Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af ACE1 » 10. jan 2013, 21:02

Gutten på denne video mener at grupper på under 1 MOA er mere held end præcision..

https://www.youtube.com/watch?v=njfEmsg ... _embedded#
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Cp-Medic » 10. jan 2013, 21:06

Nu er det en lidt lang video (han kommer iøvrigt på shotshow i næste uge) men på hvilken afstand mener han det er held?

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af ACE1 » 10. jan 2013, 21:13

Cp-medic skrev:Nu er det en lidt lang video (han kommer iøvrigt på shotshow i næste uge) men på hvilken afstand mener han det er held?
MOA gælder på alle afstande.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Cp-Medic » 10. jan 2013, 21:16

Ja det er jeg klar over men han mener vel ikke at submoa er held på 100m hvor hverken vind eller spindrift tæller!

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af ACE1 » 10. jan 2013, 21:20

Cp-medic skrev:Ja det er jeg klar over men han mener vel ikke at submoa er held på 100m hvor hverken vind eller spindrift tæller!
Han snakker om det lige efter 6 min.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Cp-Medic » 10. jan 2013, 21:40

Okay, må hellere se hele videoen for jeg har godt om ham fra bekendte og glæder mig til at se ham til shotshow og se hvad han er for en fyr.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af TheDarkSide » 10. jan 2013, 22:49

Delvis enig med ham. Fordi man efter 10 forsøg kan sætte 5 skud inden for 1/2 MOA gør ikke at riflen har en træfsikkerhed på 1/2 MOA. Det kan sagtens lade sig gøre at skyde 5 heldige skud. Jeg synes måske man burde opgive hvor mange skud ud af et antal skud (måske 50?) der kan sættes inden for fx 1 MOA. Det vil give noget mere brugbar viden om en riffel, fremfor om man kan være heldig at sætte 3 eller 5 skud inden for 1 MOA.

Skal riflen bruges til jagt, så er det lidt ligemeget om riflen spreder 1/2 eller 1½ MOA. Hvis jeg skal teste en jagtriffels præcision sammenholdt med min egen, vil jeg skyde et skud fra en stabil skydestilling. Hver gang der er afgivet skud, så rejser man sig og venter på at piben er helt kold igen. Så kan man tage endnu et jagtrelevant skud, fra en stabil skydestilling. Dette vil jeg gentage 5-10 gange. Så kan man så vurdere om man vil have ramt hvor man ville. Hvis ikke, så skal der mere træning til.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Cp-Medic » 11. jan 2013, 00:12

Med fare for at skabe en diskussion, hvilket jeg ikke vil og slet ike som ny bruger på et forum jeg ser fantastisk fremtid i: hvorfor mener du at det er ligegyldigt om en riffel/skytte har 1/2 eller 1 1/2 moa præcision?

-G-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 25. mar 2007, 18:01
Interesser: Skydning/Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af -G- » 11. jan 2013, 00:37

Cp-medic skrev:Med fare for at skabe en diskussion, hvilket jeg ikke vil og slet ike som ny bruger på et forum jeg ser fantastisk fremtid i: hvorfor mener du at det er ligegyldigt om en riffel/skytte har 1/2 eller 1 1/2 moa præcision?

Helt enig....1,5 moa på 200 meter er næsten 9 cm, det er i hvertfald for meget efter min mening.

Torben

Sad forresten og læste mit "test og nøjagtigheds certifikat" til min Sako 85....der står at de garanterer 1 moa eller bedre på 100 meter med 5 patroner, så 1,5 moa er i den forbindelse ikke acceptabel.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af 458hunter » 11. jan 2013, 08:54

Hvis man kan holde en spredning ved praktisk skydning på 10cm på 200 meter er det da rigeligt til jagtbrug. Hvis nogen påstår de i jagtligt relevante stillinger konsekvent gør det bedre, vil jeg tillade mig at tvivle.

Det er dette skydejern jeg har købt
ImageUploadedByTapatalk1357890894.680700.jpg
ImageUploadedByTapatalk1357890894.680700.jpg (42.32 KiB) Vist 5033 gange
Rigtige mænd skyder kombiriffel med 3(0)-skudsmagasin...

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Cp-Medic » 11. jan 2013, 09:53

Den er godt nok lækker, troede ikke de ville give tilladelser til dem længere.
Nej nej bare man så holder sig til 200 meter.

-G-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 25. mar 2007, 18:01
Interesser: Skydning/Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af -G- » 11. jan 2013, 10:52

Chrstn_Olsen skrev:Hvis man kan holde en spredning ved praktisk skydning på 10cm på 200 meter er det da rigeligt til jagtbrug. Hvis nogen påstår de i jagtligt relevante stillinger konsekvent gør det bedre, vil jeg tillade mig at tvivle.

Det er dette skydejern jeg har købt
ImageUploadedByTapatalk1357890894.680700.jpg
Ja men han skriver jo at det er riflen der har en egenspredning og ikke skytte/riffel, derfor !

Torben

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Cp-Medic » 11. jan 2013, 11:05

Ja det virker også mystisk at en helt ny riffel skulle sprede 1,5 moa?

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Tangloppen » 11. jan 2013, 13:07

Cp-medic skrev:... troede ikke de ville give tilladelser til dem længere.
.
Syntes at have læst at hans er kastreret...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af 458hunter » 11. jan 2013, 13:17

Ja den er træk og slip :-)

Jeg skal bruge den til jagt, så et skud er nok. Derfor gad jeg ikke bøvl med semi.

Der er da mange rifler der ikke holder MOA hvis man ikke har taget sig tid til at find den rigtige ammo. Man kan bare tage et kig i kikkerten på jagtbanen på Kalvebod. Der tror jeg 2-3 MOA er meget normalt. Det kan jo også være fint hvis man kun jæger på 70-80 meter (omend en riffel der ikke gjorde det bedre ikke ville holde lang tid hos mig).

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Cp-Medic » 11. jan 2013, 13:18

Ok.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af TheDarkSide » 11. jan 2013, 14:09

-G- skrev:
Cp-medic skrev:Med fare for at skabe en diskussion, hvilket jeg ikke vil og slet ike som ny bruger på et forum jeg ser fantastisk fremtid i: hvorfor mener du at det er ligegyldigt om en riffel/skytte har 1/2 eller 1 1/2 moa præcision?

Helt enig....1,5 moa på 200 meter er næsten 9 cm, det er i hvertfald for meget efter min mening.

Torben

Sad forresten og læste mit "test og nøjagtigheds certifikat" til min Sako 85....der står at de garanterer 1 moa eller bedre på 100 meter med 5 patroner, så 1,5 moa er i den forbindelse ikke acceptabel.

1,5 MOA på 200 meter kan de færreste præstere på jagt. Hvis du har prøvet at du vælge om du vil skyde til det dyr, der står foran dig inden det søger væk, så ved du hvor svært det er at vurdere de forskellige parametre. Du skal måske kigge på opsatsen eller vurdere om det er det dyr dy gerne vil have skudt. Så skal du vurdere afstanden og overveje om den er for langt ude og hvad kuglefaldet er hvis den er langt ude. Så har man måske endelig har besluttet at det er det rigtige dyr, men det står på 200 meter, men det kan jeg godt klare da jeg har godt anlæg. Du skyder og anskyder dyret. Hvorfor? Fordi du glemte at tage højde for vinden på 5 m/s der kom vinkelret ind på kuglebanen. På 200 meter flytter en kugle fra en jagtriffel (afhængig af kaliber) 10-25 cm ved bare 5 m/s sidevind. I en jagtsituation skal du altså have god tid for at kunne skyde på 200 meter hvis det bare blæser lidt. Man skal kende sit våben og kuglebane for at kunne træffe godt nok på 200 meter i en jagtsituation. Dette kan en super præcis riffel ikke lave om på.

Hvis fabrikanten af en riffel garantere en vis nøjagtighed, så skal våbnet kunne overholde det. Men det afhænger af at man finder en patron som riflen skyder godt med.
Min pointe er bare at mange våben med lidt held kan smide 5 skud inden for 1 MOA. Men at holde 15 skud inden for 1 MOA er meget sværere.
I en jagtsituation er det vigtigt at det første skud sidder præcist. Jeg har set flere gamle jægere ved indskydning, der smed de første 3 skud rundt på hele skiven og resten sad fint. Men ifølge dem skulle de "bare lige varme op" :wall: Hvad så når de har kravlet 500 meter ind til en stor buk eller siddet i 2 timer i -5° og frosset?

