Hvilken pistol skal jeg købe?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
dvk79
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. okt 2004, 21:27
Geografisk sted: Nordjylland

Hvilken pistol skal jeg købe?

Indlæg af dvk79 » 24. nov 2004, 23:59

Jeg er en helt ny pistolskytte fra Aalborg.
Startede cirka 01.11.2004.

Jeg er blevet helt grebet af sporten og vil nu gerne købe en cal. 22. pistol til 15m indendørs. Jeg regner med, den vil være god træning det første års tid.

Min bankrådgiver mener jeg kan bruge 3.000 - 5.000 kr. på pistolen. ;-)

Jeg er ikke intresseret i en gammel svinger, men en pistol jeg kan skyde noget seriøst med!

Jeg overvejer en Beretta 87, cal. 22.
- er der nogle der har erfaringer med den?

Alle svar har interesse, jeg er jo rimelig GRØN på området!
:razz:
- kender godt til 2 års reglen!

Hilsen David
personlig rekord 262 point
Senest rettet af dvk79 25. nov 2004, 00:29, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Sako75 » 25. nov 2004, 00:22

Hej David

velkommen til.

Du er jo som visse andre desværre nød til at vente 2 år inde du køber eget våben....ved godt det nok ikke var det du ønsker at høre, men sådan er livet altså bare i lille DK.

Læs "Køb af 22/9 mm" herinde.

Mvh Sako75 :eek:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Hvilken pistol skal jeg købe?

Indlæg af Fast Fumble » 25. nov 2004, 10:38

dvk79 skrev:Jeg er en helt ny pistolskytte fra Aalborg.
Startede cirka 01.11.2004.
Hilsen David
personlig rekord 262 point
Hej David.

Hvis du er den David jeg tror du er, så blev du måske nok først indmeldt 1.11.2004, men jeg mener da vi skød lidt udendørs sammen i August og September?
(Fast Fumble, http://www.uckfup.dk)
dvk79 skrev:Min bankrådgiver mener jeg kan bruge 3.000 - 5.000 kr. på pistolen. ;-)
Jeg er ikke intresseret i en gammel svinger, men en pistol jeg kan skyde noget seriøst med!
Jeg overvejer en Beretta 87, cal. 22.
- er der nogle der har erfaringer med den?
Jeg har ikke erfaringer med .22 Beretta, det er ikke det mest solgte våben i Danmark :-).
Personligt skyder jeg jo terræn med en "gammel svinger" fra 1974, der stadig skyder fremragende, så jeg vil opfordre dig til ikke at se bort fra gammelt jern - der er kun meget begrænset slid på .22 pistoler, så du kan sagtens finde en top-pistol der er mange år gammel.
(Okay, enhånds skyder jeg med en lidt mere moderne Pardini).
3-5.000kr rækker langt til en brugt pistol, og såmænd også til en god del nye.
Jeg ville til at spørge "hvorfor lige Beretta 87"? Den er da mig bekendt ikke specielt god til enhånds præcisionsskydning? Til præcision (bane og tildels terræn) har du brug for en pistol med tyngdepunktet langt fremme (næsetung), det giver et roligt sigte, og længst mulig sigtelinie (stor afstand mellem forreste og bageste sigte). Skyder du enhånds, er et "fodformet" ergonomisk skæfte også en fordel, skyder du tohånds (som til terræn) er det ligemeget.
Derfor er pistoler som Walther GSP, Pardini SP, Hämmerli SP20 osv. så populære. Har du overvejet Hämmerli Excesse? Den koster ca. 3500 fra ny. Mapzster, hjælp mig lige her!
dvk79 skrev:- kender godt til 2 års reglen!
Det var godt, så du ved godt du er ude i ret god tid, ikke?
Men det gør ikke noget, der er ikke noget bedre end et godt gennemtænkt valg.

Mvh.
Fast Fumble.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvilken pistol skal jeg købe?

Indlæg af Mapzter » 25. nov 2004, 12:19

Pistolskytte skrev:3-5.000kr rækker langt til en brugt pistol, og såmænd også til en god del nye.
Jeg ville til at spørge "hvorfor lige Beretta 87"? Den er da mig bekendt ikke specielt god til enhånds præcisionsskydning? Til præcision (bane og tildels terræn) har du brug for en pistol med tyngdepunktet langt fremme (næsetung), det giver et roligt sigte, og længst mulig sigtelinie (stor afstand mellem forreste og bageste sigte). Skyder du enhånds, er et "fodformet" ergonomisk skæfte også en fordel, skyder du tohånds (som til terræn) er det ligemeget.
Derfor er pistoler som Walther GSP, Pardini SP, Hämmerli SP20 osv. så populære. Har du overvejet Hämmerli Excesse? Den koster ca. 3500 fra ny. Mapzster, hjælp mig lige her!
Karlslunde Sport sælger Hämmerli X-Esse standard til 3785,- En X-Esse sport (med anatomisk greb, justerbart aftræk og mikrometer justerbart visir) sælger de til 5470,-

Jeg er glad for min X-Esse, og synes den er et godt køb til prisen, men hvis man primært er interesseret i baneskydning, så er Sport modellen måske et bedre valg, specielt på grund af det justerbare aftræk.

Mht. Walther, Pardini, Benelli, Hämmerli SP20, Unique, Feinwerkbau osv, som er typiske banepistoler, så koster de fra ny typisk fra 7-11 tusind.

En god brugt pistol kunne også være et godt valg, jeg har set Walther GSP i god stand solgt til mellem 1500-3000. Mange gode skytter skyder med ældre Walther GSP, der har skudt mange, mange tusinde skud. En .22 skyder er svær at slide op. En af mine venner skyder med en GSP fra 1978, som sikkert nærmer sig de 200000 skud, hvis den ikke har passeret dem, og hans GSP samler stadig skudene fint, når man spænder den op i en bænk.

Hvis du (David) er interesseret i Berettaen for at træne til grov-kaliber skydning, så vil jeg råde dig til at lade være med at købe den, med mindre du har skudt med den, og er tilfreds med dens ergonomi og deraf følgende præcision. Jeg ville i stedet købe en pistol, der var mere rettet mod baneskydning, og så købe en god 9mm skyder, som heller ikke behøver at være specielt dyr.

Nå, det blev en længere svada, men jeg vil lige slutte af med et sidste råd mht. brugtkøb. Køb kun en pistol du har prøvet at skyde med, og som du kan ramme med!

Mvh,
Mads
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 25. nov 2004, 13:47

Hvis du først lige er kommet igang, så tag det roligt. Prøv så mange forskellige 22ere som muligt - FØR - du køber.

Blot fordi en skyder ikke er ny, behøver den ikke være dårlig/uinteressant. Tag f.eks. en Colt .22 (tror nok den kaldes Kadet). Eller en S&W Model 41. De skyder ganske udmærket.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Try and try and try and try again

Indlæg af Fast Fumble » 25. nov 2004, 15:48

byf43 skrev:Hvis du først lige er kommet igang, så tag det roligt. Prøv så mange forskellige 22ere som muligt - FØR - du køber.
Blot fordi en skyder ikke er ny, behøver den ikke være dårlig/uinteressant. Tag f.eks. en Colt .22 (tror nok den kaldes Kadet). Eller en S&W Model 41. De skyder ganske udmærket.
Kloge ord!

Fast Fumble

Besvar