Element Helix HD eller Meopta Optika 6?
-
- Newbie
- Interesser: jagt og skydning
- Geografisk sted: østdanmark
Element Helix HD eller Meopta Optika 6?
Hej
Jeg står og skal i mellem Element Helix Hd 2-16x50 eller Meopta Optika 6 3-18x50-
Meoptaen er knap 1000 kr dyrere så jeg overvejer om man skulle købe den?
Kikkerten skal sættes på en CZ527 i .22 Hornet, som skal bruges på Ræv, Gæs og krager.
Hvad ville i have valgt?
Mvh Heinz
Jeg står og skal i mellem Element Helix Hd 2-16x50 eller Meopta Optika 6 3-18x50-
Meoptaen er knap 1000 kr dyrere så jeg overvejer om man skulle købe den?
Kikkerten skal sættes på en CZ527 i .22 Hornet, som skal bruges på Ræv, Gæs og krager.
Hvad ville i have valgt?
Mvh Heinz
-
- Bronze Member
- Interesser: Langdistanceskydning, Jagt
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 1 time
Re: Element helix hd eller Meopta optika 6 ???
Jeg kender desværre ikke Element Helix, men har netop selv købt en Optika 6 FFP 3-18x56.
Da jeg shoppede rundt, prøvede jeg både nogle konkurrerende kikkerter fra Vortex og deslige. Jeg må bare konstatere at Optika 6 er væsentligt bedre fit og finish samt glas end andre jeg har prøvet i samme prisleje.
En stemme på Meopta her fra.
Da jeg shoppede rundt, prøvede jeg både nogle konkurrerende kikkerter fra Vortex og deslige. Jeg må bare konstatere at Optika 6 er væsentligt bedre fit og finish samt glas end andre jeg har prøvet i samme prisleje.
-
- Newbie
JAMEN OPTIKA 6 SERIEN har osse fået meget rosCaptHaddock skrev: ↑27. sep 2023, 12:55Jeg kender desværre ikke Element Helix, men har netop selv købt en Optika 6 FFP 3-18x56.
hvor har du handlet din henne ???
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2549 times
En mindre og billigere kikkert, bare lysgennemgangen er fin. Det kunne være en Nikon, eller noget europæisk 3-12x50, amerikansk 4,5-14x50 -ish...Blaser223 skrev: ↑27. sep 2023, 12:26Hej
Jeg står og skal i mellem Element Helix Hd 2-16x50 eller Meopta optika 6 3-18x50
Meoptaen er knap 1000 kr dyrere så jeg ovvervejer om man skulle købe den ???
kikkerten skal sættes på en CZ527 i 22 hornet, som skal bruges på Ræv. Gæs. og krager
Hvad ville i have valgt ???
Mvh Heinz
Hvor langt ude har du sikker ekspansion på din .22 Hornet og hvor er kuglefald og vindpåvirkning så meget, at den løber tør for pust?
Hvis du skulle skyde på længere hold, ville jeg lægge flere penge til optikken.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Silver Member
- Interesser: luftvåben
- Geografisk sted: BILLUND
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 55 times
Har en Helix HDLR på min 243 win.
Valgte den fordi, den både fungere med ir-clip on og har rigeligt forstørrelse, til alt andet brug.
Har også en helix siddende på en luftkanon og de levere ret godt til prisen.
Valgte den fordi, den både fungere med ir-clip on og har rigeligt forstørrelse, til alt andet brug.
Har også en helix siddende på en luftkanon og de levere ret godt til prisen.
-
- Newbie
C-X skrev: ↑27. sep 2023, 17:53En mindre og billigere kikkert, bare lysgennemgangen er fin. Det kunne være en Nikon, eller noget europæisk 3-12x50, amerikansk 4,5-14x50 -ish...Blaser223 skrev: ↑27. sep 2023, 12:26Hej
Jeg står og skal i mellem Element Helix Hd 2-16x50 eller Meopta optika 6 3-18x50
kikkerten skal sættes på en CZ527 i 22 hornet, som skal bruges på Ræv. Gæs. og krager
Mvh Heinz
Hvor langt ude har du sikker ekspansion på din .22 Hornet og hvor er kuglefald og vindpåvirkning så meget, at den løber tør for pust?
Jeg kommer nok ikke til at skyde meget mere end 200-250 meter på fugle som krager gæs og skarver
Men jeg har lagt mig fast på en af de to mærker som jeg har nævnt.
Jeg ved godt jeg kunne nøjes med mindre forstørrelse til jagt, men jeg vil godt ha lidt ekstra at give af under evt træning
-
- Newbie
Ok, det lyder jo lovende
Er den fin skarp ved alle forstørrelser ?
Er den rimelig lysstærk ved jagt i skumrings tid ?
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Jeg har en Meopta optika 6 1-6 på min drivjagtsriffel. Overraskende meget optik for pengene. Har ikke set igennem så meget andet, men det er altså ganske fint glas.
-
- Silver Member
- Interesser: luftvåben
- Geografisk sted: BILLUND
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 55 times
Jeg har kan ikke klage over skarpheden og har inden problemer i skumringen.
Jeg skiftende til den fra en 4-16×44 fordi, forstørrelsen passer bedre sammen med brugen af min ir-clipon.
Man kan helt sikkert finde kikkerter som er i en bedre liga, men de koster også noget mere.
Den eneste udfordring jeg har haft, er jeg fanger lyskontakten istedet for parallax-justeringen.
-
- Newbie
OkLanojo skrev: ↑29. sep 2023, 06:05Jeg har kan ikke klage over skarpheden og har inden problemer i skumringen.
Jeg skiftende til den fra en 4-16×44 fordi, forstørrelsen passer bedre sammen med brugen af min ir-clipon.
Man kan helt sikkert finde kikkerter som er i en bedre liga, men de koster også noget mere.
Den eneste udfordring jeg har haft, er jeg fanger lyskontakten istedet for parallax-justeringen.
jeg tænker osse 2-16 x forstørrelse ville være meget brugbar
Men nu bliver det jo mere svært at vælge mellem de 2 kikkerter

-
- Platin Member
Men kan din kugle ekspandere på de afstande?Blaser223 skrev: ↑28. sep 2023, 19:05C-X skrev: ↑27. sep 2023, 17:53En mindre og billigere kikkert, bare lysgennemgangen er fin. Det kunne være en Nikon, eller noget europæisk 3-12x50, amerikansk 4,5-14x50 -ish...Blaser223 skrev: ↑27. sep 2023, 12:26Hej
Mvh Heinz
Jeg kommer nok ikke til at skyde meget mere end 200-250 meter på fugle som krager gæs og skarver
Jeg ved godt jeg kunne nøjes med mindre forstørrelse til jagt, men jeg vil godt ha lidt ekstra at give af under evt træning
Jeg frygter lidt, at det bliver som at skyde med en fuldkappet, der har tabt pusten. De blyfri skal have hastighed på for at ekspandere.
Var det nu en .223 Remington, ville jeg være mindre bekymret.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Newbie
Ja det burde ikke være noget problemC-X skrev: ↑1. okt 2023, 11:16Men kan din kugle ekspandere på de afstande?Blaser223 skrev: ↑28. sep 2023, 19:05C-X skrev: ↑27. sep 2023, 17:53En mindre og billigere kikkert, bare lysgennemgangen er fin. Det kunne være en Nikon, eller noget europæisk 3-12x50, amerikansk 4,5-14x50 -ish...Blaser223 skrev: ↑27. sep 2023, 12:26Hej
Mvh Heinz
Jeg frygter lidt, at det bliver som at skyde med en fuldkappet, der har tabt pusten. De blyfri skal have hastighed på for at ekspandere.
Var det nu en .223 Remington, ville jeg være mindre bekymret.
Ellers må jeg bruge må jeg bruge Barnes Varmint grenate, den kan ihvertfald
-
- Platin Member
Re: Element Helix HD eller Meopta Optika 6?
Jeg var selv i samme betænkeligheder, da jeg valgte optik til en .17 HMR.
Det endte med, at jeg fandt ud af at, den maksimalt var effektiv ud til 175 meter, og så var en simpel 3-9x40 faktisk rigeligt. Lige på ud til 125 meter, og lidt overhold derefter, men så bliver den virkelig også vindfølsom.
Nu er en .22 Hornet jo lidt mere potent, men prøv lige at tænke scenarier igennem og køre det gennem en ballistisk beregner.
Det endte med, at jeg fandt ud af at, den maksimalt var effektiv ud til 175 meter, og så var en simpel 3-9x40 faktisk rigeligt. Lige på ud til 125 meter, og lidt overhold derefter, men så bliver den virkelig også vindfølsom.
Nu er en .22 Hornet jo lidt mere potent, men prøv lige at tænke scenarier igennem og køre det gennem en ballistisk beregner.