ASE Utra Dual 762

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Mikrass
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31. aug 2014, 00:17
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time

ASE Utra Dual 762

Indlæg af Mikrass » 9. jul 2021, 15:22

Orakler,

Jeg har netop anskaffet mig en S&W MP10 kal 308 og skal i den forbindelse også have en lyddæmper på.

Jeg har allerede en Stalon Whisper til min alm. jagtriffel, men da MP10'eren ikke har justerbar gasventil er jeg blevet anbefalet flowthrou lyddæmpere (ved godt jeg kan sætte en gasventil på, men det med at justerer og pille er ikke så meget mig - på med det og så skal det virke :rolf: )

Jeg har set på en ASE Utra Dual 762 https://www.aseutra.fi/en/dual762/, men kan ikke finde mange reviews - er der nogen af jer, som har erfaring med den (gode eller dårlige).

Den er tung og ikke helt kort, men så er der noget stabiliserende som måske/måske ikke opvejer vægten og længden.

input modtages med glæde

Dbh M

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 173
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Sixpack » 9. jul 2021, 15:36

Jeg kan desværre ikke bidrage med informationer om ASE Utra’en - men jeg stod i samme situation. En M&P 10 der skulles dæmpes. Jeg hoppede på en A-Tec Aflow (flow through). Den fungerer optimalt. Om det så er flow through designet generelt, eller A-Tec’en specifikt skal jeg ikke kunne sige. Men A-Flow’en er ihvertfald good to go.
Den er ikke over-gasser. Hylstre ser fine ud, og jeg genlader på dem. Den er monteret på A-Tecs flammeskjuler.

Købt ved smeden i Hedehusene, og lur mig om han ikke har en på lager med 5/8x24 gevind.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Bofhenator » 9. jul 2021, 15:55

Sixpack skrev:
9. jul 2021, 15:36
Jeg kan desværre ikke bidrage med informationer om ASE Utra’en - men jeg stod i samme situation. En M&P 10 der skulles dæmpes. Jeg hoppede på en A-Tec Aflow (flow through). Den fungerer optimalt. Om det så er flow through designet generelt, eller A-Tec’en specifikt skal jeg ikke kunne sige. Men A-Flow’en er ihvertfald good to go.
Den er ikke over-gasser. Hylstre ser fine ud, og jeg genlader på dem. Den er monteret på A-Tecs flammeskjuler.

Købt ved smeden i Hedehusene, og lur mig om han ikke har en på lager med 5/8x24 gevind.
Det ser ud til den kun kommer til montering på flash hider.
https://www.a-tec.no/silencers/a-tec-pr ... w-1-plus-3
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Flugteren » 9. jul 2021, 16:05

Bofhenator skrev:
9. jul 2021, 15:55
Sixpack skrev:
9. jul 2021, 15:36
Jeg kan desværre ikke bidrage med informationer om ASE Utra’en - men jeg stod i samme situation. En M&P 10 der skulles dæmpes. Jeg hoppede på en A-Tec Aflow (flow through). Den fungerer optimalt. Om det så er flow through designet generelt, eller A-Tec’en specifikt skal jeg ikke kunne sige. Men A-Flow’en er ihvertfald good to go.
Den er ikke over-gasser. Hylstre ser fine ud, og jeg genlader på dem. Den er monteret på A-Tecs flammeskjuler.

Købt ved smeden i Hedehusene, og lur mig om han ikke har en på lager med 5/8x24 gevind.
Det ser ud til den kun kommer til montering på flash hider.
https://www.a-tec.no/silencers/a-tec-pr ... w-1-plus-3
Flash-hideren monteres permanent på et 5/8x24 gevind, og så monteres dæmperen derpå. Jeg har selv en A-FLOW 1+3, og den virker bare fantastisk på min SIG i samarbejde med SIGs justerbare gassystem. Gasstrykket er så lavt, at den lige akkurat kan fungere ordentligt, når indstillingen er sat på "Suppressed".

Super lækker dæmper, som i øvrigt har interne dele udført i Inconel - den koster så også derefter. :giggle:

Mikrass
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31. aug 2014, 00:17
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 1 time

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Mikrass » 9. jul 2021, 16:17

Tak for svar. har været forbi smeden og han foreslog også Atec'en (som er den eneste flow throu han har), men den + monteringsstykket er 8.500, hvilket gør lidt nas :)

ASE Utra'en kan jeg få for ca. det halve inkl. monteringsstykket hos en jeg kender. Det er også værd at tage med i betragtning :giggle:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Flugteren » 9. jul 2021, 16:30

Mikrass skrev:
9. jul 2021, 16:17
Tak for svar. har været forbi smeden og han foreslog også Atec'en (som er den eneste flow throu han har), men den + monteringsstykket er 8.500, hvilket gør lidt nas :)

ASE Utra'en kan jeg få for ca. det halve inkl. monteringsstykket hos en jeg kender. Det er også værd at tage med i betragtning :giggle:
Ja, den er lidt dyr, men den er også designet til at kunne håndtere fuldauto, og det er jo ikke så relevant for civile her i Norden. :fun:

A-TEC laver faktisk også en "civil" flow-through dæmper, kaldet OPTIMA FLOW (https://www.a-tec.no/silencers/optima-r ... ptima-flow), som ikke bruger en speciel flash-hider, og som heller ikke er designet til at blive udsat for fuldauto/lange skudserier uden mulighed for afkøling. Den holder sikkert fint til almindeligt brug på skydebanen og på jagt, og koster heller ikke nær så meget som A-FLOW.

I min optik er A-FLOW prisen værd, men hvis du kan få AU D762 til det halve, så hop på den - den skal nok holde til alt, hvad du kan udsætte den for :razz:

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 173
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Sixpack » 9. jul 2021, 16:53

Bofhenator skrev:
9. jul 2021, 15:55
Det ser ud til den kun kommer til montering på flash hider.
https://www.a-tec.no/silencers/a-tec-pr ... w-1-plus-3
Ja, beklager jeg ikke var tydelig i mit skriv. Den benytter netop denne.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 173
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Sixpack » 9. jul 2021, 16:55

Mikrass skrev:
9. jul 2021, 16:17
ASE Utra'en kan jeg få for ca. det halve inkl. monteringsstykket hos en jeg kender. Det er også værd at tage med i betragtning :giggle:
Halv pris kan man ikke argumentere imod.

Hvis du kender en der har den, kan du så ikke bare låne den og prøve? Det kan man jo heldigvis gøre helt lovligt nu om stunder

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Topcat » 9. jul 2021, 18:06

Gør sådan et flow through system noget som ikke kan opnås med et ordentligt justeret gassystem?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 17. apr 2011, 14:09
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 9 times
Been thanked: 17 times

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af FWK » 10. jul 2021, 00:36

Nej. Men man behøver ikke en justerbar gasventil med flow through. Ulempen er at dæmperne er dyre.

Installerer man en justerbar gasventil kan man bruge alle dæmpere (også dem til en brøkdel af prisen) plus man kan fintune riflen yderligere til forskellig ammunition.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: ASE Utra Dual 762

Indlæg af Flugteren » 10. jul 2021, 11:39

FWK skrev:
10. jul 2021, 00:36
Nej. Men man behøver ikke en justerbar gasventil med flow through. Ulempen er at dæmperne er dyre.

Installerer man en justerbar gasventil kan man bruge alle dæmpere (også dem til en brøkdel af prisen) plus man kan fintune riflen yderligere til forskellig ammunition.
De behøver nu ikke være så meget dyrere end andre high-end dæmpere. A-TECs Optima Flow koster 4200,- vejl. hos f.eks. HH (https://huntershouse.dk/kat1825-A-Tec/s ... -Flow.html), og det er under prisen for A-TECs største jagtdæmper.

ASE Utra Dual 762 og A-TEC A-FLOW er begge udviklet til militært brug, så de skal kunne tåle meget mere end almindelige jagtdæmpere, og så stiger prisen gevaldigt. Flow-through design + bygget som en kampvogn = meget høj pris. A-TEC især er dyr, fordi den har dele skåret ud af Inconel.

Besvar