US Rifle M1 Garand

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Skydesmølf
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 17. mar 2006, 10:40
Interesser: Garand /M1 US Karabin
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: US Rifle M1 Garand

Indlæg af Skydesmølf » 22. sep 2012, 05:28

Danpanik skrev:hej

Jeg kan fornemme, at flere på forum er ejere af eet af disse dejlige gevære, og så må det være på sin plads at oprette en tråd om dette 'emne'.

Hvorfor kastede du din kærlighed på Garanden ?

Hvor købte du din Garand ?

Facts and Faux om Garand.

O.s.v

Anybody out there ??
tja min kærlighed til dette fine våben startede den 010589 da jeg som ung rekrut ved livgarden første gang fik en fin springfield serie nr 38338 i hånden ,og da jeg forlod garden efter et år måtte jeg jo devs med sorg efterlade min elskede garand på høvelte (de mente det var deres :cry: )så der jo kun en vej at tage jagt tegn og så finde en garand der måtte bo hos mig :biggrin: og efter nogle år hvor der bl.a var flyttet en us karabin ind samt andre fra den årgang (tysk og italiener) ringede min våben handler (askvang.dk)en dag og fortalte at han havde fået en meget fin springfield garand hjem fra tysk land som kunne blive min for 4500 så den blev købt asap :biggrin: det viste sig dog at den var et dansk våben idet da jeg skilte den ad for rengøring fandt et mærke fra hærens hovedværksted de havde prøve skud den i 1993 ..
idag har den en god alderdom hos mig den bliver luftet af og til og er med i skydetærreng sammen med de andre fra skabet og men kan stadig høre "neeej er det er garand gevær sådan en havde min farfar da han var soldat" :biggrin:

skydesmølf
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: US Rifle M1 Garand

Indlæg af Marinerevolver » 23. sep 2012, 12:42

Du mente vel Krone VAR. = Våbenarsenalet.
US.Carbine skrev:
Danpanik skrev:hej

Jeg kan fornemme, at flere på forum er ejere af eet af disse dejlige gevære, og så må det være på sin plads at oprette en tråd om dette 'emne'.

Hvorfor kastede du din kærlighed på Garanden ?

Hvor købte du din Garand ?

Facts and Faux om Garand.

O.s.v

Anybody out there ??
Hej
Jeg fik min forkælighed for den lidt tunge og klodsede M50 riffel, tilbage i 1983 da vores oversergent kom slæbene med 3 stk. ned til skydebanen. Så sagde han "Nu skal i fan´me prøve en rigtig riffel, så fik vi hele remsen, :;_=) om de 3 krige den havde gjort tjeneste i o.s.v o.sv vægten var jo næsten den samme som på en M75 HKern. Men hold da helt fast, den var der jo nok lidt mere bums i og så kunne man jo ramme noget med Garanden. Der blev jeg bidt <-: af en gal Garand senere måtte jeg bare eje sådan en.
Jeg kan ikke fortælle hvor jeg har købt den, men den fra 8 måned 1950 og har været i det danske forsvar. Der er Dansk løb på den mærket War.
Mvh. US. Carbine

Brugeravatar
Skydesmølf
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 17. mar 2006, 10:40
Interesser: Garand /M1 US Karabin
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: US Rifle M1 Garand

Indlæg af Skydesmølf » 23. sep 2012, 17:00

Skydesmølf skrev:
Danpanik skrev:hej

Jeg kan fornemme, at flere på forum er ejere af eet af disse dejlige gevære, og så må det være på sin plads at oprette en tråd om dette 'emne'.

Hvorfor kastede du din kærlighed på Garanden ?

Hvor købte du din Garand ?

Facts and Faux om Garand.

O.s.v

Anybody out there ??
tja min kærlighed til dette fine våben startede den 010589 da jeg som ung rekrut ved livgarden første gang fik en fin springfield serie nr 39383 i hånden ,og da jeg forlod garden efter et år måtte jeg jo devs med sorg efterlade min elskede garand på høvelte (de mente det var deres :cry: )så der jo kun en vej at tage jagt tegn og så finde en garand der måtte bo hos mig :biggrin: og efter nogle år hvor der bl.a var flyttet en us karabin ind samt andre fra den årgang (tysk og italiener) ringede min våben handler (askvang.dk)en dag og fortalte at han havde fået en meget fin springfield garand fra okt 1942(ifølge våbennr hos springfield) hjem fra tysk land som kunne blive min for 4500 så den blev købt asap :biggrin: det viste sig dog at den var et dansk våben idet da jeg skilte den ad for rengøring fandt et mærke fra hærens hovedværksted de havde prøve skud den i 1993 ..
idag har den en god alderdom hos mig den bliver luftet af og til og er med i skydetærreng sammen med de andre fra skabet og men kan stadig høre "neeej er det er garand gevær?? sådan en havde min farfar da han var soldat" :biggrin:

skydesmølf
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: US Rifle M1 Garand

Indlæg af Boerge » 23. sep 2012, 20:31

En lille oplysning - måske ved Garand-eksperterne det i forvejen.

Som soldat i 1966 havde jeg udleveret Garand-geværet!! Ved at fjerne en lille dims - kan ikke huske hvilken - kunne den skyde fulduto. Det var strengt forbudt og gøre det, men vi var nogle stykker, som prøvede det i praksis - godt nok kun med løst under øvelse!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: US Rifle M1 Garand

Indlæg af Seff » 24. sep 2012, 08:41

Det kan gøres ved modificering af aftrækkermekanismen.

Ved ikke om det er klogt at begynde at komme med vejledninger og hints. :???:

Besvar