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Cp-Medic » 11. jan 2013, 14:21

Nu har jeg ingensteds i trådstarterens oprindelige indlæg set noget om en jagtriffel.
Han spørger til en præcisionsriffel og 1,5 moa er ikke noget der kan kaldes præcisionsriffel.
Hvordan vi røg hen på jagtsituationer og vindstyrke ( der er ikke vind når producenten indendørs tester riflen for at se hvad de kan skrive om riflens præstation) undrer mig.

En riffel der kan levere 0,75 moa kan jeg da heller ikke ramme noget med efter at have løbet 5km i minus 20grader men jeg tror at det der her spørges ind til er riflen. Der medfølger jo desværre ikke en skytte når man køber den:)

HerrS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 126
Tilmeldt: 29. apr 2009, 00:09
Interesser: luftpistol, luftrifler,
Geografisk sted: Trekants området.
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af HerrS » 18. jan 2013, 23:58

Det blev til en Model 700™ SPS™ Tactical AAC®-SD™ som jeg fik til en god pris :) Nu må man bare vente til tilladelsen kommer.
Jeg valgte overstående model, da den trods matchpiben havde en væsentlig bedre balance end en med 26" pibe på, samt skæftet var en del bedre samt beddet fra start.
Efter hvad jeg kunne læse mig til (og høre på jeres erfaringer) har det ikke noget at sige før man når ud over 600 mtr, og det er lidt begrænset hvad der er af muligheder for det herhjemme i DK, 100-300 mtr er nok mere det jeg kommer til at bruge den til, og så enkelte gange til 600 mtr.

Så kommer næste spørgsmål. Hvad skal man have af rail og ringe ? Jeg vil gerne have en 20 MOA rail, samt ringe der både kan tage 1" og 30 mm rør (reduktion til) da jeg har en kikkert til at ligge med 1" som jeg vil bruge til en start, for så senere at opgradere den (en forholdsvis billig 3-24x50 med mildot).
--
Nr 2 er den føreste taber

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af 458hunter » 19. jan 2013, 17:16

Den ser fin ud - hvor er den købt og hvad måtte du slippe?

Er det er Hogue overmold skæfte der sidder på og det ser ud til at der er fabriks gevind i - hvad gevind er der i?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af HappyNanoq » 19. jan 2013, 17:42

Model 700™ SPS™ Tactical AAC®-SD™ findes med 5/8"x28 gevind, ifølge Remington's hjemmeside.
Den leveres ikke med dæmper fra Remington's side, men de anbefaler en AAC-dæmper.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

HerrS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 126
Tilmeldt: 29. apr 2009, 00:09
Interesser: luftpistol, luftrifler,
Geografisk sted: Trekants området.
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af HerrS » 19. jan 2013, 21:34

Det er korrekt, 5/8 gevind er der på.
Så nu skal jeg bare have fundet en rekylbremse dertil :) Dog mest for udseendet :)

Den står mig i lige lidt over 7k, hvilket jeg syntes er ganske acceptabelt.
--
Nr 2 er den føreste taber

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Timsen » 19. jan 2013, 22:20

HerrS skrev:Den står mig i lige lidt over 7k, hvilket jeg syntes er ganske acceptabelt.
Tillykke med dyret :mrgreen:
Når en SPS koster ca. 6.9k er "lidt over 7" en ret fin pris for en AAC :blink: .
...så ja, det lyder til at være en rigtig go pris - hvem købte du hos? - send evt i PM hvis det er :)

AAC'en var også i mine tanker da jeg købte, men jeg kunne ikke finde nogen forhandler der havde den dengang.
AAC'en har den fordel for min at den har 1:10 twist i en 20" pibe - hvor min har 1:12 i en 26"
....men man kan vel altid finde plads til en ekstra riffel i skabet hvis man kan finde moneterne ;)
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvilken præcisionriffel skal jeg købe?

Indlæg af Raptor357 » 19. jan 2013, 22:42

Jeg blev meget facineret da min dengang nyindkøbte savage axis i .223R konsekvent rammer inden for et område på 5x5mm. Selvfølgelig kan den skydes beskidt og så begynder den at sprede, men man har da mindst 20-30 gode skud. den skal dog lige køle lidt ind imellem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar