Skift til Vortex kikkert

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
TheDomestic
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. okt 2019, 21:18
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Østjylland

Skift til Vortex kikkert

Indlæg af TheDomestic » 15. mar 2021, 15:45

Halløjsa!

Jeg er ved at købe et Vortex Diamondback Tactical 6-24x50 MRAD som jeg skal erstatte med min WELTER OPTICS WA 2.5-10X50.
Er nyjager så meget erfaring og viden har jeg ikke. Nogen som kan give deres input?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af C-X » 15. mar 2021, 15:57

Hvad skal du bruge den til?

6-26x50 er en udmærket forstørrelse, men uegnet til det meste jagt, herhjemme.

Kvaliteten er fin, jeg har selv 4-16x44 modellen på min ene salonriffel, som skal bruges til råger, rotter og skydeskiver.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af 458hunter » 15. mar 2021, 18:33

TheDomestic skrev:
15. mar 2021, 15:45
Halløjsa!

Jeg er ved at købe et Vortex Diamondback Tactical 6-24x50 MRAD som jeg skal erstatte med min WELTER OPTICS WA 2.5-10X50.
Er nyjager så meget erfaring og viden har jeg ikke. Nogen som kan give deres input?
Til jagt ville jeg helt sikkert tage lillebror 4-16x

TheDomestic
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. okt 2019, 21:18
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Østjylland

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af TheDomestic » 15. mar 2021, 18:36

Til at skyde langt egentligt. Skifter nok over til Strike eagle x56 på et tidspunkt, men tænkte at denne kunne gå indtil?
Den er vel meget bedre end hvad jeg har på?

Det jeg studserede mere over var MRAD vs MOA. Er det svært at gå fra det ene til det andet?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af C-X » 15. mar 2021, 18:58

Nåeh, ok. Frygtede du ville bruge den som jagt optik - hvor den selvfølgelig er fin, i visse situationer.

MRAD er klart det letteste og mest intuitive!

0,1 MRAD er 1 cm @ 100 meter.
0,1 MRAD er 2 cm @ 200 meter. Og så fremdeles. Du kan lave matematikken i hovedet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af Flugteren » 15. mar 2021, 20:18

TheDomestic skrev:
15. mar 2021, 18:36
Til at skyde langt egentligt. Skifter nok over til Strike eagle x56 på et tidspunkt, men tænkte at denne kunne gå indtil?
Den er vel meget bedre end hvad jeg har på?

Det jeg studserede mere over var MRAD vs MOA. Er det svært at gå fra det ene til det andet?
Tja, den er sandsynligvis ikke meget bedre end din nuværende kikkert. Både Diamondback og din Welter Optics hører til i det segment, jeg vil kalde for den høje ende af lavpriskikkerter. Det er ikke dårligt ment, for det er særdeles brugbare kikkerter til al form for dansk jagt, men vi rækker jo heller ikke ind i skyerne. Jeg skyder selv med en billigere Leupold på min foretrukne jagtriffel, og den var ikke meget dyrere end en Diamondback, da jeg købte den.

Især i forhold til kikkerter, som har høj forstørrelse, vil jeg være påpasselig med at købe "for billigt". Det kan ofte betale sig at give lidt mere for dem, hvis man også gerne vil have fuld udnyttelse af +20x-forstørrelsen (det er ofte i den ende, hvor den lavere pris viser sit ansigt, og klarheden bliver dårligere og billedet "mælker" til).

Jeg ville nok lade være med at købe en Strike Eagle, og i stedet gå op i Viper PST Gen II (eller Gen III, når den udkommer). Der er ikke nok forskel mellem DB og SE. Spar hellere pengene og køb en Viper, når du ikke længere vil bruge din DB, eller endnu bedre, behold din Welter Optics og lær at bruge 10x på længere afstande. Spar pengene op til en Viper og køb den, når du er blevet en habil skytte på længere hold.

