Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Snickers
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. aug 2010, 08:45
Interesser: Pistol Skydning.
Geografisk sted: Egedal

Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Snickers » 25. aug 2010, 09:14

Hej Skydefolk.

Jeg har nu gået til skydning i 9 måneder, og skal til at deltage i div. turneringer, til dette vil jeg rigtig gerne have min
egen pistol (Som naturligvis bliver en klub pistol) men som alle nybegyndere ved jeg ikke andet end det jeg kan læse mig til.

Jeg har kigget på 3 pistoler,

1 Walther GSP Expert. (Kan ikke finde så meget om Expert modellen.)

2 Walther SSP. (Fandt et halvandet år gammelt link, hvor de skriver at den laver ladefejl. Er den fejl rettet fra fabriken?

3 Match MG2. (Folk er generalt meget uenige om denne pistol. Men dejlig mange indstillings muligheder).

Nu ved jeg godt at der vil komme en masse bud på hvad folk ellers syntes jeg skal købe, men vil gerne prøve at holde fokus på disse 3 pistoler.

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Mvh Snickers
At tænke før man taler, er som at tøre sig i røven før man skider.

Brugeravatar
Dalton
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23. jun 2008, 11:06
Interesser: Pistol baneskydning (10, 15, 25 og 50m)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Dalton » 25. aug 2010, 14:12

Snakker vi køb af en ny pistol ville jeg glemme ALT om GSP'eren, den er på alle måder uddateret. Designet stammer er helt tilbage fra 1960'erne eller noget i den stil. Snakker vi brugt pistol er det noget andet, for der får man meget pistol for pengene. Forskellen på GSP expert og den gamle GSP er en rekyldæmper i snuden der ikke gør den store forskel. GSP og SSP har INTET til fælles ud over Walther navnet. GSP er et gammelt solidt design og SSP er det nyeste design på markedet. SSP'eren havde diverse små problemer i starten, som de fleste andre nye pistoler, men nu er den så pålidelig som alle andre. De ladefejl du hentyder til sker hvis man ikke lader magasinet på den rigtige måde, og det er ikke noget problem når bare man ved det.

Det samme kan siges om MG2'eren, der var en masse bøvl i starten, men at købe en ny skal du ikke være bekymret for. Jeg vil dig råde dig til at købe standard modellen og holde dig fra elektronisk aftræk og rapid fire modellerne.

Så min mening er: Glem alt om GSP og vælg en SSP eller MG2. Hvilken det skal være må du finde ud af ved prøve dem, det er begge moderne og rigtig gode pistoler.
Fripistol er det nye sort, prøv det!!!

Stoned
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 234
Tilmeldt: 7. dec 2007, 14:28
Geografisk sted: Aabenraa
Has thanked: 10 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Stoned » 25. aug 2010, 17:10

:biggrin:

Tjah der er jeg nu ikke helt enig med Dalton!

Hvis du har mulighed for det, er det MEGET vigtigt, at du prøver at skyde med dem alle
3 - der er stor forskel på skæfterne med hensyn til udformning og vinklen.

Den med at GSP´en er forældet vægter omtrent 0% i mit regnestykke, en hypermoderne
skyder som du ikke kan finde dig til rette med rammer ikke en s... bedre end rørtangen (GSP).

Nu ved jeg ikke hvilke discipliner du skyder, men hvis du på et tidspunkt har planer om at
skyde GP/ cal. .32 skal du huske, at SSP´en ikke findes i kaliberen. Det samme gælder så-
vidt jeg ved for Match Guns.....

Mvh
Sten

Brugeravatar
Dalton
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23. jun 2008, 11:06
Interesser: Pistol baneskydning (10, 15, 25 og 50m)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Dalton » 25. aug 2010, 21:12

Jeg vil give stoned ret i at det bedste ville være at prøve alle tre og træffe et valg ud fra det. Jeg vil nu mene at man skal være ualmindelig konservativ og nostalgisk for at vælge GSP'eren. Argumentet med skæfte vinklen giver jeg ikke meget for, da SSP og MG2 netop er de to eneste standard pistoler hvor man kan indstille vinklen.

Det er rigtigt at SSP ikke findes i kaliber .32, men Match Guns laver MG4 der er identisk med MG2 blot i kaliber .32. Under alle omstændigheder ville jeg ikke lade dette afgøre valget, men blot betragte det som en bonus hvis jeg en dag skulle ud og købe en grov pistol.
Fripistol er det nye sort, prøv det!!!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af T-REX » 26. aug 2010, 00:06

Som sagt ovenfor, se om du ikke kan komme til at prøve dem, og tag den, er umiddelbart føles bedst.

