Valg af ny grovpistol

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Stef » 29. aug 2021, 22:10

Jeg må sige at eftersom jeg ikke bor i et land hvor jeg kan købe det antal pistoler jeg måtte ønske for ordensmagten og ikke længere gør tjeneste hos de væbnede styrker, ser jeg ikke kun min kommende sportsskyder som et værktøj. Det er selvfølgelig vigtigt at det ikke fejler på de parametre du har nævnt, men det er der heldigvis også mange andre der ikke gør. Jeg elsker feks en 1911 og kan der fåes en i 9mm til en pris der er til at betale så kan det være det er den vej jeg skal gå. Ruger sr1911 ser spændende ud. Da jeg nok kun får den ene 9mm synes jeg også at udseende betyder noget selvfølgelig kombineret med de andre krav. Men der er heldigvis mange forskellige at vælge imellem. Cz shadow2 står også virkeligt højt på ønskesedlen er der er udseende og performance jo efter manges udsagn helt i top. Men jeg er glad for at du nævner de problemer du oplevede med usp. Jeg har ikke travlt med at få investeret da jeg både skyder 22 og grov revolver nu, og vil hellere lige prøve et par stykker inden jeg køber. Så bliver det i år er det fint.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 29. aug 2021, 22:26

Stef skrev:
29. aug 2021, 22:10
...og vil hellere lige prøve et par stykker inden jeg køber. Så bliver det i år er det fint.
Det er i hvert fald klogt!
Den klart sikreste måde at fin de den rette pistol for dig, er at prøve nogle forskellige.

Forhandlere kan være lidt svære at bruge til prøveskydninger, for der er kommet nye regler som gør, at de kun må "overlade" dig en pistol, hvis den er SKV registreret (i praksis SKV2). Dem de blot har "på lager" må du ikke prøveskyde. Det er ikke forhandlerne der er træls, det er bestemt ved lovgivning.

Den bedste vej er nok at tage ud i den lokale forening, og høre om du må prøve nogle af medlemmernes.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af InMySights » 30. aug 2021, 06:12

Fast Fumble skrev:
29. aug 2021, 20:39
InMySights skrev:
26. aug 2021, 19:04
Ellers er der stævne i Dall ved Ålborg i weekenden
Der er bla Zero Mike med salgsbod hvor du kan se og røre lidt. Nok ikke skyde med dem
Vi er 3 fra Skanderborg der kører derop kun for at snuse til IPSC og se en masse lækre guns
Hmmm... Mødtes vi i dag? Var det os der stod og hyggesnakkede nede ved "lagkage-banen" sidst på eftermiddagen? Jeg var sikkert i en rød Range Officer T-shirt.
Hej Vi endte med kun at køre 2 mand. Vi gik lidt rundt fra stage til stage og kiggede.
Min kammerat er blond med hestehale og jeg er høj og mørkhåret.
Vi talte med en RO ved lagkagen imens vi snakkede med Michael som var i en grå t-shirt og havde en anden tjans
Var det dig?
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 30. aug 2021, 09:16

InMySights skrev:
30. aug 2021, 06:12
Vi talte med en RO ved lagkagen imens vi snakkede med Michael som var i en grå t-shirt og havde en anden tjans
Var det dig?
Jep, det var mig.
Hyggeligt at snakke med jer!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Black Water » 30. aug 2021, 10:34

