Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af The Dane » 26. mar 2005, 21:29

På utallige opfordringer vil jeg forsøge at forfatte en kort introduktion/vejledning til nye og kommende sortkrudtskytter.

Regler:
Fra indmeldelse i en sortkrudt klub er det muligt at købe riffel/musket, både patronladet og forlader. Når der er opnået 2 års medlemskab med tilfredsstillende fremmøde (læs, aktivt skydende med min 4 fremmøder om året) kan formanden give tilladelse til håndvåben. Her er det vigtigt at fastslå at det er formanden der alene afgør om du må/kan ansøge om våben da det er ham der har våbnet registreret i sit navn. Du står som bruger og må transportere våbnet direkte fra hjem til skydebane og retur, ingen afstikker til bageren (det er ulovligt!). Det sker på en SKV2 (Skytte Klubbernes Våbenregistrering). Når du er medlem kan du ansøge om en tilladelse til at støbe projektiler og indkøbe fænghætter, det sker hos politiet og er intet problem! Når du har været medlem i 2 år kan du ansøge om indkøb samt opbevaring af op til 1 kg sortkrudt, og det er straks sværere at få tilladelse til. Men krudt sælges i foreningerne, så nye skytter kan faktisk godt udøve deres (nye) hobby. Jægere kan vælge at registrere deres lange våben som jagtvåben og dermed have meget større frihed mht. transport.

Forladere:
Forladere er det ”nemmeste” og billigste at starte med. Som minimum skal det følgende anskaffes:
1) Krudtrør med låg. Krudt må aldrig ophældes direkte fra krudthorn til skyder (er der gløder i bunden af løbet fra forrige skud står du med en håndgranat med op til 250 gram sortkrudt i!!!) De kan købes i skydeforretning til ca. 3 kr/stk men hvis du køber 50 rør med spejdersnus i den lokale kiosk så forgift ungerne med indholdet og hyg dig med at du lige har sparet en hund! En holder til rørene er godt og en almindelig patronæske fungerer fint.
2) Kugler af passende kaliber. De skal være for små! De skal kunne trille ind og ud af riflen (i resten vil jeg skrive riffel men det gælder også for en glatløbet musket og selvfølgelig også for håndvåben) uden problemer (forklaring kommer). Støber du selv så er det vigtigt at kuglerne støbes af rent bly, ellers bliver de alt for hårde at få i riflen. Når der skydes med Minié kugler (hule i enden) skal kuglen passe så den netop rører riflingen. Når krudtet antændes vil den hule bagende af projektilet svulme op og gribe riflingen. Derfor ingen klud her.
3) Patches, lapper, klude og andet er navnet for de små tøjstykker der skal lægges omkring kuglen inden den presses ned i løbet. Lappen skal være 2½-3 diametre for at have en passende størrelse, om den er rund eller 4-kantet spiller ingen rolle. Kluden skal netop udfylde den forskel der er fra kuglediameter til løbsdiameter, men husk kluden er der 2 gange (en på hver side af kuglen ikke ;-)). Smøring af disse klude er for nogen en hel videnskab men rapsolie til 6,95 literen virker ganske fint.
4) En god kraftig ladestok. Den der hænger under løbet pynter men er absolut kun til nødsituationer. Den skal have noget grej for at virke efter hensigten. En ”Jag” som er den kuglen stødes på plads med og som fører renselappen ned i løbet og får den med op igen (husk på der er kun adgang fra fronten). En ”orm” det er en træskrue med gevind på, den bruges når (læg mærke til at jeg skriver ”når” og ikke ”hvis”!) en kugle stødes på plads i en tom riffel. Kuglen kan jo ikke skydes ud, så ned med ”ormen” og bor den fast i kuglen og træk så alt hvad du har lært for at få skidtet ud igen. Børster og lignende er en option og ikke noget der er nødvendigt.
5) En kuglestarter. En ”ladestok” der er ca. 10 cm lang til at starte kuglen på dens vej ned gennem piben. Det er meget nemmere end at fedte rundt med hele ladestokken (tro mig).
6) Krudtmål. Her gælder alt, plastdipperne fra Lee er ok, afsavede patronhylstre loddet på en pind eller skruetrækker osv. Det vigtigste er at du afmåler samme mængde krudt hver gang. En lille tragt er god at have, så alt krudtet kommer fra dipperen ned i krudtrøret.
Det er det der skal bruges. Men der er mange andre ting der er rare at have. Renselapper er beskrevet i ”Dagens gode råd” de fugtes med sprinklervæske (hvis du har lyst så køb endelig specielle sortkrudt rensemidler, de er vanvittig dyre og virker ikke bedre!).

Riflen skal behandles på følgende måde:
1) Start med at trække løbet fri for olie med en tør renselap. Affyr 2-3 fænghætter for at blæse tændkanalen fri for olie (når riflen står i skabet så vil olien ende i kammeret og i tændkanalen!), ellers tænder første skud sikkert ikke og så er du på den. Frem med ”ormen” og skil skidtet ad, rens og forsøg igen.
2) Kom et mål krudt i riflen.
3) Placer patchen over mundingen.
4) Læg kuglen på patchen og bank den ned med kuglestarteren og på plads med ladestokken. Lav et mærke på ladestokken når du har fundet den rigtige ladning og ved hvor meget der skal være i bunden af løbet. Nu ved du om der mangler krudt (ladestokken går for langt i) eller om kuglen ikke er stødt ned på plads oven på krudtet (mærket er for højt oppe over mundingen).
5) Påsæt en fænghætte og riflen er skudklar.
6) Når der er affyret nogle skud vil istødningen af kuglen blive sværere på grund af krudtslam og en hurtig tur med en fugtet renselap klarer sagen. Nogle puster ned gennem løbet efter et skud for at slukke gløder og tilføre fugt. Det udskyder problemet men kurerer det ikke, der skal renses en gang imellem alligevel.

Pistoler foregår på nøjagtig samme måde som rifler og glatløbede/musketter foregår på nøjagtig samme måde som riflede våben.

Efter endt skydning renses løbet med nogle sprinklervæske vædede lapper. Et par tørre og til sidst et par med rigeligt olie på. Under rensningen vil det sprutte ud af pistonen (det hedder den dims hvor fænghætten sættes på) og det snask vil man ikke have på tøjet! Omkring pistonen kan der aftørres med en fugtig lap, men det snask der sidder her er ikke sortkrudt og derfor ikke ”farligt” og skal ikke absolut væk med det samme. (Som en sidenote kan jeg oplyse at sortkrudt slagge ikke er surt men basisk og det er derfor ikke selve slaggen der angriber stålet. Slaggen er dog yderst hygroskopisk (vand/fugt sugende) og vil virke som en ”svamp” der holder på fugten så den kan oxydere stålet)

Revolver:
1) Peg løbet lodret opad. Hanen i halvspænd.
2) Hæld krudt i første kammer, isæt om ønsket filtprop (forladere er designet til ladninger på omkring 35 grain men til målskydning er ca. 15-20 grains nok. Filtproppen eller majsgryn fylder så ”hulrummet” op så kuglen sidder i spidsen af tromlen) og læg en kugle i.
3) Roter tromlen så kuglen er direkte under ladearmen og stød kuglen på plads i tromlen så den ligger under forreste del ellers vil den ikke passere frem for løbet! Her skal kuglerne være lidt i overstørrelse idet revolvere ikke bruger patch. Når kuglen stødes på plads i tromlen vil der skrabes en fin blyring af som indikerer at kuglen pakker tæt. I en revolver kan der opstå det der hedder "chainfire" hvor første kammer antænder de resterende med ødelæggelse af revolveren til følge. Det undgås med kugler der er lidt for store og så fedt.
4) Fortsæt på samme måde med de resterende kamre.
5) Fyld hulrummet foran kuglerne op med fedt og vær ikke nærig, det meste blæser alligevel væk når de første par skud er afgivet.
6) Vend revolveren og påsæt fænghætter på pistonerne.
7) Nu er revolveren farlig og skæg.
8) 3-4 tromler og revolveren skal renses i løbet.
Revolvere kræver en masse rensning og smøring som vil føre for vidt i denne ”korte” gennemgang af sortkrudt skydning.

De få der ønsker at vide noget om flint må sige til så skal jeg skrive om det men her vil det fylde for meget!

Patronladere:

1) Komplet ladegrej i den respektive kaliber: Ladepresse, diesæt, hylstre, kuglefedt, kugler osv. Det foregår på stort set samme måde som med det andet drivmiddel.
2) Pusterør. Pust 3-5 gange gennem piben efter hvert skud, så holdes slaggen blød og der skal ikke hele tiden renses. Lange dybe åndedrag giver optimal afsætning af fugt i piben og det vil vi godt have. For at lave en primitiv sæbe skal der være 3 ingredienser til stede: Lud, fedt og vand. I piben er der Krudtslam = lud, kuglefedt = fedt og vandet er det vi ånder i piben. De 3 ting forenes og danner en meget blød snask som næste skud presser ud gennem mundingen. Faktisk er det kun krudtslam fra det skud der netop er affyret der er i piben, hvis altså pusteriet passes ordentligt!
3) Når hylstrene er afskudte skal fænghætten ud og hylstrene i en bøtte med vand, lidt sulfo og et skvæt eddike. Som før nævnt er sortkrudt slagge basisk og skal neutraliseres så det ikke irrer hylstrene. Når de fiskes op af vandet skal de skylles med varmt vand og måske renses igen. Herefter kan/(skal) de tumbles så de bliver skinnende rene og fine.

Vil i have en komplet guide om genladning af sortkrudt patroner så må i give det til kende og jeg vil forfatte en sådan.

Tja en kort blev alligevel til en lang. Jeg håber i får noget ud af det og spørgsmål besvares meget gerne.
Velkommen til, vi er pt. godt og vel 1000 sortkrudtskytter i DK og vil meget gerne være mange flere, så hop bare på vognen.
Senest rettet af The Dane 26. mar 2005, 22:31, rettet i alt 1 gang.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Blunderbuss
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 17. mar 2004, 12:13
Geografisk sted: roskilde
Been thanked: 1 time

Indlæg af Blunderbuss » 26. mar 2005, 22:18

:;_() Ja vi skal have flere til at skyde sortkrudt. du skriver at kuglen skal kunne trille ud af løbet , det gælder da kun for glatløbet musketter hvor du bruger pats,ikke for riflede med minie kugler. Og i min .44 remington skrabes der bly af når jeg presser kuglen ned i tromlen .
iøvrigt bruger jeg" JOMFRU olivenolie" til mine pats :razz:
Med krudt og kugler
Baltzar

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 26. mar 2005, 22:26

Det er nu rettet!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
L Empereur
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 12. dec 2004, 09:34
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af L Empereur » 27. mar 2005, 18:51

Alletiders opslag, Jeg har fået svar på mange af mine spørgsmål. :razz:
Det er ikke nok at tro, man skal vide!

blackpowder
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 29. nov 2004, 11:59
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af blackpowder » 27. mar 2005, 19:23

:;_() Jeg skyder med revolver.
Jeg har fået instruktioner om at vaske løb og trumle i sæbevand, blæse det hele tørt, og så smørre til sidst. Men det lyder da som en god ide med sprinklervæske. Jeg bryder mig ikke om at sæve det hele ind i opvaskesæbe.
Jeg har MEGET (waffenfett VENATOL) fedt inde ved fjedre an' shit, for at fange krudtslam og evt. fænghætter der er faldet ned i mekanismen. Så behøver jeg ikke at skille lortet helt ad efter hver skydning.
Jens Christiansen

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 27. mar 2005, 19:36

Vend dig til at vende revolveren 90 grader til en af siderne så vil løse fænghætter falde ud af revolveren i stedet for at falde ned i den. Altså roter i håndledet så hanen vender mod venstre eller højre, og så skidtet falder ud i stedet for ned.
PS. dette fænomen er værst på Colt revolverne!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Indlæg af Scott » 18. maj 2005, 13:29

blackpowder skrev: :;_() Jeg skyder med revolver.
Jeg har fået instruktioner om at vaske løb og trumle i sæbevand, blæse det hele tørt, og så smørre til sidst. Men det lyder da som en god ide med sprinklervæske. Jeg bryder mig ikke om at sæve det hele ind i opvaskesæbe.

Du skal bruge sæbespåner og kogende vand, når vandet fordamper (revolveren bliver jo varmet op af vandet) beskytter fedstoffet i sæbespånerne mod rust indtil du får olieret den.

Opvaskemiddel og sprinklervæske affedter for meget.

Sæbespåner, i en fed opløsning (som slim), er iøvrigt et udmærket patchsmøremiddel som jeg har brugt i mange år.

Mht. patchtykkelse, plejer jeg at trække een gang patchtykkelse fra borediameteren når jeg vælger kugle (iøvrigt bruger jeg markisestof).
Da stoffet jo ligger på begge sider af kuglen,vil den "spænde" med patchtykkelsen.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 18. maj 2005, 19:49

Nu er sortkrudt slagger basiske af natur, så basisk sæbe gavner ikke meget! Derimod er vand yderst velegnet til at opløse/afvaske sortkrudtrester, sulfoen tager fedthinde på tingene og sidst men ikke mindst så tager fordampningen af spritten det resterende vand med sig.

Når sortkrudt affyres så har vi i grunden 2 ting: 1) aske/lud fra krudtet og 2) fedt fra kuglen, og i forbindelse med vand fra udåndingsluft (at puste i piben mellem skuddene) og det giver en form for primitiv sæbe i sig selv. Derfor er det yderst sjældent nødvendigt at tilføre ret meget andet end vand/ånde under skydning.

Jeg er HELT sikker på at de gamle forladeskytter i 1800 årene ikke havde sæbe med i vildmarken til at smøre lapper med. Fedt af divergerende natur har derimod været normen, fra diverse byttedyr.

Men hvad der fungerer for den enkelte kan ikke diskuteres, men blot tages ad notam. Så har man noget at arbejde med når frontlæsseren giver "problemer" på banen!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Indlæg af Scott » 18. maj 2005, 20:44

Gamle sortkrudtskytter brugte hvalolie, DET GØR MAN IKKE IDAG.
Ofte klarede man sig med spyt, men man bliver så helv---s tør i munden.
Sulfo dybtrenser for meget, faktisk er stål porøst, og kan derved rumme olie, det er iøvrigt også formålet med bruneringen.
I det hele taget skød de sjældent så mange skud.
Og så vil jeg nødigt stå og puste ned i løbet på en ladt skyder
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 18. maj 2005, 22:24

Med mindre du har dk's stærkeste lunger puster du vel heller ikke ned igennem en ladt frontlæsser vel? Nej, af med hætten og så en stor slurk luft igennem det TOMME løb, det blødgører slaggen og efterfølgende kugle skraber den af ved genladning.
Gad vide hvor langt ind i landet (USA bl.a.) de gad levere hvalolie? Igen, mon ikke de har brugt det fedtstof de kunne få tag i? Hval, vaskebjørn, bjørn, rådyr, dådyr, elg, and, gås og alle de vildtarter der ellers har været nedlagt for kødets og skindets skyld. Mon en sulten jæger har været særlig selektiv mht. sit bytte? At skyde den sidste dronte og gå mæt i seng har nok opvejet alternativet med at dø sulten men eftelade noget til fremtiden.

Men igen: Brug havd der fungerer for dig og skyd så meget som muligt.