Du kan gøre rigtig gode køb, hvis du kigger efter en brugt GSP'er. Og det med at den er forældet... Tja.. Jeg skød med en, der bruger en gammel High-Standard fra 70'erne, og alligevel skyder omkring de 290, på 15 meter. ud fra det NOGLE :biggrin: siger, så er det jo TOTALT :nolisten: umuligt, at ramme med sådan et forældet skydejern :giggle:
Inden han fik den H-S, så skød han med en slidt Magolin...

Prøv også nogle af de andre, det kan være det er noget helt andet, der bare passer til dig.
Personligt endte jeg med en Feinwerkbau AW-93.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Dalton
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23. jun 2008, 11:06
Interesser: Pistol baneskydning (10, 15, 25 og 50m)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Dalton » 26. aug 2010, 08:02

JRexA skrev:Som sagt ovenfor, se om du ikke kan komme til at prøve dem, og tag den, er umiddelbart føles bedst.

Du kan gøre rigtig gode køb, hvis du kigger efter en brugt GSP'er. Og det med at den er forældet... Tja.. Jeg skød med en, der bruger en gammel High-Standard fra 70'erne, og alligevel skyder omkring de 290, på 15 meter. ud fra det NOGLE :biggrin: siger, så er det jo TOTALT :nolisten: umuligt, at ramme med sådan et forældet skydejern :giggle:
Inden han fik den H-S, så skød han med en slidt Magolin...

Prøv også nogle af de andre, det kan være det er noget helt andet, der bare passer til dig.
Personligt endte jeg med en Feinwerkbau AW-93.
Du svare som der altid bliver gjort når en spørger til hvilken pistol man skal købe, GSP er billig, High Standard og Browning kan man også skyde 290 osv osv osv. Det ville være det rigtige svar hvis han spurgte om hvilken pistol han skulle købe til 2-3000 kr, men det er ikke det han spørger om! Jovist kan man skyde mange point med disse gamle skydere, men det ændre ikke ved at de ikke er at sammanligne med en moderne pistol, slet ikke hvis man også skyder 25m.
Fripistol er det nye sort, prøv det!!!

Snickers
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. aug 2010, 08:45
Interesser: Pistol Skydning.
Geografisk sted: Egedal

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Snickers » 26. aug 2010, 13:13

Tak for alle de gode svar, og gode råd.

Jeg må give Dalton ret i det sidste, det er nye pistoler til mellem 10000 og 11000 kr.

Jeg har efterfølgene snakket med Karlslunde Sport, som ikke er bekendt med at de skulle ha rettet Walther SSP.
Jeg har så fået en aftale med ham, at jeg kan nævne alle de pistoler jeg gerne vil prøve, så kommer han ud i min klub med dem, så
jeg kan prøve dem alle. (Lækker service).

Må pt. indrømme at jeg nok hælder lidt til MG2. Men meget kan ændre sig når man får lov at skyde med dem.

Er der nogen der er helt sikre på, om walter SSP er fixet fra fabrikken? Syntes også det lyder skidt at man kan sætte patronerne forkert i. :shame:
At tænke før man taler, er som at tøre sig i røven før man skider.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Mindstorm » 26. aug 2010, 16:43

Jeg har skudt SSP i 4år nu og er rigtig godt tilfreds med den. Det med at lade magasinerne på en bestemt måde, det er ikke noget man tænker over når man lige har prøvet det et par gange.

En af Dalton's klub kammerater har også købt en SSP for ganske nyligt, han er også glad for den og har ikke oplevet nogle funkfejl endnu med den, jeg ved ikke lige hvor meget han har skudt, men ganske sikker på 5000+

Men SSP'en er i hvert fald blevet opdateret fra fabrikken, i forhold til de første der kom på markedet, de har optimeret aftrækket en del og lavet andre forbedringer også, så jeg tror de er kommet alle børnesygdomme til livs :razz:
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Yamamoto » 26. aug 2010, 23:13

Snickers skrev: Må pt. indrømme at jeg nok hælder lidt til MG2. Men meget kan ændre sig når man får lov at skyde med dem.
MG2 er en fremragende pistol, men smuk er den ikke. Boreline er fantastisk lav og skæftet ligger godt i min hånd, og så kan grabsvinklerne justeres både op ned og sideværts. Til gengæld skal man leve med det lidt specielle rørmagasin. Jeg var selv ret fristet da jeg skulle købe min bane .22 pistol, men endte i stedet med en brugt Agner.

Brugeravatar
Dalton
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23. jun 2008, 11:06
Interesser: Pistol baneskydning (10, 15, 25 og 50m)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Dalton » 27. aug 2010, 08:20

Snickers skrev:Jeg har efterfølgene snakket med Karlslunde Sport, som ikke er bekendt med at de skulle ha rettet Walther SSP.
Jeg har så fået en aftale med ham, at jeg kan nævne alle de pistoler jeg gerne vil prøve, så kommer han ud i min klub med dem, så
jeg kan prøve dem alle. (Lækker service).

Må pt. indrømme at jeg nok hælder lidt til MG2. Men meget kan ændre sig når man får lov at skyde med dem.

Er der nogen der er helt sikre på, om walter SSP er fixet fra fabrikken? Syntes også det lyder skidt at man kan sætte patronerne forkert i. :shame:
Det er god service af Karlslunde helt sikkert. Men husk lige på at Karlslunde importere Match Guns og kun er distributør af Walther, det er skyttebutikken der importere dem, så jeg vil tro at han helst vil sælge dig en MG2. SSP og MG2 er som sagt begge gode pistoler, så vælg den du bedst kan lide og ikke den Karlslunde helst vil sælge dig. Som Mindstorm skriver er det 100% sikkert at der er lavet småændringer siden SSP kom på markedet i 2005, men det er ikke noget du kan se med mindre du ved hvad du skal kigge efter. Måske derfor Åge ikke kendte til nogle ændringer. MG2'eren ændres også løbende, min er fra januar 2009 og jeg ved at den er ændret siden da. Igen er det ikke noget du kan se med mindre du ved hvor du skal kigge, det grundlæggende designet er det samme. Det med ladning af magasinet skal du ikke lade dig skræmme af, det er kun tilvending og rørmagasinerne på MG2 er mindst ligeså "svære" at vende sig til som på SSP.
Fripistol er det nye sort, prøv det!!!

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Bemoni1 » 27. aug 2010, 15:14

Hejsa, jeg har været en del omkring, hvad angår pistoler, men er nu endt op med en SSP, som jeg er vildt begejstret for!
Som Mindstorm skriver, har jeg skudt en del skud med den ( 7000+ ) og har stadig den første våbenrelaterede funkfejl til gode.
Den eneste anke jeg har over SSP'en er det Fürstenberg skæfte som den er født med, men det problem er blevet løst af et Rink skæfte ( www.formgriffe.de ).
Men prøv nu nogle forskellige og dan en mening ud fra det.
Dog vil jeg mene at du skal have lidt mere " hår på brystet " rent erfaringsmæssigt, inden du begiver dig ud i en sådan investering.
:sniper:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Dalton
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23. jun 2008, 11:06
Interesser: Pistol baneskydning (10, 15, 25 og 50m)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Dalton » 7. sep 2010, 08:35

Hva' så Snickers, har du fået prøvet nogle pistoler og hvad faldt valget i så fald på?
Fripistol er det nye sort, prøv det!!!

Brugeravatar
Jan Pedersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 25. feb 2007, 10:09
Interesser: Skydning & Våben
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 22 times
Been thanked: 8 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Jan Pedersen » 14. sep 2010, 21:51

Bemoni1 skrev:Den eneste anke jeg har over SSP'en er det Fürstenberg skæfte som den er født med, men det problem er blevet løst af et Rink skæfte ( http://www.formgriffe.de ).
:sniper:
Hvad er problemet med det skæfte ??

:goodpost:
Jan Pedersen

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Mindstorm » 14. sep 2010, 22:16

Jan Pedersen skrev:
Bemoni1 skrev:Den eneste anke jeg har over SSP'en er det Fürstenberg skæfte som den er født med, men det problem er blevet løst af et Rink skæfte ( http://www.formgriffe.de ).
:sniper:
Hvad er problemet med det skæfte ??

:goodpost:
Jan Pedersen
Et af fordelene ved rink skæftet er i hvert fald, at du kan justere det vedhjælp af nogle stille skruer ude fra, og du kan tage skæftet af og sætte det på igen uden du skal til at justere helt vildt, som man skal normalt, da det originale skæfte ikke har nogle faste holdepunkter.
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Jan Pedersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 25. feb 2007, 10:09
Interesser: Skydning & Våben
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 22 times
Been thanked: 8 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Jan Pedersen » 14. sep 2010, 22:28

Mindstorm skrev:

Et af fordelene ved rink skæftet er i hvert fald, at du kan justere det vedhjælp af nogle stille skruer ude fra, og du kan tage skæftet af og sætte det på igen uden du skal til at justere helt vildt, som man skal normalt, da det originale skæfte ikke har nogle faste holdepunkter.
Er det tit behov for at tage det af ??

:welcome:
Jan Pedersen :what:

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Walther GSP Expert vs. Walther SSP

Indlæg af Mindstorm » 14. sep 2010, 23:22

Jan Pedersen skrev:Er det tit behov for at tage det af ??
Nej det syntes jeg ikke, jeg har bare det originale på min, og det er sjældent at det kommer af. Jeg syntes det originale medium greb passer meget godt på min hånd, jeg har dog lige modeleret et lille smugle på det.
Mvh Mindstorm

Besvar