Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af PSindrup » 12. jul 2021, 14:20

I forlængelse af denne tråd

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=87194

ønsker jeg mig en jagtkniv der skal kunne fungerer som "aflivningskniv".
Den skal, det meste af tiden, ligge i bilen (gemt langt væk, nede under reservehjulet) og skal primært bruges til hvis man støder på et traffikskadet dyr der skal aflives.

Den skal også gerne kunne bruges som almindelig jagtkniv, så jeg gider ikke bare kikke i køkkenskuffen efter den længste kniv jeg kan finde. :giggle:

Det skal ikke være en foldekniv

Anyone?

Peter

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Krung » 12. jul 2021, 14:27

Vil du gerne have gratis husleje i Hotel Tremmely?

Du skal IKKE have en kniv liggende i bilen. Kører du på en vej, hvor der ikke er risiko for at ramme et større dyr, er du pludselig kriminel.
Uanset hvor tåbeligt det er, skal du nu have en anerkendelsesværdig grund til at have den med.

Jeg ville have en flad skruetrækker liggende i bilen og en skrue løs (i bilen). :neutral:

Hver gang jeg så støder på et påkørt dyr, vil jeg gøre hvad jeg kan, og derefter skrive et vredt brev til Justitsministeren og Ekstrabladet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af C-X » 12. jul 2021, 14:28

Der er frit valg, men tænk over den udformning, i forhold til formål og så at du i visitationszoner bliver knaldet uanset dine hensigter. Jeg tror ikke det scenarie er grund nok til, at du må medbringe en kniv på den vis. Den emsige betjent vil nærmere mene, at du med vilje har skjult den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af FrederikF » 12. jul 2021, 14:34

Husk at medbringe vaseline sammen med kniven - du risikrer at få brug fir det.
Der er ingen garanti for at det er flinke ole landbetjent, eller rara skydebanepolitimakker du møder i en kontrol.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af PSindrup » 12. jul 2021, 15:02

Hooooooooooold inde. :giggle:

Jeg spørger ikke til gældende knivlov, men til hvilke knive der er tilgængelige.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af C-X » 12. jul 2021, 15:20

Don't get it? :what:

Jeg bruger gerne knive over 12 cm, på jagt, hvis jeg er i det humør - de er både lovlige og tilgængelige. Bare ikke til dit beskrevne formål.

Kig på en Mora Kansbol, til din jagttaske. Det er en rigtig fin kniv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Bofhenator » 12. jul 2021, 16:00

PSindrup skrev:
12. jul 2021, 15:02
Hooooooooooold inde. :giggle:

Jeg spørger ikke til gældende knivlov, men til hvilke knive der er tilgængelige.

Peter
Til anderkendelsesværdigt formål (jagt) er der ikke en grænse for hvor lang en kniv du må bruge.

Nap du den her:
https://www.grejfreak.dk/shop/170-knive ... owie-kniv/

(hvis du har tænkt dig at bringe måsen i klaskehøjde, så gør det ordentligt)

Din overskrift skal rettes, for der er ingen lovlig længde til det du gerne vil.
Enten er det en jagtkniv, du har med på jagt, ingen grænse. Eller også har du en kniv ulovligt i din bil (heller ingen grænse, det er bare forbudt).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Flugteren » 12. jul 2021, 16:10

Præcis. Der findes ikke længere knivtyper, som er lovlige at have på sig uanset sted og tidspunkt og evt. formål. Før den nye knivlov i 2016 kunne man lovligt have en kniv på sig, uden et bestemt formål, hvis den var under 7 cm bladlængde, ikke kunne låses og ikke kunne betjenes med én hånd (det sidste gjaldt for alle foldeknive, i øvrigt).

Hvis du har et anerkendelsesværdigt formål, så kan du medbringe en Rambo-kniv med blodrille og modhager, hvis du ønsker det. Det er ikke et anerkendelsesværdigt formål at køre rundt med en kniv, uanset størrelse, uden et bestemt formål.

Tilbage i 2016 udtalte Søren Pind, justitsministen dengang, at formålet ikke var at genere borgere, som medbragte en kniv til almindelige gøremål i dagligdagen, f.eks. åbne pakker eller skære et æble over til frokost. Problemet er, at de undtagelser ikke er nedfældet i lov, og i princippet kan enhver politibetjent være ligeglad med, hvad Søren Pind sagde - ifølge lovens ord er en kniv ulovlig, medmindre en tilfældig betjent finder det anerkendelsesværdigt.

Nuvel, man kan så tage den i retten, men hvem synes lige, at det er sjovt?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2227
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Kenned » 13. jul 2021, 10:41

PSindrup skrev:
12. jul 2021, 15:02
Hooooooooooold inde. :giggle:

Jeg spørger ikke til gældende knivlov, men til hvilke knive der er tilgængelige.

Peter
Folk skriver det med god grund. Én blev udvist af landet for en kniv i en taske i bagagerummet på bilen.

Og nu skal jeg nok stoppe med lovsnakken.

Seriøst så ville jeg nok vælge en økse (Fiskars X7 koster nærmest ingenting, og holder for evigt). Den går ikke under knivloven(sorry, jeg lovede at stoppe :biggrin: ), og derudover så dækker den flere situationer hvor en kniv ikke ville være god pga. den korte rækkevidde..

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af FrederikF » 13. jul 2021, 11:03

En økse er rigtig god til noget.
En spade folde er god til rigtig meget.
33E91B35-F8F1-4006-991F-E3CE96DB27E0.jpeg
33E91B35-F8F1-4006-991F-E3CE96DB27E0.jpeg (101.6 KiB) Vist 3654 gange
De her gamle us/dk modeller er billige og holdbare og har efterhånden lidt historisk patina.
De er endvidere bedre end en økse når man kører fast. Er lettere at forklare Peter Betjent hvorfor den ligger i bagagerummet på Strøget ved Læderstræde end en økse :giggle: :oops:
Det er imho et “musthave”, tillige med et reb, et topnøglesæt, lidt ståltråd, vand, et tæppe, en fiskestang, førstehjælpskasse og en flaske spiritus.
Det er at finde altid i min bil (når jeg en sjælden gang låner konens så er det som regel kun spaden der kommer med).

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Krung » 13. jul 2021, 11:04

Kenned skrev:
13. jul 2021, 10:41
PSindrup skrev:
12. jul 2021, 15:02
Jeg spørger ikke til gældende knivlov, men til hvilke knive der er tilgængelige.
Folk skriver det med god grund. Én blev udvist af landet for en kniv i en taske i bagagerummet på bilen.
...
Seriøst så ville jeg nok vælge en økse (Fiskars X7 koster nærmest ingenting, og holder for evigt). Den går ikke under knivloven ...
Ingen grund til at stoppe med lovsnakken, for det stopper ikke med bare knivloven.

En rocker er dømt for at have en golfkølle i bagagerummet. Han havde ikke nogen god forklaring på hvorfor han havde kun 1 ... eller var det flere, når nu han ikke dyrkede golf :what:

Man kan vist (hvis jeg husker rigtigt) blive dømt for at tage skudsikkervest på i byen. Det er jo et passivt våben ... eller hvad var det dommeren kaldte det.

Når folk nævner ordet "retsstat", har jeg altid lyst til at spørge om de kender et nutidigt eksempel på en :freak:
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Flugteren » 13. jul 2021, 11:10

Krung skrev:
13. jul 2021, 11:04

Man kan vist (hvis jeg husker rigtigt) blive dømt for at tage skudsikkervest på i byen. Det er jo et passivt våben ... eller hvad var det dommeren kaldte det.

Når folk nævner ordet "retsstat", har jeg altid lyst til at spørge om de kender et nutidigt eksempel på en :freak:
Det er ikke ulovligt at påklæde sig en skudsikker vest, det skal "blot" anmeldes online til myndighederne med en nogenlunde tidsrum og placering angivet. Er det komplet åndssvagt, ja, og loven er sikkert udelukkende lavet for at have noget ekstra at smide efter bandemedlemmer, når de pågribes i visitationszoner eller under optrapninger af konflikter. De er helt sikkert ikke inde og anmelde, at de bærer skudsikker vest i et bestemt tidsrum og område.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af C-X » 13. jul 2021, 11:22

Kenned skrev:
13. jul 2021, 10:41
PSindrup skrev:
12. jul 2021, 15:02
Hooooooooooold inde. :giggle:

Jeg spørger ikke til gældende knivlov, men til hvilke knive der er tilgængelige.

Peter
Folk skriver det med god grund. Én blev udvist af landet for en kniv i en taske i bagagerummet på bilen.

Og nu skal jeg nok stoppe med lovsnakken.

Seriøst så ville jeg nok vælge en økse (Fiskars X7 koster nærmest ingenting, og holder for evigt). Den går ikke under knivloven(sorry, jeg lovede at stoppe :biggrin: ), og derudover så dækker den flere situationer hvor en kniv ikke ville være god pga. den korte rækkevidde..

Hilsen Kenneth
Da økser er specifikt nævnt i våbenloven, og har været brugt til bl.a. terror, ville jeg fravælge den løsning. En spade har man derimod meget at bruge til. Man kunne f.eks. pakke den sammen med en rulle toiletpapir :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Krung » 13. jul 2021, 11:28

C-X skrev:
13. jul 2021, 11:22
En spade har man derimod meget at bruge til. Man kunne f.eks. pakke den sammen med en rulle toiletpapir :blink:
Betjent: "Må jeg kigge i bagagerummet?"
Mig: "Slå dig løs."
Betjent: "Og hvor skal vi så hen med en spade og en rulle toiletpapir?"
Mig: "Christiansborg."
Betjent: "God aften og kør forsigtigt."
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Kortmentyk » 13. jul 2021, 11:54

Jeg har altid en lommelygte, foldekniv, strips, minitopnøglesæt, hundesnor, 2 dåsebajere, fernet-branca, kikkert og en vandpumpetang i bilen, hvis jeg skulle havne i en skarp situation :fun:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af PSindrup » 13. jul 2021, 11:56

Krung skrev:
13. jul 2021, 11:28
C-X skrev:
13. jul 2021, 11:22
En spade har man derimod meget at bruge til. Man kunne f.eks. pakke den sammen med en rulle toiletpapir :blink:
Betjent: "Må jeg kigge i bagagerummet?"
Mig: "Slå dig løs."
Betjent: "Og hvor skal vi så hen med en spade og en rulle toiletpapir?"
Mig: "Christiansborg."
Betjent: "God aften og kør forsigtigt."
Kortmentyk skrev:
13. jul 2021, 11:54
Jeg har altid en lommelygte, foldekniv, strips, minitopnøglesæt, hundesnor, 2 dåsebajere, fernet-branca, kikkert og en vandpumpetang i bilen, hvis jeg skulle havne i en skarp situation :fun:
:goodpost: X 2

Humoren længe leve!!! :giggle: :DancingBanana: :rock:

Peter

Brugeravatar
HenrikFS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13. jan 2017, 13:53
Interesser: Baneskydning, luftvåben, knive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 104 times
Been thanked: 17 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af HenrikFS » 13. jul 2021, 19:45

Krung skrev:
13. jul 2021, 11:28
C-X skrev:
13. jul 2021, 11:22
En spade har man derimod meget at bruge til. Man kunne f.eks. pakke den sammen med en rulle toiletpapir :blink:
Betjent: "Må jeg kigge i bagagerummet?"
Mig: "Slå dig løs."
Betjent: "Og hvor skal vi så hen med en spade og en rulle toiletpapir?"
Mig: "Christiansborg."
Betjent: "God aften og kør forsigtigt."
Bent Betjent har ikke noget at gøre i dit bagagerum med mindre han kan sansynligøre at du har overtrådt loven. Benævnes også begrundet mistanke. Derefter skal han skrive rapport.
Senest rettet af HenrikFS 14. jul 2021, 07:47, rettet i alt 1 gang.
Otterup M.77
HW 35E, Maccari Ultra Pro MK2 Kit by Longrifle,
Hawke Vantage IR 3-9X40 AO,
HW 44
Zoraki HP 01

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Lassescout » 13. jul 2021, 20:24

Jeg tror måske jeg vil til at have en "Leatherman" eller andet multitool til at ligge i bilen. De har som regel et lille knivblad, og det skal vel som regel lægges til grund, at man har et anerkendelsesværdigt formål med en mindre foldekniv. Der kan også nemt opstå dagligdags situationer hvor tangen eller nogle af de andre værktøjer er rare at have.

Man kan nok godt aflive et rådyr med en mindre foldekniv hvis den er skarp.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af HR » 14. jul 2021, 01:29

Jeg har en löwenmesser med fast klinge liggende i førstehjælpekassen på begge mine biler (der er også en ventillationsmaske og en stor krydsnøgle). Den kunne være handy i en situation, og placeringen ude af rækkevidde burde gøre det anderkendelsesværdige formål indlysende. Aflivning af en då med en donkraft er ekstremt brutalt og jeg tager risikoen for straf mod at slippe for at måtte smadre hovedet på et stykke hjortevildt. Jeg kan ikke tilpasse mit liv efter tåbeelige love og psykotiske udøvere.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Peter » 14. jul 2021, 09:04

HR skrev:
14. jul 2021, 01:29
Jeg kan ikke tilpasse mit liv efter tåbeelige love og psykotiske udøvere.
HR
Uden at afspore tråden, er det jo hvad vi gør dagligt, tilpasser vores liv efter love, som er målrettet nogle få, men som rammer mange.

Jeg har personligt mit jagttegn og mine våben for kært til at tage nogle chancer.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Marius » 14. jul 2021, 09:07

Jeg har stor forståelse og sympati for behovet for at kunne aflive påkørt vildt - og en kniv med fast klinge som de nævnte vil være egnet. Men .. jeg bliver også nødt til at nævne loven..

En kniv med fast plads i baggagerummet, da ville jeg vælge et multitool med lås eller en billig byggemarkedkniv.
Multitoolet er positivt nævnt som en kniv med næsten indbygget 'anerkendelsesværdigt formål', så risiko for straf er ret lav. Til gengæld er den egentligt ikke egnet som stikvåben til aflivning af en hjort. En byggemarkedsdolk er egnet, men risiko for straf er højere, til gengæld er den så billig(ca. 35 kr), at den kan smides i nærmeste skraldespand, hvis man (guderne forbyde det) holder i Magasin parkeringshus fordi konen lige skulle se på et tilbud (moralske problemer ved at lægge stikvåben i skraldespande er indlysende, men ikke strafbare).

Det man skal være opmærksom på, er at det nok er anerkendelsesværdigt at have kniv i bilen, når man kører fra sin rådyrsfyldte landzone A til lokal byzone B Men så snart du kører fra B til byzone C, så er du ikke dækket af et anerkendelsesværdigt formål, da risiko for påkørsel af vildt er meget lav. Der er på baggrund af domfældelser som også er nævnt i denne tråd i princippet ingen forskel på at have kniven i lommen eller under reservehjulet.

Overvejelserne omkring loven kan læses her.
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201512L00107
(Min yndlingspassage er den hvor man beklager sig over at rockere og bandemedlemmer overholder daværende lov og bærer ikke-låsbare foldeknive med 7 cm blad).

Så tilbage til knivene: multitool med låsbart blad er funktionelt ikke optimal, men langt lettere at have med at gøre ift politiet, da de karakteristika som gør en kniv velegnet til at aflive nødstedt vildt også gør sig gældende for 'farlige' knive.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af Raptor357 » 14. jul 2021, 09:43

Jeg mener at jeg har et slæbetov, i hjulbrønden, under bagagerums pladen ligger desuden et sæt skruetrækkere baseret på bits, en cykelpumpe, cykel lapper, dækjern af plast, et tæppe, en foldespade, en lille økse, et multimeter, noges disinficerende gel samt hjulbolte til vinterhjul samt en udfoldelig hjulnøgle fra biltema. I bagagerummet ligger desuden en ikke så lille førstehjælps kasse og en pose med bæreposer i. I handskerummet ligger en kraftig lommelygte, en microfiberklud og mindst en pose juice.
Olien har jeg skippet efter 5 år.

Jeg var i bilen da jeg som måske 10årig oplevede min far næsten måtte aflive et påkørt rådyr med en donkraft. Den udåndede inden han fik taget sig sammen. Heldigt at den udåndede relativt hurtigt.

Øksen er måske i strid med loven, men for mig er den et værktøj. Mit indtryk er at politiet ser specifikt efter knive og ikke efter langt farligere ting. Vedmindre de har mistanke. Jeg kan stadig grine lidt over et routinetjek jeg fik på vej hjem fra en arbejdsopgave. Har du en kniv i bilen? JA.
Det må man ikke, det er ulovligt, vil du finde den frem. MEN HVAD SÅ MED DEN HER? (Mig med en akku rundsav i hånden).
Betjenten. Kør.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af ReneKJ » 14. jul 2021, 10:47

Raptor357 skrev:
14. jul 2021, 09:43

Øksen er måske i strid med loven, men for mig er den et værktøj. Mit indtryk er at politiet ser specifikt efter knive og ikke efter langt farligere ting. Vedmindre de har mistanke. Jeg kan stadig grine lidt over et routinetjek jeg fik på vej hjem fra en arbejdsopgave. Har du en kniv i bilen? JA.
Det må man ikke, det er ulovligt, vil du finde den frem. MEN HVAD SÅ MED DEN HER? (Mig med en akku rundsav i hånden).
Betjenten. Kør.
Hvad var konteksten af det rutinetjek, var du i en visitationszone eller lignende?
Det virker lidt mærkeligt hvis de bare stopper tilfældige med et "Goddag, har du begået noget ulovligt i dag?"

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af PSindrup » 14. jul 2021, 11:20

HenrikFS skrev:
13. jul 2021, 19:45
Krung skrev:
13. jul 2021, 11:28
C-X skrev:
13. jul 2021, 11:22
En spade har man derimod meget at bruge til. Man kunne f.eks. pakke den sammen med en rulle toiletpapir :blink:
Betjent: "Må jeg kigge i bagagerummet?"
Mig: "Slå dig løs."
Betjent: "Og hvor skal vi så hen med en spade og en rulle toiletpapir?"
Mig: "Christiansborg."
Betjent: "God aften og kør forsigtigt."
Bent Betjent har ikke noget at gøre i dit bagagerum med mindre han kan sansynligøre at du har overtrådt loven. Benævnes også begrundet mistanke. Derefter skal han skrive rapport.
:thumbup:

Og netop derfor kommer der til at ligge en langbladet jagtkniv i hjulbrønden på min bil, sammen med de de andre værktøjer så som donkraft og krydsnøgle.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Jagtkniv med længst mulige *lovlige* blad?

Indlæg af C-X » 14. jul 2021, 11:25

Kommer man ind i en visitationszone, så har politiet hjemmel. :hmm: :tinfoil:
Kommer den sag så for retten, er det jo lige pludselig en "bevidst strategi for at gemme sit drabsvåben".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar