Hjælp til at vælge red dot, til riffel.

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Hjælp til at vælge red dot, til riffel.

Indlæg af Boryx » 6. apr 2021, 19:05

Jeg har en riffel af ældre dato, hvorpå der kun er korn og kærv. Jeg har skudt med det på banen og det kan jeg egentlig godt ramme med - på indtil 100 meter.
Men jeg synes det kræver optimale lysforhold, lys skive, god tid og meget koncentrerede øjne.

Jeg vil ikke montere en kikkert, da riflen har relativt stor værdi, og ikke skal bores til montage. Den er også med hane, og det vil nemt komme i konflikt med optikken.

Jeg har set forskellige løsninger hvor der er monteret en lille red dot sight på pistoler, og de fylder jo ikke meget.

I min søgen, har jeg så set disse red dots på kombiv-våben og derfra konkluderet at det fungerer på afstande længere end pistol (jeg ved INTET om pistolskydning).

Og jeg har tilmed fundet et billede af en montering på en riffelpibe, hvor kærven er blevet afmonteret og sigtet er monteret i slidsen/sporet/svalehalen i piben - og den derfor kan bringes tilbage i original stand.

Jeg har (tror jeg) udtænkt en elegant løsning som jeg skal have en matalsnitter til at fræse/dreje.

Mit spørgsmål er:

Hvilken red-dot skal jeg vælge, hvis jeg gerne vil have det så lille og anonymt som muligt - og alligevel brugbart?

Er ideen helt tosset, anfægt gerne ideen - inden jeg sender en masse penge efter projektet.

Jeg har kigget på: Burris fastfire, Vortex Venon og Kahles reddot - har I bedre forslag?

Pft. Boryx

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hjælp til at vælge red dot, til riffel.

Indlæg af Ras.Killing » 6. apr 2021, 19:25

Du kommer langt for en 2000-3000kr, og den kedelig sandhed er at der ikke er den store forskel... slet ikke hvis bare vi snakker lidt hyggeskydning.

Jeg har pt. et Crimson Trace CTS-1300 sigte til 3000kr. og et Leupold DPP til lige under 5000kr. Der er ingen tvivl om at Leupolden er bedre skruets sammen, dotten står lidt skarpere osv., men CTS’en gør hvad den skal. Og det vil være samme historie med de fleste andre red dots i den klasse.

Der er nogle få ting, som jeg selv syntes er rart:

- Justerbar lysstyrke på dotten.
- Mulighed for at skifte batteri, uden at skulle afmontere sigtet.
- Nem indstilling af sigtet. Gerne en klikfast skrue med en helt enkel ligekærv. Ikke noget med en eller anden lille fedtet unbraco, som man glemmer at få med, bliver væk i tasken osv.
- Gode muligheder for forskellige montager (knapt så vigtigt hvis du vælger en custom løsning)

Og når der så er til riffel, så ville jeg gå efter en lille dot. Ikke større end 2-3 MOA. Hver opmærksom på at dotten visuelt kan variere fra mærke til mærke. Så 3 MOA syner ikke nødvendigvis ens på forskellige modeller.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hjælp til at vælge red dot, til riffel.

Indlæg af FrederikF » 6. apr 2021, 20:50

Prøvede en hos K o Skov engang for mange år siden, hvor der var monteret et reddot på kornet.
Det var et kombivåben. Det så lidt skørt ud, men var meget tiltalende, det gav en meget “levende/dynamisk” oplevelse, lidt som en haglbøsse.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hjælp til at vælge red dot, til riffel.

Indlæg af Boryx » 6. apr 2021, 21:11

Jeg forestiller mig noget ala det her:
Vedhæftede filer
3D7487B9-5250-4BC3-B046-21AE0C12888E.jpeg
3D7487B9-5250-4BC3-B046-21AE0C12888E.jpeg (83.89 KiB) Vist 799 gange
8318B33A-9EF4-4CDC-BDAB-F846DA95A5A0.jpeg

Besvar