Lurer lidt på en Lanber Baron 12/70 ejektor 71cm som en billig budget claybuster. Hvad kan folk sige om den?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Lthomassen
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg

Lurer lidt på en Lanber Baron 12/70 ejektor 71cm som en billig budget claybuster. Hvad kan folk sige om den?

Indlæg af Lthomassen » 13. sep 2023, 20:40

Jeg synes nærmest kun, at kunne finde noget på Lanber Baron på Danske og Norske sider og en helt masse om andre Lanber modeller på Engelske sider.
Sådan en Lanber Baron 12/70 med ejektor, er den sammenlignelig med en af de engelske sport, field, deluxe, 2097 eller??
Lanberg lyder jo til, at være ganske rost i England og folk er glade for dem. Lurer lidt på en 12/70 ejektor 71cm Baron som en billig budget billig claybuster.
Hvad kan folk sige om den?

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 108 times
Been thanked: 371 times

Re: Lanber Baron - Hvor i feltet?

Indlæg af LJ » 13. sep 2023, 21:50

Det er en billig, basisk haglbøsse.
De gør som regel hvad de skal.
Hvis pris og stand hænger sammen, er det en fin brugsskyder.

Lassescout
This member is
This member is
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 461 times
Been thanked: 1052 times

Re: Lurer lidt på en Lanber Baron 12/70 ejektor 71cm som en billig budget claybuster. Hvad kan folk sige om den?

Indlæg af Lassescout » 17. sep 2023, 11:01

Mit første haglgevær var en Lanber med ejektor jeg købte fra ny i 1985. Fuck, det er snart 40 år siden! Jeg har det endnu, og bruger det ofte, da det er det gevær der passer mig bedst. Jeg har haft det med på al slags jagt inkl. havjagt en enkelt gang, og det fungerer uden problemer endnu. Det skal lige have en gang WD-40 en gang imellem for ikke at ruste.

Det var i 80`erne man indførte jernhagl i store dele af verden og folk gik bort fra de gamle S/S bøsser. Alle skulle have OU med single trigger og denne spanske bøsse var skabt til det marked. Som jeg husker det kom geværet i to udgaver: Baron og Duke, hvor Duke havde udskiftelige chokes, ellers var de ens. Så min er en Duke. Jeg skruede de to mest åbne chokes i da jeg fik geværet i 1985. De sidder der endnu og er sikkert rustet fast, men jeg har da stadig nøglen og de tre andre chokes til at ligge :oops:

Geværet var billigt, fordi det var fremstillet uden skyggen af håndværk. Alt var fræset på CNC maskiner og "graveringerne" stemplet i. Men det er en sund konstruktion med skruefjedre og enkel mekanik der ikke går i stykker. Jeg beholder bare mit til jeg dør.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt og genladning.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 232 times
Been thanked: 82 times

Re: Lurer lidt på en Lanber Baron 12/70 ejektor 71cm som en billig budget claybuster. Hvad kan folk sige om den?

Indlæg af Øboen » 17. sep 2023, 11:37

Jeg har også en Lanber Baron, dog uden ejektor. Den er oprindeligt købt på Grønland, og må være fra slutningen af 1980érne, for da jeg fik den som mit første jagtgevær i 1993, så havde den været i familiens eje nogle år. Jeg undrede mig meget over, at den så helt ud som ny da jeg overtog den, men forklaringen var at da den kun havde én aftrækker, og ingen ejektor - ja så kunne tidligere ejer ikke vænne sig til den på jagt.

Den er stadig mit primære jagtgevær den dag i dag, da den passer bedre ind i selskaber, der ikke er så meget for 1/2 automater i sort :giggle:

Lassescout
This member is
This member is

Indlæg af Lassescout » 18. sep 2023, 14:04

Øboen skrev:
17. sep 2023, 11:37
Jeg har også en Lanber Baron, dog uden ejektor. Den er oprindeligt købt på Grønland, og må være fra slutningen af 1980érne...
Det er da pudsigt Øbo, måske har din og min Lanber samme oprindelse? Min kom nemlig også fra Grønland, selv om det var et splinternyt gevær.

Historien er den at min bror var i søværnet i 80´erne og arbejdede nogle år på Grønnedal basen ved Ivittut i Sydgrønland ( Kangilinnguit). De fik tildelt nogle velfærdsmidler hvert år som de kunne bruge til rekreative formål på basen, og et år valgte de at etablere en lerduebane. De indkøbte også et antal haglgeværer direkte fra Lanber fabrikken i Spanien, og min bror spurgte om han ikke skulle bestille et ekstra til mig, jeg skulle blot betale deres indkøbspris. Det var en no-brainer så efter at være sendt fra Spanien til Grønland sendte han det til København hvor jeg modtog det.

Jeg har lige nærstuderet mit eksemplar, og kan se at baskylen er mærket L.B. Mens der på løbssættet står "Lanber Duke". Det passer nok meget godt med, at baskylerne er ens, så L.B. står for Lanber Baron. Det er løbssættet der indeholder både ejektorerne og de udskiftelige chokes, så det er det der afgør, at mit er en Lanber Duke, ikke en Baron.
Hilsen Lasse.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt og genladning.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 232 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af Øboen » 18. sep 2023, 14:53

Lassescout skrev:
18. sep 2023, 14:04
Øboen skrev:
17. sep 2023, 11:37
Jeg har også en Lanber Baron, dog uden ejektor. Den er oprindeligt købt på Grønland, og må være fra slutningen af 1980érne...
Det er da pudsigt Øbo, måske har din og min Lanber samme oprindelse? Min kom nemlig også fra Grønland, selv om det var et splinternyt gevær.

Historien er den at min bror var i søværnet i 80´erne og arbejdede nogle år på Grønnedal basen ved Ivittut i Sydgrønland ( Kangilinnguit). De fik tildelt nogle velfærdsmidler hvert år som de kunne bruge til rekreative formål på basen, og et år valgte de at etablere en lerduebane. De indkøbte også et antal haglgeværer direkte fra Lanber fabrikken i Spanien, og min bror spurgte om han ikke skulle bestille et ekstra til mig, jeg skulle blot betale deres indkøbspris. Det var en no-brainer så efter at være sendt fra Spanien til Grønland sendte han det til København hvor jeg modtog det.

Jeg har lige nærstuderet mit eksemplar, og kan se at baskylen er mærket L.B. Mens der på løbssættet står "Lanber Duke". Det passer nok meget godt med, at baskylerne er ens, så L.B. står for Lanber Baron. Det er løbssættet der indeholder både ejektorerne og de udskiftelige chokes, så det er det der afgør, at mit er en Lanber Duke, ikke en Baron.
Jeg skal ikke kunne sige med sikkerhed om de har samme oprindelse, men det kunne godt være sandsynligt. Mit familie medlem, som oprindeligt købte Lanber Baronen, var udstationeret på Grønland i Sirius patruljen igennem 70'erne og til slutningen af 80'erne, hvor haglvåben og rifler var nogle af de ting soldaterne købte og fik sendt op under deres ophold på de større stationer imellem patruljerne.

Lassescout
This member is
This member is

Indlæg af Lassescout » 18. sep 2023, 22:12

Ok, så er de nok ikke ankommet med samme skib.

Men det er da sandsynligt at folkene på den tid har talt sammen og udvekslet oplysninger om, hvad der er godt og hvor det kan købes, de besøgte jo også hinanden på baserne af og til.

Nå, det var vist lidt off topic. Undskyld for det :offtopic: :oops:
Hilsen Lasse.

Besvar