Lange revolvere som jagtriffel?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Cp-Medic » 8. aug 2014, 15:02

Inden det kører helt af sporet:

Er der nogen der har en revolver registreret som jagtriffel på nuværende tidspunkt (evt med kolbe hvis det ikke kan være anderledes)

Jeg er ligeglad med udsagn om nogen der kender nogens onkel eller har en liggende i en fjern galakse langt langt borte.

Mht til om der skal være kolbe på en riffel er vi ikke kommet videre end gætterier desværre og der er jo mange registrerede pumpguns uden kolbe kunne jeg se i ulfborg så spørgsmålet er om der er andre krav til rifler.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Great Dane » 8. aug 2014, 17:00

Cp-medic skrev:Inden det kører helt af sporet:

Er der nogen der har en revolver registreret som jagtriffel på nuværende tidspunkt (evt med kolbe hvis det ikke kan være anderledes)

Jeg er ligeglad med udsagn om nogen der kender nogens onkel eller har en liggende i en fjern galakse langt langt borte.

Mht til om der skal være kolbe på en riffel er vi ikke kommet videre end gætterier desværre og der er jo mange registrerede pumpguns uden kolbe kunne jeg se i ulfborg så spørgsmålet er om der er andre krav til rifler.
Hvad skal der til før du tror på 30/60 reglen jævnfør EU-våbendirektivet? pibelængde 30 cm, totallængde 60 cm for rifler. Dansk politi følger EU lovgivningen med tilladelserne.

Du får med garanti afslag på registrering af en haglbøsse + besøg, hvis du skriver 0 i kolbelængden og totallængden kun er 10-15 cm længere end piben. Sort på hvidt kan jeg ikke give dig hvor det står skrevet at det er forbudt, men vær lidt frisk og søg... Dem du har set er med eftermonteret pistolgreb, og helt sikkert lidt tys tys.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Bofhenator » 8. aug 2014, 18:10

Cp-medic skrev:Inden det kører helt af sporet:

Er der nogen der har en revolver registreret som jagtriffel på nuværende tidspunkt (evt med kolbe hvis det ikke kan være anderledes)

Jeg er ligeglad med udsagn om nogen der kender nogens onkel eller har en liggende i en fjern galakse langt langt borte.

Mht til om der skal være kolbe på en riffel er vi ikke kommet videre end gætterier desværre og der er jo mange registrerede pumpguns uden kolbe kunne jeg se i ulfborg så spørgsmålet er om der er andre krav til rifler.
Når der ikke er nogen der har meldt sig på banen endnu så synes jeg da bare du skal handle og søge tilladelsen og så give os et praj om hvordan det går, så slipper vi også for de der trælse "udsagn om nogen der kender nogens onkel eller har en liggende i en fjern galakse langt langt borte" fra folk. Så kan vi få det direkte fra hestens mund når du har et resultat.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Julle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. feb 2007, 20:25
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Julle » 9. aug 2014, 21:31

Hej Alle,
Jeg har haft en Alfa Hunter revolver karabin på jagttilladelse fra 2004 til 2010 hvor jeg solgte den.

Den var i kaliber 22 LR (10 skud)og 22 mag. (9skud) (Vekseltrommel :-)).

Det tog op mod 5 måneder og en tur via Justitsministeriet at få tilladelsen igennem. På den stod den som repetér. Som bemærkning på tilladelsen stod, at man ikke måtte tage kolbe eĺler pibe af. Begge dele var meget lette at fjerne.

Solgte den fordi den var mere sjov end god.

Julle

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Cp-Medic » 9. aug 2014, 22:06

Takker, så har jeg lidt at forholde mig til når jeg skal stå og snakke for min syge moster:) har prøvet at rimge til våbenkontoret 3 dage i sidst uge men de tog den ikke. Så jeg prøver igen tirsdag når de åbner. De har desværre kun åbent 6 timer om ugen:/

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Senserazer » 9. aug 2014, 22:30

Cp-medic skrev: Mht til om der skal være kolbe på en riffel er vi ikke kommet videre end gætterier desværre og der er jo mange registrerede pumpguns uden kolbe kunne jeg se i ulfborg så spørgsmålet er om der er andre krav til rifler.
Rifler og haglgeværer har vidt forskellige krav. haglgeværer skal bare have 55cm løb, der er intet krav til totallængde. 30/60 reglen er EU's definition af et langt våben, og selvom hverken lange eller korte skydevåben er nemt i dansk våbenlov, så vælges der kun at gives riffeltilladelse til lange våben, altså våben med løbslængde minimum 30 cm, og totallængde minimum 60. Selvom jeg faktisk helt bestemt mener at EU direktivet siger 30 -eller- 60.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Agamemnon » 9. aug 2014, 22:44

Senserazer skrev: Selvom jeg faktisk helt bestemt mener at EU direktivet siger 30 -eller- 60.
Dén formulering har vi haft oppe at vende før. 30/60 reglen beskriver "korte" våben.... Lange våben er "ethvert andet skydevåben", hvorfor begge kriterier skal være opfyldt.

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... an#p436937

Og som Lassescout også skriver senere i den citerede tråd:
Lassescout skrev:Det er jo lidt af en gråzone. Hvis den danske regering ønsker at implementere våbendirektivet, skal det gøres ved lov og bekendtgørelse. Det er kun EU´s forordninger der gælder direkte i medlemslandene. Så helt firkantet set gælder definitionen ikke i dansk våbenlovgivning. Men en medarbejder på et våbenkontor vil nok have en stærk sag hvis han giver afslag på tilladelse med henvisning til, at din riffel er under 30/60 målene, og dermed så kort, at den kan opfattes som en pistol.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Senserazer » 9. aug 2014, 23:20

Agamemnon skrev:
Senserazer skrev: Selvom jeg faktisk helt bestemt mener at EU direktivet siger 30 -eller- 60.
Dén formulering har vi haft oppe at vende før. 30/60 reglen beskriver "korte" våben.... Lange våben er "ethvert andet skydevåben", hvorfor begge kriterier skal være opfyldt.

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... an#p436937

Og som Lassescout også skriver senere i den citerede tråd:
Lassescout skrev:Det er jo lidt af en gråzone. Hvis den danske regering ønsker at implementere våbendirektivet, skal det gøres ved lov og bekendtgørelse. Det er kun EU´s forordninger der gælder direkte i medlemslandene. Så helt firkantet set gælder definitionen ikke i dansk våbenlovgivning. Men en medarbejder på et våbenkontor vil nok have en stærk sag hvis han giver afslag på tilladelse med henvisning til, at din riffel er under 30/60 målene, og dermed så kort, at den kan opfattes som en pistol.
Du har helt ret! :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af Slettes3 » 10. aug 2014, 00:06

...jeg tror mest politiet gør hvad der passer dem...om så de skal give afslag til en fiskestang. Vi kan sagtens sidde her som eksperter på vores felt, men lovegiverne er generalister og dem der skal forvalte loven er ligeledes generalister. Dem der ansætter generalisterne er ligeledes selv generalister....

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Lange revolvere som jagtriffel?

Indlæg af HappyNanoq » 10. aug 2014, 00:55

Rigbymauser skrev:...jeg tror mest politiet gør hvad der passer dem...om så de skal give afslag til en fiskestang. Vi kan sagtens sidde her som eksperter på vores felt, men lovegiverne er generalister og dem der skal forvalte loven er ligeledes generalister. Dem der ansætter generalisterne er ligeledes selv generalister....
Arh, er det ikke at generalisere problemet.??
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar