Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af KK-308 » 30. jan 2021, 10:23

Jeg har set mig meget varm på denne kikkert til min 308, og tænker umiddelbart det skal være en lille gave til mig selv inden bukkejagten starter "om lidt" :impatient:

- Er der nogen der har erfaringer med at have købt denne kikkert fra ny i Danmark, og vil dele hvad de erfarer med denne kikkert både positivt og selvfølgelig også negativt?

Jeg er interesseret i deres Costum Dial System, hvor de special-laver et kliktårn til præcis de ballistiske informationer den valgte ammunition har.
Jeg kan læse og se, at Leupold tilbyder sådan et medfølger, når man køber denne kikkert.
- Gælder dette også for danske kunder, når den købes hos en dansk forhandler, da dette selvfølgelig har interesse?

Jeg bruger selv en VX3i 3-9x50 uden kliktårn, så jeg har absolut ingen egenerfaring med kliktårn, udover hvad jeg har læst mig til.

(Undskyld det blev en lidt lang tekst om ikke særligt meget)
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af FrederikF » 30. jan 2021, 10:36

Jeg har ingen erfaring med den specifikke kikkert.
Men kender godt til konceptet med special tilpassede kliktårne (man kan ofte selv udskrive “strimler” og lave det selv).
Jeg er selv glad for kliktårne til langdistance papirskydning og til salonriflen. Overvejer det også til min 45/70, der så ville kunne komme ud på lidt længere afstande end de 125m den er rigtig anvendelig på pt.
Men, når du skriver kliktårne, bukkejagt, 308w, i sammenhæng, så bliver jeg lidt forvirret.
Til jagt (i Danmark), vil et relativt fladtskydende kaliber som 308 nemt kunne indskydes således at der kam skydes “lige på” på alle jagt relevante afstande.
Hvis det nu drejede sig om at skulle “bekæmpe papir”, eller “sorte fugle”, så ville jeg bedre kunne forstå det.
Hvis det drejer sig om en “må ha” situation så ville jeg også være helt med.
Beklager hvis indlægget er lettere off topic

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af KK-308 » 30. jan 2021, 11:04

Tak for svar. Det er godt med input.
1. Kliktårn er et must at få for, både til bane men også til jagt.

I forhold til bukkejagten og det med kliktårn, så skulle det ikke forståes sådan, at det specifikt er til bukkejagten den skal bruges.

Jeg tænker det skal være en kikkert som både skal kunne bruges på bane op til 300 meter og også til skud i jagtsituationer på p til omkring de 200 meter.
Jeg skyder med en sako 11,7 grams super hammerhead som helt ny ammunition for mig i år. i følge sakos egne balistik falder den omkring 20 cm ved 200 meter. (Dette syntes jeg lyder af meget, i forhold til hvad jeg ellers har erfaringer med i samme kuglevægt.) Jeg har ikke selv haft mulighed for at teste dette på 200 meter banen grundet Covid situationen.
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af FrederikF » 30. jan 2021, 11:24

Til baneskydning på faste afstande 100, 200 og 300 meter kan “alle” kikkerter benyttes, såfremt de er klikfaste. Det er ret nemt at notere antal klik på tre afstande.
Kliktårne og specialfremstillede turrets er imho vildt overkill til det formål. Terrænskydning og jagt på lange varierende afstande, der kan det være megarelevant (evt kombineret med afstandsmåler.
Hammerhead er ikke ligefrem en BC queen, og et projektilvalg i den tunge ende for kaliberet gumober en lidt krum bane. Der er væsentlig bedre alternativer, hvis du gerne vil have en lidt fladere bane.
Jeg tænker at den kikkert du allerede har fint leverer det du efterlyser :blink:
Men er pengene på lommen, så skal de selvfølgelig omsættes til legetøj :giggle:
Det er rart med høj forstørrelse så man kan se hullerne i papiret, til praktisk jagt tæt på ligegeyldigt (medmindre man ikke har en ordentlig håndkikkert og er trofæ entusiast).
Hvis kikkerten er til allround brugs, så ville jeg prioritere en lavere forstørrelse, de fleste jeg kender skyder bedre med begge øjne åbne tiæ bevægeligt mål, hvis kikkerten har 1,5/2x forstørrelse. Jeg ville også vælge mindre diameter (42mm) for lavere monteringsmulighed. Hvis det er til ræveregulering før solopgang, så kan ekstra lysoptag selvfølgelig være en fordel.
Nu skal jeg nok stolle med at diskutere dit behov, det er jo en smagssag når det kommer til stykket. Har som sagt ikke haft fornøjelsen af at prøve den omtalte kikkert.
Knæk og bræk
Frederikf

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af C-X » 30. jan 2021, 11:38

Tænker det er skide upraktisk, når man så en dag skifter ammunition?
Jeg er mere tændt på de systemer, hvor man sætter nogle farvede ringe på tårnet, korresponderende til prædefinerede afstande. Hurtigt og præcist nok til praktisk jagt, uden at være overkompliceret.

Selv foretrækker jeg åbne MRAD tårne og/eller ditto trådkors, men det er meget kompromitteret overfor brugerfejl.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af KK-308 » 30. jan 2021, 12:04

FrederikF skrev:
30. jan 2021, 11:24
Til baneskydning på faste afstande 100, 200 og 300 meter kan “alle” kikkerter benyttes, såfremt de er klikfaste. Det er ret nemt at notere antal klik på tre afstande.
Kliktårne og specialfremstillede turrets er imho vildt overkill til det formål. Terrænskydning og jagt på lange varierende afstande, der kan det være megarelevant (evt kombineret med afstandsmåler.
Hammerhead er ikke ligefrem en BC queen, og et projektilvalg i den tunge ende for kaliberet gumober en lidt krum bane. Der er væsentlig bedre alternativer, hvis du gerne vil have en lidt fladere bane.
Jeg tænker at den kikkert du allerede har fint leverer det du efterlyser :blink:
Men er pengene på lommen, så skal de selvfølgelig omsættes til legetøj :giggle:
Det er rart med høj forstørrelse så man kan se hullerne i papiret, til praktisk jagt tæt på ligegeyldigt (medmindre man ikke har en ordentlig håndkikkert og er trofæ entusiast).
Hvis kikkerten er til allround brugs, så ville jeg prioritere en lavere forstørrelse, de fleste jeg kender skyder bedre med begge øjne åbne tiæ bevægeligt mål, hvis kikkerten har 1,5/2x forstørrelse. Jeg ville også vælge mindre diameter (42mm) for lavere monteringsmulighed. Hvis det er til ræveregulering før solopgang, så kan ekstra lysoptag selvfølgelig være en fordel.
Nu skal jeg nok stolle med at diskutere dit behov, det er jo en smagssag når det kommer til stykket. Har som sagt ikke haft fornøjelsen af at prøve den omtalte kikkert.
Knæk og bræk
Frederikf
Det er selvfølgelig ikke en nødvendighed i forhold til at kunne bruge den på jagt eller bane, men som du siger, skal pengene omsættes til udstyr :thumbup: om det skal være 56, 50 eller 44 er ikke på nogen måde fastsat, det var bare lige den størrelse der endte med at blive klikket på, da jeg surfede på nettet. :)
Du skal ikke undskylde, alle input er gode at få med. Og jeg er bestemt ikke uenig i dine meninger omkring behovet for alt det gejl, da den kikket jeg har er super fin og har fundet meget vildt de sidste 7 sæsoner. Men tiden er til noget nyt og den gamle VX3 skal på en anden riffel. 👍
C-X skrev:
30. jan 2021, 11:38
Tænker det er skide upraktisk, når man så en dag skifter ammunition?
Jeg er mere tændt på de systemer, hvor man sætter nogle farvede ringe på tårnet, korresponderende til prædefinerede afstande. Hurtigt og præcist nok til praktisk jagt, uden at være overkompliceret.

