Stihl MSA220CB første indtryk

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Topcat » 6. jun 2021, 18:49

Fik langt om længe prøvesavet lidt med den nye batterisav. Meget positivt indtryk, det er sjovt sådan som maksimalt moment er til stede så snart man trykker på aftrækkeren, det må være lidt det samme som med elektriske biler.

Nu er alting selvfølgelig nemt med en spritny kæde, men til formålet, opskæring af mindre stykker træ som på videoen, virker det som en meget fornuftig sav. Jeg har tidligere brugt min MS200T til den slags opgaver, og jeg tror ikke jeg kommer til at savne noget med den elektriske.


youtu.be/3SGFBHdt5ww

Man skal lige huske at det er en rigtig kædesav der spiser fingrer og ben hvis man fumler, så man springer ikke sikkerhedsudstyret over.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Raptor357 » 6. jun 2021, 22:41

Elsave er bare sjovere. kun lidt støj og max moment.
nu har jeg kun leget med Benzinfætre og elsave på ledning, hvordan er vægten og sulten efter et nyt opladet batteri?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Flugteren » 6. jun 2021, 22:48

Men hvad er det sjove i sådan én eldrevet motorsav? Hvor er røgen, når den startes, benzinlugten når man påfylder den og motoren, som knurrer i tomgang, når man ikke lige bruger den?

:giggle:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Langenge » 6. jun 2021, 23:03

Flugteren skrev:
6. jun 2021, 22:48
Men hvad er det sjove i sådan én eldrevet kædesav? Hvor er røgen, når den startes, benzinlugten når man påfylder den og motoren, som knurrer i tomgang, når man ikke lige bruger den?

:giggle:
Og helvedet med at få liv i lortet, når det nu lige er 13 måneder siden man brugte den sidst?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Flugteren » 6. jun 2021, 23:21

Langenge skrev:
6. jun 2021, 23:03
Flugteren skrev:
6. jun 2021, 22:48
Men hvad er det sjove i sådan én eldrevet kædesav? Hvor er røgen, når den startes, benzinlugten når man påfylder den og motoren, som knurrer i tomgang, når man ikke lige bruger den?

:giggle:
Og helvedet med at få liv i lortet, når det nu lige er 13 måneder siden man brugte den sidst?
Det er en del af charmen ved det. Benzindrevne motorsave er stædige madammer, og de skal kurtiseres og nusses lidt om, inden de starter - men SÅ kører de også bare :biggrin:

Plus, jeg står altid og får en god snak med min far, mens vi brokker os i fælleskab over kædesaven. Det ender som oftest med, at vi bliver enige om at købe en ny én af den dyreste og største model, men det bliver aldrig til noget, for kædesaven kommer som regel i gang :rolf:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Langenge » 6. jun 2021, 23:24

Jeg har selv en prof. Husqvarna, som jeg er meget glad for. Men skal den have en makker på et tidspunkt, så bliver det en elsav på batteri.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Peter » 7. jun 2021, 06:57

Elsave er for vilde!

Men som Topcat bemærker, så skal man altså huske, at den er lige så farlig som en benzindrevet, selv om det føles som om man står med en elbrødkniv. Den underlige følelse af undervurdering, synes jeg hurtigt man får. En sav behøver ikke larme for at være farlig.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Topcat » 7. jun 2021, 07:21

Hvis jeg kun skulle have én sav blev det også en benzin, men som supplement til min 34AV og MS200T er den fin. Specielt til de mindre opgaver omkring huset hvor man er tæt på en lader.

Skulle jeg i skoven ville jeg tage den store og lille benziner med.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Cpt » 7. jun 2021, 07:23

Langenge skrev:
6. jun 2021, 23:03
Flugteren skrev:
6. jun 2021, 22:48
Men hvad er det sjove i sådan én eldrevet kædesav? Hvor er røgen, når den startes, benzinlugten når man påfylder den og motoren, som knurrer i tomgang, når man ikke lige bruger den?