Jeg påpegede bare at krudtslagge er basisk og ikke gavnes af en basisk sæbe, men derimod er eddike godt til at bringe PH værdien ned til neutral igen.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Indlæg af Scott » 19. maj 2005, 07:13

Citatet lød: Jeg skyder med revolver.
Og jeg vidste godt hvad du mente
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

fedt

Indlæg af Krudtole » 10. jun 2005, 19:21

jeg bruger en blanding af oksetalg og bivoks som jeg (koger) mine patch i og trykker overskuddet af med et stykke kraftigt læder , jeg dypper 6-8 stk. med en pinset og lader det syde på hele fladen og så trykker, blandingsforholdet varierer efter årstiden
først knald så røg tilsidst slam

Brugeravatar
The Boss
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 56
Tilmeldt: 24. aug 2004, 17:29
Geografisk sted: brøndby

rensning efter sortkrudt skydning

Indlæg af The Boss » 19. nov 2005, 17:41

tak til dane for de gode indlæg, han har jo bare ret!!

bruger selv aldrig andet end varmt vand,

riffel baglader: lille tragt sættes ned i kammeret, derefter hældes et par
liter varmt vand igennen fra vandhanen, endnu mens piben er varm
sprøjtes med WD 40, efterfølgende trækkes piben igennen og er som
ny.

revolver baglader: tager cylinderen ud og skyller under den varme hane
tager resten og lader det varme vand skylle gennem piben, sprøjtes
med WD 40 mens begge emner er varme.

der er næsten ingen slagger i løbet fordi jeg inden ladningen lige drejer
kuglen rundt i noget kærgården, det virker bare.

the boss

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Ruger 77 » 9. sep 2007, 13:42

Hej.Jeg har også skudt med sortkrudt men hvad med kugler.Jeg støbte selv men er det ikke ved at blive et problem med bly?Hvis det bliver et problem,hvad er der så af alternativer?Jeg er gået over til røgsvagt men savner meget den lidt specielle stemning der er ved at skyde med sortkrudt.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Marius » 9. sep 2007, 14:25

zerben skrev:Hej.Jeg har også skudt med sortkrudt men hvad med kugler.Jeg støbte selv men er det ikke ved at blive et problem med bly?Hvis det bliver et problem,hvad er der så af alternativer?Jeg er gået over til røgsvagt men savner meget den lidt specielle stemning der er ved at skyde med sortkrudt.
Der er mig bekendt ikke nogen problemer med bly i pistol og riffelkugler.
Hvilke problemer sigter du til?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Ruger 77 » 9. sep 2007, 14:33

Hej.Problemet er,at det jo stort set alle steder bliver forbudt at bruge bly og derfor bliver det jo også sværere at skaffe.Jeg ved,at ved skrothandlere bliver der mindre og mindre og de siger at det kun er fra tagdækkere at der stadig kommer lidt.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Marius » 9. sep 2007, 14:38

zerben skrev:Hej.Problemet er,at det jo stort set alle steder bliver forbudt at bruge bly og derfor bliver det jo også sværere at skaffe.Jeg ved,at ved skrothandlere bliver der mindre og mindre og de siger at det kun er fra tagdækkere at der stadig kommer lidt.
Jeg tror at man skal skyde betydelige mængder før der bliver blymangel - f.eks. fritidssejlere bruger jo rask væk tonsvis af bly angiveligvis til en 10'er kiloet: http://www.baadmagasinet.dk/online/cont ... ListPage=2" target="_blank" target="_blank
og http://www.oerkeel.dk/html/ballast.html" target="_blank
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Ruger 77
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 357
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:07
Interesser: Jagt og Skydning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Ruger 77 » 9. sep 2007, 14:53

Jeg kan godt se din pointe og jeg har nok været for lidt ude og talt med for få.Det er vel muligt at skaffe det man skal bruge for man skyder jo heller ikke så meget.Jeg siger tak for svaret og vil starte igen med sortkrudt igen,for der er en charme ved det og den savner jeg meget.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af DCP » 30. sep 2009, 21:08

registrering til jagt? vil det sige at jeg må gå på jagt med et sortkrudts våben (hvilket jo giver mening hvis man ved lidt om hvad de laver i US)??

er der nogen minimumskrav til hvad man må skyde og med hvad? (art/joule/kugle diameter)

for jeg skal da også igang hvis det er sådan vi leger!
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Refraktorius » 30. sep 2009, 21:20

Du skal bare opfylde kuglevægt/energikrav som alle andre rifler, så er du kørende.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12. jan 2009, 20:12
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af DCP » 16. dec 2009, 16:42

har nu siddet og surfet lidt på sortkrudts jagt, men er stadig lidt i tvil om et par detaljer:
(for lige at komme over de værste misforståelser skal det siges at jeg både har jagt og riffeltilladelse)

skal man være medlem af en skytteforening for at købe krudt og kugler, selvom man har sit jagttegn?
skal man have speciel tilladelse til at støbe kugler?
må man (ind)skyde i privat skov under samme regler som med røgsvag riffel?
er der overhovedet nogen der går på jagt med skidtet endnu (i dk) og har lidt erfaringer de vil dele ud af?
hvilke rifler vil i anbefale til jagtbrug? (kaliber, producenter og andet)?
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 423
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Leadbyte » 17. dec 2009, 10:30

DCP skrev:skal man have speciel tilladelse til at støbe kugler?
Yup, : denneher

og det var så hvad jeg kan svare sikkert på :mrgreen:

Leadbyte.
Murphy var optimist.

joz
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. maj 2010, 13:56
Interesser: antikke våben
Geografisk sted: midt vest

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af joz » 24. maj 2010, 14:23

Hej til alle.

Jeg vil lige bidrage med mine erfaringer omkring sortkrudt.

Jeg bruger fårtalg + lidt bivoks til smøring af kugler og patch.

Bruger aldrig fyldstoffer til patronvåben, jeg har den holdning, at hvis man skyder med reduceret krudtmængde er der fare for løbssprængning, så jeg fylder hylsterne helt op og stamper krudtet lidt ved isætning af kuglen.

Angående fedt, har jeg prøvet næsten alt, også hvalolie, men er endte med talg (får) - da det nok kommer nærmest det smørremiddel som fandtes på det tidspunkt hvor våbene er lavet (1800 tallet).

Rengøring er en videnskab for sig selv, men kan tilslutte mig fremgangsmåden med kogende vand og en tør klud til rengøring, har prøvet sprinklervæske, med opdagede, at krudtslam ved brug af sprinklervæske trængte ind i træværket på våbnet og misfarvede træet.

På skydebanen bruger jeg en crc olie på spray til rensning mellem skudene, har brugt wd 40 men fandt ud af at den "stivnede" og giver en svær nedbrydelig hinde i løbet og andre steder i/på våbnet.

Ved året slutning, plejer jeg at koge alle mine våben i en opløsning af brunsæbe og vand, jeg mener det giver en beskyttende hinde på våbnet.

Håber det gav lidt hjælp til skyningen.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Dansken » 4. dec 2011, 12:51

Når jag har skudt med mine sortkrudts revolvere gör jag tromlen ren i ultralyds renser med med varmt vand og lidt opvaskemiddel eller Ajax grovrengöring eller lignende i. Den bliver helt ren.
Sådan en har jeg til det:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 800-p40491
Der findes sikkert en lignende billig apparat i det Danske land...
Den er for övrigt også god til at rense patronhylstre i når man genlader.
En skefuld citronsyre, lidt opvaskemiddel og varmt vand- de bliver helt rene og blanke indvendigt også.

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af CIS » 4. apr 2012, 18:34

Jeg har læst mig til, at varm vand og lidt sulfo er godt til at rengøre ens våben med efter skud, blot man får den tørret helt fri for vand, og olieret bagefter..

Men kan man mon også rense den i Diselolie, det opløser jo stor set alle former for skidt, og formentlig sortkudt også, og så risikerer man ikke at der resterer et par dråber vand, som laver rust ?
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Besvar