Selv foretrækker jeg åbne MRAD tårne og/eller ditto trådkors, men det er meget kompromitteret overfor brugerfejl.
Det upraktiske i det med ammunitionen er jeg helt enig i, men det er er der råd for, da jeg kan læse mig til de kan bestilles. Kikkerten har et påmontere kilktårn, hvor skiven bare kan skiftes i forhold til ballistiske data. Først og fremmest er det selve kikkerten der er mit ønske og alt det med kliktårnets funktioner og udseende er sekundært for mig. Da jeg ikke har erfaringer med brug af kliktårne er det super med nogle forskellige forslag. 👍Tak.
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af C-X » 30. jan 2021, 12:26

https://www.leupold.com/vx-5hd-3-15x56- ... riflescope

Det skal nok være fin kvalitet og udmærket til dets beregnede formål.

Featuremæssigt er det lidt trist, til prisen. Eye relief er ikke fast. Parallakse er fast, dog ned til 50 yards. I det mindste klikker det i 1 cm @ 100 m.

Alt i alt en god og simpel jagtoptik, men nok et kedeligt bekendtskab til bane, LR og regulering af sorte fugle på distancen.
Du må gøre dig klart hvad du prioriterer højest. Der er mange spændende alternativer til prisen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af Flugteren » 30. jan 2021, 12:58

C-X skrev:
30. jan 2021, 12:26
https://www.leupold.com/vx-5hd-3-15x56- ... riflescope

Det skal nok være fin kvalitet og udmærket til dets beregnede formål.

Featuremæssigt er det lidt trist, til prisen. Eye relief er ikke fast. Parallakse er fast, dog ned til 50 yards. I det mindste klikker det i 1 cm @ 100 m.

Alt i alt en god og simpel jagtoptik, men nok et kedeligt bekendtskab til bane, LR og regulering af sorte fugle på distancen.
Du må gøre dig klart hvad du prioriterer højest. Der er mange spændende alternativer til prisen.
Det er fordi, at sigtet er designet med jægeren for øje. Især den traditionelle jæger i USA vil være glad for et sådan sigte, og betaler gerne mere for at få sikkerheden ved Leupold, som han kender i forvejen. Det er lidt som herhjemme, hvor rigtig mange nye jægere får at vide, at det er "Zeiss eller ingenting".

Personligt havde jeg nok selv sparet lidt mere op og købt noget Vortex Razor AMG. De fås til omkring 20K med lidt forhandlingsevner.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af LJ » 30. jan 2021, 14:15

C-X skrev:
30. jan 2021, 12:26
https://www.leupold.com/vx-5hd-3-15x56- ... riflescope

Det skal nok være fin kvalitet og udmærket til dets beregnede formål.

Featuremæssigt er det lidt trist, til prisen. Eye relief er ikke fast. Parallakse er fast, dog ned til 50 yards. I det mindste klikker det i 1 cm @ 100 m.

Alt i alt en god og simpel jagtoptik, men nok et kedeligt bekendtskab til bane, LR og regulering af sorte fugle på distancen.
Du må gøre dig klart hvad du prioriterer højest. Der er mange spændende alternativer til prisen.
Æhhh, hvad mener du med at parallakse er fast? Der er da side justerbar parallakse...

Medmindre det specifikt er til jagt om aftenen/natten, undgår jeg gerne 56 mm objektiv. Det ser ualmindelig klodset ud med sådan et kakkelovnsrør.
Billederne er i øvrigt af 44 mm modellen, som ser noget mere harmonisk ud.
Leupold er jo fin kvalitet, så der har jeg ingen anker men jeg er enig i at der findes bedre alternativer til prisen.
Ideen om at binde sig til éen specifik ammunition synes jeg ikke om. Så hellere systemet med ringe hvis det skal være.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af C-X » 30. jan 2021, 14:37

Min fejl, du har helt ret:

"Minimum Parallax-Free Distance (yd) 50".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af KK-308 » 31. jan 2021, 10:47

LJ skrev:
30. jan 2021, 14:15


Medmindre det specifikt er til jagt om aftenen/natten, undgår jeg gerne 56 mm objektiv. Det ser ualmindelig klodset ud med sådan et kakkelovnsrør.
Billederne er i øvrigt af 44 mm modellen, som ser noget mere harmonisk ud.
Leupold er jo fin kvalitet, så der har jeg ingen anker men jeg er enig i at der findes bedre alternativer til prisen.
Ideen om at binde sig til éen specifik ammunition synes jeg ikke om. Så hellere systemet med ringe hvis det skal være.
Jeg er ret enig i det med 56 mm. Jeg har kun selv brugt kikkerter med max 50mm, så er nok mest varm på en 44 selv. I siger der er andre bedre alternativer til prisen. Hvilke bedre alternativer er der i tankerne, når vi taler en en helt ny kikkert til en pris til ca 10.000? Jeg er bestemt ikke låst fast til mærket.

Jeg er bestemt ikke besluttet på, at låse mig fast til en slags ammunition. Men hvis den følger gratis med udover den almindelige skive, så er det ikke negativt i mine øjne, da jeg ved ammunitionsskifte bare sætter standart skiven på igen. Der lyder for mig bare som noget lir, som kunne være sjovt at prøve af, men igen er optiken alfa omega for mig. :thumbup:
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af Lars M. L. » 31. jan 2021, 11:42

Det er mit indtryk, at man kan opnå rigtigt fine rabatter hos danske forhandlere i øjeblikket, hvis man ved, hvad man vil have.
Jeg ville personligt indlede en dialog med en seriøs forhandler om en Zeiss Conquest 2-12x50 eller 2,5-15x56.
Vh Lars

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af C-X » 31. jan 2021, 11:43

Hvis du kun skal skyde ud til 300 meter, på bane, så er din nuværende optik egentlig tilstrækkelig, med mindre du vil nørde præcisionen. Den er velsagtens også tilstrækkelig til din bukkejagt, hvis ikke f.eks. en 2-10x50 var bedre.

Mine lyster og behov er i retning af FFP med MRAD/MRAD og justerbar parallakse, og cirka samme forstørrelse. Gerne belyst trådkors og Zero Stop.
Altså det mere "taktiske" :giggle:
Det er nogenlunde det samme jeg søger, til det meste jeg skal bruge.

Pointen er, at udvalget har aldrig været større og derfor bør du definere dine behov, lidt mere grundigt, inden du bare brænder pengene af.

Den optik der er fed til baneskydning, er ikke nødvendigvis særlig egnet til jagt, og omvendt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af Flugteren » 31. jan 2021, 11:53

Lars M. L. skrev:
31. jan 2021, 11:42
Det er mit indtryk, at man kan opnå rigtigt fine rabatter hos danske forhandlere i øjeblikket, hvis man ved, hvad man vil have.
Jeg ville personligt indlede en dialog med en seriøs forhandler om en Zeiss Conquest 2-12x50 eller 2,5-15x56.
Vh Lars
Hvordan det? Folk har sparet masser af penge, fordi de ikke kunne rejse/holde fester gennem 2020, så det er jo ikke fordi, at forhandlerne ligger inde med et lager, de ikke kan komme af med grundet finanskrise. Det er et sælgers marked, ikke købers.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af C-X » 31. jan 2021, 12:11

Ikke på brugtmarkedet, der bugner af billige våben pt., og der er rigtig mange mennesker, der ikke har alverden at gøre med. Forretningerne har ikke kunder, der kommer ind og shopper, de sælger næsten ingen ammunition eller våben som impulskøb.

Lige nu er penge i kassen bedre end varer, der står og taber værdi, på hylder og lagre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af KK-308 » 17. maj 2021, 16:58

Jeg endte ud med en Vx6HD 3-18x50.
Formidabel kikkert efter min mening. Den fik sin ilddåb i går morges, hvor heldet tilsmilede mig.
Takker fordi i delte jeres erfaringer og meninger! :thumbup: :razz:
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Er der nogen der har erfaringer med køb af Leupold VX-5HD 3-15x56 CDS-ZL2?

Indlæg af Caspian1911 » 17. maj 2021, 23:30

KK-308 skrev:
17. maj 2021, 16:58
Jeg endte ud med en Vx6HD 3-18x50.
Formidabel kikkert efter min mening. Den fik sin ilddåb i går morges, hvor heldet tilsmilede mig.
Takker fordi i delte jeres erfaringer og meninger! :thumbup: :razz:
VX6 HD er nogle glimrende kikkerter, har to af dem. Jeg er ret glad for deres lave vægt og slanke design.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar