"Rævebaskeren" får nyt liv

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 136 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 14. jan 2022, 12:23

Den har spøgt i krogene, i bl.a. i disse emner (som må ligges sammen, med denne, hvis nogen MOD goder arbejdet):

Bedding Dilemma: viewtopic.php?f=14&t=85269

Hvilke "small bore" CF vil kunne være aktuelle til ræv, når bly udgår?
viewtopic.php?f=5&t=85176

Anbefal mig en 1" kikkert
viewtopic.php?f=32&t=84174

Noget med styrken af låsen ift. genladning:
viewtopic.php?f=5&t=89024

Jeg faldt over en annonce på G&G med "Rævebasker" i overskriften. En pris på 600 kroner, en spændende småkaliber, et pænt ydre, og sidst men ikke mindst; et billede af en 3-skuds gruppe der dannede en fin lille kløver, skudt som indskydning på 50 meter, var ikke til at stå for. Den passede lige ind i en plan om en billig riffel, som der permanent kunne sidde natkampsmidler, til regulering af mårhund på.

Først da jeg havde aftalt at købe riflen, begyndte jeg at undersøge hvad det var jeg havde købt; En BSW (Berlin Suhler Waffen - tidligere Simson, Suhl) Schonzeitkarabiner i .22 hornet, en enkeltskudsriffel fra omkring år 1937.

Da jeg fik den hjem, blev nogle ting klare for mig:
- Jeg kan ikke uden videre skifte montage, men er gift med det 1" system, den er tilpasset med, og som jeg nu øjner en masse muligheder i.
- Jeg kan af samme årsag ikke have natsigte på, men m0 gå med 1" kikkert + Pard NV007. Det er kun fint, for jeg vil da også gerne skyde lidt langt med den, efter krager og ræve i dagslys.
- Piben var skruet til skæftet
- Aftrækket var voldsomt tungt
- Piben er heldigvis 1:14 stigning

Siden har jeg:
- Fået aftrækket ned på 1400 gram, dog med laaaaaangt slæb. (Var nok 2-2500)
- Fået kortet piben 8,5cm og slået gevind, og monteret sonic 35
- Boret og drejet gevind bagerst i låsestolen
- Drejet pillars,og pillar beddet riflen i skæftet med Devcon, nu med fritlagt pibe
- Monteret billigt nikon sigte, drejet 90 grader imod uret, så jeg har plads til at tage ladegreb
- Lavet quick and dirty test-skydning af setup'et på 42 meter

Planer:
- køb billigt 1" kikkertsigte, med justerbar paralaxe, udvendige kliktårne og simpelt trådkors (så det ikke ligner pis, når jeg drejer det)
- Tilføj en form for cheekriser, formentlig taske-typen.
- Leg, jagt og regulering, med forhåndsindkøbt ammolade
- Udvikling af blyfri ladning
- Bliv dus med Pard NV007 derpå også.

Herunder følger lidt proces-billeder, omend de fleste har optrådt i nogle af de andre tråde før:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Sila0079 » 17. jan 2022, 19:30

Så fik jeg tid til at komme ud og skyde lidt igen.
Fik indskudt påny, efter jeg har fixet gevind i den ring hvor det var gået.
Fik desuden testet samling på 100m med alle de typer fabriksladet ammo jeg har tilbage. Det blev langt om længe til et par, for alderen og typen af riffel, helt anstændige hhv 20 og 24mm grupper, med winchester 46 gr SuperX Hollow points.
Jeg skød kun én 3-skuds med hver af de øvrige typer, men alle pånær S&B SP 45 gr, så ud til at være fine til jagt på 100m ihvertfald, med grupper fra 29-46mm..

Således faldt en tung sten fra hjertet, da det nu er bekræftet at riflen kan skyde konsistent præcist på 100m, med ihvertfald én af fabriksladningerne, nu har der er styr på kikkert montagen.
Således afkræftes evt problem med kikkert (som postbudet kastede hen ad terassen), afkortning og montering af lyddæmper eller mit bedding arbejde.

Og i mellemtiden har jeg fået fat i Viht N110, og 3 forskellige hornady projektiler fra 40-53 gr, så nu skal det blive rigtig spændende om der er nogle af disse den kan lide, og hvor præcis jeg i givet fald kan få den.
Jeg har allerede udglødet 3 forskellige mærker hylstre (et til hvert projektil type) på min Standard Elg annealer, hvor jeg dog nok har overgjort det lidt på 2 af af mærkerne. Vi må se hvad der sker.
Nu skal de Collet neck sizes, trimmes og rejfes, og så venter jeg på prikken over i'et; en lille krudtvægt fra amazon, med højere opløsning, så jeg kan få de så præcist som muligt under ladder test. Når det er så lav en krudtmængde man arbejde med, betyder små udsving jo forholdsvis mere end i f.eks. en 6,5x55, som bruger 5x så meget krudt.
Vedhæftede filer
Screenshot_20220117-190038_Gallery.jpg
Screenshot_20220117-190254_Gallery.jpg
Screenshot_20220117-192825_Gallery.jpg
Screenshot_20220117-192913_Gallery.jpg
Screenshot_20220117-192929_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Johannes
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 361 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Johannes » 17. jan 2022, 19:54

Kan du lægge et link til din anealer op? Mvh

Sila0079
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Sila0079 » 17. jan 2022, 20:06

Johannes skrev:
17. jan 2022, 19:54
Kan du lægge et link til din anealer op? Mvh
Det kan blive svært, da det er StandardElg her inde fra, der har opfundet og bygget den. Den findes ikke i butikkerne, men han vil sikkert godt lave en til dig. Få ham til at lukke dig ind i facebookgruppen, hvis du vil se videoer af den i aktion. Han har også lavet en tråd om den her inde. Det er en induktionsudgløder.
Vedhæftede filer
Screenshot_20211221-074725_Gallery.jpg
George Orwell

Jordan Peterson

Besvar