Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Langebo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. nov 2005, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 24 times

Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Langebo » 5. apr 2012, 07:28

Kogende vand og nok af det så våbenet bliver varmt ,så er det tørt på to minutter

Så har man en ren tør ting der skal havde lidt olie


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Senserazer » 28. nov 2012, 09:06

DCP skrev: skal man være medlem af en skytteforening for at købe krudt og kugler, selvom man har sit jagttegn?
må man (ind)skyde i privat skov under samme regler som med røgsvag riffel?
Jeg hiver lige disse to spørgsmål frem igen fra denne gamle tråd, af ren interesse! :biggrin:

Må man have 1kg sort krudt derhjemme hvis man har en sortkrudtsbøsse til jagt? Umiddelbart er det jo en nødvendighed, men kan være det kræver særskilt tilladelse? :???:

Tilføjelse: Er det kun percussion, der skydes med? Eller skydes der også med andre "actions", flintlock, wheellock osv.

Edit: Tilføjelse.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Scott » 14. jan 2013, 19:42

Der findes en forlade-jagt-forening, ved ikke om der gives krudttilladelse igennem den.
Sortkrudtforeningerne skyder med våben fra lunteperioden op til de "sidste" fra sortkrudt patron tiden.
I den alm. krudttilladelse må krudtet bruges til skydning på godkendt bane.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Langenge » 14. jan 2013, 19:48

Scott skrev:Der findes en forlade-jagt-forening, ved ikke om der gives krudttilladelse igennem den.
Sortkrudtforeningerne skyder med våben fra lunteperioden op til de "sidste" fra sortkrudt patron tiden.
I den alm. krudttilladelse må krudtet bruges til skydning på godkendt bane.
Er det ikke den forening, der er forsvundet på mystisk vis :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Scott » 14. jan 2013, 21:47

Det er muligt, jeg har aldrig været medlem, men skal forhøre mig
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Golcher
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 101
Tilmeldt: 10. jul 2010, 08:03
Interesser: jagt sortkrudt teknik
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Golcher » 5. feb 2014, 09:43

jeg har brugt emulsion (kølevand) 10% opløsning varmt, koldt, har den fordel at der er intet der ruster irre osv
smider osse brugte hylstre i med det samme jeg hjem ,har virket de sidste 25 år .
Der er ikke så mange der går på jagt mere,men der utroligt mange der køre

CFO1965
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 19. dec 2014, 11:59
Interesser: Sortkrudtsvåben mv.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af CFO1965 » 26. jan 2015, 17:07

Jeg skyder mest bagladerevolver.

Kuglefedt og rengøring:

De midler jeg bruger skal helst være så simple som muligt.

Når jeg lader revolveren med patroner dypper jeg først spidsen af kuglen i kopattesalve. Crisco kan også bruges. Det holder slaggen blød... både den i løbet og den som ender langs cylinderpinden. Man kan skyde rigtig mange skud før man får problemer med opbygning af krudtslam. De fleste kugler/kugletænger er beregnet til røgsvagt, og fedtrillen er alt alt for lille.

Efterfølgende når jeg renser bruger jeg varmt vand (gerne kogende) - hælder lidt i løbet og bruger en kobberbørste. Dernæst lidt mere vand - og så en nylonbørste. Så vand igen - og en tør patch klippet ud af de dér billige kulørte karklude fra supermarkedet til at tørre løbet indvendig. Dernæst lidt lidt ballistol på den bløde børste og gennem løbet så der kommer en film på indersiden. Når løbet er rent og pænt får resten af revolveren et skud ballistol og alt efter hvor pernitten jeg er pudser jeg resten af "det sorte" væk. Ballistol skulle være det bedste at bruge til sortkrudt har jeg hørt..... ph-værdien måske, men ved det ikke. Når jeg har tørret overskydende olie væk er revolveren klar til lægge i boks. Selv hvis der har gemt sig en sjat vand rundt omkring tørrer det hurtigt op da revolveren er meget varm pga det kogende vand.

Hele operationen tager under 10 minutter og jeg bruger ikke sæbe, og jeg skiller ikke revolveren ad hver gang. Højst en gang om året - og det blot for at sikre mig at de indre dele er plasket godt til i kuglelejefedt. Det eneste man får ud af at pille revolveren fra hinanden hele tiden er ridsede og skrammede skruer og hvis man er uheldig - ødelagte fjedre.

Ovenstående virker for mig - men da jeg var nybegynder købte jeg "sortkrudtsolvent" und alles mögliches for mange penge - og det fungerede da også næsten lige så fint :)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kort vejledning om sortkrudt skydning for nybegyndere.

Indlæg af Langenge » 26. jan 2015, 17:18

Jeg skyder ikke revolver med sortkrudt, men langvåben.
Jeg bruger dog næsten samme fremgangsmåde som dig, når jeg rengøre.
Ud i brusekabinen, skruer brusehovedet af slangen, det varmeste vand mit oliefyr kan levere (og det er skruet højt op), og så ellers slangen ned i løbene/løbet. Derefter et par tørre stykker køkkenrulle gennem, og til sidst en olievædet klud gennem. Så ud ovenpå fyret til tørring.
Resten af mekanikken bliver åbnet en gang eller to om året og får en rens og nyt fedt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar