Hvilken dehydrator til jerky?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af Ingsorsi » 21. dec 2021, 22:26

Jeg er helt vild med jerky. Jeg vil gerne lave mere af det.
Så vidt jeg forstår er det bedste at have en dehydrator.

Hvem kan anbefale en god en af slagsen?

Imerco har en cook & bajer på tilbud. Er det godt nok eller noget skrammel?

https://www.imerco.dk/cook-baker-dehydr ... =100393964

Soeby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2021, 19:11
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af Soeby » 21. dec 2021, 22:45

Hej

Tror den er fin, jeg har en dehydrator fra Netto som virker ubeklageligt.

Jeg bruger dog altid min grill til jerky. Det er en Treager, så den giver også en del røgsmag.

Ellers har jeg før i tiden fået rigtig fine resultater i min ovn. 60-80 grader til det har rette konsistens.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af Ingsorsi » 21. dec 2021, 22:57

Soeby skrev:
21. dec 2021, 22:45
Hej

Tror den er fin, jeg har en dehydrator fra Netto som virker ubeklageligt.

Jeg bruger dog altid min grill til jerky. Det er en Treager, så den giver også en del røgsmag.

Ellers har jeg før i tiden fået rigtig fine resultater i min ovn. 60-80 grader til det har rette konsistens.

Ok. Jeg har en røgovn også. Men har ikke brugt den til jerky. Men måske det er lige så godt? Tænker at det måske er svært at styre varmen præcist? Har både mulighed for at tænde bål i den og bruge el varmelegeme.

Soeby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2021, 19:11
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af Soeby » 22. dec 2021, 21:04

Min Treager kan stilles i temp. så den holder den meget præcist. Jeg bruger min dehydrator til at tørre svampe og urter. Jar ikke prøvet den til kød, da jeg jar haft så gode resultater i oven og i min traeger…

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af Sila0079 » 22. dec 2021, 22:37

Jeg købte den sidste de havde i min lokale Lidel i dag, efter jeg havde snakket med en af mine patienter, som tilfældigvis afholder kurser i brugen af dehydrater i forhold til friluftsliv, og derfor havde stor erfaring hermed.

Hendes erfaring var at den billigste fra Netto, var lige så god som de dyre, blot man sikrede sig at der både var varme og blæser, og ikke kun varme. Nice to have, og ikke altid til stede på de billigste, var en indbygget timer (men det kan jo klares med en ekstern timer, til 29 kroner fra Rema).
Behovet for at kunne regulere temperaturen, havde hun ikke oplevet, så pengene til en dyrere, skulle alene være for at dække ens behov for et 'lækkert produkt'.

Min skal bruges til at tørre hylstre og lave vildt-jerky fortrinsvis. Den kostede 200.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af Lassescout » 23. dec 2021, 10:47

Jeg har en enkelt gang lavet en meget vellykket jerky ved naturtørring. Det var ganske vist mens jeg boede i Grønland, hvor luften er tør, men som barn lavede vi altid bakskuld om foråret i vestjylland. Det er også naturtørring, blot af fisk.

Men jeg har da tænkt på, om man ikke kunne bygge et flueskab, og så lave jerky ved naturtørring i Danmark. Det tror jeg godt man kan. Hvis jeg en dag tager mig sammen til at bygge eller købe et ordentligt flueskab vil jeg prøve.

...og så lige et godt råd: lad nu være med at tørre kødet alt for meget. Det skal helst have lidt fugtighed tilbage i midten efter min smag. Så jeg lægger det i fryseren når det er tørt nok. Jeg stoler ikke på at det kan holde sig ved stuetemperatur når det kun er tørret til smag og ikke til konservering. Jeg smagte en gang noget tørret torsk som havde hængt alt for længe på tørrestativet. Jeg holder meget af tørret torsk, men dette var lige så tørt som halm, og det smagte af absolut intet. Så der skal man ikke hen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

SSB70
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. aug 2011, 22:40
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Esbjerg
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af SSB70 » 23. dec 2021, 22:34

jeg byggede selv en dehydrator i starten af foråret, corona kuller er roden til meget.
Dehydratoren består af en foodgrade plast opbevaringsboks fra Bauhaus et par trælister og nogle alu stænger og kødnåle lavet til kroge.
En gammel computerblæser og et varmelegme, en kina termostat og hastighedsregulator og lidt andet fra rodekassen i værkstedet.
IMG_0130.JPG
IMG_0131.JPG
IMG_0132.JPG
Første forsøg blev gjort med en stak billige 10 kr. bøffer fra Netto. Den brugte marinade opskriften skal fintunes lidt til min smag.
En vigtig ting når der laves jerky/chili bits luften skal kunne cirkulere omkring kødstykkerne, så de må ikke røre hinanden.

Steen

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af Ingsorsi » 23. dec 2021, 22:41

SSB70 skrev:
23. dec 2021, 22:34
jeg byggede selv en dehydrator i starten af foråret, corona kuller er roden til meget.
Dehydratoren består af en foodgrade plast opbevaringsboks fra Bauhaus et par trælister og nogle alu stænger og kødnåle lavet til kroge.
En gammel computerblæser og et varmelegme, en kina termostat og hastighedsregulator og lidt andet fra rodekassen i værkstedet.

IMG_0130.JPG

IMG_0131.JPG

IMG_0132.JPG

Første forsøg blev gjort med en stak billige 10 kr. bøffer fra Netto. Den brugte marinade opskriften skal fintunes lidt til min smag.
En vigtig ting når der laves jerky/chili bits luften skal kunne cirkulere omkring kødstykkerne, så de må ikke røre hinanden.

Steen
Wow. Det får jeg lyst til at prøve. Hvilket varmelegeme bruger du? Har du evt link?

SSB70
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10. aug 2011, 22:40
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Esbjerg
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken dehydrator til jerky?

Indlæg af SSB70 » 24. dec 2021, 02:20

Varmelegmet er fra DEVI og på 70W, pillet ud af en skrottet styring hvor det sad som frostsikring = gratis.
Skulle jeg ud og købe et varmelegme, ville jeg nok vælge et der var mindst på 200W, da DEVI´en kæmper lidt med at holde temperaturen,
hvis der skrues for meget op for luftgennemstrømningen.

Besvar