En gammel tommelfingerregel hedder: 1x=100 meter, 2x=200m....10x=1000 m.

Jeg skød med korn og kærv i weekenden, og ramte fint på 300 meter.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af Depecheyawl » 15. mar 2021, 20:49

Eller se med fingrene først inden du køber.
Tommelfingerregeler er hvad de er...noget med en tommel, en finger og en "regl".
Jeg har skudt råvildt med alt fra 4-28 ganges forstørrelse og det er PERFEKT...til mig.
Men smid flere penge i kikkerten hvis det skal virke godt.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af LJ » 15. mar 2021, 20:53

TheDomestic skrev:
15. mar 2021, 18:36
Til at skyde langt egentligt. Skifter nok over til Strike eagle x56 på et tidspunkt, men tænkte at denne kunne gå indtil?
Den er vel meget bedre end hvad jeg har på?

Det jeg studserede mere over var MRAD vs MOA. Er det svært at gå fra det ene til det andet?
Hvor langt er langt? Er det til jagt i DK?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af C-X » 15. mar 2021, 21:02

Jeg har 12x på mine luftgeværer og 7x på min .45-70 Government... Naaah :mrgreen:

Diamondback er fin til prisen, rigtig fin, faktisk. God entry level LR, og kan det meste, så du lærer de features der er på high end optik.

Senere er den god på en salonriffel. Så er der ikke tabt alverden.

Jeg har gjort op med mig selv, at jeg ikke har engagementet til LR, for nu, men jeg er stadig helt vild med skidtet, så det bliver .22 LR:LR :snu:
Derfor blev det til en Diamondback Tactical til mig.

Moralen er, at nogle gange er det bedre at satse lidt, end at gå all in, og så gå kold. Så kan man senere gå til makronerne, når man føler det er rigtigt og ved hvad man vil have.

Strike Eagle får nogle ret blandede reviews og jeg ville nok kigge på noget andet. Der kommer lige nu rigtig mange spændende valgmuligheder på markedet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af High Standard » 16. mar 2021, 07:55

Hej,
Jeg fik min første Vortex kikkert sidste sommer og var til det sidste meget i tvivl om hvad jeg skulle vælge. Der var meget i spil, men først og fremmest vaklede jeg mellem en Leupold og en Vortex. Det endte med en Vortex, som jeg købte hos Hinrichsen i Aars. Det var ikke det billigste sted, men nok det sted, hvor jeg har fået den bedste service nogensinde. Indehaveren er selv meget optaget af jagt og langdistance skydning, og havde på sin riffel en Viper PST GEN II 5-25x50 FFP, som vi var ude og kigge i - det er altså anderledes, når man prøver kikkerten monteret på en riffel - det var en super fin kikkert, men mere langdistance egnet end mit behov. Mit er mere jagt relateret, og jeg endte derfor med en Razor HD LHT 3-15x50 med et G4i BDC sigte. Jeg er super glad for købet, Razor'en har en optik som er en my bedre end Viper PST'en men ikke noget som gør nogen praktisk forskel. Begge kikkerter er en anelse dyrere end den du har i tankerne, men selvom jeg er en forfærdelig nærig pind selv, må jeg blot konstatere, at det er pengene værd, også selvom man må vente lidt længere på at få sine drømme opfyldt. Mit råd er, at du har fat i noget rigtigt med Vortex mærket, men prøv at se i flere modeller - da du nu er til langdistance, så prøv PST'en, men prøv også de andre, ikke inde i butikken, men udenfor og gerne monteret på en riffel hvis muligt. En ny kikkert er ikke billig, men det gælder om at finde en, hvor man ikke græder hver gang man tager den frem, det har jeg selv prøvet, så hellere tage den store tudetur en gang, når du køber den. Overvej også brugt markedet - det er sjældent kikkerter bliver slidt op :blink:
Held og lykke :smile:

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af Glockster » 16. mar 2021, 10:20

Jeg har præcis sådan en siddende på min Sako Quad 17HMR. Efter min opfattelse får man utrolig meget kikkert for pengene (købte den hos Handladigitalt.se) Er man som jeg glad for kliktårne der virker (det gør de tit ikke på de billige kikkerter) så er denne rigtig god. I forhold til optisk klarhed...ja det er ikke en SB PMII....men jeg er på ingen måde utilfreds.

Nu kan jeg se du er i Jylland men ellers var du velkommen til at se den på skydebanen i KBH
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af C-X » 16. mar 2021, 11:06

Husk også på, næsten uanset hvad man starter med, så kommer der noget nyere, mere spændende og bedre grej, til bedre priser, senere hen.

Har også selv overvejet en til min .17 HMR, så jeg kan skyde klunkerne af en markmus på 170 meters afstand :blink:

Hvor i Østjylland?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af LJ » 16. mar 2021, 11:34

C-X skrev:
16. mar 2021, 11:06
Husk også på, næsten uanset hvad man starter med, så kommer der noget nyere, mere spændende og bedre grej, til bedre priser, senere hen.

Har også selv overvejet en til min .17 HMR, så jeg kan skyde klunkerne af en markmus på 170 meters afstand :blink:

Hvor i Østjylland?
Skyder du virkelig så dårligt at du ikke kan vælge hvilken en du vil ramme i stedet for begge? :twisted:

[O/T, sorry]

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af C-X » 16. mar 2021, 11:39

Det efterlader dem jo stadig med muligheden for at formere sig :moon:

Faktisk irriterer det mig lidt, at der kun sidder en 3-9x40 på den, godt nok er det en Nikon Prostaff, som har en vanvittig god optisk klarhed til prisen, men en af dem med fast parallakse på 100 yards.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af LJ » 16. mar 2021, 13:14

C-X skrev:
16. mar 2021, 11:39
Det efterlader dem jo stadig med muligheden for at formere sig :moon:

Faktisk irriterer det mig lidt, at der kun sidder en 3-9x40 på den, godt nok er det en Nikon Prostaff, som har en vanvittig god optisk klarhed til prisen, men en af dem med fast parallakse på 100 yards.
Ja, jeg foretrækker også justerbar parallakse.
Til tryk- og drivjagt betyder det ikke noget men til jagt/regulering på mindre dyr synes jeg det er at foretrække.
Det er lidt en skam at Nikon droppede deres riffeloptik, det er rigtig fine kikkerter til prisen :thumbup:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af PSindrup » 16. mar 2021, 13:38

LJ skrev:
16. mar 2021, 13:14
C-X skrev:
16. mar 2021, 11:39
Det efterlader dem jo stadig med muligheden for at formere sig :moon:

Faktisk irriterer det mig lidt, at der kun sidder en 3-9x40 på den, godt nok er det en Nikon Prostaff, som har en vanvittig god optisk klarhed til prisen, men en af dem med fast parallakse på 100 yards.
Ja, jeg foretrækker også justerbar parallakse.
Til tryk- og drivjagt betyder det ikke noget men til jagt/regulering på mindre dyr synes jeg det er at foretrække.
Det er lidt en skam at Nikon droppede deres riffeloptik, det er rigtig fine kikkerter til prisen :thumbup:
Ja, det kan jeg skive under på! :impatient:

Den Nikon Prostaff Target jeg har på min salonriffel - den ville jeg gerne have en mere af. :rock:
En fremragende kikkert til prisen.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af C-X » 16. mar 2021, 14:05

Skal man ytre noget negativt, om Nikon kikkertsigter, så var de pænt kedelige på feature siden. MRAD/MRAD og FFP med Nikon glas, og Nikon priser, så havde det været spændende.
Tror Nikon skulle have oppet sig gevaldigt, hvis de skulle have været med på noderne, som markedet er nu til dags. Den slags omstilling koster, så det blev nok også et lod i den vægtskål, der afvejede nedlukning af produktionen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af LJ » 16. mar 2021, 15:00

C-X skrev:
16. mar 2021, 14:05
Skal man ytre noget negativt, om Nikon kikkertsigter, så var de pænt kedelige på feature siden. MRAD/MRAD og FFP med Nikon glas, og Nikon priser, så havde det været spændende.
Tror Nikon skulle have oppet sig gevaldigt, hvis de skulle have været med på noderne, som markedet er nu til dags. Den slags omstilling koster, så det blev nok også et lod i den vægtskål, der afvejede nedlukning af produktionen.
Helt enig. De var meget basiske i deres konstruktion, hvilket helt sikkert var medvirkende til deres kvalitet...der var fokus på glas og holdbarhed.
PSindrup skrev:
16. mar 2021, 13:38
Den Nikon Prostaff Target jeg har på min salonriffel - den ville jeg gerne have en mere af. :rock:
En fremragende kikkert til prisen.
Peter
Peter, kig lige her: https://www.lyngsjagtvaaben.dk/webshop/ ... p261417248

Jeg prøvede lige at lægge den i kurven og det kunne jeg godt...måske har han en :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af PSindrup » 16. mar 2021, 15:05

LJ skrev:
16. mar 2021, 15:00
C-X skrev:
16. mar 2021, 14:05
Skal man ytre noget negativt, om Nikon kikkertsigter, så var de pænt kedelige på feature siden. MRAD/MRAD og FFP med Nikon glas, og Nikon priser, så havde det været spændende.
Tror Nikon skulle have oppet sig gevaldigt, hvis de skulle have været med på noderne, som markedet er nu til dags. Den slags omstilling koster, så det blev nok også et lod i den vægtskål, der afvejede nedlukning af produktionen.
Helt enig. De var meget basiske i deres konstruktion, hvilket helt sikkert var medvirkende til deres kvalitet...der var fokus på glas og holdbarhed.
PSindrup skrev:
16. mar 2021, 13:38
Den Nikon Prostaff Target jeg har på min salonriffel - den ville jeg gerne have en mere af. :rock:
En fremragende kikkert til prisen.
Peter
Peter, kig lige her: https://www.lyngsjagtvaaben.dk/webshop/ ... p261417248

Jeg prøvede lige at lægge den i kurven og det kunne jeg godt...måske har han en :smile:
Tak.
Det er ellers længe siden den er udgået. Og jeg ser at den også kan holde til luftgevær. :rock:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af C-X » 16. mar 2021, 15:08

Jeg tvivler altså på at den er spring rated.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af LJ » 16. mar 2021, 15:10

Ja, jeg ville heller ikke sætte den på en fjederskyder!

PCP og salon, det er det :smile:

...og så må vi vist hellere lige få tråden tilbage på sporet :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af PSindrup » 19. mar 2021, 12:53

C-X skrev:
16. mar 2021, 15:08
Jeg tvivler altså på at den er spring rated.
Jeg har lige talt med Lyngs Jagevåben - super fin fyr - og jeg sagde til ham at jeg var i var i tvivl om den kunne holde til luftvåben da den (vist nok) ikke var "spring rated"

Svaret kom prompte: "Du sætter den bare på og går den i stykker så bytter jeg den bare" :rock: :razz: :thumbup:

Se DET er service og et sted man gerne vil handle igen.

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af FrederikF » 19. mar 2021, 13:24

Det er vel også under Vortex garanti.
Jeg tænker den dækker hvis du kører den over med bilen, slår hunden med den, låner den til konen etc.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af C-X » 19. mar 2021, 13:39

Nej, Peters udmærkede køb er en Nikon Prostaff EFR.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Skift til Vortex kikkert

Indlæg af FrederikF » 19. mar 2021, 13:46

Sådan Nikon :numberone:

Besvar