stadigvaek gaa med pistol i alle 50 stater fordi jeg er "retired" fra politet.

Mange tak for din feedback med hensyn til min stavning. :razz:
Spændende! :rock: :razz: (jeg har også været forvirret omkring de engelske indlæg :giggle: )
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af I56 » 26. dec 2013, 23:26

Universal 2.0 skrev: Sidst, jeg vil proeve paa at skrive mere paa dansk men sig' lige til hvis I ikke kan laese det. Jeg ved godt at jeg ikke staver saa godt.
Din stavning er faktisk perfekt. (2 stavefejl af gramatisk art). Meget imponerende. Men selvfølgelig mangler du ÆæØøÅå. Det kan du dog nemt løse. Uanset om du sender fra en PC eller en smartphone, skal du bare installere dansk tastatur som alternativt tastatur. Det er ganske enkelt at skifte mellem tastaturerne, når de er installeret. Hvis du samtidig installerer stavekontrol på dansk, vil du få en fantastisk hjælp, når/hvis du kommer i tvivl om stavemåden. Alternativt kan du skrive danske specialtegn på en PC, hvis du holder <Alt> nede medens du taster den numeriske ASCII-værdi på det numeriske tastatur. (Spørg for tabel).
To steder er din syntaks forkert ("Sidst, jeg vil proeve" - "Til sidst vil jeg prøve" og "Jeg mener ogsaa er der ikke er stor forskel" - "Jeg mener også, at der ikke er stor forskel").
Det er ikke fordi jeg vil lege skolelærer, men jeg læser dit sidste afsnit, som et ønske om kritik, der kan forbedre dit dansk. Sig til hvis jeg har misforstået.
Tager jeg fejl, hvis jeg synes, at det var dig, som jeg, for et par år siden, hørte om i et andet medie?
Senest rettet af I56 27. dec 2013, 04:09, rettet i alt 1 gang.
Det er ikke et sundhedstegn, at være veltilpasset i et sygt samfund.

Milan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 5. jul 2013, 23:53
Interesser: ure, våben, mekanik generelt
Geografisk sted: Herlev
Geografisk sted: Herlev
Been thanked: 6 times

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Milan » 26. dec 2013, 23:41

Tænker du på dansk fødte Thomas fra "Vlado i USA" fra kanal 5: en dansk kollega der besøger en dansk-amerikansk betjent i USA.. Han fremviste nemlig sit tjenestevåben på et tidspunkt og den var over 9 mm. .40 eller .45 auto..

Mikael

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Fast Fumble » 26. dec 2013, 23:54

I56 skrev:Tager jeg fejl, hvis jeg synes, at det var dig, som jeg, for du par år siden, hørte om i et andet medie?
Dang! Det var en af de svære. Den måtte jeg læse to gange! (Nu vi snakker stavning og grammatik)
:biggrin:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Universal 2.0

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Universal 2.0 » 27. dec 2013, 00:27

Nej, det var ikke mig. Det er ti år siden jeg har været betjent. Jeg fik kontakt for et par år siden af en fra Danmark som ville høre om jeg stadigvæk var betjent og om jeg ville være med på et TV program.

Universal 2.0

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Universal 2.0 » 28. dec 2013, 00:19

Her er en prøve med et virtual dansk keyboard. Mods, I må undskylde at jeg bruger plads på det. Slet det bare hvis I vil. :razz:

Universal 2.0

Re: 40SW vs 10mm Auto

Indlæg af Universal 2.0 » 28. dec 2013, 00:30

I56 skrev:Det er ikke fordi jeg vil lege skolelærer, men jeg læser dit sidste afsnit, som et ønske om kritik, der kan forbedre dit dansk. Sig til hvis jeg har misforstået.
Det er helt i orden. Jeg tænkte nu mere på at folk bare kunne sige til hvis det var helt forkert eller hvis de ikke kunne forstå hvad jeg skrev. Det lyder måske lidt dumt, men jeg har ikke rigtig brug for at kunne skrive perfekt dansk igen da jeg nu aldrig kommer “hjem” permanent igen. Jeg besøger en gang imellem og det er så nok for mig. Men mange tak for hjælpen, det kan godt være at jeg skal bruge lidt ekstra hjælp en gang imellem. :razz:

Der er da også et par her på NVF som har hjulpet mig flere gange de sidste syv år. :Hug:

Det som jeg griner meget af når jeg er i Danmark, er at unge folk tidt mener at det er sjovt med min “retro” slang. Jeg har fådet at vide at man ikke siger “fedt” så meget mere. :oops:

Besvar