Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af PSindrup » 8. okt 2021, 08:14

Jeg har et lidt nørdet spørgmål om vores øjne som jeg gerne vil stille til en fagmand

Jeg har en bekendt, som stort set har levet i (corona)isolation det sidste 1½ år hvor kan kun har opholdt sig i sin lille lejlighed. Så meget så han ikke engang har forladt lejligheden for at handle, men fået alt bragt til døren.

Forleden var han så på arbejde for første gang i 1½ år, og det betød en "lang rejse" med det offentlige og ude i guds egen fri natur. Med lang afstand til alting.

Han fortæller at hans øjne var totalt "fucked up" og at han slet ikke kunne fokuserer på de lange afstande længere. Hans syn havde virkelig voldt ham problemer.

Det er jo indlysende, at hvis man opholder sig i en lille lejlighed så stiller øjnene aldrig, eller i hvert fald sjældent, skarpt på "uendelig", men kan det virkelig forårsage at øjnene "glemmer" evnen til at kunne stille skarpt på uendeligt?

På forhånd tak

Peter

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af Scrapper » 8. okt 2021, 09:01

Hvor gammel er han?
Og hvad laver han af arbejde?

Hvis han er på vej til at blive presbyop, populært kaldet gammelmandssyn, hvor man begynder at få problemer med at se skarpt på nært hold, kan det være forklaringen.

Forventeligt har manden siddet og gloet på en computer de fleste af hans vågne timer, og så forsøger muskulaturen at tilpasse sig den afstand. Dette kan afhjælpes med at bruge korrekt korrigerede skærmbriller.

Hvis han i 1 1/2 år har siddet og lavet skærmarbejde uden eller med forkert nærkorrektion, så forsøger den glatte muskulatur, som styrer akkomodationen (akkomodation = linsen i øjet som stiller skarpt på nær), at kompensere.
Dette forårsager en slags krampetilstand, hvor akkomodationen så har svært ved at slappe af igen, når der skal ses skarpt på afstand.

Så det er ikke isolationen i sig selv, som har forårsaget tilstanden, men snarere hvad han har foretaget sig under isolationen.

Det kan langsomt rettes op igen, når man så bruger korrekt nærkorrektion. Dog vil det kunne tage noget tid, før muskulaturen er på plads igen.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af Fast Fumble » 8. okt 2021, 09:18

[Moderator]
Tråd flyttet til "Optik..." for at sikre at den ikke forsvinder i næste Smalltalk oprydning.
(Og for at man kan Thank'e for det gode bidrag)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af PSindrup » 8. okt 2021, 09:47

Scrapper skrev:
8. okt 2021, 09:01
Hvor gammel er han?
Og hvad laver han af arbejde?

Hvis han er på vej til at blive presbyop, populært kaldet gammelmandssyn, hvor man begynder at få problemer med at se skarpt på nært hold, kan det være forklaringen.

Forventeligt har manden siddet og gloet på en computer de fleste af hans vågne timer, og så forsøger muskulaturen at tilpasse sig den afstand. Dette kan afhjælpes med at bruge korrekt korrigerede skærmbriller.

Hvis han i 1 1/2 år har siddet og lavet skærmarbejde uden eller med forkert nærkorrektion, så forsøger den glatte muskulatur, som styrer akkomodationen (akkomodation = linsen i øjet som stiller skarpt på nær), at kompensere.
Dette forårsager en slags krampetilstand, hvor akkomodationen så har svært ved at slappe af igen, når der skal ses skarpt på afstand.

Så det er ikke isolationen i sig selv, som har forårsaget tilstanden, men snarere hvad han har foretaget sig under isolationen.

Det kan langsomt rettes op igen, når man så bruger korrekt nærkorrektion. Dog vil det kunne tage noget tid, før muskulaturen er på plads igen.
:goodpost: Tak

- Han er 48, så det er tid for presbyopi :giggle:
- Og ja, han har siddet og gloet ind i en skærm, formodentlig alle døgnets vågne timer - men med (ældre) skærmbriller
- Som 64 årig kender jeg naturligvis godt presbyopi, (på egen krop og øjne) men har kun tænkt på det som problemer med at stille skarpt tæt på. Din forklaring med en krampetilstand giver rigtig god mening.
- Og ja, jeg er naturligvis helt med på at det ikke er isolationen i sig selv der har forårsaget problemet, men "arbejdsmiljøet" han har bragt sig selv i.

Tak for fin forklaring. Så giver det hele lidt bedre mening

Peter

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af Mapzter » 8. okt 2021, 10:01

PSindrup skrev:
8. okt 2021, 08:14
Han fortæller at hans øjne var totalt "fucked up" og at han slet ikke kunne fokuserer på de lange afstande længere. Hans syn havde virkelig voldt ham problemer.
Jeg er 47 og er begyndt at bruge kontaktlinser for at kunne se skarpt på længere afstande. Mine øjne er blevet dårligere til at se langt over de seneste år, og blev målt til -1 hos optikeren. Jeg bruger så kun en linse i mit ikke-dominante øje for at kunne se skarpt på lang afstand, og lader mit dominante øje være u-korrigeret, for at kunne se skarpt tæt på. Det virker forbavsende godt for mig, og jeg slipper for at bruge læsebriller, som var nødvendigt når jeg havde kontaktlinser i begge øjne.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af PSindrup » 8. okt 2021, 10:03

Mapzter skrev:
8. okt 2021, 10:01
PSindrup skrev:
8. okt 2021, 08:14
Han fortæller at hans øjne var totalt "fucked up" og at han slet ikke kunne fokuserer på de lange afstande længere. Hans syn havde virkelig voldt ham problemer.
Jeg er 47 og er begyndt at bruge kontaktlinser for at kunne se skarpt på længere afstande. Mine øjne er blevet dårligere til at se langt over de seneste år, og blev målt til -1 hos optikeren. Jeg bruger så kun en linse i mit ikke-dominante øje for at kunne se skarpt på lang afstand, og lader mit dominante øje være u-korrigeret, for at kunne se skarpt tæt på. Det virker forbavsende godt for mig, og jeg slipper for at bruge læsebriller, som var nødvendigt når jeg havde kontaktlinser i begge øjne.
Jeg har faktisk en ven der har fået lavet laseroperation, hvor hans ene øje er korrigeret til læseafstand og det andet til lang afstand.

Jeg syntes at der vildt at det ikke fucker hjernen fuldstændigt op. :shock:

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af Kenned » 8. okt 2021, 10:27

PSindrup skrev:
8. okt 2021, 10:03
Mapzter skrev:
8. okt 2021, 10:01
PSindrup skrev:
8. okt 2021, 08:14
Han fortæller at hans øjne var totalt "fucked up" og at han slet ikke kunne fokuserer på de lange afstande længere. Hans syn havde virkelig voldt ham problemer.
Jeg er 47 og er begyndt at bruge kontaktlinser for at kunne se skarpt på længere afstande. Mine øjne er blevet dårligere til at se langt over de seneste år, og blev målt til -1 hos optikeren. Jeg bruger så kun en linse i mit ikke-dominante øje for at kunne se skarpt på lang afstand, og lader mit dominante øje være u-korrigeret, for at kunne se skarpt tæt på. Det virker forbavsende godt for mig, og jeg slipper for at bruge læsebriller, som var nødvendigt når jeg havde kontaktlinser i begge øjne.
Jeg har faktisk en ven der har fået lavet laseroperation, hvor hans ene øje er korrigeret til læseafstand og det andet til lang afstand.

Jeg syntes at der vildt at det ikke fucker hjernen fuldstændigt op. :shock:

Peter
Det gør det med garanti også i starten :biggrin:

Min elendige optiker forsøgte en trick med at give mig to forskellige kontaktlinser for at opnå en effekt som den du beskriver. Hun "glemte" dog at fortælle mig det, og jeg troede jeg havde fået forkerte linser udleveret til det ene øje. Det eksperiment varede ca 15 minutter.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af PSindrup » 8. okt 2021, 10:33

Kenned skrev:
8. okt 2021, 10:27
PSindrup skrev:
8. okt 2021, 10:03
Mapzter skrev:
8. okt 2021, 10:01
PSindrup skrev:
8. okt 2021, 08:14
Han fortæller at hans øjne var totalt "fucked up" og at han slet ikke kunne fokuserer på de lange afstande længere. Hans syn havde virkelig voldt ham problemer.
Jeg er 47 og er begyndt at bruge kontaktlinser for at kunne se skarpt på længere afstande. Mine øjne er blevet dårligere til at se langt over de seneste år, og blev målt til -1 hos optikeren. Jeg bruger så kun en linse i mit ikke-dominante øje for at kunne se skarpt på lang afstand, og lader mit dominante øje være u-korrigeret, for at kunne se skarpt tæt på. Det virker forbavsende godt for mig, og jeg slipper for at bruge læsebriller, som var nødvendigt når jeg havde kontaktlinser i begge øjne.
Jeg har faktisk en ven der har fået lavet laseroperation, hvor hans ene øje er korrigeret til læseafstand og det andet til lang afstand.

Jeg syntes at der vildt at det ikke fucker hjernen fuldstændigt op. :shock:

Peter
Det gør det med garanti også i starten :biggrin:

Min elendige optiker forsøgte en trick med at give mig to forskellige kontaktlinser for at opnå en effekt som den du beskriver. Hun "glemte" dog at fortælle mig det, og jeg troede jeg havde fået forkerte linser udleveret til det ene øje. Det eksperiment varede ca 15 minutter.

Hilsen Kenneth
Sikke da en klovn! :impatient:

Og godt at det kun var kontaktlinser og ikke en irreversibel operation :Hug:

Peter

EgLarsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 29. nov 2010, 19:36
Interesser: jagt, historisk riffel, genlad
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af EgLarsen » 8. okt 2021, 11:43

Scrappers forklaring med øjenmusklerne passer med min optikers forklaring på, hvorfor flere og flere unge mennesker ikke kan se ordentligt, ud over afstanden til computeren.
Så bedste bud er, at man kommer ud i naturen og genoptræner sine øjenmuskler ved at kigge på den virkelige verden :shock:
:smile: Eg Larsen
som også roder med gamle motorcykler

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af C-X » 8. okt 2021, 11:58

EgLarsen skrev:
8. okt 2021, 11:43
Scrappers forklaring med øjenmusklerne passer med min optikers forklaring på, hvorfor flere og flere unge mennesker ikke kan se ordentligt, ud over afstanden til computeren.
Så bedste bud er, at man kommer ud i naturen og genoptræner sine øjenmuskler ved at kigge på den virkelige verden :shock:
Ja, mountain biking er sundt, og er man i skoven, kan man opleve lidt af hvert...

https://www.bt.dk/samfund/per-cyklede-d ... rt-ved-det
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af PSindrup » 8. okt 2021, 12:13

C-X skrev:
8. okt 2021, 11:58
EgLarsen skrev:
8. okt 2021, 11:43
Scrappers forklaring med øjenmusklerne passer med min optikers forklaring på, hvorfor flere og flere unge mennesker ikke kan se ordentligt, ud over afstanden til computeren.
Så bedste bud er, at man kommer ud i naturen og genoptræner sine øjenmuskler ved at kigge på den virkelige verden :shock:
Ja, mountain biking er sundt, og er man i skoven, kan man opleve lidt af hvert...

https://www.bt.dk/samfund/per-cyklede-d ... rt-ved-det
Jeg har altid hørt at MTB er farligt for os midaldrende mænd. Nu forstår jeg bedre, med alle de distraktioner. :shock:

Peter

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af Bobo » 8. okt 2021, 14:52

PSindrup skrev:
8. okt 2021, 08:14
Jeg har et lidt nørdet spørgmål om vores øjne som jeg gerne vil stille til en fagmand

Jeg har en bekendt, som stort set har levet i (corona)isolation det sidste 1½ år hvor kan kun har opholdt sig i sin lille lejlighed. Så meget så han ikke engang har forladt lejligheden for at handle, men fået alt bragt til døren.

Forleden var han så på arbejde for første gang i 1½ år, og det betød en "lang rejse" med det offentlige og ude i guds egen fri natur. Med lang afstand til alting.

Han fortæller at hans øjne var totalt "fucked up" og at han slet ikke kunne fokuserer på de lange afstande længere. Hans syn havde virkelig voldt ham problemer.

Det er jo indlysende, at hvis man opholder sig i en lille lejlighed så stiller øjnene aldrig, eller i hvert fald sjældent, skarpt på "uendelig", men kan det virkelig forårsage at øjnene "glemmer" evnen til at kunne stille skarpt på uendeligt?

På forhånd tak

Peter
Hvorfor har han været isoleret i 1,5 år ??????
er det sølvpapiret der har givet genskin ind i øjnene :smile:

:offtopic:
Bobo ------ Igen uden billeder

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der en optiker eller øjenlæge til stede?

Indlæg af PSindrup » 8. okt 2021, 14:59

Bobo skrev:
8. okt 2021, 14:52
PSindrup skrev:
8. okt 2021, 08:14
Jeg har et lidt nørdet spørgmål om vores øjne som jeg gerne vil stille til en fagmand

Jeg har en bekendt, som stort set har levet i (corona)isolation det sidste 1½ år hvor kan kun har opholdt sig i sin lille lejlighed. Så meget så han ikke engang har forladt lejligheden for at handle, men fået alt bragt til døren.

Forleden var han så på arbejde for første gang i 1½ år, og det betød en "lang rejse" med det offentlige og ude i guds egen fri natur. Med lang afstand til alting.

Han fortæller at hans øjne var totalt "fucked up" og at han slet ikke kunne fokuserer på de lange afstande længere. Hans syn havde virkelig voldt ham problemer.

Det er jo indlysende, at hvis man opholder sig i en lille lejlighed så stiller øjnene aldrig, eller i hvert fald sjældent, skarpt på "uendelig", men kan det virkelig forårsage at øjnene "glemmer" evnen til at kunne stille skarpt på uendeligt?

På forhånd tak

Peter
Hvorfor har han været isoleret i 1,5 år ??????
er det sølvpapiret der har givet genskin ind i øjnene :smile:

:offtopic:
Corona-paranoia.

Kombineret med at han har langt (=lang transporttid) på arbejde. Jeg tror at han har brugt det som en bekvem undskyldning for ikke at tage på arbejde.

Kombineret med at han er mega-nørdet, og har nok i sit eget selskab og ikke har behov for at "komme ud i samfundet"

Peter

Besvar