Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Drikkedunk » 3. okt 2022, 23:41

Jeg er historisk geværskytte. Eller kan vist desværre nu sige 'tidligere historisk skytte', da jeg næsten ikke har skudt med gevær det sidste halvandet år.

Synet på mit højre øje er blevet så dårligt at jeg ikke kan se skiverne på hverken 100 eller 200 meter. Fik derfor kontaktlinser til mit højre øje. Det gjorde at jeg så kunne se skydeskiverne, men til gengæld kunne jeg slet ikke se mine sigtemidler. Så det var desværre ikke løsningen. Ej heller at blive links-skytte, da jeg ikke kan vænne mig til det.

Har ikke kendskab til hvad de forskellige tal omkring styrke og bygningsfejl betyder, men vedhæfter et billede af hvad der står på kontaktlinse-pakken. Håber her er en optiker, som ved om en anden type kontaktlinse/brille kan gøre en forskel, eller som en sidste mulighed, en øje-operation.

Og ellers tænker jeg at jeg må acceptere, at jeg er blevet en gammel støder i starten af 50'erne, og derfor må ty til optik for at kunne dyrke denne fantastiske hobby.

Så hvis nogen her har gode råd/erfaringer omkr. optik/montager til nedenstående geværer, eller har noget til salg/bytte, så håber jeg at I vil give mig en tilbagemelding. Det er ikke vigtigt om det er originalt optik eller reproduktion, da økonomien desværre spiller ind. Men det er vigtigt at det ser historisk korrekt ud/bevarer respekten for de historiske geværer.

Skyder stadig pistol, og nyder det da osse. Men det er slet ikke det samme som at skyde gevær. Og for pokker hvor jeg dog savner det. Uanset om der er sol, varme, regn eller sne, så er det bare fedt at ligge med sit gevær på 200 meter banen :smile: Det vil jeg gerne have tilbage.

Ang. optik, så drejer det sig om disse geværer:
K98
Mosin Nagant 91/30
SVT-40
Lee Enfield No.1 mk. 3

Og billedet af tallene på linserne:
Vedhæftede filer
linse.jpeg
linse.jpeg (58.46 KiB) Vist 2000 gange

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Fnuller » 4. okt 2022, 07:34

Det lyder som noget en professionel optiker/øjenlæge, kan løse for dig..

Sikkert ikke med kontaktlinser, men med almindelige øjenkrykker af glas.. :blink:

Uden, kan jeg hverken se sigtemidler, eller skiver tydeligt, men med brillerne på, no problem.. :Hug:

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Scooterskytten » 4. okt 2022, 13:13

Jeg bruger også briller... Og jeg fik faktisk lavet nogle med skudsikker glas så de fungere som skydebriller oveni hatten. Jeg kan se skiven tydeligt, og når jeg lægger kinden til riflen, er diopter sigtet utydeligt, men forreste sigte står skarpt. Det kræver lidt træning at vænne sig til, men det fungere rigtigt godt.

Største problem, er at brillen skal sidde 100% samme sted som den gjorde sidste gang og dine øjne må ikke være bare det mindste trætte - for så flytter center sig en smule :smile: Men som sagt, så vænner man sig til det :biggrin:
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Fnuller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 19. jan 2006, 02:52
Geografisk sted: Tårnby
Has thanked: 59 times
Been thanked: 15 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Fnuller » 4. okt 2022, 13:28

Scooterskytten skrev:
4. okt 2022, 13:13
diopter sigtet utydeligt, men forreste sigte står skarpt.

Største problem, er at brillen skal sidde 100% samme sted som den gjorde sidste gang og dine øjne må ikke være bare det mindste trætte - for så flytter center sig en smule :smile: Men som sagt, så vænner man sig til det :biggrin:
Hehe, sådan er det bare.. Forreste står skarpt, bagerste, og skive står "utydeligt", vi kan jo ikke stille skarpt, på mere end een ting ad gangen.. :blink:

Jeg har "glidende overgang" i glasset, og brillen skal være skubbet ordentligt ind på næsen, ved hvert skud.. Sådan det at være "syns-handikappet".. :giggle:

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Scooterskytten » 4. okt 2022, 14:03

Fnuller skrev:
4. okt 2022, 13:28
Scooterskytten skrev:
4. okt 2022, 13:13
diopter sigtet utydeligt, men forreste sigte står skarpt.

Største problem, er at brillen skal sidde 100% samme sted som den gjorde sidste gang og dine øjne må ikke være bare det mindste trætte - for så flytter center sig en smule :smile: Men som sagt, så vænner man sig til det :biggrin:
Hehe, sådan er det bare.. Forreste står skarpt, bagerste, og skive står "utydeligt", vi kan jo ikke stille skarpt, på mere end een ting ad gangen.. :blink:

Jeg har "glidende overgang" i glasset, og brillen skal være skubbet ordentligt ind på næsen, ved hvert skud.. Sådan det at være "syns-handikappet".. :giggle:
Hehe det er faktisk værre end som så. For selvom jeg forsøger at stille skarpt på bagerste sigte, så kan jeg ikke. Jeg er nærsynet så jeg skal faktisk også have brillerne af, hvis jeg skal læse.

Og glidende overgang duer slet ikke for mig.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af ReneKJ » 4. okt 2022, 17:37

Fortalte du optikeren at du havde det specifikke behov for at kunne se både langt og fjernt samtidigt?

Måske kunne der findes en mellemstyrke til skydning der tillader dig at se begge dele godt nok til at sigte?

Evt prøv med et par billige læsebriller i lav plusstyrke der kan modvirke linsernes minus lidt.
Som regel hænger der et udvalg i supermarkeder eller lignende så man kan finde en passende styrke.

Efter at have brugt linser mod nærsynethed uden problemer i mange år er jeg selv nået til det stadie hvor jeg enten skal have læsebriller oven på linserne for at kunne se skarpt tæt på, eller tage linserne helt ud.

Helvdigvis har det ikke haft mærkbar betydning for min skydning endnu, men jeg skyder også kun med pistol

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Drikkedunk » 4. okt 2022, 21:41

Tak til jer alle for jeres besyv :smile:

Tænker, efter jeres indlæg, at det første der skal ske er at gå optikervejen, igen ... Fortalte ellers optikeren som jeg fik kontaktlinserne gennem, at jeg var geværskytte. Men det kan være at han ikke har kendskab til hvad det drejer sig om synsmæssigt.

Hvis optikerfaget ikke er repræsenteret her på forum, så er det vist et af de få fag som ikke er :fun:

Hvis her ikke er en optiker, er her så nogen som har kendskab til en optiker, som selv er skytte, og kender til problematikken? Helst omkr. øst/midtjylland eller Kbh.

Vil også stadig gerne høre om nogen her har kendskab til brugbar repro-optik/mounts til de tidligere nævnte geværer, samt om nogen her har enten optik eller mounts liggende i gemmeren, til et af geværene.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Bofhenator » 4. okt 2022, 22:00

Drikkedunk skrev:
4. okt 2022, 21:41
...

Hvis her ikke er en optiker, er her så nogen som har kendskab til en optiker, som selv er skytte, og kender til problematikken? Helst omkr. øst/midtjylland eller Kbh.

...
Der vist en i Hørsholm/Kokkedal nord for København.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af C-X » 4. okt 2022, 22:08

Scrapper er optiker, hvis jeg ikke husker galt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Drikkedunk » 8. okt 2022, 12:49

C-X skrev:
4. okt 2022, 22:08
Scrapper er optiker, hvis jeg ikke husker galt.
Takker :smile: Jeg håber han ser tråden her, og kan give sit besyv med inden for nærmeste fremtid. Ellers prøver jeg at sende ham en PB.

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Lynge » 11. okt 2022, 15:00

fik lavet mine indsats til skyde brillerne ved louis nielsen i hjørring det foregik i baggården med pistolen :biggrin: det kostede 50stk 9mm på skydebanen 14 dage senere :DancingBanana: hvor hun skulle prøve - flot pige :biggrin:
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Epae » 11. okt 2022, 15:13

Lynge skrev:
11. okt 2022, 15:00
fik lavet mine indsats til skyde brillerne ved louis nielsen i hjørring det foregik i baggården med pistolen :biggrin: det kostede 50stk 9mm på skydebanen 14 dage senere :DancingBanana: hvor hun skulle prøve - flot pige :biggrin:
Tænker ikke den var gået nede hos den lokale Synoptik her... (i Fields) ;)
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Scrapper » 29. okt 2022, 20:11

Nu er jeg ikke skytte, men jeg er optiker, så jeg giver gerne mit input.

Først vil jeg gerne høre hvorfor pistolskydningen ikke lader til at være et problem, mens geværet giver problemer?
Hvad er forskellen, ud over afstanden til sigtemidlerne.

Som jeg forstår det, fra mine snakke med skytter over tiden, så er det vigtigste at forreste sigtemiddel står skarpt. Det burde du kunne opnå med en +0,50 brille. Og i en antikvitetshandel kan du sikkert godt finde en brille, som ser tidstypisk ud, og så lade optikeren isætte +0,50.
Bemærk, at ikke alle optikere vil/kan indslibe glas i et sådant stel.

Et andet alternativ, som er værd at afprøve, er en multifokal kontaktlinse. Her skal du prøve B&L Ultra Multi Astigmatism:
-1,50 -0.75 i akse 110 med LOW addition. (akse 90 eller 100, hvis ikke 110 laves. Det kan jeg ikke huske på stående fod)
Denne løsning kan muligvis gøre dig i stand til at fokusere på både sigtemidler og mål. Men det kommer an på en prøve.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Historisk skydning og svagere syn - muligheder?

Indlæg af Scrapper » 29. okt 2022, 20:31

Vil i øvrigt tilføje, at du også kan prøve, bare have en linse på øjet, som er 0,50 lavere i styrke. Jeg vil gætte på, at du nok har været lidt nærsynet på øjet hele tiden, men at du så af en eller anden grund er begyndt at udvikle mere nærsynethed. Måske på grund af en begyndende grå stær?

Det er i hvertfald atypisk at begynde at udvikle nærsynethed i din alder, men mindre der er en grå stær, som gør væsen af sig. Husk at grå stær er en helt og aldeles harmløs tilstand!

Evt. i endagslinser, så du kan have en vis del af dine linser i den lidt lavere styrke til skydning, mens du i hverdagen bruger en lidt stærkere styrke, så dit syn ikke er hæmmet der.

Besvar