Anbefal våbenskab?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Anbefal våbenskab?

Indlæg af Ingsorsi » 10. feb 2021, 19:57

Hej

Jeg skal sandsynligvis have mig et nyt våbenskab snart. Jeg forstår, at SKAFOR BLÅ ikke er lovligt længere og ikke må skifte adresse.
Så hvad skal jeg gå efter?

Kan I anbefale nogle gode skabe?

Er der noget særligt jeg bør være opmærksom på?

Jeg overvejer at gå efter noget med kodelås. Men det ser ud til at flere forhandlere vil have 2000 kr eller mere ekstra bare for at der er kodelås på. Det virker helt ude i hampen synes jeg.

Mit nuværende er officielt til 9 eller 11 våben. Der er ikke engang halvdelen og synes alligevel det er i den lille ende... Så det skal gerne være noget der er den størrelse eller lidt større.

Budget var oprindeligt 3-4 tkr. Men kan fornemme ud fra lidt søgninger, at jeg nok kommer til at skulle af med lidt mere...

Nuværende skab er (50cm x 45cm x 145cm)
Senest rettet af Ingsorsi 10. feb 2021, 20:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Anbefal våbenskab

Indlæg af Langenge » 10. feb 2021, 20:00

Ingsorsi skrev:
10. feb 2021, 19:57
Hej

Jeg skal sandsynligvis have mig et nyt våbenskab snart. Jeg forstår, at SKAFOR BLÅ ikke er lovligt længere og ikke må skifte adresse.
Så hvad skal jeg gå efter?

Kan I anbefale nogle gode skabe?

Er der noget særligt jeg bør være opmærksom på?

Jeg overvejer at gå efter noget med kodelås. Men det ser ud til at flere forhandlere vil have 2000 kr eller mere ekstra bare for at der er kodelås på. Det virker helt ude i hampen synes jeg.

Mit nuværende er officielt til 9 eller 11 våben. Der er ikke engang halvdelen og synes alligevel det er i den lille ende... Så det skal gerne være noget der er den størrelse eller lidt større.

Budget var oprindeligt 3-4 tkr. Men kan fornemme ud fra lidt søgninger, at jeg nok kommer til at skulle af med lidt mere...
Skafor blå er fuldt lovligt. Også selvom du køber et brugt og flytter det.
Det er kun et spørgsmål om det rent forsikringsmæssige i det, hvis du f.eks. har meget dyre skydere, der efterfølgende bliver stjålet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Anbefal våbenskab

Indlæg af Ingsorsi » 10. feb 2021, 20:08

Langenge skrev:
10. feb 2021, 20:00
Skafor blå er fuldt lovligt. Også selvom du køber et brugt og flytter det.
Det er kun et spørgsmål om det rent forsikringsmæssige i det, hvis du f.eks. har meget dyre skydere, der efterfølgende bliver stjålet.
Jamen hvis jeg får stjålet mine våben vil jeg da gerne have dem dækket af indboforsikringen.
Jeg har ikke nogen meget dyre våben, men hvis der var indbrud ville det alligevel for mig være en stor og ærgelig udskrivning at skulle erstatte det...

Men forstår jeg dig ret, at hvis det er SKAFOR BLÅ så er det stadig fuldt forsvarligt og lovlig opbevaring af våben - også selvom jeg flytter skabet? Men at jeg så ikke vil få en rød reje af forsikringen?

Noob - 2021
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29. jan 2021, 12:05
Interesser: samlervåben og optik.
Geografisk sted: vestsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Anbefal våbenskab

Indlæg af Noob - 2021 » 10. feb 2021, 20:19

Det er afhængigt også af dit forsikrings selskab.
Mange indboforsikringer omfatter ikke det man kalder samlinger af "væsenligt eller nævneværdi værdi".
Brugsvåben til jagt kan være en hel anden sag.

Du er nødt til at snakke med din aktuelle assurandør. Ikke at der er en eller anden
lille juristeri paragraf et eller andet sted i din police du ikke er klar over.

Og ellers kan jeg anbefale :

http://www.densafe.dk/vabenskab-model-5 ... vaben.html

Eneste minus er at selv i den vægtklasse skal den være fixeret i gulvet og der er kun 1 hul til det midt i bunden.
Forstår ikke der ikke er flere , også i ryggen, så man kunne lime bolte fast ind i en væg evt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Anbefal våbenskab

Indlæg af Raptor357 » 10. feb 2021, 23:04

Noob - 2021 skrev:
10. feb 2021, 20:19
Det er afhængigt også af dit forsikrings selskab.
Mange indboforsikringer omfatter ikke det man kalder samlinger af "væsenligt eller nævneværdi værdi".
Brugsvåben til jagt kan være en hel anden sag.

Du er nødt til at snakke med din aktuelle assurandør. Ikke at der er en eller anden
lille juristeri paragraf et eller andet sted i din police du ikke er klar over.

Og ellers kan jeg anbefale :

http://www.densafe.dk/vabenskab-model-5 ... vaben.html

Eneste minus er at selv i den vægtklasse skal den være fixeret i gulvet og der er kun 1 hul til det midt i bunden.
Forstår ikke der ikke er flere , også i ryggen, så man kunne lime bolte fast ind i en væg evt.
Jeg fik fabrikanten til at lave 2 huller i ryggen til mit skab, netop til fastgørelse til væg. Så det kan godt lade sig gøre.
Bolt hullet, for der er kun et i bunden er til en m36 bolt og hullerne i ryggen er til m12. Ingen stikker af med det skab.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Lassescout » 11. feb 2021, 15:14

Du glemmer hurtigt hvad en kodelås kostede, men det er en daglig fornøjelse at kunne åbne skabet uden at skulle lede efter den forb#ndede nøgle. Jeg tror de penge jeg gav for en kodelås er den investering i våbengrej jeg i det lange løb har været mest glad for.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Ingsorsi » 11. feb 2021, 15:41

Lassescout skrev:
11. feb 2021, 15:14
Du glemmer hurtigt hvad en kodelås kostede, men det er en daglig fornøjelse at kunne åbne skabet uden at skulle lede efter den forb#ndede nøgle. Jeg tror de penge jeg gav for en kodelås er den investering i våbengrej jeg i det lange løb har været mest glad for.
Jeg er ikke i tvivl om, at det er mere bekvemmeligt med en kodelås. Men jeg har to forbehold:

1: 2000 kr er simpelthen for meget for et stykke kina-elektronik til < 50 kr.

2: Hvis batteriet løber tør eller kina-elektronikken brænder sammen af en eller anden grund, så kan jeg ikke komme i mit våbenskab. Nogle våbenskabe har både nøgle og kodelås. Det tiltaler mig mere, men det er ikke alle modeller der har det. På andre skabe kan batteriet skiftes udefra, men det løser ikke problemet, hvis chippen eller en kondensator i låsen er brændt af.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Langenge » 11. feb 2021, 18:22

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af LJ » 11. feb 2021, 20:32

Vær opmærksom på skabe med boks i toppen....f.eks. kan lange haglgeværer ikke være i visse modeller af disse skabe. En hylde kan flyttes efter behov.
Jeg deler din modstand mod kodelåse...om end jeg ser det bekvemme i dem.
Jeg var gået efter et skab der er bredt i stedet for dybt...de enkelte våben er lettere at gå til når de står på en række og risikoen for at støde ind i andre våben når man tager dem ud minimeres.
Jo flere hylder/øvrige opbevaringsmuligheder i døren jo bedre, det er plads der bør udnyttes. Om det medfølger eller skal tilkøbes er sekundært, så længe muligheden er der.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Mapzter » 12. feb 2021, 09:17

Ingsorsi skrev:
11. feb 2021, 15:41
2: Hvis batteriet løber tør eller kina-elektronikken brænder sammen af en eller anden grund, så kan jeg ikke komme i mit våbenskab. Nogle våbenskabe har både nøgle og kodelås. Det tiltaler mig mere, men det er ikke alle modeller der har det. På andre skabe kan batteriet skiftes udefra, men det løser ikke problemet, hvis chippen eller en kondensator i låsen er brændt af.
At elektronikken brænder sammen tror jeg er ganske sjældent. Jeg kan ikke umiddelbart mindes at have hørt om det, hverken her på NVF eller i "den virkelige verden". Jeg husker til gengæld et par tråde om folk som havde problemer med nøglelås eller re-locker på deres våbenskab.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Ingsorsi » 12. feb 2021, 09:31

Mapzter skrev:
12. feb 2021, 09:17
Ingsorsi skrev:
11. feb 2021, 15:41
2: Hvis batteriet løber tør eller kina-elektronikken brænder sammen af en eller anden grund, så kan jeg ikke komme i mit våbenskab. Nogle våbenskabe har både nøgle og kodelås. Det tiltaler mig mere, men det er ikke alle modeller der har det. På andre skabe kan batteriet skiftes udefra, men det løser ikke problemet, hvis chippen eller en kondensator i låsen er brændt af.
At elektronikken brænder sammen tror jeg er ganske sjældent. Jeg kan ikke umiddelbart mindes at have hørt om det, hverken her på NVF eller i "den virkelige verden". Jeg husker til gengæld et par tråde om folk som havde problemer med nøglelås eller re-locker på deres våbenskab.
Jeg har et enkelt skab med kodelås (og nøgle fallback), hvor elektronikken er stået af. Der er heldigvis nøgle-fallback som jeg så bruger nu. Nuvel, skabet er 8-9 år gammelt, men jeg forventer også mit våbenskab skal holde lang tid. Og sandsynligvis længere tid end elektronikken.
Generelt er det ikke ualmindeligt at elektronik går i stykker over tid pga. kondensatorer der står af o.lign. Så jeg er ikke helt tryg ved det uden fallback.

Selvfølgelig kan en nøglelås også gå i "baglås" eller man kan knække nøglen af, mens den sidder i (hvis man er meget uheldig)... Det har jeg ikke rigtigt tænkt over. Jeg har ikke lige kunnet finde de omtalte tråde herinde. Har du evt. et link til dem? Jeg kunne godt tænke mig at læse om hvad der er sket.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Mapzter » 12. feb 2021, 09:51

Ingsorsi skrev:
12. feb 2021, 09:31
Jeg har et enkelt skab med kodelås (og nøgle fallback), hvor elektronikken er stået af. Der er heldigvis nøgle-fallback som jeg så bruger nu. Nuvel, skabet er 8-9 år gammelt, men jeg forventer også mit våbenskab skal holde lang tid. Og sandsynligvis længere tid end elektronikken.
Generelt er det ikke ualmindeligt at elektronik går i stykker over tid pga. kondensatorer der står af o.lign. Så jeg er ikke helt tryg ved det uden fallback.
Interessant, tak for info - jeg har ikke lige links til tråde om problemer med låse på hånden, jeg kan blot huske at ha' læst om det nogen gange i løbet af de sidste 15-16 år på NVF :biggrin:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Bofhenator » 12. feb 2021, 09:55

Der er en tråd her (men det er vist om en kodelås):
viewtopic.php?f=32&t=72610&hilit=bagl%C3%A5s

Søgte på "baglås" der er sikkert flere. Synes jeg kan huske Jef har været inde over mere end een gang.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Sierra13 » 12. feb 2021, 10:07

I min police er våben, smykker, ure etc "Særligt indbo" som normalt dækkes med 10% af normal indbo sum.

Det er hvertfald værd at være opmærksom på, for selvom man har en stor indbossum så er 10% dælme ikke meget, hvis man har noget spændende i skabet.

Hele "uroen" vedrørende blå skafor, kontra EN, er derfor også værd at grave i. Skulle jeg have nyt skab i dag var jeg gået efter et EN blot for lethedens skyld

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Ingsorsi » 12. feb 2021, 10:17

Bofhenator skrev:
12. feb 2021, 09:55
Der er en tråd her (men det er vist om en kodelås):
viewtopic.php?f=32&t=72610&hilit=bagl%C3%A5s

Søgte på "baglås" der er sikkert flere. Synes jeg kan huske Jef har været inde over mere end een gang.
Tak for linket. :thumbup:

Jeg har nu læst tråden. Det er ganske rigtigt om et skab med kodelås. Og der er netop noget elektronik (batteriet) der er problemer med. Jef giver sit besyv med i tråden flere gange. Og jeg må sige, at de ting Jef skriver styrker min aversion imod våbenskabe med kodelås uden nøgle-fallback idet han bl.a. nævner at det er vigtigt at tastaturet skiftes ud på et våbenskab idet det åbenbart er et kendt problem, at en eller flere knapper pludselig stopper med at virke, hvorefter skabet bare ikke kan åbnes.

Der er så til sidst i tråden en anden bruger som skriver ind at hans våbenskab (med kodelås) også er i stykker. Den bliver så løst via PM.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Sierra13 » 12. feb 2021, 10:31

Sierra13 skrev:
12. feb 2021, 10:07
I min police er våben, smykker, ure etc "Særligt indbo" som normalt dækkes med 10% af normal indbo sum.

Det er hvertfald værd at være opmærksom på, for selvom man har en stor indbossum så er 10% dælme ikke meget, hvis man har noget spændende i skabet.

Hele "uroen" vedrørende blå skafor, kontra EN, er derfor også værd at grave i. Skulle jeg have nyt skab i dag var jeg gået efter et EN blot for lethedens skyld
EDIT:

Fra bekendtgørelsen
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1444
§ 24.
"Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende."

Jeg tænker, "held og lykke" med at forklare nogen at blå skafor, er tilsvarende :giggle: Hvertfald hvis det er et forsikringsselskab, der har penge på spil

Ifølge forsikringogpension.dk foreligger der ikke nogle gyldige godkendelser på blå skafor, siden de lukkede ned for test metoden i 2013, hvortil godkendelserne løb frem til 2015

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af HR » 12. feb 2021, 11:14

Hold forsikring og våbenlov ude fra hinanden. Den eneste grund til at lovgiverne overhovedet nævnte Skafor Blå var at det var en præcis beskrivelse og et produkt der var på markedet. At forsikringsselskaberne så er holdt op med at bruge Skafor blå og rød ændre ikke på våbenlovgivningen.

Med hensyn til forsikringen er der sjældent et krav om at noget skal i boks med mindre det er værdifuldt ud over det sædvanlige. Hvis man er i tvivl er det hurtigt ordnet:

Mig: "Goddag Hr forsikringsmand. Jeg er lidt i tvivl om mine almindelige brugsvåben våben er dækket 100%".
Forsikringsmand: "Uha nej, det er de sørme ikke".
Mig: "Så må jeg hellere finde en anden forsikring".
Forsikringsmand: "nåååå, så alvorlig er det heller ikke, vi kan da godt lave en aftale"
Mig: "Tak, kan jeg ikke lige få det skriftligt?"
Forsikringsmand: "Værsgo".
Mig: "Tak, farvel, og hav en fortsat god dag".

Tidsforrbrug: 3 minutter.
Pris: Gratis.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Bofhenator » 12. feb 2021, 12:11

HR skrev:
12. feb 2021, 11:14
Hold forsikring og våbenlov ude fra hinanden. Den eneste grund til at lovgiverne overhovedet nævnte Skafor Blå var at det var en præcis beskrivelse og et produkt der var på markedet. At forsikringsselskaberne så er holdt op med at bruge Skafor blå og rød ændre ikke på våbenlovgivningen.

Med hensyn til forsikringen er der sjældent et krav om at noget skal i boks med mindre det er værdifuldt ud over det sædvanlige. Hvis man er i tvivl er det hurtigt ordnet:

Mig: "Goddag Hr forsikringsmand. Jeg er lidt i tvivl om mine almindelige brugsvåben våben er dækket 100%".
Forsikringsmand: "Uha nej, det er de sørme ikke".
Mig: "Så må jeg hellere finde en anden forsikring".
Forsikringsmand: "nåååå, så alvorlig er det heller ikke, vi kan da godt lave en aftale"
Mig: "Tak, kan jeg ikke lige få det skriftligt?"
Forsikringsmand: "Værsgo".
Mig: "Tak, farvel, og hav en fortsat god dag".

Tidsforrbrug: 3 minutter.
Pris: Gratis.

/HR
Sådan gjorde jeg da de raslede med sablen om nye skabe i sin tid.

Krydret med spørgsmål om de dækkede alt de i skabet der ikke var våben. Og naturligvis med besked om jeg skiftede selskab hvis de ikke gjorde.

Fik et fint svar på skrift om de dækkede våbnenes (og andet i skabets) værdi, hvis ikke det oversteg et eller andet beløb som i forvejen stod i min police.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af Sierra13 » 12. feb 2021, 19:06

HR skrev:
12. feb 2021, 11:14
Hold forsikring og våbenlov ude fra hinanden. Den eneste grund til at lovgiverne overhovedet nævnte Skafor Blå var at det var en præcis beskrivelse og et produkt der var på markedet. At forsikringsselskaberne så er holdt op med at bruge Skafor blå og rød ændre ikke på våbenlovgivningen.

Med hensyn til forsikringen er der sjældent et krav om at noget skal i boks med mindre det er værdifuldt ud over det sædvanlige. Hvis man er i tvivl er det hurtigt ordnet:

Mig: "Goddag Hr forsikringsmand. Jeg er lidt i tvivl om mine almindelige brugsvåben våben er dækket 100%".
Forsikringsmand: "Uha nej, det er de sørme ikke".
Mig: "Så må jeg hellere finde en anden forsikring".
Forsikringsmand: "nåååå, så alvorlig er det heller ikke, vi kan da godt lave en aftale"
Mig: "Tak, kan jeg ikke lige få det skriftligt?"
Forsikringsmand: "Værsgo".
Mig: "Tak, farvel, og hav en fortsat god dag".

Tidsforrbrug: 3 minutter.
Pris: Gratis.

/HR
Problemet er bare der er en interdepence.
Da det netop er forsikringogpension.dk som er med til at teste hvilke klasser der er "eller tilsvarende"

§ 24.
"Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende."


Din forsikring, er bundet op på din opbevaring følger loven - Følger opbevaringen ikke loven, som typisk er krævet i din police, så kan du ende med ikke at være dækket.
Loven er bundet op på en godkendt standard
Dem der blandt andet er med til at konsultere test og sikre hvad der er eller tilsvarende tilfældigvis hedder "forsikringogpension.dk"

Når der i loven er beskrevet "kun disse eller tilsvarende er godkendte"
Så er det kort og godt for, enten skal der hvor du har købt dine varer have sine certificeringer i orden eller også skal du.
Og hvis ingen vil stå inde for Skafor Blå er tilsvarende EN 1143-1 grade 0 - Så skal du jo selv gøre det, og hatten af for du gør det. Jeg gad ikke processen igennem :blink:

Det er LANGT nemmere at du køber noget med en certificering der er 100% i orden fra start
Medmindre dit tidsforbrug er gratis som i dit eksempel, fordi så vil jeg gerne komme med en jobmulighed til dig, til den vilde sum af "gratis" lol :giggle:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Anbefal våbenskab?

Indlæg af HR » 12. feb 2021, 21:04

Der står intet i min police om lovlig opbevaring. Hvis der er indbrud her og de stjæler en hagler fra et kosteskab, så får jeg 2500 fra forsikringen (100% af værdien) og en dom for ulovlig opbevaring fra justitsmyndighederne. De to ting har intet med hinanden at gøre.
HR

P.S. Mine våben er korrekt opbevaret, så det er et tænkt eksempel.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar