Køb af første .22lr pistol

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Køb af første .22lr pistol

Indlæg af NWF » 25. aug 2021, 12:00

Jeg skal have købt mig en .22lr pistol, men det er ikke noget jeg vil afsætte et voldsomt budget til da jeg alene kun hyggeskyder og ikke har ambitioner om meget mere. Jeg har besluttede mig for at købe en ny pistol da jeg ikke ved alverden om hvad jeg skal se efter samt at de 2 pistoler som jeg har set på ligger i en prisklasse hvor jeg er ok med at købe nyt

Har kiggede på henholdsvis Ruger Mark IV og Browning Buck Mack, og også skudt med begge 2 i forskellige versioner.

Kan nogle af jer mere erfarne skytter opliste nogle pros/cons på disse 2, samt evt sige noget om hvilket version man skal vælge hvis det er
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Krung » 25. aug 2021, 12:04

Jeg er selv lidt i samme båd, men vil råde dig til at prøve en S&W revolver i 22LR også, inden du lægger dig for fast.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Bofhenator » 25. aug 2021, 12:07

NWF skrev:
25. aug 2021, 12:00
Jeg skal have købt mig en 22LR pistol, men det er ikke noget jeg vil afsætte et voldsomt budget til da jeg alene kun hyggeskyder og ikke har ambitioner om meget mere. Jeg har besluttede mig for at købe en ny pistol da jeg ikke ved alverden om hvad jeg skal se efter samt at de 2 pistoler som jeg har set på ligger i en prisklasse hvor jeg er ok med at købe nyt

Har kiggede på henholdsvis Ruger Mark IV og Browning Buck Mack, og også skudt med begge 2 i forskellige versioner.

Kan nogle af jer mere erfarne skytter opliste nogle pros/cons på disse 2, samt evt sige noget om hvilket version man skal vælge hvis det er
Du skal vælge den du skyder bedst med og som tiltaler dig mest.

Jeg er til Ruger, men buckmarken er ikke en skidt skyder.

Ingen af dem er Walther/Pardini/osv sportspistoler, det betyder du ikke får samme lækkerhed eller nøjagtighed (eller pris). Men du får en pistol der er masser af muligheder for aftermarket stumper til, hvis der er noget der ikke huer dig.

Min første 22er var en Ruger, jeg har den stadig :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af NWF » 25. aug 2021, 12:12

Krung skrev:
25. aug 2021, 12:04
Jeg er selv lidt i samme båd, men vil råde dig til at prøve en S&W revolver i 22LR også, inden du lægger dig for fast.
Uh, jeg har luret på dem - men de koster mere end jeg vil bruge :(
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Krung » 25. aug 2021, 12:22

NWF skrev:
25. aug 2021, 12:12
Krung skrev:
25. aug 2021, 12:04
Jeg er selv lidt i samme båd, men vil råde dig til at prøve en S&W revolver i 22LR også, inden du lægger dig for fast.
Uh, jeg har luret på dem - men de koster mere end jeg vil bruge :(
Jeg kigger efter en brugt. Men jeg har så mange projekter at jeg aldrig ved hvilket der rykker sig som det næste.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Raptor357 » 25. aug 2021, 12:30

En walther gsp brugt er billig og man får meget pistol for pengene.
Det er min anbefaling 1000kr-1500kr giver man for et fint eksrmplar.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af High Standard » 25. aug 2021, 13:32

Jeg har en Ruger 22/45 mark III, som jeg er meget glad for, den har et V-notch sigte som ikke er verdens mest præcise, men til gengæld hurtigt at få på målet. Det er en super lille skyder med fluted løb og det hele og præcisionen i selve pistolen fejler ikke noget når jeg sætter et rødpunkts sigte på. Den hører til de tidlige generationer af Rugers .22'ere som er super bøvlede at skille ad - som jeg har forstået det er de senere udgaver langt mere brugervenlige - men tager man sig ordentlig tid og lader være med at hidse sig alt for meget op undervejs, er det ikke noget problem.

En af mine andre pistoler er en Benelli m 95 som er langt lettere at skyde med, men Rugeren bliver den sidste af de to der forlader skabet og flytter hjemmefra :smile:

Hilsen

High Standard

NB Inden du helt afskriver revolver muligheden kunne du jo overveje en brugt S&W M 17 - HH har masser af dem til fornuftig pris og mon ikke de også kan fåes billigt ved privat handel?

Brugeravatar
Prestone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. feb 2009, 16:36
Interesser: Håndvåben og finurligheder.
Geografisk sted: Ulstrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Prestone » 25. aug 2021, 13:41

Min første pistol var en GSG 1911 22lr, den har jeg endnu og det er en prægtig pistol, den har over årene fået lidt stumper som gør den mere præcis hvilket var en fin investering.

Den fåes til næsten enhver smag.

https://huntershouse.dk/kat1360-GSG-German-Sport-Guns/
It´s good to have healthy pets, you never know when you will be forced to eat them.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Frantz » 25. aug 2021, 14:22

En S&W M41 brugt er også værd at kigge på. Det er en utrolig præcis pistol som ligner en "rigtig" pistol. Den koster 15k som ny, og brugt gammel model kan fået for 5k og af og til under. Og for at det ikke skal være løgn så et de ældre modeller bedre.
De gamle modeller er dyre i USA end en ny m41 (men de er også tossede de amrikaner)
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Werecat » 25. aug 2021, 16:20

Raptor357 skrev:
25. aug 2021, 12:30
En walther gsp brugt er billig og man får meget pistol for pengene.
Det er min anbefaling 1000kr-1500kr giver man for et fint eksrmplar.
:goodpost: :numberone:
Jeg har stadig min Walter GSP jeg købte for 17 år siden. Og da var den allerede godt brugt. Det til trods, er det ikke pistolen der begrænsede mig dengang jeg faktisk var i træning og skød 280+ til træning. Jeg har ihvertfald skudt 50000 skud og slidt tre kufferter op, men har aldrig haft brug for andet end en sjælden gang at skille den ad og rense og smøre. Bruneringen er slidt godt af, men piben er uden tegn på slid indvendig. Den er god for mindst 50000 skud endnu, når ungerne en dag er store nok til at jeg får tid til at skyde.

Og den er ikke til salg!
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Ninjakebab » 25. aug 2021, 16:31

Når du er kommet frem til de 2 kandidater er resten overladt primært til personlige præferencer.

Kan du lide muligheden for at modificere og finde nye stumper (f.eks. aftræk) og tilbehør, så er Ruger det sikre valg. Det er svært at finde en 22 pistol platform med flere aftermarket dimser og videns-support.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af ReneKJ » 25. aug 2021, 17:06

Ud over dem er er nævnt her, er der så nogen der har erfaring med en SW22 Victory?

Jeg er også i den situation at jeg bør få taget mig sammen til at anskaffe en .22, og det er en af dem der fås til en rimelig pris som ny.
Der er masser af fine online reviews, men som vi alle ved så er NVF autoriteten på våbenområdet :biggrin:

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af InMySights » 25. aug 2021, 22:37

Har lige købt en Walther GSP til en fin pris af en klubkammerat.
Det er umiddelbart en lækker starter for mit vedkommende
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Caspian1911 » 25. aug 2021, 22:57

Spørgsmålet har været vendt før :smile:

Jeg anbefaler stadig en IZH 35M:
viewtopic.php?f=36&t=65904&p=729595&hil ... 35#p729595
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af High Standard » 26. aug 2021, 07:57

Hej
Jeg tænker at Ninjakebab rammer sømmet på hovedet, der er masser af muligheder også til en temmelig billig penge - se f.eks. eksemplerne med GSP og IZH 35M - og i sidste ende skal du simpelthen prøve nogle stykker inden du vælger. Selv var jeg ret utålmodig og købte hurtigt en High Standard som jeg dog aldrig blev helt venner med da den havde store problemer med at genlade, til gengæld var den billig og da jeg til sidst valgte at skrotte den var tabet overkommeligt :smile: I mellemtiden havde jeg fået en langt bedre fornemmelse for hvad det var at jeg ønskede mig og så var jeg klar til at købe. Vi kan råde dig alt det vi vil, men i sidste ende er det kun dig der ved hvad der virker for dig, du skal bare lige have prøvet nok pistoler/revolvere til at finde ud af det.

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af 7TCU » 26. aug 2021, 10:13

Hej

Ja, det hele afhænger af ens egen smag og hvad der passer en (men det kan man jo kun finde ud af ved at prøve de forskellige skydere)
Jeg startede ud med en S&W Mod 17 og den var egentlig talt rigtig god til 15m skydning, men så begyndte interessen for Terrænskydning og Kombipistol at melde sig og så kom jeg for skade at sælge S&W'en :wall: og købe en High Standard "The Victor" og den var også god til 15m skydning, men knap så god til Kombi og Terræn skydning da den havde problemer med genladning og var kræsen med valg af ammunition og magasiner, og den blev til sidst skrottet da rammen revnede.
Som erstatning købte jeg en Walther GSP (fra 1985) og det gjorde jeg i 1995, altså har den nu fulgt mig i 26 år og det er den mest pålidelige skyder jeg har haft med at gøre, jeg har vel også som Werecat hældt omkring 40.000-50.000 skud igennem den og står indvendig i piben helt fint.
Intet i skyderen er skiftet, det eneste jeg har gjort er at skifte aftrækket til den nye type og håndtaget også til den nye type. :rock:

Men alt efter temperament og skydediscipliner så er det dit valg og forslaget om en Ruger er også godt, der kan fås mængder at tilbehør til den :numberone:

Held og lykke med projektet :razz:

Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Ras.Killing » 26. aug 2021, 12:36

Jeg ville tage et kig på Smith & Wesson SW22 også, og ikke bare fordi jeg selv har en.

Browning, Ruger og S&W er alle ret sammenlignelige med deres 22 pistoler. Så der er ikke den store forkel på, om du vælger den ene eller den anden.

Personligt kan jeg dog bedre lide Ruger og S&W.

En lille ting der kan være værd at fremhæve, er at du kan få Rugeren med et ''1911 greb'', det er en fin feature, hvis du sidenhen vil opgradere med en 1911 grovpistol også, da grebet så vil være (mere eller mindre) ens på de to platofrm.

Men som sagt... Du vil være fint kørende, uanset hvilken af de tre du vælger.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Ras.Killing » 26. aug 2021, 12:39

Mht. til de ældre modeller der nævnes, så kan man ofte gøre en god handel på en ældre 22 pistol :thumbup: men hav i mente at de kan være svære at skaffe reservedele til... og at selv en lille stump nok koster det dobbelte af hvad du gav for pistolen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af NWF » 26. aug 2021, 12:51

Var forbi den lokal pusher idag, og føle lidt på nogle forskellige versioner af Ruger'en og Browning'en, samt SW Victory .22 og en brugt Hammerli 208 international.

SW Victory .22 holdte jeg ikke ret godt på, synes skæfter er for kort til mine hænder, så den røg hurtigt til siden - og holdte bedre på Browning end de forskellige Ruger'er som havde nogle forskellige skæfter - samt jeg kan bedre lidt aftrækket på Browning'en out-of-the-box end Ruger'en. Prøvede dog en Ruger med en Volquartsen aftrækker, det var fedt.

Men Hammerli'en var sgu lækker at både holde på og at tage aftræk på - aftrækket var klart bedre end Browning - så lige nu er den i spil sammen med en Browning Buck Mark Plus Stainless.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af Ras.Killing » 26. aug 2021, 13:21

NWF skrev:
26. aug 2021, 12:51
Men Hammerli'en var sgu lækker at både holde på og at tage aftræk på - aftrækket var klart bedre end Browning - så lige nu er den i spil sammen med en Browning Buck Mark Plus Stainless.
Hämmerlien er jo så også en decideret targetpistol.

Det er en helt anden boldgade end de tre andre, som er udprægede plinkere.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af PSindrup » 26. aug 2021, 16:13

Ras.Killing skrev:
26. aug 2021, 12:36
Jeg ville tage et kig på Smith & Wesson SW22 også, og ikke bare fordi jeg selv har en.
Den er flot og enkel rent visuelt

Det kunne godt blive en jeg ville kikke nærmere på, hvis det viser sig at terrenskydning er noget jeg vil kaste mig over.


youtu.be/KcacaD4hRT4

Peter

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af T-REX » 26. aug 2021, 18:54

High Standard The Victor er bestemt et kig værd. IMO en af de bedste US producerede. 22 pistoler, og langt langt bedre, end en Ruger.
Aftrækket er også 10 gange så nemt at justere, som en S&W M41.
Ville aldrig vælge, uden justerbart aftræk.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af PSindrup » 27. aug 2021, 12:17

JRexA skrev:
26. aug 2021, 18:54
High Standard The Victor er bestemt et kig værd. IMO en af de bedste US producerede. 22 pistoler ...
Ville aldrig vælge, uden justerbart aftræk.
Er der nogen der har et bud på om den, uden for meget besvær, ville kunne betjenes af en venstrehåndsskytte?

Her tænker jeg specielt på at "udløse" slæden efter at man har ladt pistolen, sikringen og udløseren til magasinet?

Peter
PS: Jeg har højreøjedominans, men er "ekstremt venstrehåndet" :giggle:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af T-REX » 27. aug 2021, 12:26

PSindrup skrev:
27. aug 2021, 12:17
JRexA skrev:
26. aug 2021, 18:54
High Standard The Victor er bestemt et kig værd. IMO en af de bedste US producerede. 22 pistoler ...
Ville aldrig vælge, uden justerbart aftræk.
Er der nogen der har et bud på om den, uden for meget besvær, ville kunne betjenes af en venstrehåndsskytte?

Her tænker jeg specielt på at "udløse" slæden efter at man har ladt pistolen, sikringen og udløseren til magasinet?

Peter
PS: Jeg har højreøjedominans, men er "ekstremt venstrehåndet" :giggle:
Jeg kan ikke huske om den har slædelås.
Magasinet er ikke et problem.
Man kan få venstrehåndsgrep til dem, både alm. Og fodformede.
Har aldrig brugt sikring, på en .22 pistol, min Feinwerkbau havde ingen sikring, og heller ikke slædelås.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af første 22LR pistol

Indlæg af PSindrup » 27. aug 2021, 12:39

JRexA skrev:
27. aug 2021, 12:26
PSindrup skrev:
27. aug 2021, 12:17
JRexA skrev:
26. aug 2021, 18:54
High Standard The Victor er bestemt et kig værd. IMO en af de bedste US producerede. 22 pistoler ...
Ville aldrig vælge, uden justerbart aftræk.
Er der nogen der har et bud på om den, uden for meget besvær, ville kunne betjenes af en venstrehåndsskytte?

Her tænker jeg specielt på at "udløse" slæden efter at man har ladt pistolen, sikringen og udløseren til magasinet?

Peter
PS: Jeg har højreøjedominans, men er "ekstremt venstrehåndet" :giggle:
Jeg kan ikke huske om den har slædelås.
Magasinet er ikke et problem.
Man kan få venstrehåndsgrep til dem, både alm. Og fodformede.
Har aldrig brugt sikring, på en .22 pistol, min Feinwerkbau havde ingen sikring, og heller ikke slædelås.
Hvis slædelås betyder at slæden låses i "åben tilstand" efter sidste patron, så er svaret ja.

Jeg tænker ikke så meget på greb, som på sikring, udløsning af magasin og slædelås

Peter

Besvar