:giggle:
Og helvedet med at få liv i lortet, når det nu lige er 13 måneder siden man brugte den sidst?
Min Husquarna starter nu altid, også selv når der går over 1 år imellem den bliver brugt, 3 tryk i pumpen, choker helt ud, 1-2 træk i snoren, choker ind igen og den starter på første ryk herefter - man skal lige kende G-punktet på madammen... :biggrin:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af PSindrup » 7. jun 2021, 07:31

Topcat skrev:
6. jun 2021, 18:49
Man skal lige huske at det er en rigtig kædesav der spiser fingrer og ben hvis man fumler, så man springer ikke sikkerhedsudstyret over.
Noget som ham på videoen tydeligvis har overset. Ikke skyggen af sikkerhedsudstyr. :evil:

Jeg har Stihls letteste benziner (verdens letteste) og den er super fed, men kun til lette (pun intended) afgreningsopgaver. Skal der "moment til" opgaven, så giver den op.

Både den og min store Husquarna starter i øvrigt også "første gang" som beskrevet længere oppe.
Primer (gummiboldt) fuld choker og en 2-3-4 træk i snoren indtil den slår den første prut. Derefter halv choker. Så starter de hver gang.

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Lassescout » 7. jun 2021, 09:17

Jeg skal bruge en lille bitte kædesav til at save lidt brænde til bålpladsen. Har ikke brændeovn, så det bliver med måneders mellemrum den skal bruges. Jeg har i forvejen et par haveredskaber med batteri fra Biltema, så jeg tror bare jeg køber deres batterisav. Jeg bliver sur og indebrændt af at prøve at ovetale en for billig benzinmotor til at starte.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af PSindrup » 7. jun 2021, 09:32

Lassescout skrev:
7. jun 2021, 09:17
Jeg skal bruge en lille bitte kædesav til at save lidt brænde til bålpladsen. Har ikke brændeovn, så det bliver med måneders mellemrum den skal bruges. Jeg har i forvejen et par haveredskaber med batteri fra Biltema, så jeg tror bare jeg køber deres batterisav. Jeg bliver sur og indebrændt af at prøve at ovetale en for billig benzinmotor til at starte.
Hvis du ikke er til batteri (husk altid at have to batterier) så kan jeg klart anbefale denne.

https://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-s ... 1-C-E.aspx

Hvis du nogensinde får problemer med at starte den så giver jeg en kasse flødeskumskager eller en ramme kælderkolde. :giggle:
Problemer med at starte nye moderne kædesave er ikke-eksisterende.

Peter

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Raptor357 » 7. jun 2021, 10:27

Altid kun Akylat benzin i kædesaven og så er der ingen start problemer.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af PSindrup » 7. jun 2021, 10:39

Raptor357 skrev:
7. jun 2021, 10:27
Altid kun Akylat benzin i kædesaven og så er der ingen start problemer.
Jeg kører på ganske almindelig olieblandet benzin (med totaktsolie fra Jonsered) og har heller ingen problemer.
(Jeg er simpelthen for nærig til at give 50,- kroner pr. liter for brændstof der kan købes/laves for 15,-kr. liter)

Peter
Senest rettet af PSindrup 7. jun 2021, 13:14, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Raptor357 » 7. jun 2021, 10:41

PSindrup skrev:
7. jun 2021, 10:39
Raptor357 skrev:
7. jun 2021, 10:27
Altid kun Akylat benzin i kædesaven og så er der ingen start problemer.
Jeg kører ganske almindelig olieblandet benzin (med totaktsolie fra Jonsered) og har heller ingen problemer.
(Jeg er simpelthen for nærig til at give 50,- kroner pr. liter for brændstof der kan købes/laves for 15,-kr. liter)

Peter
Og så virker den efter et par træk, når den har stået på lager de famøse 13 måneder?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af PSindrup » 7. jun 2021, 10:48

Raptor357 skrev:
7. jun 2021, 10:41
PSindrup skrev:
7. jun 2021, 10:39
Raptor357 skrev:
7. jun 2021, 10:27
Altid kun Akylat benzin i kædesaven og så er der ingen start problemer.
Jeg kører ganske almindelig olieblandet benzin (med totaktsolie fra Jonsered) og har heller ingen problemer.
(Jeg er simpelthen for nærig til at give 50,- kroner pr. liter for brændstof der kan købes/laves for 15,-kr. liter)

Peter
Og så virker den efter et par træk, når den har stået på lager de famøse 13 måneder?
Det er helt klart min erfaring!

Jeg har aldrig kørt på andet, og jeg har aldrig haft problemer med starte mine maskiner op efter lange, lange pauser.
(Jeg måtte til gengæld hjælpe en nabo med noget brændstof hvor alt det let-antændelige i hans akrylat-brændstof var fordampet i løbet af vinteren)

Peter

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Langenge » 7. jun 2021, 11:28

jeg kører også bare på almindeligt benzin, jeg selv blander olie i.
Men det kan også godt være, at jeg, her 11 år efter at have købt den, skal prøve at tage tændrøret ud og rense det....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Ras.Killing » 7. jun 2021, 12:21

Nu er en MS200 næppe det rette sammenlignings grundlag for moment :biggrin: det er jo en sav med fokus på lav vægt til lette opgaver.

For mig at se, så ser den elektriske ikke ud til at trække ret meget igennem? Men jeg er så også kun vandt til at arbejde med de professionelle save til skoven.

Hvordan er bremsen på sådan en elsav? Stopper motoren kæden brat, eller er det en traditionel bremse på den stadig?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af The Mad Viking » 7. jun 2021, 13:13

Raptor357 skrev:
7. jun 2021, 10:41
PSindrup skrev:
7. jun 2021, 10:39
Raptor357 skrev:
7. jun 2021, 10:27
Altid kun Akylat benzin i kædesaven og så er der ingen start problemer.
Jeg kører ganske almindelig olieblandet benzin (med totaktsolie fra Jonsered) og har heller ingen problemer.
(Jeg er simpelthen for nærig til at give 50,- kroner pr. liter for brændstof der kan købes/laves for 15,-kr. liter)

Peter
Og så virker den efter et par træk, når den har stået på lager de famøse 13 måneder?
Det gør min Stihl-sav også. :thumbup:
Større model, men også hjemmeblandet benzin.
Jeg bruger dog altid Stihls totaktsolie.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af 10-22 » 7. jun 2021, 15:14

Raptor357 skrev:
7. jun 2021, 10:27
Altid kun Akylat benzin i kædesaven og så er der ingen start problemer.
Helt enig, har aldrig brugt andet og kommer aldrig til at bruge alm benzin i en 2t motor.
Alm benzin lugter og giver en grim hovedpine plus at de fleste akylat benziner er lagerstabile i mindst 5 år.
10-22

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Stihl MSA220CB første indtryk

Indlæg af Topcat » 7. jun 2021, 18:46

Ras.Killing skrev:
7. jun 2021, 12:21
Nu er en MS200 næppe det rette sammenlignings grundlag for moment :biggrin: det er jo en sav med fokus på lav vægt til lette opgaver.

For mig at se, så ser den elektriske ikke ud til at trække ret meget igennem? Men jeg er så også kun vandt til at arbejde med de professionelle save til skoven.

Hvordan er bremsen på sådan en elsav? Stopper motoren kæden brat, eller er det en traditionel bremse på den stadig?
Derfor er sammenligningen med en MS200 helt rigtig i min situation, jeg har en større benzinsav til de tungere opgaver.

Lidt ligesom med el-biler, det bliver ikke min primære bil lige i nærmeste fremtid, men som bil#2, med noget anderledes krav, kunne jeg godt overveje en elektrisk udgave når den nuværende skal skiftes (snart).

Jeg har ikke leget med bremsen, men motoren stopper brat når man slipper aftrækkeren så jeg gætter på at den blot virker som en afbryder.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Besvar