Stef skrev:
29. aug 2021, 22:10
Jeg må sige at eftersom jeg ikke bor i et land hvor jeg kan købe det antal pistoler jeg måtte ønske for ordensmagten og ikke længere gør tjeneste hos de væbnede styrker, ser jeg ikke kun min kommende sportsskyder som et værktøj. Det er selvfølgelig vigtigt at det ikke fejler på de parametre du har nævnt, men det er der heldigvis også mange andre der ikke gør. Jeg elsker feks en 1911 og kan der fåes en i 9mm til en pris der er til at betale så kan det være det er den vej jeg skal gå. Ruger sr1911 ser spændende ud. Da jeg nok kun får den ene 9mm synes jeg også at udseende betyder noget selvfølgelig kombineret med de andre krav. Men der er heldigvis mange forskellige at vælge imellem. Cz shadow2 står også virkeligt højt på ønskesedlen er der er udseende og performance jo efter manges udsagn helt i top. Men jeg er glad for at du nævner de problemer du oplevede med usp. Jeg har ikke travlt med at få investeret da jeg både skyder 22 og grov revolver nu, og vil hellere lige prøve et par stykker inden jeg køber. Så bliver det i år er det fint.
Til det du skal bruge den til her i Danmark, så skal du klart se mere mod deciderede sportsskydere. Det synes jeg bliver mere og mere klart som debatten skrider frem.

Du vil fortryde at stå med en Glock, hvis du en dag får rigtig lyst til at skyde konkurrence. Fast Fumble forklarer meget fint glockens begrænsninger i forhold til sportsskydning. Den er lavet som tjenestepistol, og det kan mærkes og vil begrænse dig. Til gengæld er den også noget nær perfekt til det den oprindeligt er lavet til.

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Black Water » 30. aug 2021, 10:40

Fast Fumble skrev:
29. aug 2021, 21:03
Stef skrev:
29. aug 2021, 17:22
Hehe, har hørt lidt om xdm 5.25 og mest roser. Det kan godt være at glocken ikke vinder nogen skønhedskonkurrence, men den udstråler verdens smukkeste model sammenlignet med xdm akavede design. Den kan jeg desværre ikke gå med på, der ville jeg nok blive traumatiseret på sigt. Sorry :biggrin:
Jeg har det med pistoler lidt som tømrere har det med hamre: Jeg ofrer ikke mange sekunder på at overveje om en hammer ser godt ud, hvis den er den bedste hammer til opgaven, så er det den jeg vælger.

Når det er sagt, så er der 3 ting der afgør om en pistol er god til sportsskydning:
1. Hvor godt er aftrækket
2. Hvordan er balancen
3. Hvordan er grebet

Man skal kunne skyde med "automatiseret" aftræk. Det er lettest med en kort take-up, et kort og meget veldefineret aftræk, og en meget kort over-travel og deraf meget kort reset. Et veldefineret aftræk er fx et aftræk hvor det føles som "breaking glass". Her dumper Glock fælt.
En pistol må gerne være lidt tung, men det er klart vigtigst at den er næsetung. Det hjælper med at dæmpe rekyl. Her dumper Glock fælt. Nogle skytter skifter deres guide-rod til Tungsten, for at få den ekstra næsetung. Glock har guide rod af plastic.
Grebet skal gære det let at holde pistolen fast, og der må meget gerne være noget som hjælper med at holde imod rekyl, fx en sikring eller noget grov stipling på grebs skallerne. Glock er glat som en Tupperware-skål, og har ingen sikring eller andet man kan bruge som tommelfinger hylde.

Måske skal jeg også nævne at jeg er Glock-hater number one. Ingen, som har været på mine Grovpistol kurser er i tvivl om min holdning til den pistol.
Nu bliver jeg lige nysgerrig :smile:

Er du Glock-hater generelt, eller er det kun rettet mod glocken i forhold til sportsskydning ?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 30. aug 2021, 11:02

Black Water skrev:
30. aug 2021, 10:34
Til gengæld er den også noget nær perfekt til det den oprindeligt er lavet til.
Enig. Mange har prøvet, og i mange år, men ingen har rigtig lykkedes med at lave noget der er signifikant bedre.
Black Water skrev:
30. aug 2021, 10:34
Er du Glock-hater generelt, eller er det kun rettet mod glocken i forhold til sportsskydning ?
Jeg har hverken tilknytning eller fortid i militær og politi, og jeg er ikke samler.
Jeg er sportsskytte, og kun sportsskytte. Og i den kontekst har en Glock cirka samme relevans som en fiskestang...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Martin G » 30. aug 2021, 12:38

Fast Fumble skrev:
30. aug 2021, 11:02
Black Water skrev:
30. aug 2021, 10:34
Til gengæld er den også noget nær perfekt til det den oprindeligt er lavet til.
Enig. Mange har prøvet, og i mange år, men ingen har rigtig lykkedes med at lave noget der er signifikant bedre.
Black Water skrev:
30. aug 2021, 10:34
Er du Glock-hater generelt, eller er det kun rettet mod glocken i forhold til sportsskydning ?
Jeg har hverken tilknytning eller fortid i militær og politi, og jeg er ikke samler.
Jeg er sportsskytte, og kun sportsskytte. Og i den kontekst har en Glock cirka samme relevans som en fiskestang...
Det er vel som alt andet et spørgsmål om træning. Mr. SVI fik da vist klø til rooster af en strisser med en glock🙈
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 30. aug 2021, 13:33

Martin G skrev:
30. aug 2021, 12:38
Fast Fumble skrev:
30. aug 2021, 11:02
Jeg er sportsskytte, og kun sportsskytte. Og i den kontekst har en Glock cirka samme relevans som en fiskestang...
Det er vel som alt andet et spørgsmål om træning. Mr. SVI fik da vist klø til rooster af en strisser med en glock🙈
Jeg overdriver lidt, for at understrege pointen. Hvis du synes du hjælper OP til et bedre pistolvalg ved at undergrave min pointe med din bemærkning, så please go ahead. Det kan jo ikke udelukkes du er bedre til den slags valg end jeg.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af InMySights » 30. aug 2021, 15:04

Fast Fumble skrev:
30. aug 2021, 09:16
InMySights skrev:
30. aug 2021, 06:12
Vi talte med en RO ved lagkagen imens vi snakkede med Michael som var i en grå t-shirt og havde en anden tjans
Var det dig?
Jep, det var mig.
Hyggeligt at snakke med jer!
Ja I lige måde, det var både hyggeligt og lærerigt.
Nu er der endnu længere til licens i 2022 😄
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Martin G » 30. aug 2021, 15:05

Fast Fumble skrev:
30. aug 2021, 13:33
Martin G skrev:
30. aug 2021, 12:38
Fast Fumble skrev:
30. aug 2021, 11:02
Jeg er sportsskytte, og kun sportsskytte. Og i den kontekst har en Glock cirka samme relevans som en fiskestang...
Det er vel som alt andet et spørgsmål om træning. Mr. SVI fik da vist klø til rooster af en strisser med en glock🙈
Jeg overdriver lidt, for at understrege pointen. Hvis du synes du hjælper OP til et bedre pistolvalg ved at undergrave min pointe med din bemærkning, så please go ahead. Det kan jo ikke udelukkes du er bedre til den slags valg end jeg.
That escalated quickly :???: du har en holdning til Glock, og det er helt fint med mig. Men at generalisere på den måde er i min optik, lige strukket nok.

SIG, Glock, CZ, STI/SVI kommer alle fra A, til B. Turen føles bare anderledes.

Det handler i bund og grund om personlig præference OG træning. Min bemærkning står jeg ved. Jeg synes det gælder om at prøve så meget som muligt inden man fortager sig et køb. Det har jeg også givet udtryk for her i tråden tidligere.
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ras.Killing » 30. aug 2021, 16:37

Fast Fumble skrev:
29. aug 2021, 21:03
Måske skal jeg også nævne at jeg er Glock-hater number one. Ingen, som har været på mine Grovpistol kurser er i tvivl om min holdning til den pistol.
Well... Når først man er gået over til Infinity, så bliver man vel helt automatisk ret snerpet over for andre pistoler :neutral: og specielt de billige.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ras.Killing » 30. aug 2021, 17:25

Det der er med Glock, og andre lign. pistoler, er at de ikke hjælper skytten. En Glock er som udgangspunkt en fremragende pistol, men den kræver mere af skytten, og det primært af to grunde:

• Den er let, hvilket er smart hvis du skal bære rundt på den dag ud og dag ind, men det er ikke en hjælp til sportsskydning. Den vil føles meget mere aggressiv at skyde med, og kræver at skytten har et godt og solidt greb om pistolen, for at kontrollere rekyl.

• Striker pistoler har bare et ringere aftræk end SA pistoler. Man kan sagtens træne sig selv til at blive rigtig godt med et striker aftræk, eller tuner det så det bliver bedre, men det bliver aldrig lige så godt eller nemt som et godt SA aftræk.

Så hvis man er en god skytte, og forstår at håndtere pistolen, så kan man sagtens opnå rigtig fine resulter med en Glock. Tredjepladsen i Standard Division til Dall Challenge i år blev f.eks. vundet med en G34…

Vi har en gammel G34 som foreningsvåben, den bruger jeg selv fra tid til anden når vi skyder puljeskydning, og jeg kan sagtens ramme med den. Forrig år havde jeg den med til Rooster Mountain (fordi jeg gik og ventede på tilladelse til min STI open pistol), og skød mig i top 10… Og jeg måtte da tage mig selv i at tænke, at jeg ikke havde det mindre sjovt, end jeg havde haft det med en pistol til 5x prisen.

Så med alt det sagt. En Glock kan sagtens være et fornuftigt valg, hvis ikke man har performance og snævre tolerancer i højsædet, samt at man formår at håndtere den platform en strikerpistol nu engang er.

Men den hjælper dig ikke til at blive en bedre skytte! Du skal i forvejen være en god skytte, hvis du rigtig skal have det til at spille med en Glock… Eller lign.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 30. aug 2021, 17:32

Ras.Killing skrev:
30. aug 2021, 16:37
Fast Fumble skrev:
29. aug 2021, 21:03
Måske skal jeg også nævne at jeg er Glock-hater number one. Ingen, som har været på mine Grovpistol kurser er i tvivl om min holdning til den pistol.
Well... Når først man er gået over til Infinity, så bliver man vel helt automatisk ret snerpet over for andre pistoler :neutral: og specielt de billige.
Njahj, det tror jeg nu ikke. Måske du lagde mærke til at jeg har skudt de sidste to Level III stævner med en SPS Pantera? Den er ikke dyr. Okay, den koster vel 3 x en Glock, så den er jo ikke gratis, men den er ikke i de ca. 50K man skal bløde for en Infinity nu til dags.
Jeg havde indtil for nylig også en CZ SP01, som jeg syntes var en fremragende pistol, og det er en af de pistoler jeg helt klart vil anbefale til nyere grov-pistol skytter (men der er mange gode, og jeg har kun prøvet et mindre udsnit af dem).

Nej, men af de grunde jeg har forklaret (ret kort) ovenfor, mener jeg faktisk helt ærligt, at lige så oplagt et valg som Glock er som service pistol, lige så uegnet er den som sports pistol.
Så er der nogle som af professionelle eller økonomiske årsager klart foretrækker at skyde med en Glock. Har de så ingen muligheder for at blive gode sportsskytter? Jo, selvfølgelig har de det, de kommer bare til at kaste noget mere målrettet træning i det, end hvis de havde valgt noget bedre værktøj.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ras.Killing » 30. aug 2021, 17:38

Men Stef!

For lige at vende tilbage til trådens formål :biggrin:

Hvis du ikke er afskrækket af en strikerpistol (hvilket det jo ikke tyder på med din oprindelige liste), så syntes jeg lige du skal tage et kig på Walthers nye PDP også. De havde den med til Dall Challenge, hvor mange kunne prøve den på et platerack.

En af de store europæiske skytter nappede alle 6 plates på 2.11 sekunder, hvilket blot bekræfter tesens om, at en billig skyder fungere fint i de rette hænder :blink:

Til en pris på 6.999kr., så er den simpelthen svær at konkurrer med… Og så kommer den enda klar til rødpunkt osv. også. Aftrækket er klart bedre end på en Glock, H&K o.lign., derudover er det stadig “bare” en plastik skyder.

Men til 6.999kr… Så får man imo en fin pistol til pengene.

280C29D3-8C15-477C-BEDA-0C6F18FE367A.jpeg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Black Water » 30. aug 2021, 19:09

Det er faktisk en ret interessant debat, og jeg er grundlæggende enig med alle i denne tråd.

Jeg har gennem mit liv primært skudt HK USP og Glock, idet de har været udleveret til mig ifm erhverv. Så jeg har en del skud igennem de to platforme, hvilket gør, at på trods af at de objektivt er sværere at skyde med, så rammer jeg bedre med dem end jeg gør med en lækker 1911 eller en CZ shadow.

Så der er selvfølgelig noget om, at øvelse gør mester, og du bliver god til det du træner. Men som det også er blevet beskrevet ganske godt, så hjælper en Glock dig ikke ligefrem, hvorimod en sportspistol netop er designet og sammensat til at hjælpe dig. Og ja, 200 g betyder fandme meget, både for sportsskytten, der vil have en næsetung skyder, og for soldaten/betjenten, der bærer rundt på alt for mange kilo udstyr i forvejen.

Omvendt synes jeg, at det understreger meget godt, at Stef virkelig skal tænke sig om i forhold til hvad han rent faktisk vil.

Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Stef » 13. sep 2021, 14:26

Her ugen efter er jeg da blevet lidt klogere på valget af våben. Jeg har været inviteret ud og prøve lidt forskellige Glock 34 og CZ og må sige at Glocken slet ikke falder i min smag med sit "musefælde" aftræk. Prøvede også en Cz 75 og en shadow2 og må sige, det duer bare. Så nu er lidt fra listen afprøvet og der kommer Cz klart i mål som vinder. Nu er der så kommet en ny model i CZ rækken, nemlig en CZ TS 2 silver med sao aftræk og en lækker finish, men den har faste sigtemidler. Så er der nogen der evt kan anbefale en god pistol mekker der kan udskifte bagsigter i sydjylland hvor kvaliteten er iorden. Så selvom jeg ikke har besluttet mig endnu og ikke har super travl må jeg erkende at cz er et lækkert stykke værktøj som passer godt i mine hænder.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ras.Killing » 13. sep 2021, 15:50

Stef skrev:
13. sep 2021, 14:26
Her ugen efter er jeg da blevet lidt klogere på valget af våben. Jeg har været inviteret ud og prøve lidt forskellige Glock 34 og CZ og må sige at Glocken slet ikke falder i min smag med sit "musefælde" aftræk. Prøvede også en Cz 75 og en shadow2 og må sige, det duer bare. Så nu er lidt fra listen afprøvet og der kommer Cz klart i mål som vinder. Nu er der så kommet en ny model i CZ rækken, nemlig en CZ TS 2 silver med sao aftræk og en lækker finish, men den har faste sigtemidler. Så er der nogen der evt kan anbefale en god pistol mekker der kan udskifte bagsigter i sydjylland hvor kvaliteten er iorden. Så selvom jeg ikke har besluttet mig endnu og ikke har super travl må jeg erkende at cz er et lækkert stykke værktøj som passer godt i mine hænder.
CZ har nemlig en rigtig lækker ergonomi på deres greb :thumbup: godt du fik prøvet lidt striker pistole også. Enten kan man lide dem eller også kan man bare ikke!

CZ TS2 er også et godt valg. Jeg haft den gamle model (TS1 om du vil), og det var en rigtig fin pistol. Tung skyder i stål, og med et fornuftigt SAO aftræk, det vil langt de fleste være rigtig godt kørende med.

Sigtet er nemt at skifte. Du køber bare et justerbart sigte direkte ved CZ. Hvis ikke du selv kan skifte det, så er det noget enhver våbensmed bør kunne klare.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af SKS » 13. sep 2021, 23:01

Hvis du hælder til CZ, så snyd ikke dig selv og prøv at få tilsvarende en Tanfoglio i hånden, ud af kassen vinder i Tanfoglioen i min verden, med mindre du kræser om CZ'en med lidt lækre upgrades.
Quando Omni Flunkus Moritati

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af O27 » 14. sep 2021, 18:19

SKS skrev:
13. sep 2021, 23:01
Hvis du hælder til CZ, så snyd ikke dig selv og prøv at få tilsvarende en Tanfoglio i hånden, ud af kassen vinder i Tanfoglioen i min verden, med mindre du kræser om CZ'en med lidt lækre upgrades.
Har haft en Tanfoglio Limitied og en CZ Shadow 2 - kan ikke på nogen som helst måder se at Tanfoglio vinder ud af kassen?? Og når så den er “ude af kassen” er der ikke den ting eller del du ikke kan opgradere eller fin tune på en CZ hvorimod Tanfoglio er ekstremt begrænset med aftermarket dele. Så lige den udmelding kan jeg personligt ikke tilslutte mig

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 20. sep 2009, 15:23
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 77 times
Been thanked: 18 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Aarlar » 14. sep 2021, 18:27

O27 skrev:
14. sep 2021, 18:19
SKS skrev:
13. sep 2021, 23:01
Hvis du hælder til CZ, så snyd ikke dig selv og prøv at få tilsvarende en Tanfoglio i hånden, ud af kassen vinder i Tanfoglioen i min verden, med mindre du kræser om CZ'en med lidt lækre upgrades.
Har haft en Tanfoglio Limitied og en CZ Shadow 2 - kan ikke på nogen som helst måder se at Tanfoglio vinder ud af kassen?? Og når så den er “ude af kassen” er der ikke den ting eller del du ikke kan opgradere eller fin tune på en CZ hvorimod Tanfoglio er ekstremt begrænset med aftermarket dele. Så lige den udmelding kan jeg personligt ikke tilslutte mig
Så ville jeg nærmere se på en Paradini GT9. Den skyder godt. Jeg kan bare ikke forliges med grebsvinklen. Har så også en Glock (og Caspian 1911)

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af O27 » 14. sep 2021, 18:34

Igen vil jeg påstå det er et sløjt valg til første grovpistol, da det er så begrænset udvalg og næsten igen andre skyder det. Køb én af de mange gode pistoler der allerede er nævnt, da der er tonsvis af folk i foreninger der skyder disse og bruges i konkurrence og det er der en grund til.

Når så du har sporet dig ind på hvad der driller dig ved den du har købt nu, ja så vil jeg mene du kan begive dig ud i de lidt mere eksotiske modeller.

Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Stef » 6. dec 2021, 12:09

Hejsa Folkens. Lige en lille opdatering på valget af ny grovpistol. Jeg har her til formiddag været ude at handle. Valget faldt på den nye CZ TS 2 Racing green 9mm med thumb rest og højdejusterbart sigte. Så nu skal jeg bare have de næste par måneder til at gå i en fart så jeg kan få den hjem. Tak for den gode feedback og diskution herinde.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2021, 12:11

Stef skrev:
6. dec 2021, 12:09
Hejsa Folkens. Lige en lille opdatering på valget af ny grovpistol. Jeg har her til formiddag været ude at handle. Valget faldt på den nye CZ TS 2 Racing green 9mm med thumb rest og højdejusterbart sigte. Så nu skal jeg bare have de næste par måneder til at gå i en fart så jeg kan få den hjem. Tak for den gode feedback og diskution herinde.
Det er ikke et dumt valg.

Tillykke med den!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af InMySights » 6. dec 2021, 12:30

Tillykke med den 💪
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Besvar