Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Jatimich
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2009, 12:47
Interesser: alt jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af Jatimich » 15. nov 2022, 12:58

Jeg har besluttet at jeg har et behov for en termisk clip on, primær som spotter, men med mulighed for at kunne bruge den på kikkerten også, men fatter ikke en bjælde af de forskellige specifikationer og hvad skal jeg gå efter.
Tænker selv at den skal hedde noget med 50 ud fra jo større jo bedre ?
Afstandsmåler kunne være lækkert men har hørt at det kan man ikke ?
Tænker også der skal være lidt valgmuligheder med farver på skærmen, Oled skærm ??
Har kigget på Zeiss, Lecia og Swarovski men der er mange andre kan jeg søge mig frem til, men som skrevet jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter.
Jeg er med på at den kun må bruges som spotter i Danmark.
Håber der er nogen der kan lave en simpel forklaring for mig.
Dbh. Jan
Senest rettet af Agamemnon 15. nov 2022, 15:31, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen i small talk, inden du starter din næste tråd.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2032
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 338 times

Re: Termisk clip on

Indlæg af Tangloppen » 15. nov 2022, 13:08

Budget?

Markedet har udviklet sig de sidste år, og det er nu blevet til at betale som menneskepenge.

At kunne bruge som både spotter og Clip-on er ikke optimalt. En ordentlig Clip-on’s okular er ikke brugbar til håndholdt, da forstørrelsen på linsen vil få skærmen til at fremstå “lille/langt væk”.
Et godt kompromis, der er til at betale, skulle være Iray RH25. Har dog ikke selv pillet ved sådan en endnu.

Steiners nye Clip-on skulle osse være rigtig god, men så vidt jeg husker kun i dén rolle…
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Jatimich
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2009, 12:47
Interesser: alt jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Termisk clip on

Indlæg af Jatimich » 15. nov 2022, 13:17

Budget ja det var da en vigtig detalje, :giggle: Zeiss, Lecia og Swarovski ligger omkrig 30 det gør Pulsar og infiray også, vægten har vel også lidt betydning tænker jeg

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Termisk clip on

Indlæg af Ingsorsi » 15. nov 2022, 13:30

En ting der er værd at overveje er batterilevetid. Og du skal ikke forvente at den opgivne batterilevetid holder i koldt vejr eller når udstyret er er par år gammel.

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 283
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Termisk clip on

Indlæg af SKS » 15. nov 2022, 15:18

Uden at have læst lovgivningen igennem for nyligt, men en termisk clipon er tilladelses krævende i DK, og dermed ikke tilladt at bruge til jagt/mårhund da dispensationen alene gælder for optisk lydforstærkende. Det den falder på er, at den kan monteres på et våben og dermed ikke er at betragte som en håndholdt spotter.
Bare lige en strø tanke, korriger mig hvis jeg tager fejl. Og faktisk fuldstændig ligegyldig hvis den kun skal bruges i udlandet. 😉

Mvh
Quando Omni Flunkus Moritati

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af Taby » 15. nov 2022, 17:21

Pulsar har lavet kvalitets termisk udstyr i mange år og det spiller bare. De andre har ikke været på markedet så længe men de ligger normalt ikke navn til noget bras så de er sikkert også ok. Generelt følges pris og kvalitet meget godt med natgrej

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af Kortmentyk » 15. nov 2022, 17:46

Jeg har en hik micro th35c jeg er glad for. Den kan også monteres direkte på riflen som sigtekikkert - hvis man skifter clip on adapteren ud med et øjestykke og monterer en skinne underneden. Zeiss, leica osv. har jeg indtryk af at man betaler det dobbelte for, men stadig får den samme kinesiske indmad som hik micro, infiray osv.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af Sortseer » 15. nov 2022, 18:00

Pulsar krypton fxg50 kan varmt anbefales. Bruger kun min som clip-on, og til det formål er den absolut pengene værd. Batteriet er udskifteligt og holder længe.

Den kræver en adapter for montering på kikkerten, og der kan objektivdiameterspecifikke adaptere fra Smartclip anbefales. Jeg har købt hos optics-trade.eu

Jatimich
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2009, 12:47
Interesser: alt jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Termisk clip on

Indlæg af Jatimich » 15. nov 2022, 18:47

SKS skrev:
15. nov 2022, 15:18
Uden at have læst lovgivningen igennem for nyligt, men en termisk clipon er tilladelses krævende i DK, og dermed ikke tilladt at bruge til jagt/mårhund da dispensationen alene gælder for optisk lydforstærkende. Det den falder på er, at den kan monteres på et våben og dermed ikke er at betragte som en håndholdt spotter.
Bare lige en strø tanke, korriger mig hvis jeg tager fejl. Og faktisk fuldstændig ligegyldig hvis den kun skal bruges i udlandet. 😉

Mvh
Er godt klar over den er tilladelseskrævene, men ikke lige tænkt at jeg ikke kunne bruge den som spotter I Danmark - god pointe :thumbup:
Senest rettet af Caspian1911 15. nov 2022, 18:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote rettet.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af Raptor357 » 15. nov 2022, 22:56

Undersøg reglerne hvor du vil bruge den, termisk sigte bliver mere og mere ilde set da billedet ofte er alt for ringe til arts og køns identifikation, samtidigt er det svært at se omgivelserne, er der en gren osv.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af Lassescout » 17. nov 2022, 07:35

Markedet har udviklet sig de sidste år, og det er nu blevet til at betale som menneskepenge.
Hvis jeg lige må dreje tråden lidt, hvad er så den aller billigste mulighed for at få termisk sigte? Jeg overvejer nemlig at bruge det mod rågeungerne i maj, bare så jeg kan se dem gennem bladene. Der er ikke så meget at tage fejl af, så prisen er vigtigste parameter. Findes der en kinesisk clip on til minuspenge?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af T-REX » 17. nov 2022, 09:27

Lassescout skrev:
17. nov 2022, 07:35
Markedet har udviklet sig de sidste år, og det er nu blevet til at betale som menneskepenge.
Hvis jeg lige må dreje tråden lidt, hvad er så den aller billigste mulighed for at få termisk sigte? Jeg overvejer nemlig at bruge det mod rågeungerne i maj, bare så jeg kan se dem gennem bladene. Der er ikke så meget at tage fejl af, så prisen er vigtigste parameter. Findes der en kinesisk clip on til minuspenge?
Du skal være opmærksom på, at Termisk ikke må anvendes andet, end som spotter, og KUN til mårhunde og vaskebjørne.
Og Termisk Sigte, er Specifikt forbudt, til Mårhunde og vaskebjørne. (Vildtskadebekendtgørelsen)
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2018/brug-af-termiske-spottere-kikkerter-til-jagt/ skrev:Ifølge § 11, stk. 1, nr. 3 i BEK nr. 1652 af 19. december 2017: Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, må der til jagt ikke anvendes:

"...elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning”.

Dette er et utvetydigt forbud mod anvendelsen af elektronisk udstyr til lokalisering (og evt. efterfølgende nedlæggelse og opsamling) af vildt i forbindelse med jagt (og regulering, der jo som udgangspunkt skal ske efter jagtlovens almindelige regler).
Så du må ikke engang benytte en termisk spotter, til at lokalisere rågekravlet, når du har et våben, på dig.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af Lassescout » 17. nov 2022, 14:03

Ups, for s#tan da, så lukker den der :oops: . Jeg havde slet ikke overvejet den begrænsning, tak for heads up, Jesper. Nå, så sparede jeg udgiften til det :smile: .

Hvad så med rotter om natten? Der er da officielt ansatte rottebekæmpere der bruger det sammen med et fedt luftgevær ??
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af C-X » 17. nov 2022, 14:29

Lassescout skrev:
17. nov 2022, 14:03
Ups, for s#tan da, så lukker den der :oops: . Jeg havde slet ikke overvejet den begrænsning, tak for heads up, Jesper. Nå, så sparede jeg udgiften til det :smile: .

Hvad så med rotter om natten? Der er da officielt ansatte rottebekæmpere der bruger det sammen med et fedt luftgevær ??
De fleste, af de lækre videoer, viser en kombination af lysforstærkende sigte og så en termisk spotter.

Kig lidt på YouTube kanalen "Edge of the Outback", der er en episode hvor han skyder mus i kornmarken, med en .204 Ruger og termisk sigte... :shock: :rock:
Der ryger også en del katte :numberone:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af Fast Fumble » 17. nov 2022, 14:53

C-X skrev:
17. nov 2022, 14:29
De fleste, af de lækre videoer, viser en kombination af lysforstærkende sigte og så en termisk spotter.

Kig lidt på YouTube kanalen "Edge of the Outback", der er en episode hvor han skyder mus i kornmarken, med en .204 Ruger og termisk sigte... :shock: :rock:
Der ryger også en del katte :numberone:
[Moderator]
Er det lovligt i Danmark?
[/Moderator]
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Termisk clip on. Hvad skal jeg vælge og hvad siger reglerne?

Indlæg af C-X » 17. nov 2022, 15:00

Det er en australsk kanal og skydningen foregår i Australien, hvor man har et mere realistisk billede af katte i naturen. Hvis det han foretager sig ikke er fuldstændigt legalt, vil jeg tro han var blevet retsforfulgt for sine egne beviser.
Han tester en del forskelligt udstyr og derfor er kanalen ganske relevant.

Kan man ikke lide at se katte, blive skudt, så er man hermed advaret imod kanalen. Sådan rent generelt, så bør man i så fald nok helt gå udenom australske kanaler, indeholdende jagt, da de skyder rigtig mange dyr, som vi andre betragter som værende tamdyr, da de optræder som skadedyr.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar