Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
C-Ber
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. jan 2022, 12:59
Interesser: .22 / 9mm /.357
Geografisk sted: Odense

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af C-Ber » 8. maj 2022, 10:44

Mange tak for alle de fine input.

Jeg ønsker ikke at skulle benyttet både propper og kopper, det er enten eller.
Så konklusion er at det ikke kommer til at blive muligt at få et sæt kompakte, der dæmper nok til ikke at risikere skader over tid på ens hørelse.

Så af de store modeller, er der blevet nævnt ProTac Shooter eller ProTac III, da de er på over 30 i dæmpning, er der alternativer til dem?
Og er der andre der har erfaringer de kan dele med ovenstående 2 modeller?

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af The Mad Viking » 8. maj 2022, 11:44

C-Ber skrev:
8. maj 2022, 08:01
The Mad Viking skrev:
6. maj 2022, 09:34
Jeg har både MSA Sordin, Peltor SportTac og Walkers Razor.
Alle med Gelpuder, nogle født med det, andre eftermonteret.

Der er måske marginalt mere dæmpning i SportTac end MSA Sordin, det skal jeg ikke kunne sige.
Men der er ikke meget forskel i dæmpningen.

MSA Sordin er dog klart det lækreste høreværn, ingen tvivl der. :numberone:

Trykker budgettet lidt, kan SportTac monteres med gelpuder (Sonos sælger dem) og så er du næsten deroppe. :smile:

Walkers Razor er noget billigere, men også betydeligt ringere.
Det er dog godt til store ører, har skrueknap for nem justering, og kan skrues op så man kan høre myrer prutte. :biggrin:
Det skal dog være med gelpuder, de almindelige er stenhårde og ubrugelige.
(De kan vist købes nu fra original, jeg købte nogle på AliExpress)
Tak for dit svar, nu er der flere der skriver at SportTac ikke egner sig til indendørs grov våben, og du siger så at MSA Sordin dæmper marginalt mindre, så tænker jeg ikke at nogen af dem vil være en god ide, hvad bruger du dem til, og hvad er din vurdering, kan de bruges til indendørs grov?

Budget er ikke så vigtig, dog dermed ikke sagt at jeg vil spendere 4k på et sæt bøffer, men MSA Sordin rent prismæssigt kunne sagtens være muligt.
Jeg bruger dem til det hele.
Både riffel og inden- og udendørs pistolskydning.
De dæmper rigeligt til mig, også til .357
Men folk er jo forskellige ang. lydfølsomhed.
Jeg har arbejdet på maskinfabrik siden jeg var 15 (i alt 27 år), så jeg er ikke følsom med det.
Om jeg er halvdøv, er en diskussion mellem min kone og jeg. :mrgreen:
Men jeg bryder mig ikke om høje lyde, så helt døv er jeg jo ikke, bare ikke overfølsom.
(Det bliver ikke mig, som klager over en nabos varmepumpe :blink: )

Opsummeret: Et par ordentlige kophøreværn dæmper fint til mig. (Hold dig fra noget billigt skrammel)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Caspian1911 » 8. maj 2022, 13:40

C-Ber skrev:
8. maj 2022, 08:06
Caspian1911 skrev:
5. maj 2022, 08:33
Jeg bruger Peltor Sporttac sammen med ørepropper, når jeg er banekommandør på vores 100/200 m jægerbane. Ørepropperne giver lige den ekstra dæmpning, der gør det "behageligt" at stå flere timer og høre på en kortløbet 30-06, der bliver fødet med S&B.
Høreværnene skal lige skrues en tak højere op i lydstyrke, så kan jeg også føre en helt almindelig samtale uden besvær.
Når jeg selv skyder med min .308 med dæmper, er det ikke nødvendigt med propper.

Pga briller kunne jeg godt tænke mig gel-puder for øget komfort. De kan købes som ekstraudstyr.
MSA Sordin Supreme Pro har gel-puder som standard og bliver nok mit næste høreværn, når Peltor engang dør.

På jagt bruger jeg Phonak elektroniske ørepropper.

Gå aldrig på kompromis med din hørelse.
Du tænker det næste sæt bliver et par MSA Sordin, og de ser også lækre ud, men til indendørs grovvåben, vil du stadig benyttet ørepropper da de på papir dæmper det samme som SportTack ik?
Jeg har aldrig haft behov for propper sammen med Peltor Sporttac, når jeg har skudt 9mm og .357. Det er kun på jagtbanen, jeg finder det nødvendigt, og kun når jeg er Banekommandør. Der spiller tiden for støjbelastning også ind.

Da jeg skød IPSC Open havde jeg et par Peltor med 32 dB dæmpning.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Rednex » 11. maj 2022, 22:43

Jeg bruger Protac Shooter til alt. Jeg synes de fungerer fint til indendørs pistol. Jeg skyder selv 9mm og det larmer stadig en del når man skyder indendørs. Når jeg skyder Magtech (9 mm) bruger jeg aldrig propper under, men jeg har oplevet andre mærker som larmer en del mere og der kan jeg godt finde på at supplere med propper. Det samme er tilfældet når naboen skyder .357 (indendørs).

Jeg bruger dem også til riffel og haglbøsse, og der er de lidt klodsede, men hvis man kan abstrahere fra skramleriet når de rammer skæftet betyder det ikke noget. Man lærer også hurtigt at vende dem så batterierne sidder i koppen væk fra skæftet, for ellers slukker de når man trykker på knappen.

Selvom det kunne være rart med noget mere kompakt, så tør jeg ikke stole på at de giver nok beskyttelse i det lange løb.

Som andre også nævner, så kan man sagtens føre en samtale med propper under kopperne. Jeg burde nok også tilkøbe gelpuder til mine Protac da komforten halter når man bruger skydebriller.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af ReneKJ » 12. maj 2022, 06:36

Rednex skrev:
11. maj 2022, 22:43
Som andre også nævner, så kan man sagtens føre en samtale med propper under kopperne. Jeg burde nok også tilkøbe gelpuder til mine Protac da komforten halter når man bruger skydebriller.
Hvis vi taler sikkerhedsbriller, så endte jeg med bruge elastik på mine i stedet for brillestænger.
Jeg følte også det gav en lidt bedre forsegling af høreværnet, jeg tænker hurtigt der kan tabes nogle db i forhold til den opgivne dæmpning hvis de ikke sidder tæt.

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Rednex » 12. maj 2022, 12:05

ReneKJ skrev:
12. maj 2022, 06:36
Hvis vi taler sikkerhedsbriller, så endte jeg med bruge elastik på mine i stedet for brillestænger.
Jeg følte også det gav en lidt bedre forsegling af høreværnet, jeg tænker hurtigt der kan tabes nogle db i forhold til den opgivne dæmpning hvis de ikke sidder tæt.
Det er sikkerhedsbriller (Wiley X Valor). Jeg tror ikke man kan skifte brillestangen til elastik, men hvis jeg skal have dem på længe plejer jeg at sætte dem så brillestangen hviler over/ovenpå koppen. På den måde kommer de ikke i klemme mellem hovedet og koppen, og jeg synes faktisk også de slutter lidt tættere på øjenhulen på den måde.

Soeby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2021, 19:11
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: Høreværn elektroniske. Hvilke vil I anbefale?

Indlæg af Soeby » 12. maj 2022, 23:03

Elastikken burde være med i æsken dine Valor kom i

Besvar