Råd til montering af Zeiss HT

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Schmidtteren
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. feb 2019, 14:29
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Råd til montering af Zeiss HT

Indlæg af Schmidtteren » 11. jul 2022, 12:55

Jeg har kig på en Zeiss HT Victory.
Når jeg browser, så kan jeg vælge mellem at få den med “ring mounted” eller med “rail mount”.

Når jeg får optikken skal den til en bøssemager, som skal montere sigtet på en picatinny rail.

Hvilken model skal jeg vælge for at den kan passe på en picatinny?

//J

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Råd til montering af Zeiss HT

Indlæg af C-X » 11. jul 2022, 14:11

Ring Mount. Så er den rund i røret og det bliver ringene/montagen der passer til din picatinny skinne. Har du luret på Spuhr?

Seriøst, køb en moment skruetrækker og lær håndværket, evt. med lidt sidemandsoplæring. At sætte optik på en riffel, burde ikke være en bøssemageropgave, så længde det er standard stumper, i god kvalitet.
Alternativt eftersøg hjælpen herinde og stik en god man en flaske god drikkelse, mens du ser hvordan det foregår og får monteret, så det passer dig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lars M
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 18. dec 2021, 20:50
Interesser: Skiveskydning. 6,5 crmr +.22lr
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 33 times

Re: Råd til montering af Zeiss HT

Indlæg af Lars M » 11. jul 2022, 17:12

C-X skrev:
11. jul 2022, 14:11
Ring Mount. Så er den rund i røret og det bliver ringene/montagen der passer til din picatinny skinne. Har du luret på Spuhr?

Seriøst, køb en moment skruetrækker og lær håndværket, evt. med lidt sidemandsoplæring. At sætte optik på en riffel, burde ikke være en bøssemageropgave, så længde det er standard stumper, i god kvalitet.
Alternativt eftersøg hjælpen herinde og stik en god man en flaske god drikkelse, mens du ser hvordan det foregår og får monteret, så det passer dig.
Jeg vil sige det samme.
Kig youtube og få det rigtige værktøj, det er hurtigt tjent hjem. Og så kan man jo eventuelt hjælpe andre.
O/U 12/76
Webley & Scott Xocet Carbon .22lr - Heimdal 3-12x50
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4996
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Råd til montering af Zeiss HT

Indlæg af Lassescout » 12. jul 2022, 10:51

Du skal helt klart vælge den til ringmontage.

Angående anbefaling af en Spuhr montage: Jeg bruger selv Spuhr på min baneriffel, og det er efter min mening verdens bedste montage. Men den er altså ikke særlig elegant at se på. Faktisk kan den få en kampvogn til at se lidt fesen og feminin ud. Så hvis din riffel er et tacticool sort langdistancemonster passer det fint med Spuhr. Men er det en almindelig jagtriffel kan mindre gøre det. F.eks. har jeg i mange år været glad for Leupold QRW til montering af jagtoptik på rail eller weaver baser. Det er en quick release som er nem at tage af og sætte på, og den bevarer indskydningen indenfor ca. et klik.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Råd til montering af Zeiss HT

Indlæg af C-X » 12. jul 2022, 11:55

Lasse, kig lige de nye, slankere jagtmontager fra Spuhr. De er ret sexede, med deres bløde kurver, men stadig stærke konstruktion.

F.eks. https://spuhrwebshop.com/en/hunting/pic ... -3006.html
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4996
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Råd til montering af Zeiss HT

Indlæg af Lassescout » 12. jul 2022, 14:35

Jamen du har ret. De findes endda som separate rings: https://spuhrwebshop.com/en/hunting/picatinny/30/

SUK, det bliver dyrt. Nu ved jeg jo de findes, men de sidder ikke på min jagtriffel. Endnu :cry:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Råd til montering af Zeiss HT

Indlæg af C-X » 12. jul 2022, 14:42

Næeh, jeg har dem heller ikke. Endnu.

Ro på, tudefjæs, der kommer en dag, hvor vi har dem :Hug:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar