Hvilken baneKikkert til brug på 25m pistolbane?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Hvilken baneKikkert til brug på 25m pistolbane?

Indlæg af SimonBJ » 13. jun 2021, 12:45

Jeg er begyndt at skyde pistol og det anlæg vi bruger er det gode gamle med papskiver, så jeg ved ikke hvad jeg har skudt før jeg kommer ud og ser skiven. Det vil jeg godt købe en kikkert til, men der er godt nok mange at vælge imellem.

En anden skytte bruger en 20-60x60 fra Bresser og den anbefaler han. Det er en meget billig kikkert dog og jeg har ikke noget imod at betale lidt ekstra. Da han anbefalede Bresser kiggede jeg på dem og fandt nedenstående.

Det primære formål vil være at checke skiven på 25m afstand.

Er det et godt valg? Kan i anbefale noget andet?

https://www.kikkert-teleskophuset.dk/sh ... otostativ/

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvilken baneKikkert til brug på 25m pistolbane?

Indlæg af Ninjakebab » 28. jun 2021, 09:31

Medmindre du kan bruge en spotterkikkert til andre ting ville jeg mene det er overkill til en 25 meter bane. Du behøver ikke mere end 6-8x forstørrelse ca. for at kunne se hullerne på den afstand. En hvilken som helst håndholdt kikkert ville også kunne klare det :thumbup:

Noget andet er så mht. fokus på en spotterkikkert. Jeg har ikke meget erfaring med dem og ved ikke helt hvordan fokus, eller parallakse, fungerer på sådan en. Men hvis det er ligesom riffelkikkerter så er der chance for det hele er sløret på kun 25 meter hvis der ikke er en ordentlig fokus/afstands skrue. Det må nogle andre lige kunne svare på.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Besvar